8 ایستگاه رادار متروک که هنوز هم از نظر زیبایی‌شناسی، قابل توجه هستند

4

بین سال‌های 1930 تا 1970، دولت‌ها میلیاردها دلار صرف تأسیس سامانه‌های هشدار زودهنگام کردند تا کشور و تأسیسات نظامی و راهبردی خود را از گزند حملات هوایی دشمن در امان نگه دارند. ایستگاه‌های رادار غالبا در مناطق دورافتاده ساخته می‌شدند.

اما با آمدن فناوری‌های نو، از جمله ماهواره‌های جاسوسی و نظارتی، دیگر زمانی این ایستگاه‌ها به سر آمد و برج‌ها و بشقاب‌ها و ساختمان‌های آنها متروک ماند.

در اینجا با هم 8 ایستگاه رادار متروک را مرور می‌کنیم که از نظر شکل ظاهری و زیبایی‌شناسی، بسیار جالب هستند:

آینه‌های اکوستیک در جنوب انگلیس

در اوایل خبری از رادارهای مدرن نبود و به جای رادار باید از «گوش»های بزرگی برای شنیدن صدای موتور هواپیماها استفاده می‌شد، این گوش‌های بزرگ یا آینه‌های آکوستیک، صدا را جمع‌آموری و متمرکز می‌کردند و شنونده می‌توانست با استفاده از آن متوجه ورود هواپیماها از فاصله دور شود.

این تأسیسات عمدتا در دهه 1930 در جنوب انگلیس در کنار دریا ساخته شده بودند، اما حتی پیش از اینکه جنگ جهانی دوم به سر آید، استفاده از آنها منسوخ شد، چون فناوری هواپیماها آنقدر پیشرفت کرده بود که حتی در صورت تشخیص نزدیک شدن هواپیماها با این ایستگاه‌ها، فرصت آنقدر کم بود که قبل از هر اقدام دفاعی، هواپیماها سر می‌رسیدند و مأموریت خود را انجام می‌دادند.

ایستگاه رادار

Abandoned Radar Stations 1

رادار SCR-270 آمریکا

این رادار، محصول دو دهه تلاش شرکت سیگنال آمریکا بود، این رادار، نخستین سامانه تشخیص راداری نظامی محسوب می‌شد. پرسنلی که هر واحد آن را اداره می‌کردند، شامل 9 نفر بودند، این رادار تا 150مایل برد داشت. یعنی در صورت کاربرد و توجه به هشدار این سیستم راداری، آمریکایی‌ها می‌توانستند متوجه حمله ژاپنی‌ها به «پرل هاربر» شوند.

Abandoned Radar Stations 3

رادار Pave Paws در «کپی کاد»، کالیفرنیا و آلاسکا

اسم این رادار زیبا، مخفف یک عبارت طولانی است که توسط نیروی هوایی امریکا در دهه 1970 ساخته شده بود تا موشک‌ها را رصد کند. چیزی که این سامانه را بی‌همتا می‌کرد، «آرایه فازی» آن بود، به این معنی که آنتن آن ثابت بود، هر وجه مایل این رادار، خود از هزاران مکانیسم واحد تشکیل شده بود که پرتو رادار را در یک جهت خاص به صورت ثابت متمرکز می‌کردند.

امروزه این سیستم برای رصد ماهواره‌ها و زباله فضایی استفاده می‌شود. در حال حاضر تنها سه عدد از آنها فعال هستند.

ایستگاه رادار متروک

RAF Stenigot در لینکلنشایر انگلیس

بعد از اختراع رادار در اواخر دهه 1930، انگلیس زنجیره‌ای از رادارها را در نوار مرزی‌اش مستقر کرد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این زنجیره راداری، RAF Stenigot در لینکلنشایر بود.

