به مناسبت ده‌سالگی نقشه گوگل

6

ده سال پیش، پیدا کردن آدرس‌ها با الآن خیلی متفاوت بود. گویی مردم در عصر دیگری زندگی می‌کردند. الآن هر آدرسی که بخواهیم به‌راحتی با برنامهٔ گوگل مپ درون گوشی پیدا می‌کنیم. کافی است پیش از حرکت نگاهی به گوگل مپ بیندازیم و مسیرهای یک‌طرفه، خیابان‌های پرترافیک یا ایستگاه‌های اتوبوس را بررسی کنیم تا بهترین مسیر را انتخاب کرده و از هدر رفتن زمان به خاطر گم کردن آدرس یا انتخاب مسیر نادرست جلوگیری کنیم.

گوگل مپ و برنامه‌های مشابه توانسته‌اند ارتباط مهمی میان دنیای دیجیتال و دنیای فیزیکی برقرار کنند. حتی در بیابان‌ها و جنگل‌ها که نقشهٔ راهی وجود ندارد، با تصویر ماهواره‌ای گوگل مپ به‌راحتی می‌توان مسیریابی کرد.

اینترنت از سال ۱۹۹۳ تاکنون از نقشه‌های آنلاین پشتیبانی می‌کند ولی پیش از به وجود آمدن گوگل مپ، استفاده از این نقشه‌ها عمومیت چندانی نداشت.

b504e491-8c58-4277-8be5-dbcbd10139fe-620x372

در سال ۲۰۰۴ دو برادر دانمارکی به نام‌های لارس و جِنز ایلستراپ، از شرکت Where 2 Technologies ایدهٔ ایجاد یک برنامهٔ نقشه تحت وب را به گوگل ارائه کردند. ایدهٔ آن‌ها به این صورت بود که این برنامه نه‌تنها نقشه را نمایش دهد، بلکه قابلیت جستجو درون نقشه، حرکت نقشه بر روی صفحه و زوم کردن درون آن را نیز داشته باشد.

گوگل این شرکت را به همراه شرکت Keyhole که درزمینهٔ سه‌بعدی سازی کار می‌کرد (و بعداً به ایجاد نرم‌افزار Google Earth انجامید)، خرید. این شرکت‌ها با گوگل ادغام شدند و یک تیم ۵۰ نفره برای ایجاد و توسعهٔ گوگل مپ تشکیل دادند.

گوگل مپ در ۸ فوریهٔ ۲۰۰۵ در آمریکا و دو ماه بعد در انگلستان شروع به کار کرد. در آن زمان گوگل تنها ارائه‌دهندهٔ نقشهٔ اینترنتی نبود. MapQuest هشت سال زودتر سرویس نقشه‌اش را راه‌اندازی کرده بود و حتی برای رسیدن به مقصد، قدم‌به‌قدم راهنمایی می‌کرد. در سال ۲۰۰۴ نیز نقشهٔ یاهو شروع به کار کرده بود. ولی نقشهٔ گوگل توانست توجه مردم را به خود جلب کند و عمومیت پیدا کرد. برتری نقشهٔ گوگل، قابلیت جستجو درون نقشه بود.

ap_resize.php

گوگل سرویس ZipDash را نیز خرید. این سرویس به‌صورت آنلاین ترافیک مسیرها را نمایش می‌داد. ZipDash برنامهٔ موبایل نیز داشت. شاید به وجود آمدن برنامهٔ موبایل گوگل مپ از ZipDash نشأت گرفته باشد.

nexus2cee_Zipdash_-_Live_Traffic_Maps-668x401

گوگل به توسعهٔ نقشه ادامه داد و مدتی بعد، قابلیت مسیریابی برای رانندگان و پیدا کردن مسیرهای حمل‌ونقل عمومی را ارائه کرد.

گام بزرگ بعدی که تحولی در نقشه‌های آنلاین به شمار می‌آمد، ارائهٔ نقشهٔ ماهواره‌ای بود. جان هانکه، معاون بخش فضا-زمینی گوگل در آن زمان که یکی از مؤسسان شرکت Keyhole بود، می‌گوید: «می‌خواستیم یک نقشهٔ یکپارچه از تمام جهان درست کنیم. می‌خواستیم زمینی درست کنیم که می‌توانید هرکجای آن را بگردید.» طبق گفتهٔ او، مؤسسان گوگل سرگئی برین و لری پیج، فکر می‌کردند برای اینکه گوگل بتواند اطلاعات تمام جهان را جمع‌آوری و طبقه‌بندی کند، لازم است اطلاعات جغرافیایی مربوط به مکان‌ها را نیز داشته باشد.

