چرا فایل‌های حذف شده قابل بازیابی هستند و چگونه مانع این کار شویم؟

30

4-4-2014 2-19-59 AM

رضا مقدری: وقتی یک فایل را از روی هارد دیسک کامپیوتر خود حذف یا در اصطلاح رایج‌ترش Delete می‌کنید فایل مذکور کماکان بر روی هارد دیسک موجود است و حتی وقتی سطل بازیافت (Recycle Bin) را نیز خالی می‌کنید کماکان وضعیت آن فایل فرقی نکرده است.

اگر حواستان به این موضوع نباشد این امکان را فراهم آورده‌اید تا سایر افراد در حالی که شما فکر می‌کنید برخی از فایل‌های مهم و حیاتی خود را پاکسازی کرده‌اید آنها را بازیابی و مورد استفاده قرار دهند و اهمیت مسئله زمانی چند برابر می‌شود که مثلاً قصد دارید به هر دلیلی مالکیت یک کامپیوتر یا هارد دیسک که مدتی مورد استفاده شما بوده است را به فرد دیگری واگذار نمائید.

وقتی یک فایل را حذف می‌کنیم چه رخ می‌دهد؟

ویندوز (همینطور سایر سیستم‌عامل‌ها) محل استقرار فایل‌ها بر روی هارد دیسک را از طریق اشاره‌گرها (Pointers) دنبال می‌کنند. هر فولدر و فایل بر روی هارد دیسک کامپیوتر شما دارای یک اشاره‌گر می‌باشد که به ویندوز اطلاع می‌دهد دیتا یا اطلاعات مرتبط به فایل موردنظر محل استقرارش در کجای هارد آغاز و در کجا پایان می‌یابد.

زمانی که یک فایل را حذف می‌کنید در اصل ویندوز اشاره‌گر مرتبط را حذف و سکتور حاوی دیتای آن فایل را با عنوان قابل دسترس علامت‌گذاری می‌نماید. از دیدگاه فایل سیستم فایل مذکور دیگر بر روی هارد درایو وجود ندارد و سکتورهای حاوی اطلاعات آن فضای خالی (Free Space) محسوب می‌شوند، هر چند تا مادامی که ویندوز اطلاعات جدیدی را بر روی این سکتورها ذخیره‌سازی نکند کماکان اطلاعات فایل حذف شده قابل بازیابی خواهند بود. یک نرم‌افزار بازیابی که اصطلاحاً به آنها ریکاوری (Recovery) نیز گفته می‌شود می‌تواند هارد دیسک را مورد اسکن قرار داده و چنین فایل‌هایی را که ظاهر حذف شده‌اند را بازیابی و مجدد ذخیره‌سازی کند. اگر بخشی از اطلاعات فایل توسط اطلاعات یک فایل دیگر جایگزین شده باشد بدیهی است که نرم‌افزار ریکاوری فقط می‌تواند اطلاعات باقیمانده را بازیابی کنه که محصول نهایی یک فایل به احتمال زیاد آسیب دیده خواهد بود.

4-4-2014 2-21-05 AM

چرا فایل‌های حذف شده بلافاصله پاکسازی نمی‌شوند؟

اگر از خودتان می‌پرسید چرا کامپیوتر من بعد از حذف یک فایل بلافاصله آن فایل را به صورت کامل پاکسازی و حذف نمی‌نماید باید بگویم پاسخ این پرسش بسیار ساده است. حذف اشاره‌گر یک فایل و علامت‌گذاری فضای مرتبط به آن به عنوان فضای خالی عملیاتی بسیار سریع محسوب می‌شود و در مقابل حذف کردن واقعی یک فایل با بازنویسی اطلاعات بر روی فضای مرتبط به آن بسیار بیشتر زمان می‌برد. برای مثال اگر یک فایل ۱۰ گیگا‌بایتی را از روی هارد خود حذف کنید تقریباً عملیات حذف بلافاصله اتفاق خواهد افتاد ولی اگر بنا را بر حذف کردن واقعی اطلاعات آن فایل از طریق بازنویسی اطلاعات جدید بر روی سکتورهای هارد درایو بگذاریم حذف فایل مورد بحث می‌تواند به اندازه کپی کردن یک فایل ۱۰ گیگابایتی بر روی هارد دیسک از شما زمان ببرد.

