آیا اگر به حرف جغرافی‌دان‌ها گوش داده می‌شد، بن لادن دو سال زودتر پیدا می‌شد؟

17

بن لادن

عکس بالا که کاخ سفید در فلیکر منتشر کرده است، تأثیرگذار است و به احتمال زیاد تاریخی می‌شود.

در این عکس اوباما، جو بایدن، هیلاری کلینتون و تیم امنیتی در حال تماشای زنده عملیاتی هستند که هزاران کیلومتر دورتر در ابیت آباد پاکستان برای پیدا کردن و کشتن بن لادن در حال انجام است.

عکس، البته از منظر عکاسی صرف هم قابل توجه است و به احتمال زیاد عکس از بین یک دو جین عکسی انتخاب شده است که در آن جلسه گرفته شده است. ممکن است دانشمندان خبره‌ای که زبان بدن را ترجمه می‌کنند، توجه کنند که در این عکس تنها اوباما است که به جلو خم شده یا ممکن است به حالت چهره هیلاری کلینتون توجه کنند.

در این عکس شاید دوست‌داران فناوری، بیشتر روی لپ‌تاپ‌های HP ویندوزی متمرکز بشوند، صحنه شباهت چندانی هم با صحنه‌های مشابه در سریال 24 ندارد. راهبری عملیات نظامی از این به بعد تقریبا به همین منوال خواهد بود، سران و فرماندهان، بر خلاف سال‌های گذشته به صورت زنده صحنه را به مانند یک فیلم یا ویدئو گیم می‌بینند، البته بر خلاف ویدئو گیم‌ها آنها دسته بازی نخواهند داشت!

این روزها خبر کشته شدن بن لادن در صدر اخبار رسانه‌های مختلف قرار گرفته است، حرف و حدیث‌ هم فراوان است: آیا بازداشت‌شدگانی برای دستیابی به اطلاعات لازم، شکنجه شده‌اند؟ ایا پاکستان قبلا می‌دانست که بن لادن کجاست؟ چرا اطلاعاتی مثل عکس جنازه بن لادن منتشر نشده است و اصلا چرا اینقدر طول کشید؟ صرف نظر از سؤالات گوناگون، خبری که امروز هم خواندم در نوع خود جالب بود:

اگر سازمان CIA به توصیه‌های گروهی از جغرافی‌دان‌های بوم‌شناس دانشگاه کالیفرنیا گوش می‌کرد، شاید دو سال زودتر می‌توانست بن لادن را دستگیر کند!

توماس گیلسپای و همکارش جان اگنیو به همراه گروهی از دانشجویان UCLA در سال 2009 مقاله جالبی منتشر کرده بودند که در آن با استفاده از یک سری تئوری‌های علمی و تصاویر ماهواره‌ای حدس زده بودند که بن لادن به احتمال 88.9 درصد در شهری در فاصله 300 کیلومتری از تورا بورا اقامت دارد. بن لادن، آخرین بار در 13 نوامبر سال 2001 در جلال آباد افغانستان دیده شد و صدای او آخرین بار از تورا بورا در 28 نوامبر سال 2001 شنود شد. شهر ابیت آباد که بن لادن در آن کشته شد، در همین محدوده قرار داشت.

بن لادن سال‌ها تحت‌تعقیب‌ترین فرد FBI بود و با اینکه شماری از رهبران رده بالای سازمان القاعده مثل محمد عاطف، محمد صالح، خالد شیخ محمد، ابو زبید در این مدت گرفتار شده بودند و 25 میلیون دلار جایزه هم برای دستگیری وی تعیین شده بود، اما تا چند روز پیش، آمریکا موفق به پیدا کردن او نشده بود.

تئوری‌های زیست جغرافیایی توضیح می‌دهند که چگونه حیوانات و گیاهان از لحاظ زمانی یا مکانی توزیع می‌شوند. دانشمندان دانشگاه UCLA در جریان تحقیقی که انجام داده بودند از دو تا از همین تئوری‌ها استفاده کرده بودند: تئوری مسافت – زوال و تئوری زیست جغرافیایی جزیره یا island biogeography theory.

اولین تئوری اشاره دارد که هر چقدر یک جاندار از محل زیست اولیه‌اش دورتر شود، احتمال بقایش به صورت لگاریتمی کم می‌شود. دانشمندان این تئوری را به بن لادن تعمیم دادند و اینگونه استدلال کردند که اگر او بیش از حد از آخرین محلی که بوده، دور شده باشد، با توجه به اینکه وارد منطقه‌ای با بافت فرهنگی و جغرافیای متفاوت می‌شود، احتمال دستگیری‌اش بالا می‌رود. پس منطقی است که فرض کنیم او بیشتر احتمال دارد که در یک فاصله 300 کیلومتری از تورا بورا باشد.

تئوری دوم هم به این اشاره دارد که جاندارانی که در جزایر بزرگ و نزدیک به هم باشند، احتمال زوال کمتری دارند و در مورد بن لادن، این تئوری اینگونه تعبیر شد که او به احتمال زیاد در شهری اقامت دارد و نه مثلا در یک غار یا منطقه پرت و دورافتاده!

دانشمندان، اما یک قدم مهم دیگر هم برداشته بودند، آنها توانسته بودند که عادات زندگی و خصوصیات بن لادن را بررسی کنند و نوع ساختمانی که بن لادن باید در آن باشد را حدس بزنند!

– بن لادن بلند قد است، پس باید به ساختمانی با ارتفاع طبقه زیاد علاقه داشته باشد.

