یک گام کوانتومی بزرگ

12

در داستان‌های و فیلم‌های علمی تخیلی زیادی به مفهوم تله‌پورت مردن اشاره شده است، تله‌پورت کردن به معنی انتقال بی‌درنگ اشیا و افراد بدون گذر کردن از فضا است.

اگر بخواهم داستان‌های و فیلم‌ها و سریال‌های علمی تخیلی را که با این مفهوم اشاره دارند لیست کنم، احتیاج به چند پست خواهم داشت! تله‌پورت کردن آرزو و میلی نیست که به تازگی به ذهن بشر راه پیدا کرده باشد، چرا که مثلا در داستان علاء‌الدین در مجموعه هزار و یک و شب به این مفهوم اشاره شده است. این میل و هوس در طول قرن‌ها با بشر همراه بوده است، طوری که در سال‌های اخیر هم نشان آن را در داستان هری پاتر یا مجموعه تلویزیونی Heroes یا در فیلم ساخته شده در سال 2008 با نام Jumper هم می‌توانیم بیابیم. آیا ما می‌توانیم روزی درست مثل هیرو ناکامورای سریال هیروز،  کاپیتان کرک پیشگامان فضا و یا دیوید رایس فیلم جامپر خودمان را تله‌پورت کنیم؟ آیا این اصطلاح علمی تخیلی روی جلوه‌ای در زندگی عادی‌مان خواهد داشت؟

به تازگی پژوهشگران موفق شده‌اند که با موفقیت اطلاعات را از یک اتم به اتم دیگر که در دو محفظه جدا در فاصله یک متر هم قرار داشتند، انتقال teleport دهند. این کار قدم کوچکی در جهت تله‌پورت کردن و گامی کوانتومی برای رمزسازان و رمزگشایان محسوب می‌شود.

البته اگر شما با خواندن این سطور، انتظار چیزی مثل انتقال کاپیتان کرک در پیشگامان فضا را دارید، باید بگویم که بی‌جهت نفس را در سینه‌هایتان حبس نکنید.

تله‌پورت کردن، اصطلاحی عجیب و جادویی است، چون به محض اینکه مردم نام آن را می‌شوند به یاد داستان‌های علمی تخیلی و همین شخصیت کاپیتان کرک می‌افتند. تعبیری که آلبرت اینشتین از تله‌پورت کردن داشتن «عمل شبح‌واری در یک مسافت» بود، او تصور می‌کرد که چنین چیزی غیرممکن است. ولی به مدت یک دهه است که کارهایی روی تله‌پورت کردن کوانتومی انجام می‌شود، تله‌پورت کردن کوانتومی به معنی انتقال اطلاعات از جایی به جای دیگر بدون گذر از یک واسطه فیزیکی است.

در طی سال‌ها، آزمایشات مورد به تله‌پورت، نشان داده‌اند که اطلاعات کوانتومی -مانند اسپین spin ذرات یا پلاریزاسیون فوتون-، را می‌توان به شیوه‌های مختلف تله‌پورت کرد، ولی تفاوت آزمایشی که در این پست به آن اشاره خواهم کرد و در شماره همین جمعه ژورنال Science منتشر شده است، این است که برای نخستین بار تله‌پورت اطلاعات بین دو اتم مجزا در دو محفظه جدا انجام شده است.

چنین دستاوردی می‌تواند در آینده برای ایجاد سامانه‌های ارتباطی بسیار ایمن یا ساخت کامپیوترهای بسیار هوشمندی که می‌توانند رمزنگارهای امروزی را رمزگشایی کنند یا پایگاه‌های داده بسیار بزرگ را مرتب کنند، مورد استفاده قرار گیرد.

این آزمایش به وسیاه دکتر مونرو Monroe و همکارانش در یک پروژه مشترک بین دانشگاه مریلند و میشیگان انجام شد.

علاقه‌مندان می‌توانند شرح آزمایش را در اینجا بخوانند.