لذا به منظور صرفه‌جویی در زمان و افزایش کارایی وقتی یک فایل را حذف می‌کنید ویندوز و سایر سیستم‌عامل‌ها اطلاعات آن را به صورت کامل حذف نمی‌نمایند. اگر قصد دارید یک فایل را به صورت کامل حذف نمائید می‌توانید از ابزارهای File-Shredding استفاده نمائید که در ادامه اشارهٔ مختصری به چند مورد از آنها خواهیم داشت.

عملکرد هاردهای SSD متفاوت می‌باشد: بد نیست بدانید یک استثنا نیز وجود دارد و مجموعه اطلاعاتی که در بالا ارائه شد در مورد درایوهای SSD که از TRIM پشتیبانی به عمل می‌آورند (همهٔ هاردهای SSD امروزی از TRIM پشتیبانی می‌کنند) صادق نیست و فایل‌های حذف شده از روی اینگونه فایل‌ها بلافاصله پاکسازی شده و دیگر قابل بازیابی نمی‌باشند. اطلاعات نمی‌تواند بر روی سلول‌های فلش بازنویسی شود و برای ذخیره سازی اطلاعات جدید لازم است محتوای حافظه فلش ابتدا پاکسازی شود، لذا سیستم‌عامل شما بلافاصله پس از دریافت دستور حذف یک فایل آن را کاملاً پاکسازی می‌کند تا پروسهٔ Write یا ذخیره‌سازی اطلاعات جدید در آینده را سرعت بخشد. البته همین مسئله باعث می‌شود در طول زمان سرعت Write اطلاعات بر روی هاردهای SSD‌ کاهش یابد.

4-4-2014 2-22-21 AM

بازیابی فایل‌های حذف شده:
اگر بر حسب اتفاق یک فایل مهم را حذف کردید و نیازمند بازیابی آن هستید لازم است حداقل دو نکته را به خاطر بسپارید:

۱. لازم است فایل را هر چه سریعتر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از حذف آن بازیابی کنید: از آنجایی که ویندوز به صورت دائم در حال ذخیره‌سازی اطلاعات بر روی هارد دیسک شما است احتمال اینکه بر روی سکتورهای مرتبط به فایل حذف شده اطلاعات جدیدی ذخیره‌سازی شود امری دور از دسترس نیست. اگر می‌خواهید فایل حذف شده صحیح و سالم بازیابی شود بهتر است عملیات بازیابی را بلافاصله و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از حذف آن آغاز کنید.

۲. تا قبل از شروع عملیات بازیابی تا جایی که می‌توانید از هارد درایو کمتر استفاده کنید: بهترین راه برای بازیابی اطلاعات یک فایل از روی هارد دیسک خاموش کردن کامپیوتر بلافاصله پس از حذف فایل و متصل کردن هارد دیسک به یک کامپیوتر دیگر می باشد تا اطلاعات را با سیستم‌عامل آن کامپیوتر که از روی هارد دیسکی به غیر از هارد دیسک حاوی اطلاعات حذف شده بوت می‌گردد بازیابی نماییم. اگر در وضعیت عادی مثلاً قصد نصب یک نرم‌افزار ریکاوری را داشته باشید ممکن است فایل‌های نصب نرم‌افزار ریکاوری خودشان جایگزین اطلاعات حذف شده گردند و کل عملیات بازیابی را به مشکل مواجه نمایند.

ویندوز دارای یک ابزار داخلی برای اسکن هارد درایو به منظور بازیابی اطلاعات و فایل‌های حذف شده نیست، اما ابزارهای جانبی بسیاری وجود دارند که می‌توانند اینکار را به سادگی برای شما انجام دهند. Recuva برای مثال یکی از این ابزارهاست که یکی از بهترین عملکردها را در زمینه بازیابی فایل‌ها دارد و تقریباً استفاده از آن برای عموم کاربران ساده است.