در سال‌های دهه 1950، ایستگاه با دیش‌های تفرق تروتوسفری مجهز شد. (تروتوسفر پایین‌تر بخش جو زمین است و تقریبا 17 کیلومتر ارتفاع دارد.) این دیش‌ها به ارتش امکان می‌دادند که سیگنال‌های میکرو ویو را با ارسال آنها به تروتوسفر دریافت و ارسال کنند.

در دهه 1980 استفاده از آنها به پایان رسید و امروزه این ایستگاه‌ها متروک هستند.

Abandoned Radar Stations 6

Abandoned Radar Stations 5

فرستنده دوگا 3 در چرنوبیل

در زمان جنگ سرد، تأسیسات دوگا 3، تأسیسات مرموزی بودند، امواج رادیویی مزاحم آنها روی همه امواج رادیویی دنیا تأثیر می‌گذاشت و روی آنها نویز می‌انداخت، حتی تئوری‌های توطئه‌ای وجود داشتند، مبنی بر اینکه با این امواج شوروی، قصد دارد مغزها را از راه دور کنترل کند!

اما عملا کاری که این تأسیسات می‌کردند، تشخیص زودهنگام شلیک موشک‌ها از فاصله 1500 مایلی بود.

Abandoned Radar Stations 8

Abandoned Radar Stations 7

توفلسبرگ در برلین

در خارج برلین، با استفاده از ملیون‌ها کیلوگرم آوار و لاشه‌های ساختمانی، یک تپه مصنوعی ساخته شده بود که زمانی به آن کوه شیطان گفته می‌شد. بعد از پایان جنگ، سازمان امنیت ملی، یک سری ساختمان و رادارها به شکل کره روی این تپه 85 متری ساخت تا فعالیت‌های نیروهای شوروی را زیر نظر بگیرد.

بعد از سقوط دیوار برلین، استفاده از آنها هم متوقف شد.

Abandoned Radar Stations 10

Abandoned Radar Stations 9

سیستم ارتباطی وایت آلیس در منطقه قطب شمال امریکا

در شمال اکانادا، 58 سیستم هشداردهنده با نام اختصاری DEW ساخته شده بود، لازم بود که با شیوه‌ای بشود به صورت سریع به هر یک از آنها تماس گرفت، سیستم ارتباطی بین اینها، ملقب به وایت آلیس بود که از بشقاب‌های تفرق تروپوسفریی و رله میکرو ویو استفاده می‌کرد.

Abandoned Radar Stations 12

Abandoned Radar Stations11

DYE-2 در گیرنلند

DYE-2 یکی از 60 جایگاه راداری در زمان جنگ سرد در شمال کانادا بود. این تأسیسات هزینه‌بر با مشارکت امریکا و کانادا ساخته شده بود. اما در دهه 1980 با پیشرفت فناوری ماهواره‌های استفاده از این گنبدهای راداری 60 متری متوقف شد، تأسیسات هنوز پاربرجا است، اما بازدیدکنندگان آن می‌گویند که داخل ساختمان پر از برف شده است.

Abandoned Radar Stations 13

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور کنید که در یک دنیای تخیلی، هری پاتر را استودیو جیبلی می‌ساخت

استودیو جیبلی یک استودیوی مشهور انیمیشن‌سازی ژاپنی است که به دلیل سبک هنری متمایز، داستان‌سرایی پر از تخیل و انیمیشن‌های هیجان‌انگیزش مشهور است. استودیو جیبلی که توسط هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا تأسیس شد، تعدادی از محبوب‌ترین فیلم‌های…

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. امیر محمد می گوید

    سلام
    یک مجموعه رادار هم هست برای رصد موجودات فضایی استفاده میشه
    اگر میشه اسم اون رو و مکانش رو اگه میدونستید برام ایمیل کنید.
    ممنون

    1. بابک می گوید
  2. فرشاد می گوید

    فرستنده دوگا ۳ در چرنوبیل خیلی خاص بود. این روس‌ها همه چیز رو بزرگ میسازند ولی اینیکی یه ابَر سازه بود!

  3. رضا می گوید

    تو بازی IGI هم از اون کره آلمانیا بود!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5