تاریخچه مجسمه آزادی

7

در حال حاضر بزرگ‌‌ترین مجسمه دنیا، مجسمه بودای معبد بهاری است که در ایالت «هنان» در مرکز چین واقع است، طول این مجسمه از پایین ساختمان تا رأس سر بودا، 153 متر است. ساخت این مجسمه کمی بعد از تخریب مجسمه بودا توسط طالبان در افغانستان شروع شد و در سال 2008 به پایان رسید. به جز این مجسمه ما 5 مجسمه دیگر با ارتفاع بیش از 100 متر و انبوهی از مجسمه‌های دیگر با ارتفاع بین 40 تا 100 متر هم می‌توانیم فهرست کنیم، اما در این میان شاید هیچ کدام از آنها به اندازه مجسمه آزادی نیویورک شناخته‌شده نباشد.

4-23-2014 3-14-55 AM

این مجسمه را فردی فرانسوی، با هزینه فرانسه و به‌‌‌خاطر همکاری‌‌‌های ملت فرانسه در جنگ استقلال آمریکا ساخت. در طول تاریخ، این مجسمه همواره سمبل ملت آمریکا محسوب می‌‌‌شد.

در سال 1865، یک تاریخ‌‌‌دان فرانسوی به نام ادوارد ‌‌‌دو لابولی (Edward De La Boulaye) تصمیم گرفت سمبل یادبودی برای اتحاد و اتفاق فرانسه و آمریکا در جنگ‌‌‌های انقلاب آمریکا تهیه کند. کسی که تهیه طرح این مجسمه عظیم را به عهده گرفت، اگوست‌‌‌ بارتولدی (Auguste Bartholdi) نام داشت.

4-23-2014 3-15-22 AM

بارتولدی در این شاهکار خود، تلاش کرد که مفاهیم و نمادهایی را بگنجاند، مثلاً کتابی که در دست چپ مجسمه است چهارم ژوئیه 1776 و اعلامیه استقلال آمریکا را به یاد انسان می‌‌‌آورد یا اینکه مشعلی که در دست راست مجسمه است، به صورت نمادین راه آزادی و استقلال را روشنی می‌‌‌بخشد.

4-23-2014 3-18-53 AM

4-23-2014 3-19-09 AM

بارتولدی از همکاران نزدیک نابغه مهندسی فرانسه -گوستاو‌‌‌ ایفل- بود که برج معروف 330 متری او در قلب پاریس می‌‌‌درخشد. ایفل از روی طرح‌‌‌ها و نقشه‌‌‌های مجسمه‌‌‌ساز و نمونه‌‌‌هایی که با گچ ساخته بود طرح یک اسکلت فلزی را برای این مجسمه ریخت.

این طرح و پی‌‌‌ریزی آنچنان جالب است که هنوز هم شاگردان مهندسی برای دیدن آن و آموختن نکات تازه به جزیره بدلو (جزیره آزادی) می‌‌‌روند. آخرین مدلی که بارتولدی تهیه کرد سه متر ارتفاع داشت که بعداً از روی آن مجسمه اصلی به ارتفاع 46 متر ساخته شد. او برای این کار مدل دیگری به طول 12 متر ساخت و سپس تک ه‌‌‌به ‌‌‌تکه شروع به ساختن مجسمه اصلی کرد.

این تکه‌‌‌های اصلی ابتدا به وسیله گچ روی قالب‌‌‌های چوبی ساخته شد و بارتولدی هر وقت از یک تکه رضایت کامل پیدا می‌‌‌کرد به نجارها دستور می‌‌‌داد که از روی آن قالب‌‌‌های چوبی تهیه کنند و بعد با دقت و ظرافت داخل این قالب‌‌‌ها را ورقه‌‌‌های مسی می‌‌‌گذاشتند و می‌‌‌کوبیدند و بعد به آهنگر می‌‌‌دادند تا پشت آن‌‌‌ها جایی برای اتصال به اسکلتی که ایفل تهیه کرده بود، درست کند. این اسکلت فولادی از چهار قسمت اصلی تشکیل شده که از پا تا سر مجسمه ادامه دارد.

4-23-2014 3-25-31 AM

4-23-2014 3-25-15 AM

4-23-2014 3-24-19 AM

4-23-2014 3-23-33 AM

مشکلات نصب مجسمه
این پایه‌‌‌ها باید آن‌‌‌قدر قوی ساخته می‌‌‌شدند که بتوانند مجسمه را در مقابل بادهای شدید حفظ کند. در نظر داشته باشید که قطر سر این مجسمه سه‌‌‌ متر و نیم و طول هر کدام از چشم‌‌‌هایش 85 سانتی‌‌‌متر و طول بازویی که مشعل را نگه‌‌‌داشته 14 متر و قطرش از قطورترین قسمت، 4 متر است.