تصور اینکه چنین آزمایشی روزی بتواند منجر به ساخته شدن کامپیوترهای کوانتومی شود، امروز دشوار است. اما در مقام مقایسه می‌توان آزمایشاتی را که روی ترانزیستورهای نیمه‌هادی در سال 1957 انجام می‌شد را به خاطر آورد، آن زمان هم باور کردن اینکه روزی این آزمایشات روزی فناوری‌های پیچیده‌ای برای همگان به ارمغان خواهد آورد، دشوار و بلکه غیرممکن بود.

در حال حاضر انتقال اطلاعات با قابلیت اطمینان 90 درصد انجام می‌شود، ولی مونرو امیدوار است که در آینده اطلاعات با 99 درصد صحت منتقل شوند.

مونرو و همکارانش امیدوار هستند که در آینده، شبکه‌های ارتباطی به یاری دستگاه‌های ارتباط کوانتومی ساخته شوند، این نوع ارتباط بسیار ایمن خواهد بود، چون اگر کسی بخواهد به نوعی به اطلاعات دسترسی پیدا کند، فقط به اطلاعات نامفهومی دست پیدا خواهد کرد.

کامپیوترهای کوانتومی نسبت به کامپیوترهای کلاسیک امروزی، عملکرد بسیار بهتری خواهند داشت. یکی از نخستین کاربردهایی که انتظار می‌رود این کامپیوترهای موفق به انجام شوند، پیدا کردن اعداد اول عددهای بزرگ است که کلیدی برای رمزگشایی محسوب می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید که کوانتوم چه ربطی به کامپیوتر دارد و اگر دوست دارید که به صورت ساده با ایده کامپیوترهای کوانتومی آشنا شوید، حتما این پرزنتیشن را ببینید.

منابع: msnbc، فاکس نیوز، physorg


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

خودکشی دسته جمعی در دمین آلمان در پایان جنگ جهانی دوم

خودکشی دسته جمعی در دمین به رویداد غم‌انگیزی اشاره دارد که در پایان جنگ جهانی دوم در شهر دمین آلمان رخ داد. در اواخر‌آوریل و اوایل ماه مه 1945، هنگامی که نیرو‌های شوروی در حال پیشروی به سمت شهر بودند، بسیاری از ساکنان آن، از جمله زنان،…

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
12 نظرات
  1. ناباور می گوید

    دکترجان بسیار موضوع جالبی بود. من نمی‌دانم این همه موضوع جالب را شما چگونه پیدا می‌کنی؟! 😉

    برای علاقمندان به تلپورت و این آزمایش تازه پیشنهاد می‌کنم مستند Vision از فیزیکدان نامی میچیو کاکو را ببینید. در این مستند به بسیاری از مسائل جالب درباره پیشرفت‌های احتمالی علم در آینده اشاره می‌شود.

    راستی فارسی این تلپورت چیست؟ شاید بتوان گفت “دوربر”!

    شاد و پیروز باشید

    1. صفورا می گوید

      @ناباور, سلام
      درست فکر می‌کنین، توی متون فارسی برای ترجمه‌ی teleportation ار واژه‌ی “دوربری” استفاده میشه.

  2. صندوقک می گوید

    ممنون:)

  3. مژگانبانو می گوید

    سلام آقای دکتر. احوال شریف؟ حقیقت، وقتی جامپر را دیدم بدجور هوس کردم من هم بتوانم صبحانه ام را روی اورست بخورم و ناهارم را در اهرام مصر و … – جمله ابتدایی فیلم. جالب است که این روزها خلق قهرمانهایی که قابلیت تله پورت و کارهای عجیب دیگر دارند بازار داغ دارد مثل هنکاک و وانتد و …

  4. پدرام می گوید

    علیرضا جان دستت درد نکنه.
    خیلی مطلب قشنگی بود.
    خسته نباشی واقعا…
    به ما هم یه سری بزن…

  5. صفری می گوید

    بیاد این شعر معروف فردوسی افتادم
    بنام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه بر نگذرد
    اندیشه انسان وابسته به مکان و زمان نیست ولی قادر به درک عظمت پروردگار نیستیم
    مفهوم این شعر چیست؟!