– او دیالیز می‌شود، پس باید جاهایی رفته باشد که متصل به برق هستند یا ژنراتور دارند.

– او ترجیح می‌داده به صورت فیزیکی در جایی امن باشد، پس باید به احتمال زیاد ساختمانش با دیوارهای بلندی مثلا در حد 3 متر احاطه شده باشد.

– او به حریم شخصی اهمیت می‌داده، پس باید فضای بین خانه و خانه‌های مجاورش زیاد باشد.

– او گروه کوچک محافظان داشته، پس باید ساختمان مورد نظر بیش از سه اتاق داشته باشد.

– بن لادن ترجیح می‌داده به صورت هوایی رصد نشود، پس باید درختانی در اطراف ساختمان، پوشش لازم را انجام بدهند!

بر این اساس آنها فهرستی از شهرهایی که این شرایط را داشت تهیه کرده بودند و مثلا منطقه‌ای به نام خرم را به عنوان محل سکونت بن لادن محتمل دانسته بودند.

جالب‌تر این بود که آنها با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای که برای همه در دسترس بود، ساختمان‌هایی را ممکن بود بن لادن در آنها باشد، در شهرهای یاد شده مشخص کرده بودند.

مقایسه ساختمان‌هایی که برای نمونه این گروه از دانشمندان یافته بودند با ساختمان سه‌طبقه‌ای محل اقامت بن لادن، نشاندهنده شباهت‌های بسیاری است. در واقع ساختمان محل اقامت بن لادن دارای همه خصوصیات ذکر شده بود.

مقاله را با فرمت PDF می‌توانید از اینجا دانلود کنید و بخوانید.

بد نیست این مقاله را هم ببینید که توضیح می‌دهد، چگونه با تطابق DNA بن لادن با خواهرش که چندی پیش در ایالات متحده فوت شد، می‌شد از هویت‌اش مطمئن شد.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

انگار این شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای همین الان عکس گرفته‌اند! استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
17 نظرات
  1. rad می گوید

    عالی بود.واقعا ممنون

  2. pooya می گوید

    دروغ میگن به چه گندگی آره بن لادن که این همه واسش هزینه کرده بودیم سرباز کشته شده بود بچه زن و مرد گرفتیم بعدشم انداختیم تو آب صدام یادتون رفته چه مانوری دادن؟

  3. بابک می گوید

    آره منم به مدلب لپتاپا توجه کردم…یه چیز دیگم که توجهمو جلب کرد عکسی که روی میز جلوی خانوم کلینتونه چی میتونه باشه که سانسورش کردن راهی واسه فهمیدنش هست؟؟؟

  4. ف . جیم می گوید

    خیلی جالب بود . ممنون

  5. mohsen می گوید

    به همه این اتفاقات یک چیز می گن “جوک ”

    “همه سره کاریم”

  6. نیما می گوید

    کلا جالب بود
    خیلی خوشم اومد

  7. ali می گوید

    اینم مثل جریان سر به نیست شدن مشکوک صدام بود!

  8. طراحی وب سایت می گوید

    بسیار مطلب جالب بود.

  9. فرشاد می گوید

    جالبه دوستان به همه چی توجه می کنن بجز اصل خبر!

    حالا که محرض شده این غیر آدم رو فرستادن به جهنم هنوز هم خیلیا گرفتار توهمن فکر می کنن یارو زندست هنوز ، از بس که هواخواهش بودن و گرفتار تخیلات.

  10. mojtaba می گوید

    من فقط یه چیز فهمیدیم..چه قد از تکنولوژیو دنیا عقبیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  11. سونیا می گوید

    دکتر اینجاها رو خوندی:

    http://webshahr.org/?p=7522

    http://webshahr.org/?p=7498

    خیلی خیلی کامل و جالب نوشته این بابا
    برام عجیبه از کجا اینها رو پیدا کرده؟
    هیچ جا روی نت نبود چنین چیزهایی!!!

  12. xvision می گوید

    مقاله بسیار جالبی بود .
    اما خطاب به برخی دوستان :
    من ادعا ندارم که بگم موضوع به همون روشنی که اعلام شده اتفاق افتاده ولی متاسفانه خیلی از ماها ( به هر دلیل ) گرفتار توهم توطئه هستیم .
    موضوع بزرگ و مهم اینه که دیگه فردی به نام بن لادن در دنیا تاثیر گذار نخواهد بود حالا می خواد قبلا کشته شده باشه و الان اعلام شده باشه ، می خواد هنوز زنده باشه ولی در زندان یا هر جای دیگه باشه ، می خواد واقعا کشته شده باشه یا هر تفسیر دیگه مهم اینه که دیگه بن لادن تموم شد . مثل صدام که هنوز هستن کسانی که ادعا میکنن صدام زنده است ولی مهم اینه که دیگه صدام وجود خارجی که بتونه تاثیر گذار باشه نداره
    اینقدر خودمون رو به دست فوبیای توطئه ندیم سعی هم بکنیم کمتر فیلم های پلیسشی رو جدی بگیریم !

  13. مسعود می گوید

    این مقاله از یک جهت خیلی جالبه
    اونم اینکه فرض رو بر جانور بودن بن لادن گرفته بود و به جواب هم رسیده بود :دی

  14. yasamin می گوید

    kheili jaleb bud tnx

  15. Yashar می گوید

    خسته نباشی،
    این ربطی به مطلب شما نداره ولی برام جالب بود.
    http://goo.gl/1YmoD

  16. محمد می گوید

    خیلی جالب بود.

  17. سایت خبری می گوید

    بسیار مطلب حالبی بود . مرسی و سپاس از شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5