درونگراها در مقابل برونگراها – درونگرایی و برونگرایی از دید نوروساینس

10

برای شروع بحث باید به آغاز قرن بیستم بروید، زمانی که «کارل یونگ» برای اولین بار مفهوم «درونگرایی» و «برونگرایی» را مطرح کرد.

08-29-2013 12-38-02 AM

کارل گوستاو یونگ، (۱۸۷۵ – ۱۹۶۱) روانپزشک و متفکر سوئیسی که به خاطر فعالیت‌هایش در روانشناسی و ارائهٔ نظریاتش تحت عنوان روان‌شناسی تحلیلی معروف است. یونگ را در کنار زیگموند فروید از پایه‌گذاران دانشِ نوین روانکاوی قلمداد می‌کنند.

یونگ گفت که درونگرایی لزوما مترادف با خجالتی بودن نیست، درونگراها لزوما آدم‌های نیستند که در هنگام بودن در یک جمع احساس عدم امنیت بکنند، برونگراها هم لزوما آدم‌های دوست‌داشتنی اجتماعی یا کسانی که با دیگران همدردی می‌کنند، نیستند.

از نظر یونگ، چیزی که این دو گروه را از هم متمایز می‌کند این است که درونگراها از تعاملات اجتماعی خسته می‌شوند، در حالی که برونگراها وقتی تنها می‌مانند، مضطرب می‌شوند. درونگراها برای شارژ شدن مجدد به تنهایی نیاز دارند، در حالی که برونگراها از بودن در جمع است که انرژی می‌گیرند.

روانشناس‌های مدرن، یک دسته سوم هم بین درونگراها و برونگراها اضافه کرده‌اند، آدم‌های میان‌گرا. اینها کسانی هستند که خصوصیات هر دو دوسته را به صورت ترکیبی دارند. برای مثال رئیس یک شرکت را در نظر بیاورید که ریاست بیرحمانه و سفت و سختی دارد، تمایل زیادی برای رهبری کردن زیردستانش دارد و نیازی به تأیید کارهایش از سوی همتاهایش نمی‌بیند. این شخص هم دوست دارد با یک جامعه در ارتباط باشد و هم از سوی دیگر عملا سطح محدودی از تعمال دوطرفه را می‌پسندد.

یک روانشناس روسی به نام Mihaly Csikszentmihalyi زمانی گزارش داده بود که آن دسته از بیمارانش که هنرمند بودند، در زندگی‌شان بین دو حالت برونگرایی و درونگرایی نوسان می‌کنند، زمانی دوست دارند در میان انبوه جمعیت باشند و زمانی هم در هنگام برگزاری یک مراسم، بیشتر ترجیح می‌دهند در گوشه‌ای بنشینند و از دور مراسم را ببینند.

به عبارت دیگر درونگرایی یا برونگرایی، یک برچسب صدر در صدی نیست که بشود بر روی کسی گذاشت، علاوه بر هنرمندان خیلی‌های هم دیگر بین این دو خصوصیت، در نوسان هستند. ساده بگویم، مثل خیلی‌ چیزهای دیگر در زندگی، درونگرایی و برونگرایی یک طیف هستند.

همه ما ممکن است در پاره‌ای از زمان‌ها از جمع انرژی بگیریم، در عین حال برای شارژ شدن فکری، نیاز به تنهایی داشته باشیم.

08-30-2013 02-25-31 AM


اما در اینجا می‌خواهم به یک نکته تازه اشاره کنم:

آیا برونگرایی و درونگرایی را می‌توان با دانش اعصاب یا نوروساینس هم توضیح داد؟ آیا می‌شود تفاوت ارگانیکی بین مغزهای برونگراها و درونگراها پیدا کرد؟

در سال 2012، رندی باکنر – استاد روانشناسی دانشگاه هاروارد- متوجه شد که افراد درونگرا به طور کلی، قشر مغز یا کورتکس بزرگ‌تر و ضخیم‌تری در ناحیه پره‌فرونتال یا پیش‌پیشانی دارند.

08-30-2013 02-28-38 AM

اینجا قسمتی از مغز است که ساختار بسیار پیچیده‌ای دارد و تفکر انتزاعی در آن انجام می‌شود، در همین قسمت که تصمیم‌گیری‌ها ما انجام می‌شود.

این یافته نشان می‌داد که آدم‌های درونگرا، منبع نورونی بیشتری را صرف تفکر انتزاعی می‌کنند، در حالی که برونگراها بیشتر دوست دارند که دَم را دریابند!

در سال 2013 هم یک پژوهش تازه توسط «ریچادر آ دپون» و «یو فو» در دانشگاه کورنل انجام شد، آنها تعدادی از افراد درونگرا و برونگرا را انتخاب کردند و به صورت تصادفی آنها را به دو گروه تقسیم کردند، در هر دو دسته هم آدم‌های برونگرا وجود داشت و هم آدم‌ها درونگرا.

به دسته اول داروی محرک اعصاب ریتالین داده شد، اما به دسته دوم دارونما دادند. سپس به اعضای هر دو دسته تعدادی ویدئو نشان دادند که در آن منتظر از صحنه‌های طبیعت و جنگل نمایش داده می‌شد.

پس از 3 روز، دانشمندان دارو را قطع کردند و مجددا فیلم‌ها را نمایش دادند و بعد میزان هوشیاری و رفتار برونگراها و درونگراها را با هم مقایسه کردند.

