نشستن به مدت طولانی چه زیان‌هایی دارد و چرا بهتر است ایستاده کار کنید؟

24

صندلی شما، دشمن شماست!

اصلا اهمیتی ندارد که شما هر روز صبح بدوید یا مرتب ورزش و نرمش کنید، چرا که اگر در مابقی روز، روی صندلی اتوموبیل یا دفتر کارتان یا روی مبل راحتی منزلتان بنشینید و بی‌تحرک باشید، خطر چاقی، دیابت، بیماری قلبی و تعدادی از سرطان‌ها و مرگ زودرس در شما بالا می‌رود.

به عبارت دیگر نشستن طولانی‌مدت می‌تواند باعث شود که اثرات سودمند ورزش منظم و شدید، خنثی شود.

نتایج چندین پژوهش چنین ادعایی را ثابت کرده‌اند. این تحقیقات نشان داده‌اند که نشتن طولانی‌مدت می‌تواند منجر به افزایش اندازه دور کمر، بالا رفتن فشار خون و افزایش قند خون شود. در کمال تعجب بر اساس این تحقیقات ثابت شده که کسانی که روزانه 3 ساعت پای تلویزیون می‌نشینند و در این فاصله به خود حرکت نمی‌دهند، حتی اگر برنامه ورزش منظم هم داشته باشند، درست به اندازه کسانی که ورزش نمی‌کنند، چاق می‌شوند.

خوب! واقعا چرا نشستن طولانی‌مدت، اینقدر برای بدن زیان‌آور است و چرا حتی با ورزش نمی‌توان مضرات این عدم تحرک را جبران کرد؟

برای این ادعا دو پاسخ وجود دارد:

1- نشستن، واقعا یکی از غیرفعال‌ترین وضعیت‌هایی است که بدن می‌تواند داشته باشد. چون در این حین اصلا کالری قابل ملاحظه‌ای سوزانده نمی‌شود. واقعیت این است که حتی آدامس جویدن، انرژی بیشتری نسبت به نشستن مصرف می‌کند!

حتی وقتی که ایستاده باشید و اصلا حرکتی نکنید، انرژی بسیار بیشتری سوزانده می‌شود. چرا که در این حین عضلات پشت و شانه‌تان باید منقبض شوند و شما هر از گاه، باید این پا و آن پا کنید، این کارها محتاج صرف انرژی هستند.

در ضمن باید این مسئله را در نظر داشته باشید که فرایند چاق شدن، غالبا بسیار تدریجی و نامحسوس اتفاق می‌افتد، شما ممکن است، در عرض یک سال فقط یک کیلوگرم وزن اضافه کنید و سال بعد تنها یک و نیم کیلو. کافی است فقط روزانه 30 کالری بیشتر از نیازتان غذا بخورید تا با شتاب آهسته، اما پیوسته‌ای، اضافه وزن پیدا کنید. مصرف 30 کالری اضافه، واقعا محسوس نیست، چون فقط با خوردن یکی دو لقمه موز یا چند خلال سیب‌زمینی، این میزان کالری وارد بدن می‌شود. پس اگر کاری کنیم که هر روز تنها 30 کالری بیشتر بسوزانیم، می‌توانیم بر این چاقی تدریجی غلبه کنیم.

سوزاندن این 30 کالری، بسیار آسان است، کافی است روز یکی دوبار به جای آسانسور از راه‌پله استفاده کنید، به جای ایمیل زدن به همکارتان که در اتاق کناری است، خودتان شخصا به اتاقش بروید و با او صحبت کنید، به جای استفاده از خودرو برای رفتن به فروشگاه سر کوچه، پیاده این مسافت کوتاه را طی کنید و بالاخره گاه و بیگاه، پشت میز کارتان بایستید و از نشستن طولانی‌مدت پرهیز کنید.

میز کار ایستاده

2- اما نشستن طولانی‌مدت با مکانیسم دیگری به جز سوزاندن کم کالری هم می تواند به بدنتان آسیب برساند.

لیپو پروتئین لیپاز مولکولی است که نقش اساسی در پردازش چربی در بدن دارد، بافت‌های زیادی از جمله بافت‌های عضلانی این مولکول را می‌سازند. اگر لیپوپروتئین لیپاز بدن کم باشد، بدن دچار مشکلاتی می‌شود، مثلا میزان بیماری قلبی بالا می‌رود.