او همچنین بیان داشت: «تصاویر ماهواره‌ای در آن زمان بسیار گران‌قیمت بودند. زیرا ماهواره‌های زیادی وجود نداشتند. من شهرهای مهمی که می‌خواستیم نقشهٔ ماهواره‌ای از آن‌ها تهیه کنیم به سرگئی نشان دادم. او نگاهی کرد و گفت، چرا نقشهٔ همهٔ جهان را تهیه نکنیم؟»

گشت‌وگذار در خیابان‌ها به‌وسیلهٔ گوگل مپ

Street View که یکی از جالب‌ترین و مشهورترین قابلیت‌های گوگل مپ است، به کاربران اجازه می‌دهد توسط عکس‌های ۳۶۰ درجه در خیابان‌ها به گشت‌وگذار بپردازند، گویی واقعاً در آن خیابان هستند.

این قابلیت در سال ۲۰۰۶ برای چند شهر آمریکا و در سال ۲۰۰۸ برای اروپا، ژاپن استرالیا عرضه شد. برای تهیهٔ عکس‌ها، یک خودرو مجهز به دوربین ثبت تصاویر ۳۶۰ درجه در تمام خیابان‌های یک شهر حرکت می‌کرد و از نقاط مختلف خیابان عکس می‌گرفت. هرکدام از این خودروها به سنسورهایی مثل GPS مجهز بودند. لذا گوگل می‌توانست نقشهٔ راه‌ها و خیابان‌ها را بدون احتیاج به نقشه‌های دیگر شرکت‌ها و سازمان‌ها تدوین کند. فایدهٔ دیگری که تصویربرداری از خیابان‌ها داشت، ثبت تصویر علائم راهنمایی و رانندگی بود. علائمی مثل گردش ممنوع، محدودیت سرعت، خیابان یک‌طرفه، و … توسط این دوربین‌ها ثبت شدند که در نقشه‌های هوایی و ماهواره‌ای معلوم نبودند. این کار به گوگل امکان داد تا دقیق‌ترین نقشه‌ها را تهیه کند و در مسیریابی هم بتواند مسیرهای دقیق‌تری برای کاربران مشخص کند.

2c413e0e-28ac-4415-b7fc-23fff493fae6-1020x612

گوگل مپ در موبایل‌ها

اولین حضور گوگل مپ در موبایل‌ها در سال ۲۰۰۷ بر روی اولین گوشی آیفون بود. در آن زمان گوگل و اپل مثل الآن باهم رقابت نداشتند. اکنون نقشه‌های دیجیتالی به یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های تلفن‌های همراه تبدیل‌شده است.

5499359508_d2503ae162_o-620x372

هانکه در مورد اولین برنامهٔ موبایل گوگل مپ چنین می‌گوید: «ما با اپل همکاری نزدیکی داشتیم تا برنامهٔ Maps برای اولین آیفون آماده باشد. این کار فرصت‌های زیادی برای ما ایجاد می‌کرد.»

از آن موقع، گوگل قابلیت‌های زیادی برای نرم‌افزار موبایل نقشه ایجاد کرده است. می‌توان مسیریابی، امتیازبندی رستوران‌ها، اطلاعات ترافیک، و Street View را ازجملهٔ این قابلیت‌ها نام برد.

3b6f0b71-adc0-4021-9939-66a2ddb9a36d-1020x612

مسیر پیشرفت گوگل مپ همیشه هموار و همراه با اقبال عمومی نبوده است. در سال ۲۰۱۰ معلوم شد خودروهای عکس‌برداری از خیابان‌ها، اطلاعات شبکه‌های وای فای خصوصی را نیز حین حرکت در خیابان‌ها ضبط می‌کردند. مقامات آمریکایی به خاطر این کار گوگل را ۷ میلیون دلار جریمه کردند.