  6. سهیل علوی می گوید

    تلپورت در معنای کلی، تبدیل شدن ماده به انرژی، جابجای انرژی و دوباره تبدیل شدن به ماده است. این مفهوم چیز جدیدی نیست و از آنجا که حقیقت دنیای ما آن است که همه و همه چیز از انرژی تشکیل شده است، از نظر علمی کاملا منطقی هست و حتما روزی ما به تکنولوژی دست پیدا خواهیم کرد که بتوان از طریق آن ماده و یا جسم را تجزیه به انرژی، سپس جابجا و بعد متراکم کرد. فیلم لاست هم تا حدود بسیار زیادی دور این محور و مفهوم میچرخد.

  7. صفورا می گوید

    سلام
    از موضوع جالبی که عنوان کردین متشکرم
    من کارشناسی ارشد فیزیک هستم و موضوعی که واسه‌ی پایان‌نامه روش کار کردم ارتباط نزدیکی با این مطلب داره.
    فکر می کنم اگه physical medium را محیط فیزیکی ترجمه کنین به لحاظ فیزیکی صحیح‌تر باشه.
    بازم ممنون

  8. شهاب می گوید

    سلام! تا اونجایی که من می دونم Quantum Teleportation ربط زیادی به Teleportation در مفهوم روزمره اون نداره. تله پرت کوانتومی فقط یک روش هست برای انتقال اطلاعات و در این روش نه ماده و نه انرژی منتقل نمیشن. انتقال اطلاعات بر اساس خاصیت Quantum Entanglement اتفاق میفته. یعنی اینکه در ابتدا دو تا ذره را با هم Entangled میکنن و بعد یکی از اونها رو از اون بکی دور میکنن. حالا اگر تغییری در حالت ذره اول ایجاد بشه بر اساس خاصیت Entangled بودن ذره دومی هم همون تغییر حالت رو از خودش نشون میده. به این ترتیب می شه اطلاعات رو از یک Qubit (یعنی بیت کوانتومی) به یک Qubit دیگه منتقل کرد. ولی این عمل ارتباطی به انتقال ماده یا انرژی که معنای معمول تله پرت هستش نداره. به علاوه این روش هم از نظر سرعت انتقال اطلاعات مثل همه روش های معمول دیگه محدود به سرعت نور هستش. در نتیجه از این جهت هم شباهتی به فیلم های علمی تخیلی نداره که سفر بین سیاره ای در آن واحد رو به تصویر میکشن. البته ممکنه تله پورتیشن در مفهوم عادی اش هم ممکن باشه ولی می دونم که تله پورتیشن کوانتومی ربطی به تله پورتیشن عادی نداره.

  9. یه بنده خدا می گوید

    شما نوشتید:
    “چنین دستاوردی می‌تواند در آینده برای ایجاد سامانه‌های ارتباطی بسیار ایمن یا ساخت کامپیوترهای بسیار هوشمندی که می‌توانند رمزنگارهای امروزی را رمزگشایی کنند یا پایگاه‌های داده بسیار بزرگ را مرتب کنند، مورد استفاده قرار گیرد.”
    بابا اینترنتو بگو چی می شه، آخر سرعتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتتت

  10. نیما کمپانی می گوید

    جالب بود

  11. محمدصادق می گوید

    باسلام خدمت دوستان وخسته نباشیدبه کسی که این مطلب رو گذاشته.منم دانشجوی ارشدفیزیک هستم.بانظر برادر عزیز شهاب موافقم وعلمی تره.ولی مفهوم ومعنی فارسی که برای تله پورتیشن(teleportation)به کاربردن ارتباط از راه دوره یا مخفف ان اراد می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.