من آنجا بودم: گفت‌و‌گو با «استوارت فرانکلین»، عکاس تصویر مشهور واقعه تیان‌ آن مِن

9

فرانک مجیدی: در اواخر ماه می سال 1989 فرانکلین از سوی مگنوم، آژانس خبری که در آن کار می‌کرد، مأموریت یافت تا به پکن برود و اعتراضات شکل‌گرفته در میدان تیان آن مِن را پوشش خبری دهد. روز 5 جون، فرانکلین همراه با دوست عکاسش، چارلی کُل، در بالکن هتل پکن بود که آن تصویر مشهور را گرفت. تصویری از بزرگ‌ترین اعتراض سیاسی در چین کمونیستی: مردی به تنهایی در برابر ستونی از تانک‌هایی که پیش می‌آمدند، ایستاده‌بود. «نشنال جئوگرافیک»، 25 سال پس از واقعه، با فرانکلین به‌عنوان شاهد آن ماجرا و معنایی که اکنون برای او دارد، گفت‌وگو کرده‌است.

6-6-2014 1-23-45 AM

بودن به‌عنوان یک روزنامه‌نگار در چین در آن زمان چگونه بود؟
اگر بخواهیم صریح صحبت کنیم، در بسیاری از نقاط دنیا که روزنامه‌نگاران مشغول کار بودند، دهه‌ی هشتاد از لحاظ خبری زمانه‌ای شلوغ بود. شما به‌ندرت به‌عنوان روزنامه‌نگار شناخته می‌شدید. پس برای شما اتفاق وحشتناکی رخ نمی‌داد. به‌گونه‌ای، احترامی پرهیبت برای روزنامه‌نگاران وجود داشت که به نظر می‌رسد در طول 25 سال گذشته از بین رفته‌است. من یک دوچرخه داشتم. دور پکن را با آن دوچرخه گشتم. با دانشجویان حرف زدم، به دانشگاه رفتم، روزنامه‌ی چاپ‌شده‌شان را دیدم.
به من طوری احترام گذاشته‌شد، که برای گزارش آن‌چه رخ می‌دهد، آمده‌است. شرایط تغییر کرد و نیروهای نظامی در 2 جون به مرکز پکن آمدند. جو متشنج بود، اما اغلب نیروهای نظامی توجه چندانی به ما خبرنگاران نداشتند. توجه آنان به معترضین معطوف شده‌بود.

فیلم شما بعداً در یک جعبه‌ی چای از کشور خارج شد. چرا اینطور؟!
هتل پکن که در آن‌جا بودم، توسط گروهی از گروه نظامی تحت محاصره قرار گرفت. در شب چهارم جون آن‌ها لابی هتل را در اختیار گرفتند و به دنبال روزنامه‌نگاران و فیلم‌هایی که گرفته شده‌بود، گشتند. تصمیم گرفتیم فیلم‌مان را پنهان کنیم و آن را قاچاقی خارج نماییم. یک حرکت طبیعی بود، با علم به این‌که می‌دانستیم آن‌ها نمی گذارند آن فیلم را به‌عنوان تظاهرات مسالمت‌آمیز خارج کنیم.

عکس مرد مقابل تانک روز پس از حمله‌ی ارتش و برجای ماندن تعداد نامعلومی کشته زخمی گرفته‌شد. تجربیات بعدی شما چه بود؟
ناامیدی گسترده. چیزی که می‌خواستم واقعاً انجام دهم این بود که از هتل بیرون بروم و با دیدن بیمارستان‌ها میزان مجروحین را بدانم تا مشخص شود در شب گذشته واقعاً چه اتفاقی رخ داده. این حقیقت که نمی‌توانستم هتل را ترک‌ کنم، یأس‌آور بود.
در ذهنم، به‌روشنی تصاویری از اعتراضات شهروندان چک را داشتم، زمانی که با تانک‌های شوروی در سال 1968 در پراگ روبرو شدند. یادم آمد که من آن‌جا نبودم، من حالا در یک بالکن بودم و یک دوربین در دست داشتم. چیزی که این عکس را خاص می‌کند، مهارت من در عکاسی نبود بلکه فیلم تلویزیونی است که برجای مانده‌است. فراموش نکنید که آن جوان داشت به نوعی در برابر تانک می رقصید و این چیزی است که تصور جهانی را اسیر خود کرده‌است. تصویری که من و برخی افراد دیگر گرفته‌اند، سوغات است، ولو برای یک لحظه از آن واقعه.

6-6-2014 1-18-56 AM

وقتی تصاویر را روی آن حلقه‌های فیلم دیدید به چه می‌اندیشیدید؟
هدف اصلی من، عکس گرفتن از آن واقعه در حالات متفاوت بود. این تصویر موجود است اما من تلاش کردم این واقعه را ذر زوایای متفاوت و با لنزهای مختلف ثبت کنم تا به‌طور کامل حالت تانک‌هایی را که پیش می‌آمدند و به‌سوی دسته‌ای از دانشجویان پایین خیابان می‌رفتند، مشخص کنم.