Street View مشکلات متعددی نیز درزمینهٔ حریم خصوصی مردم به وجود آورد. چون دوربین کار گذاشته‌شده بر روی خودروها در ارتفاع بالایی قرار داشت، از داخل خانه‌ها و مکان‌های خصوصی نیز عکس می‌گرفت. علاوه بر این عکس‌های بسیاری از مردم در حالاتی منتشر شد که دوست نداشتند و آبروی آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌داد. نمایش خیابانی گوگل برای بسیاری از مردم نه یک قابلیت باحال، بلکه یک شُک اجتماعی بود. برخی از عکس‌های جالب Street View‌ را در اینجا می‌بینید:

desktop-1409332278

desktop-1409332295

desktop-1409332302

گوگل مپ امروز

امروزه می‌توان گوگل مپ را پادشاه نقشه‌های آنلاین نامید. اکنون خدمات نقشه گوگل از ارائه تصویر نقشه فراتر رفته با برنامه‌ی Google Now در گوشی‌ها، عینک گوگل و ساعت‌های هوشمند به برنامه‌ریزی روزمره‌ی افراد کمک می‌کند.

nexus2cee_cards1

رقیبان گوگل مپ

هرروز به رقابت درزمینهٔ مسیریابی و نقشه‌های آنلاین افزوده می‌شود. نرم‌افزارهای متعددی هستند که نقشه‌های گوگل را در برنامهٔ متفاوتی ارائه می‌دهند. یا سرویس‌هایی که نقشه‌های مخصوص خودشان را دارند.

اپل در سال ۲۰۱۲ تصمیم گرفت برای خودش سرویس نقشهٔ جداگانه‌ای به نام Apple Maps به‌جای Google Maps ایجاد کند. نقشهٔ اپل بعد از انتشار پر از اشکال بود و به همین خاطر مدیرعامل این شرکت، تیم کوک به خاطر اشکالات متعدد این برنامه از مردم عذرخواهی کرد. اپل در این برنامه متوجه شد ایجاد یک برنامهٔ نقشه جایگزین Google Maps اصلاً کار راحتی نیست.

apple-maps-app--image-courtesy-of-apple_100393056_m

نرم‌افزار Bing Maps مایکروسافت نیز نرم‌افزار پیش‌فرض نقشه در سیستم‌عامل Windows Phone است. مایکروسافت در Bing Maps به کاربران امکان می‌دهد نقشه‌ها و ساختمان‌ها را از نمای ۴۵ درجه (از دید پرنده) ببینند.

bing-birds-eye

نوکیا در سال ۲۰۰۷ بزرگ‌ترین شرکت تولید نقشه‌های مخصوص خودروها، Navteq را خرید و تاکنون نقشه‌های بسیاری دقیقی تهیه کرده است که به شرکت‌هایی مثل Garmin, BMW و آمازون می‌فروشد.

th

علاوه بر نقشه‌های پیشرفته، پروژه‌های گروهی نیز توانسته‌اند از موفقیت نسبتاً خوبی برخوردار شوند. برای مثال در پروژهٔ Open Street Map نقشه‌های رایگانی از جهان ارائه می‌شوند که همانند ویکی‌پدیا توسط کاربران قابل‌ویرایش و تصحیح هستند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

نحوه تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول به ترتیب درست – یک فهرست جالب

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…

فهرست چیزهایی که تا همین 20 – 30 سال پیش در ایران و جهان معمولی بودند، اما الان کارها و خریدها…

اوضاع اقتصادی کلی دنیا خوب نیست. از یک سو میل و اشتیاق همه به کمتر کار کردن و بیشتر داشتن و به خصوص سخت گرفتن به هم بیشتر شده و از سوی دیگر، درآمدها آنچنان افزایش نیفتاده‌اند. در این میان برخی کشورها با تورم‌های باورنکردنی دست به گریبان…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
6 نظرات
  1. shaian می گوید