مطالعاتی که بر روی موش‌ها انجام شده، نشان داده که که این مولکول تنها در هنگامی که موش‌ها وادار به ایستادن بشوند، در عضلات پایشان ساخته می‌شود. به عبارت دیگر، نشستن طولانی می‌تواند متابولیسم بدن را مختل کند.

اما لیپو پروتئین لیپاز، تنها مولکولی نیست که با فعالیت ماهیچه‌ها ساخته می‌شود و غیرفعال بودن باعث کم شدن میزانش می‌شود. انقباض فعال عضلات، مجموعه‌ای از مواد دیگر را هم وارد جریان خون می‌کند که در مصرف و ذخیره قند و چربی‌ها، مؤثر هستند.

برای اثبات این ادعا تحقیق جالبی انجام شد: از تعدادی از افراد که عادت داشتند روزانه 10 هزار گام حین فعالیت‌های معمول روزانه، بردارند، خواسته شد که با کمی تنبلی مثلا استفاده بیشتر از آسانسور یا خودرو، تنها 1300 قدم کمتر بردارند. آزمایشات نشان دادند که تنها در عرض دو هفته، متابولیسم چربی و قند آنها، نسبت به قبل، مختل شده است. در ضمن توزیع چربی در بدن آنها مختل شد و آنها در همین دو هفته، چربی بیشتر در ناحیه کمر، ذخیره کرده بودند.

تحقیق جالب دیگر روی افرادی انجام شد که عادت داشتند ساعات متمادی بنشینند، این تحقیق نشان داد که آنهایی که گاهی به خود استراحتی می‌دهند و در راهرو قدمی می‌زنند، اندازه دور کمر کمتری دارند و پروفایل قند و چربی بهتری نسبت به کسانی دارند که اصلا از پشت میز خود برنمی‌خیزند.

شما ممکن است به دلایل مختلف کاری داشته باشید که مستلزم پشت‌ میزنشینی طولانی باشد، مثلا کارمند یک اداره باشید، یا پزشکی باشید که باید ساعات طولانی در مطب بنشیند، یا اصلا بلاگر و کاربر اینترنتی باشید که روزانه 3 ساعت را صرف نوشتن و مرور مطالب اینترنت می‌کند، در این صورت چگونه می‌توانید، از خطرات نشستن طولانی، رهایی پیدا کنید؟؟

یکی از راهکارها استفاده از میزی است که بتوان در حال ایستاده هم پشت آن کار کرد. در این صورت می‌توانید هر از چند گاه پشت میز بایستید و کارها را در این وضعیت انجام دهید.

شاید برای بیشتر ما ایرانی‌ها که ترجیح می‌دهیم، مشت مشت قرص و جوشانده برای کم کردن چربی و قند و وزن خود بخوریم، چنین توصیه‌هایی عجیب و غریب باشند. اما واقعیت این است که با تغییر سبک زندگی آن هم به میزان اندک، می‌توان سلامتی بهتری به دست آورد.

مثلا شما می‌توانید تنها با صرف چند صد هزار تومان، یک دوچرخه ثابت بخرید و بعد حین تماشای فوتبال، یا سریال‌های مورد علاقه‌تان، به آرامی رکاب بزنید، خواهید دید که بدون اینکه نیاز به ورزش‌های شدید،‌ رفتن به باشگاه یا رژیم‌های عجیب و غریب و به دقت محاسبه‌شده باشد، سلامتی‌تان ارتقا پیدا خواهد کرد.

منبع: نیویورک تایمز


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

کهن‌ترین درختان جهان

" بث مون " عکاسی است که در سانفرانسیسکو زندگی می کند و بیش از 14 سال از عمرش را صرف شناسایی و عکاسی از قدیمی ترین درختان جهان کرده است. او به کشورها و سرزمین های دورافتاده سفر می کند تا از درختان قطور قدیمی تصاویر زیبایی را ثبت کند. او می…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

شوخی با بناهای معروف و عجائب معماری دنیا یا میدجرنی – گمشده در ترجمه!

کاریکاتور شخصیت‌های مشهور را بسیار کشیده‌اند و دیده‌ایم، اما کشیدن کاریکاتور بناهای معروف زحمت بیشتری دارد. اما میدجرنی می‌تواند این زحمت را بسیار کمتر کند.کاربر شبکه اجتماعی دریت به نام mossymayn به تازگی این کار را کرده است:دروازه…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
24 نظرات
  1. یک شیرفروش می گوید

    هرگز پیاده روی رو فراموش کرد

  2. سهند می گوید

    ممنون از این راهنمایی.
    تیتر پست فوق العاده بود…

  3. بت می گوید

    لایک بسیار برای ارسال نظر سریع!!

