در آستانه سفر تاریخی ریچارد برانسون به فضا

0

ریچارد برانسون، کارآفرین بریتانیایی و بنیانگذار شرکت فضایی «ویرجین‌گلکتیک»، قرار است روز یکشنبه ۲۰ تیر -امروز-  به فضا برود.

این سفر که تقریبا ۹ روز قبل از سفر جف بزوس مالک آمازون به فضا انجام می‌شود، نقطه عطفی در فرآیند تجاری شدن ایده گردشگری فضایی به شمار می‌رود.

آقای برانسون شرکت ویرجین گلکتیک را در سال ۲۰۰۴ و با هدف ساخت یک فضاپیمای مسافرتی جهت حمل ۲ خلبان و ۴ مسافر تاسیس کرد. مطابق هدف‌گذاری اولیه قرار بود این شرکت فضاپیمایی بسازد که بتواند در ناحیه بالاتر از ۸۰ کیلومتری سطح زمین، موسوم به «فضای بیرونی» خارج از مرز قراردادی زمین و فضا، پرواز کند.

سفر آقای برانسون با فضاپیمای موسوم به «وی‌اس‌اس یونیتی» (VSS Unity) انجام می‌گیرد. این فضاپیما تا کنون بیش از ۲۰ پرواز آزمایشی انجام داده و سه بار به لبه فضا رسیده است.
پنج کارمند شرکت ویرجین گلکتیک پیشتر در مراحل آزمایشی سوار بر این فضاپیما بوده‌اند، با این حال پرواز ریچارد برانسون او را به اولین میلیاردری تبدیل خواهد کرد که با وسیله نقلیه ساخت خودش به فضا سفر کرده است.
سه نفر از همکاران آقای برانسون نیز در این سفر همراه او خواهند بود. بت موزس، مربی فضانورد ارشد در شرکت ویرجین گلکتیک، کالین بنت مهندس عملیات و متخصص تجهیزات کابین و همچنین سیریشا بندلا معاون امور تحقیقات این شرکت همسفران آقای برانسون را تشکیل خواهند داد.
این پرواز فضایی که ممکن است با تلقی رایج از سفر فضایی اندکی تفاوت داشت باشد. در واقع تصور بیشتر مردم از «پرواز در فضا» این است که فضانوردی دور زمین بچرخد و دستکم چند روز در بیرون از جو زمین به صورت معلق در فضا به سر ببرد. با این حال این کاری نیست که قرار است آقای برانسون انجام دهد.

فضاپیمای وی‌اس‌اس یونیتی در حقیقت به جای اینکه مانند اغلب موشک‌های فضاپیما از یک سکوی پرتاب و به صورت عمودی بلند شود، از یک باند هواپیمایی در نیومکزیکوی آمریکا بلند خواهد شد. سپس بعد از ۴۵ دقیقه پرواز و اوج‌گیری آهسته تا ارتفاع ۵۰ هزار پا، موتورهای فضاپیمای اسپیس‌شیپ۲ درون آن روشن خواهند شد.

فضاپیمای وی‌اس‌اس یونیتی سرعت کافی را برای فرار از کشش جاذبه زمین ندارد با این حال با سرعتی برابر با سه برابر سرعت صوت، یعنی حدود ۳۷۰۰ کیلومتر در ساعت، می‌تواند در فاصله ۸۰ کیلومتری از سطح زمین پرواز کند.

در بالاترین نقطه مسیر این پرواز برانسون و همسفرانس برای مدت کوتاهی بی‌وزنی را تجربه خواهند کرد. در این مقطع اوج، موتور فضاپیما خاموش شده و مسافران در سفینه معلق می‌شوند. در این حالت فضانوردان منظره وسیعی از زمین را در زیر و سیاهی و خلاء را در بالا می‌توانند مشاهده کنند.

در خاتمه مسیر نیز فضاپیما با یک فناوری مدرن که به نام «سامانه پر پرواز» خوانده می‌شود به آرامی دو بال خود را باز می‌کند تا بتواند در نهایت روی یک باند فرود بیاید.

سه شرکت ویرجین گلکتیک، اسپیس ایکس و بلو اوریجین بر سر تجاری کردن سفر‌های فضایی با یکدیگر رقابتی فشرده دارند.

آنچه عمدتا شرکت اسپیس ایکس انجام می‌دهد ساخت فضاپیماهای مداری است. به این معنی که موشک‌های ساخت این شرکت به قدری قدرت دارند که می‌توانند با عبور از سرعت ۲۷ هزار کیلومتر در ساعت، از کمند جاذبه زمین رها شوند و ماهواره‌ها را در مدار زمین یا فضانوردان را در ایستگاه فضایی بین‌المللی قرار دهند. کاری که برای مثال فضاپیمای ویرجین گلکتیک، دستکم در حال حاضر، نمی‌تواند انجام دهد.