پس این یک روند بود تا به «آن» لحظه برسید؟
به‌نوعی، بله. من آن جوان را در جلسه‌ی مجله‌ی ونیتی فیر دیدم که کنارم ایستاده‌بود و می‌گفت این لحظه‌ی واقعاً مهمی بود. سخنش را باور کردم. سال‌های زیادی در کار خبر بوده ام. به‌طور مشخصی، لحظه‌ی بسیار خاصی بود پس تلاش کردم تا آن جا که ممکن است، آن را به‌طور حرفه‌ای پوشش دهم. هیچ ایده‌ای نداشتم که دیگران و چارلی مانند من آن لحظه را ثبت کرده اند. فکرش را نمی کردم که فیلمی تلویزیونی برداشته شود.

تصویر مردی در برابر تانک، چیزی است که به خاطرش به یاد آورده خواهید شد. نظر شما درباره‌ی به اشتراک گذاشتن این تجربه چیست؟

به‌عنوان یک عکاس، به‌عنوان یک روزنامه‌نگار، اتفاق ممتاز آن است که هنگام آشکار شدن وقایع شاهد آن‌ها باشی، بنابراین حافظه‌ی من واقعاً یکی از آن تجربیات ممتاز را داشته که آن لحظه وقایع را ثبت کرده، مهم نیست که شما روی صفحه‌ی تلویزیون‌تان، تلفن همراهتان یا به هر طریقی، چگونه دیدیدش . هرگز توصیفی گسترده را در مقایسه با حالتی که خودتان آن‌جا باشید و نکات ظریف را، تناقضات را، واقعه‌ی انسانی بزرگتری را باشکوه‌تر از آن‌چه پوشش خبری سه‌دقیقه‌ای می‌تواند در تلویزیون منعکس کند، به دست نخواهید آورد. آن‌جا بودن، امتیاز بزرگی بوده یعنی داشتن این نقش که شاهد آن واقعه باشی. شغل فوق‌العاده‌ای است، این عکاس‌روزنامه‌نگار بودن!

منبع

پ‌ن: من در «یک پزشک»، از عکس های بزرگ زیادی نوشته ام. اما می‌خواهم اعتراف کنم در تمام زندگی‌م هیچ‌کدام به اندازه این‌یکی مقهورم نکرده. این، عکس خوش‌تکنیک‌ترین عکس جهان نیست. عکسی است که اتفاقاً در شرایط دشوار گرفته شده، اما چیز بزرگی در آن هست. دیکتاتوری سخت و تا دندان‌مسلخ به پیش می‌آید و آدمی، بی هیچ سلاحی با یک لا پیرهن در برابرش می‌ایستد. تن در برابر خمپاره‌ی آتشین توپ… و این قیمتی است که می‌ارزد پرداخته‌شود: به نام مقدس آزادی، که می‌شود سر به پایش گذاشت، به خاطرش دست خود از جان شست، می‌شود خدای آزادی شد در برابر ناخدای استبداد!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

بازسازی چهره شاعران ایرانی به کمک هوش مصنوعی Midjourney (میدجرنی)

چه کسی می‌داند مولدهای متن به عکس هوش مصنوعی در آینده به کدام سمت خواهند رفت. به نظر من روز به روز پیشرفته‌تر و متنوع‌تر می‌شوند.امروز داشتم فکر می‌کردم گاهی لازم می‌شود که شما باری تصویرسازی بهتر به جای توصیف متنی، ترکیبی از توصیف متنی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
9 نظرات
  1. علی می گوید

    سلام
    آیا هویت مرد جلوی تانک مشخص است؟ سرنوشتش چه شد؟

    1. علیرضا مجیدی می گوید
  2. شهاب الدین می گوید

    لینک داده شده هم مطالعه کردم. خیلی خوب بود.

  3. سالم می گوید

    سلام
    جرات و جسارت این مرد چینی واقعا قابل تحسین است.
    از لینکی که دادید هم استفاده کردم.
    از شما سپاسگذارم.

  4. هادی می گوید

    سلام

    خیلی جالب بود و سپاس از یک پزشک.

    لینک اصلی ولی یک چیز دیگه بود.

  5. نیما می گوید

    پی نوشت شما رو دوست دارم قشنگ بود
    ممنون

  6. asdfg می گوید

    می‌شود خدای آزادی شد در برابر ناخدای استبداد!

  7. محمد می گوید

    سلام چرا نظر منو تایید نکردین؟
    توهین یا کلام نا مربوطی داشت؟
    کاشکی یه روزی شاهد تبلور واقعی این جملات در دنیای واقعی باشیم:”می‌شود خدای آزادی شد در برابر ناخدای استبداد!”

  8. محمد می گوید

    بسیار جالب و آموزنده بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5