  4. صید قزل آلا در مدرسه می گوید

    همیشه دلم میخواسته که این کار رو انجام بدم (ایستادن هنگام کار با پی سی) و حالا پُستِ شما ترغیبم کرد که این کار رو انجام بدم.
    فقط خدا کنه واریس نگیرم;) 🙂

  5. ParYa می گوید

    ممنون….
    کسانی که عادت دارند پاهاشون رو تکان دهند هم انگار خیلی انرژی صرف می کنند!؟

  6. درنین می گوید

    سلام

    بهترین ها

  7. maryam می گوید

    I love your posts. I don’t know where you get these ideas, but each post has something to think about and learn from,,, although you make me feel bad about myself , I am a huge fan of your knowledge,,keep up with the good job

  8. Hesam می گوید

    ممنون

  9. ایرانه می گوید

    سایت جالبی داری – امیدوارم موفق باشی

    http://IRANeh.IR

  10. احسان می گوید

    اگر روی زانو وایسیم چی؟ یعنی همون چار زانو!

  11. مری می گوید

    دست رو دلمون نزار دکتر جون .

  12. عاطفه می گوید

    خیلی جالب بود!

  13. علی می گوید

    عکس اون خانومه رو تردمیل واقعا خدا بود! گر چه ۷۰۰، ۸۰۰ تومن ندارم یه دونه بخرم ولی شاید با موتور هوندای قدیمی م یه دونه ساختم! د:

  14. حسين ميري می گوید

    خیلی جالب بود ایول…

  15. محبوب می گوید

    چقدر حس خوبیه داشتن همچین میزی که ایستاده بشه روش کار کرد

  16. پزشک78 می گوید

    همونطور که گفتید اکثر مردم ما ترجیح میدن که به جای اصلاح روش زندگی فقط به قرص و کپسول مشغول بشن، قرص و شربت هم هرچه خارجی تر و گرونتر بهتر

  17. هابیل می گوید

    ارسال نظر سریع خیلی فکر جالبیه
    فقط خیلی بهتر میشد اگه بجای باز شدن یه صفحه جدید، بصورت یه پنجره کوچولو باز میشد

  18. دامون می گوید

    متن نوشته در ابتدا به صورتی هست که من این برداشت رو کردم که اگر زیاد میشینید حتی اگر ورزش هم میکنید بی فایدست!! ولی در ادامه به نظر میرسه که توصیهی کلی این مقاله این بوده که بیشتر تحرک کنید و کمتر بشینید.
    ممنون از پست خوبتون

  19. sina می گوید

    اونایی که نصف روز فعالیت بدنی و نصف دیگه روز استراحت و نشستن… چی!؟ چاق میشن؟

  20. محسن می گوید

    حرف شما درست ومتین اما وقتی روحیه وانگیزه زندگی نباشه چی

  21. atralheaven می گوید

    من یه دفعه به زور کلی وسایل جمع کردم مانیتور و کیبور و ماوس رو آوردم بالا، یه کم یه با کامپیوتر کار کردم راستش دیگه خیلی خسته‌م کرد بیخیال استندینگ دسک شدم! الان هم که نشسته کار می‌کنم یه مشکل خیلی بد دارم که امیدوارم بتونید کمکم کنید! شونه‌ی سمت راستم (با دست راست ماوس رو می‌گیرم) بعد مدتی کار کردن با کامپیوتر خیلی درد می‌گیره و به این راحتی ها هم خوب نمی‌شه. فکر کردم شاید طرز نشستنم درست نبوده باشه. اگه در مورد طرز درست نشستن پشت کامپیوتر مطلبی معرفی کنید یا بنویسید خیلی به ما کسانی که زیاد پشت پی‌سی هستیم کمک کردید! ممنون

  22. sinuhe می گوید

    تابستان پارسال یادمه روزی 10 کیلومتر میدویدم

    ولی وقتی شروع میکردم به مطالعه و … کمردرد و خواب آلودگی !…

    امسال کلی کتاب میزارم تو کیفم و میرم کوه میخونمشون!…

  23. روح الله می گوید

    چه جوری میتوانم این مطلبو لایک کنم ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5