4-4-2014 2-23-54 AM

جلوگیری از بازیابی فایل‌ها و اطلاعات حذف شده:

اگر بر روی کامپیوتر خود اطلاعات حساسی مثل اطلاعات مالی و تجاری یا تصاویر خانوادگی و… دارید و نگران این موضوع هستید که فردی بعد از حذف این اطلاعات دست به بازیابی آنها بزند راه حل‌های مناسبی برای رفع این نگرانی وجود دارد.

در این موارد می‌توانید از ابزاری استفاده کنید که به صورت خودکار فضای خالی یا همان Free Space هارد دیسک شما را با ذخیره‌سازی یکسری اطلاعات خاص خودش پاکسازی می‌نماید و به این ترتیب همه فایل‌های حذف شده به صورت کامل پاکسازی و غیرقابل بازیابی می‌شوند. برای مثال ابزار Drive Wiper که در نرم‌افزار چند منظوره CCleaner ارائه شده است می‌تواند اینکار را به خوبی برای شما انجام دهد.

4-4-2014 2-25-26 AM

توجه داشته باشید نرم‌افزارهای مثل CCleaner و یا ابزارهای File-Shredding برای پاکسازی هارد دیسک شما از فایل‌های حذف شده به زمانی بسیار بیشتر از زمانی که برای حذف یک فایل لازم است نیاز دارند و لذا پاکسازی دائمی هارد دیسک با این نرم‌افزارها بابت حذف کردن هر فایل نمی‌تواند ایدهٔ چندان مناسبی باشد.

4-4-2014 2-26-05 AM

برای اینکه از بازیابی هر گونه اطلاعاتی توسط سایر افراد جلوگیری نمایید می‌توانید از برنامه‌های موسوم به disk-wiping نیز استفاده کنید. برنامه‌هایی مثل DBAN (Darik’s Boot and Nuke) و ابتدا یک نسخه از آن را بر روی یک سی‌دی رایت نموده و بعد کامپیوتر خود را از روی آن سی‌دی بوت کنید تا هر آنچه بر روی هارد کامپیوتر شما وجود دارد را پاکسازی نماید، این ابزار کلیه فایل‌های شخصی، سیستم‌عامل کامپیوتر و… را با بازنویسی اطلاعات بی‌استفاده بر روی هارد به صورت کامل پاکسازی می‌کند و در نهایت یک هارد دیسک کاملاً پاکسازی شده از هر نوع اطلاعات را به شما تحویل می‌دهد.

4-4-2014 2-26-47 AM


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

سفری در شهرهای باستانی دنیا به یاری تخیل میدجرنی

از شهرهای باستانی دنیا بقایایی مانده و بر اساس همین یقایا و توصیف‌ها و تحلیل مورخان، برخی‌ها اقدام به بازسازی رایانه‌ای شهرهای قدیمی کرده‌اند تا شکوه و عظمت آنها را به ما بنمایانند.اما میدجرنی هم راهی آسان برای این تصور بدون نیاز به…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
30 نظرات
  1. فرید می گوید

    مقاله مفیدی بود خیلی ممنون
    فقط “تا مادامیکه…” اشتباه است باید گفت “مادامیکه…”
    با سپاس

    1. امید می گوید

      ای کاش همه خوانندگانی که قصد تذکر املائی و دستوری دارند به این شکل برخورد می کردند.

      با تشکر از نگارنده مقاله و فرید

  2. afshin می گوید

    جالب بود

  3. امیر حسین می گوید

    سلام.ممنون از پست زیبای شما.فقط در مورد چگونگی برنامه هایی که فایلها رو بطور کامل پاک می کنن بعدا یک پست بزارین.

  4. محمد صادق می گوید

    مطلب خیلی خوبی بود . خیلی وقت بود دنبال اطلاعات تقریبا جامع در این زمینه بودم . با تشکر فراوان

  5. محمد صادق می گوید

    میشه بدونم ذخیره‌سازی اطلاعات جدید در سکتورهای مرتبط به فایل های حذف شده ترتیب خاصی داره یا به صورت راندوم ؟ یعنی به طور مثال بعد از اینکه فضای اصلی هارد پر شد شروع میکنه به استفاده از اون فضاهای خالی مرتبط با فایل های حذف شده یا امکان داره فایل فضای خالی داشته باشه و اطلاعات جدید را روی این سکتورها ذخیره کنه؟
    با تشکر

  6. فرشاد می گوید

    بسیار مفید و عالی بود. ممنون (:
    و البته فکر کنم منظورتون از TRM همون Trim باشه.