از آن سو شرکت بلو اوریجین، که قرار است جف بزوس مالک آمازون را به فضا ببرد، از سیستم عمود پرواز استفاده می‌کند به نحوی که مسافران در یک کپسول در پایگاه فضایی قرار می‌گیرند و سپس از سکوی پرتاب به سمت آسمان می‌روند.

پیش از این ویرجین گلکتیک اعلام کرده بود که تاکنون ۶۰۰ نفر برای این نوع سفرها جا رزرو کرده‌اند. قیمت بلیت‌های اصلی این شرکت ۲۵۰ هزار دلار است.

ریچارد برانسون گفت: “من واقعا معتقدم که فضا به همه ما تعلق دارد. پس از ۱۷ سال تحقیق، مهندسی و نوآوری، صنعت فضایی مسافربری جدیدی به وجود آمده تا درهای فضا را به روی بشر باز کند و جهان را تغییر دهد.”

او کسانی را که روی این طرح کار کردند، ستود و گفت: “اینکه رویای قابل دسترسی‌تر کردن فضا را داشته باشید یک طرف، اما مهم گروه فوق العاده‌ای است که این رویا را تحقق می‌بخشند.”

جف بزوس، میلیاردر آمریکایی که طرح سفرهای توریستی به فضا را دارد اعلام کرد که روز ۲۰ ژوئیه ( ۲۹ تیرماه) از طریق شرکت فضایی خود “بلو اوریجین” به فضا می‌رود. سه نفر او را در این سفر همراهی می‌کنند، برادرش مارک و مهمان افتخاری این سفر، والی فانک، یک زن خلبان ۸۲ ساله است که در دهه ۱۹۶۰ میلادی آموزش‌های فضانوردی دیده، اما هرگز به فضا سفر نکرده است. هویت شخص سوم که در جریان یک حراج و با پرداخت ۲۸ میلیون دلار به این گروه اضافه شده اعلام نشده است.

نام فضاپیمایی که قرار است جف بزوس و همراهانش را به فضا ببرد “نیو شپرد” است که با اقتباس از نام آلن شپرد، اولین شهروند آمریکایی که به فضا سفر کرد، نامگذاری شده است.

در طول سال‌های ۲۰۰۰ میلادی ، هفت فرد ثروتمند با پرداخت هزینه سفر به فضا از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید کردند. اما این طرح که با حمایت آژانس فضایی روسیه سازمان یافته بود، در سال ۲۰۰۹ متوقف شد. یکی از این افراد انوشه انصاری، سرمایه دار آمریکایی ایرانی تبار بود؛ خانم انصاری اولین زن توریست فضانورد جهان بود که به فضا سفر کرد. نخستین توریست فضایی جهان یک سرمایه‌دار اهل کالیفرنیا به نام “دنیس تیتو” بود که در سال ‪ ۲۰۰۱‬ به ایستگاه فضایی سفر کرد.

منابع: + و +


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده‌اند و نگرش جدیدی نسبت به تاریخ در ما ایجاد می‌کنند

عکس‌های تاریخی بسیار هستند. برخی از آنها از فرط تکرارِ دیگر روتین می‌شوند و نکته جدیدی به ما نمی‌افزایند. متاسفانه برخی از آنها در بایگانی‌های فراموش می‌شوندو کسی متوجه نکته‌شان نمی‌شود و به تدریج نابود می‌شوند و برخی هم کمتر از بقیه بها…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

موجودات شگفت انگیزی که اکنون منقرض شده‌اند: بقایای باورنکردنی آنها از گذشته‌های طولانی

مادر طبیعت هرگز دست از شگفت زده کردن ما بر نمی‌دارد و در طول میلیون‌ها سال موجودات باورنکردنی، از ظریف گرفته تا خشن زایش کرده است.وقتی تاریخ جانداران را مرور می‌کنیم، حشرات به اندازه یک انسان، خزندگان با ابعاد بزرگ، و جوندگان با شاخ …

عکس‌های تصادفی که از شانس خوب عکاس مانند یک تابلو یا یک عکس خیلی حرفه‌ای شده‌اند

عکاس‌های حرفه‌ای گاهی ماه‌ها وقت صرف می‌کنند تا در زمان و مکان مشخصی حاضر باشند و تجهیزاتشان متناسب با نور و سرعت گذر سوژه و فاصله‌شان مناسب باشد تا یک عکس خوب بگیرند.اما گاهی شانس یا فرصت‌طلبی یا آمادگی ذهنی یک عکاس برای کادربندی مناسب…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.