    سلام
    نقشۀ گوگل اشکال بزرگی دارد که آن را برای خیلی از ما غیرقابل استفاده کرده. من روی گوشی قبلی خودم که سیستم عامل سیمبیان داشت از یک ورژن قدیمی گوگل مپز استفاده می کردم که قابلیت ذخیرۀ آفلاین نقشۀ ماهواره ای را داشت و بارها در موقعیت های مختلف مرا از گم شدن یا آدرس پرسیدن و… نجات می داد.
    اما از وقتی از سیستم عامل اندروید استفاده می کنم، متوجه شده ام که اولا امکان ذخیرۀ نقشۀ ماهواره ای برای استفادۀ آفلاین را ندارد و ثانیا همان نقشه ای هم که ذخیره می شود توسط فون منیجر اندروید حذف می شود. بنابراین برای هربار استفاده باید نقشۀ تمام مناطق مورد نیاز مجددا دانلود شود که هم بسیار هزینه بر است و هم این که اغلب امکان پذیر نیست.
    شما معمولا در جایی به نقشه نیاز پیدا می کنید که به وای فای دسترسی ندارید. دانلود کردن نقشه ها (بخصوص نقشۀ ماهواره ای که کارگشاتر است) با اینترنت همراه هم اگر از هزینه اش بگذریم، معمولا آن قدر طول می کشد که به نوشدارو بعد مرگ سهراب می ماند. مگر این که قبل از خارج شدن از منزل، نقشۀ تمام مناطقی را که می خواهید بروید دانلود کنید و مراقب باید منیجر گوشی آن را حذف نکند.
    این کار گوگل برایم عجیب است. بهترین حدسی که می توانم بزنم مربوط می شود به علاقۀ گوگل به دانستن این که هر کسی در هر لحظه ای در کجا حضور دارد. بخصوص این که در محیط اندروید، شما فقط به این شرط می توانید از امکان موقعیت یابی استفاده کنید که اجازۀ ارسال اطلاعات موقعیتتان به گوگل را بدهید.
    احتمال دیگر هم این است که این مشکل راه حلی دارد و من از آن بی خبرم. لطفا اگر راه حلی برای این مشکل سراغ دارید همین جا بنویسید تا دیگران هم بهره مند شوند.

    1. ریری می گوید

      من نمیدونم داستان پاک کردن چیه ولی من مدت هاست از نقشه های آفلاین گوگل مپ برای تهران بدون هیچ مشکلی استفاده میکنم. تنها نکته expire شدن نقشه بعد از یک ماه ه

  2. ماهور می گوید

    بسیار ممنون از اطلاعاتی که در مورد تاریخچه گوگل دادید.
    من برای اولین بار از این سیستم برای رانندگی و پیدا کردن مسیر 2500 کیلومتری در سفر به اروپا استفاده کردم. بینظیر بود و بدون اون غیر ممکن.

  3. fatemeh می گوید

    aaaaaaaaali booood

  4. fatemeh می گوید

    aaaaaaaaaali booood

  5. hamed می گوید

    به عنوان کسی که بیش از یک سال برای توسعه و اصلاح نقشه گوگل ایران کار کردم ولی در مقابل چیز خاصی دریافت نکردم باید توجه دوستان را به شرایط استفاده از سرویس های نقشه گوگل جلب کنم که :

    -اولا امکان استفاده از سرویس آفلاین واقعی گوگل مپ وجود ندارد. مثلا ذخیره نقشه کل کشور و همچنین یک کشور مقصد برای مسافرت برای همیشه رو گوشی.

    -ثانیا گوگل در مقابل استفاده از سرویس های خود از تمامی مردم حتی کسانی که برای نقشه های گوگل سنگ تمام گذاشتند پول میگیرد. و این بزرگترین توهین به شعور و زحمت مردم عادیست.

    با کمی گشت و گذار در اینترنت به سرویس متن باز OpenStreetMap میرسیم که عملکردی مشابه Wikipedia دارد. هر کسی میتواند نقشه ها را گسترش دهد، اطلاعات آنها را تکمیل و اصلاح نماید و به صورت رایگان استفاده کند. امکان ذخیره نقشه های آن به صورت رایگان و آفلاین توسط بسیاری از نرم افزارهای گوشی های هوشمند وجود دارد و در بسیاری از شهر های کوچک (مثل سنندج، چالوس…) جزئیات بیشتری نسبت به مپ گوگل دارد.

    متاسفانه گسترش این نقشه های متن باز در کشور ما زیاد مورد توجه نگرفته و بسیاری از جوانان زحمت کش وقت خود رو صرف خدمت رسانی به گوگل میکنند. در مقابل گوگل هم نه تنها سرویس خاصی به ایرانیان نمیدهد بلکه بر خلاف کشور های منطقه حتی امکان استفاده از سرویس Turn by Turn Navigation را از ایرانیان سلب کرده است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.