  7. tohid می گوید

    یه سوالی برام پیش اومده اینکه اگر مثلا ما چند سری فایل های مختلف روی هارد ریختیم بعضیاشم پاک کردیم پس جاهای مختلف فضای خالی داریم.. حالا که یه فیلم حجیم روی هارد بریزیم مثلا ده دقیقه اول فیلم توی قسمت الف و ده دقیقه دوم توی قسمت سین و بقیه فیلم توی میم ذخیره شده فیلم رو که پاک کنیم موقع ریکاوری از کجا می فهمه کجای فیلم کجاست؟؟؟؟؟

    این سوال وقتی یه هارد اکسترنال رو اشتباه فرمت کردم و به راحتی تمامشو برگردوندم برام پیش اومد

  8. سامانه پیامکی چاپار341 می گوید

    با سلام
    متن ارزشمندی بود .ممنون از زحمتی که برای این متن کشیدید…
    اما
    همین امکان بارها من را واقعا از یک عمر پشیمانی برای حذف شدن بعضی فایل های مهمم مثل بک اپ ها و.. نجات داده من این امکان را واقعا می پسندم و همیشه نیاز دارم زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که فایل های مهم ما به علت هر چند خنده داری از ببین نروند و ….
    اما خوب در زمانی مثل واگذاری کامپیوتر به دیگری و .. که در متن شما هم اشاره شد این امکان دردسر ساز خواهد بود که خوشبختانه راه های مثل راه های که در بالا گفتید برای رهایی از این امکان وجود خواهد داشت

    موفق باشید

  9. سید عماد رضوی می گوید

    جالب بود، یکی از سوالای همیشگی ذهنم همین بود که چطوری میشه که اطلاعات پاک شده ولی قابل دسترسی هست.

  10. جواب می گوید

    لطفا در مورد نرم افزار های ریکاوری بر روی هارد هایی RAID شدن هم بنویسید.

  11. رضا می گوید

    دستگاه هایی وجود دارند که با استفاده از سابقه مغناطیسی اطلاعات روی هارد میتوانند اطلاعاتی که تا ۵ بار یا ۷بار قبل بر روی هارد وجود داشته است را بازیابی کنند. البته این دستگاه ها تنها در دسترس سازمان های امنیتی است. برای اینکه اطلاعاتتان کاملا غیر قابل بازگشت باشد باید حداقل ۷ بار بازنویسی اطلاعات را انجام دهید.
    بهترین روش هم کپی اطلاعات بی استفاده مانند موسیقی یا فیلم بر روی هارد است.
    چون این نرم افزارهای disk wiping از الگوریتم های مشخصی استفاده می کنند این عمل قابل برگشت است.

  12. امین می گوید

    من یادمه یه جا خوندم که این قابلیت بازیابی (undelete) توی لینوکس وجود نداره. این درسته؟

    1. مجتبی می گوید

      نه غلط هست.
      و ابزارهایی نیز برای بازیابی وجود دارند.

  13. حسین می گوید

    خیلی مقاله مفیدی بود
    تشکر

  14. ياسر كريمي نژاد می گوید

    Great Post, thanks Reza

  15. sajjad می گوید

    حدود4ماه پیش من روی هارد یک ترا یک فایل 30 گیگی را پاک کردم و هنوز هاردم 300 گیگ جای خالی داره.میخواستم بدونم میتونم اون فایل رو دوباره برگردونم؟؟؟؟؟؟؟

  16. بی نام می گوید

    سلام من باکمک این نرم افزار فایل هایم رابرگدوندم ولی اجرا نمی شوند نبود این فایل ها باعث از دست رفتن کار مادرم میشه تورو خدا کمک کنید