مشخص شد که برونگراهایی که ریتالین گرفته بودند، حتی با قطع دارو هم از دیدن ویدئوها به هیجان می‌آددند، برونگراهایی که هم فقط دارونما گرفته بودند، تفاوتی در وضعیت‌شان پیدا نشده بود. در مقابل، درونگراها صرف‌نظر از گرفتن ریتالین یا دارونما، بعد از دیدن ویدئوها شادتر یا گوش‌ به زنگ‌تر نمی‌شدند.

به صورت خلاصه این تحقیق نشان می‌داد که تفاوت بنیادی بین برونگراها و درونگراها در در پردازش احساسات و هیجانات وجود دارد.

بر اساس تحقیقات دیگر، آمیگدال مغز در سمت راست، در برونگراها بزرگ‌تر از درونگراها است، از سوی دیگر در مردان برونگرا، کورتکس سینگولیت قدامی بزرگ‌تری هم دارند، این قسمت از مغز، نقش مهمی در تشخیص اشتباهات در حین تعاملات اجتماعی بازی می‌کند.

پژوهشگران همچنین دریافته‌اند که کورتکس پیش‌حرکتی درونگراها، در پردازش محرک‌ها سریع‌تر عمل می‌کند. تحقیقات دیگر هم نشان داده‌اند که نورون‌ها به صورت متفاوتی به میانجی‌های شیمیایی عصبی مثل GABA یا NMDA واکنش نشان می‌دهند، هم GABA و هم NMDA در اختلال اضطراب نقش دارند.


اما در پایان باید تأکید کنم که دانشی که در آن ویژگی‌های شخصیتی با ویژگی‌های ساختاری مغز ارتباط داده می‌شود، تازه در آغاز کار خود است و شاید در آینده معلوم شود که اساس درستی هم ندارد.

ساختار فعالیت مغز فراتر از ساختار آناتومیک ماکروی آن است و تا زمانی که ما نقشه نورونی دقیقی از مغز تهیه نکرده باشیم، نمی‌توانیم به صورت مؤثر قدم در این راه دشوار بگذاریم.

منبع

بقیه پست‌های پرونده درونگرایی:

پرونده‌ای برای درونگرایی (مقدمه)

۱۰ درونگرای مشهور و موفق

قدرت درونگراها: سخنرانی سوزان کین


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
10 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    خیلی خوب دکتر.مرسی.

  2. Javad-ht می گوید

    من همیشه چیزی که تو ذهنم بود اینه که درونگرا هستم ولی با این تعاریفی که اینجا نوشتید یکم به شک افتادم.
    کسی ام که از حضور در جمع انرژی میگیرم و احساسات مثبتم رو همیشه بروز میدم.
    ولی خوب معمولا احساسات منفی رو تو خودم میریزم و کلا هم کم حرف تر از اطرافیانم هستم.

  3. محمد می گوید

    با تشکر

    در جایی از متن نوشته شده که:
    …برونگراهایی که هم فقط درونگرا گرفته بودند،…

    که احتمالا باید به جای کلمه درونگرا، دارونما آمده باشد.

  4. آرش می گوید

    سلام و مرسی از پست های بسیار مفیدتون ، چون کارهاتون در سطح بالایی هست و اغلب تر و تمیز و شسته رفته اشتباهاتی مثل اشتباه تایپی بد جور تو ذوق می زنه ، خصوصا اگه چند تا باشه ، دوست دارم 1 پزشک رو بی نقص ببینم به خاطر همین لازم دیدم این نکته رو یاداوری کنم ، و اینکه اگه وقت ندارید یا وقت کم دارید برای دوباره خوندن مطالب قبل از انتشار این آمادگی رو دارم تا جایی که از دستم بر میاد کمکتون کنم

  5. محمد می گوید

    خواهش می کنم ویرایش کنید : … برونگراهایی که هم فقط درونگرا {دارونما} گرفته بودند …

  6. کامران می گوید

    پرونده بسیار جالبیه . ازتون ممنونم.

  7. فرشاد می گوید

    دلیل بزرگتر بودن کورتکس پره‌فرونتال رو شاید بشه به تقویت بافت های عصبی خاص در صورت استفاده زیاد ربط داد. مثل عادت‌های ما که شاه‌راه های عصبی مربوط به خودشون رو در مغز ایجاد میکنند.

    اگر اینطور باشه، آیا میشه حدس زد یک انسان درونگرا، در لحظه تولدش این بخش از مغزش چندان تفاوتی با برونگراها نداشته باشه؟ آیا میشه گفت درونگراها طی یک سری دریافت ها از محیط (مثل سبک زندگی، خانواده، تمایلات جامعه و…) به این سمت سوق داده میشن؟

  8. احسان می گوید

    دکتر شیری در سایت خودشان با اشاره به مطلب شما توضیحاتی درباره تفاوت‌های درونگرایی و برونگرایی داده‌اند :

    http://doctorshiri.com/fa/content/11751/درونگرایید-یا-برونگرا-؟-یافته-های-جدید/

  9. نیما می گوید

    من به طور حتم درونگرا هستم! فقط وقتی تنها هستم تعادل و انرژی و تمرکز بهم برمیگرده و تمام ایده هامم فقط توی تنهایی به ذهنم میرسه 🙂 من فکر میکردم همه ی ویژگی درونگراها خوب نیست ممنون که روشن کردی چی ب چیه 🙂

  10. مسعود می گوید

    نه سال از این پست گذشته…
    ساعت چهار و نیم صبحه
    اونایی که اینجا نظر گذاشتن و یا این مطلبو خوندن الان کجان؟
    زنده هستن؟
    تنتون سلامت و خسته نباشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5