هر کدام از قطعات مسی مجسمه مستقلاً به اسکلت اصلی متصل است  و کنار یکدیگر قرار دارند، به این ترتیب هیچ قطعه‌‌‌ای به قطعه بالایی آویزان نیست و فشاری هم به قطعه پایینی وارد نمی‌‌‌کند. بنابراین اگر باد هم به مجسمه بوزد، فشار روی بدنه، مستقیماً به اسکلت فلزی منتقل می‌‌‌شود که انتهای آن 20 متر داخل سنگ‌‌‌های گرانیت جزیره فرو رفته است.

4-23-2014 3-16-52 AM

در وسط این اسکلت دو ردیف پلکان، هر کدام شامل 168 پله قرار دارد که هر سال صدها هزار نفر از آن بالا و پایین می‌‌‌روند. داخل مجسمه یک آسانسور کوچک هم نصب شده که برای استفاده از آن باید مقدار مختصری هزینه پرداخت.

قبل از اینکه تکه‌‌‌های این مجسمه روی هم سوار شوند، آن‌‌‌ها را در پاریس جدا جدا به معرض نمایش گذاشتند و بازوی مجسمه هم که مشعل را حمل می‌‌‌کند در جشن‌‌‌های استقلال آمریکا در فیلادلفیا به معرض تماشا گذاشته شد. سپس آن را در میدان مدیسون نیویورک در معرض دید مردم گذاشتند و بعد به فرانسه برگرداندند.

ابتدا این مجسمه زیاد مورد توجه مردم نبود تا اینکه در سال 1886 رئیس‌جمهور گروور مکیولند آن را به نام سمبل آزادی به رسمیت شناخت. در آن موقع مجسمه‌‌‌ساز زنده بود ولی لابولی در سال 1883 مرده بود.

پایه مجسمه آزادی هم که توسط آرشیتکت معروف ریچارد.ام.هانت طراحی شد و به سرپرستی ژنرال چارلز رپی‌‌‌راسترن، مهندس ارتش ساخته شد در نوع خود شاهکاری است. این پایه که با سیمان و سنگ گرانیت ساخته شده روی‌‌‌هم‌‌‌رفته 47 متر ارتفاع دارد. وزن این پایه روی‌‌‌هم‌‌‌رفته در حدود 48000 تن است.

مجسمه آزادی تا به حال در مقابل طوفان‌‌‌هایی که 160 کیلومتر در ساعت سرعت دارند مقاومت کرده است.

4-23-2014 3-27-04 AM

4-23-2014 3-26-01 AM

4-23-2014 3-24-53 AM

4-23-2014 3-24-00 AM

4-23-2014 3-23-13 AM

4-23-2014 3-19-32 AM

4-23-2014 3-17-07 AM

مسائل فنی
تنظیم روشنایی این بنای بزرگ هم مسئله مهمی بوده و تا به حال چندین بار سیستم سیم‌‌‌کشی و روشنایی داخل این مجسمه تغییر کرده و با وسایل مدرن‌‌‌تری مجهز شده است. مثلاً نور چراغ‌‌‌هایی که اکنون روی مشعل نصب شده‌‌‌اند 2500 برابر نور مهتاب کامل است.

در سال 1949 هم یک سیستم حرارت مرکزی برای حفظ مجسمه و راحتی بازدیدِ بازدیدکنندگان و کارمندان در آن نصب شد.

مشخصات مجسمه آزادی:
– ارتفاع از بالای پایه تا مشعل: 46 متر
– ارتفاع از پایین پایه تا مشعل: 92 متر
–  ارتفاع سر: 6/5 متر
– عرض سر: 3 متر
–  عرض هر کدام از چشم‌‌‌ها: 85 سانتی‌‌‌متر
– طول بازوی راست: 6/12 متر
– عرض کمر: 5/10 متر
– عرض دهان: 90 سانتی‌‌‌متر
– وزن مس مصرف‌‌‌شده: 100 تن
– وزن فولاد مصرف‌‌‌شده: 125 تن
– وزن کلی مجسمه: 225 تن
–  هزینه  مجسمه: 250000 دلار (به دلار وقت آمریکا که با در نظر گرفتن تورم رایج، معدل آن امروزی آن بسیار بیشتر است.)
– هزینه پایه مجسمه: 250000 دلار
–  بهای مس و خرج ساختمان: 40000 دلار
–  مدت ساخت: 10 سال


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
7 نظرات
  1. مهرداد خ می گوید

    لذت بردم
    ممنونم بخاطر پست زیباتون

    اگه امکانش هست پستی در رابطه با میدان آزادی تهران هم بگذارید.

  2. حمید می گوید

    چه جالب… ممنون

  3. کیان می گوید

    ار جذاب ترین مجسمه های ساخته بشره، هر چند که مجسمه های دوران رنسانس زیبایی دیگه ای دارن

  4. امیرحسین می گوید

    سلام.عکسهاش خیلی جالب بود.
    فکر نمی کردم انقدر حجم داشته باشه.

  5. وحید می گوید

    بسیار جالب و مفید بود ممنون

  6. dvm می گوید

    جالبی بود

  7. mina می گوید

    ممنون عالی بود دکتر
    بالاخره این هنر هم از اروپا به امریکا رفته

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5