  17. ازیتا می گوید

    سلام..ببخشید من یک سری فایل رو از کامپیوترم حذف کردم ک برای شخص دیگه ای بوده حالا اون شخص اون فایل رو میخواد و بنا ب دلایلی ک دوس نداشتم براش کاری کنم گفتم چون کامپیوترم خراب شده کل هاردم پریده و اون شخص گفته اگه هد کامپیوترو عوض کنی اطلاعات برمیگرده؟درسته؟میشه ی راهی جلوم بذارید تا بگم اصن امان برگشت اطلاعات نیست.اگه زودتر جواب منو بدید ممنون میشم

  18. حمید می گوید

    سلام من یک فایل ویدئویی رو حدود 3 سال پیش حذف کردم
    و چندین برابر اون فایل ویدئویی در همون درایو ویدئو ذخیره کردم.می خواستم بدونم اون فایل قابل ریکاوری هست؟

  19. اکبر می گوید

    سلام. من یک هارد درایو 1TB اکسترنال دارم. روش همه چی داشتم، 100GB فقط خالی بود. اشتباهی توی ویندوز زدم Boot شد و همه اش پرید. حالا فقط 31GB خالی نشان میدهد با چندتا فایل Boot . می شود همه اطلاعات را بدون خرابی برگرداند یا نه؟ من 1TB جای خالی برای ریکاوری نداشتم… چند ماهی گذشته و یک هارد دیگر خریدم. حالا بهترین روش برای بازگرداندن کامل فایل ها کدام است؟ باتشکر.
    لطفاً روش و راه انجام بازیابی را آموزش دهید!!!

    1. بنده خدا می گوید

      سلام . سوالی داشتم. اگر فیلم و اطلاعاتی را در تبلت اندروید هاوایی 4هسته ای داشته باشم بعد اون را قبل از اتصال به اینترنت حذف کنم امکان جاسوسی وسرقت اطلاعاتحذف شده توسط شرکت اندروید هست لطفا توضیح دهید.
      ازتون بخاطر اطلاع رسانی متشکرم

  20. azad می گوید

    سلام
    با نرم افزار Safe Data Eraser یک درایوم رو پاک کردم که این نرم افزار امحائ مطمن اسناد هستش و الان یک ماهه هر نرم افزاری رو امتحان کردم نتونستم برش گردونم تو رو خدا یکی کمک کنه. با گریه و التماس بخونید

  21. علی می گوید

    مرسی ، همین الان تو کلاس پیش استاد این مقاله به دردم خورد

  22. زیبا می گوید

    با سلام . خسته نباشید…
    مطالبتون واقعا عالی بود..
    ببخشید من ی سوال داشتم درخصوص اینکه آیا اطلاعات ریکاوری شده با برنامه recaua آیا بدون ذخیره شدن سیو خواهند شد بصورت خود به خودی ؟
    مثللا مموری گوشی را ریکاوری کرده و فقط یکسری از عکس ها که لازم بود را ذخیره کردم آیا عکس هایی که انتخاب نکرده ام هم روی لپ تابم ذخیره خواهند شد بصورت خودبخودی یا نیاز به ذخیره توسط خودم است؟
    با تشکر منتظر پاسخ شما هستم

  23. ali می گوید

    بسیار روان و کاربردی توضیح دادید.
    ممنون

    1. نرگس می گوید

      سلام ، بکاپهای یک نرم افزار حسابداری حذف شده وبعد از بازیابی ناقص بود به نظرتون با ریکاوری برمیگرده؟؟

  24. منصور می گوید

    سلام ببخشید من دیروز شارز گوشیم تموم شد و امروز وقتی روشنش کردم میزنه دوربین در دسترس نیست لطفا یه نفر جواب بده

  25. الهه می گوید

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم عکس هایی که با دروبین لبتاب گرفته شده و حدود ٢ سال از پاک کردنش میگذره باز امکان بازگشت داره

  26. لیلا می گوید

    با سلام و خسته نباشید. اگر گوشی اندروید را به لپتاپ متصل کنیم و بدون آنکه اطلاعاتی از ان را به لپتاپ انتقال دهیم و با استفاده از لپتاب فایلی را حدف کنیم آیا آن فایل حذف شده در حافظه لپتاپ سیو میشود ؟؟؟ ممنون از پلسخگویی شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5