معرفی کتاب ناشناس از پترو دومیتریو

0

ناشناس [Incognito]، رمانی است از پترو دومیتریو – نویسندهٔ رومانیایی- که در 1962 منتشر شد.

این نویسنده، که زمانی ریاست انتشارات ادبی و فرهنگی دولتی رومانی را برعهده داشت، به عنوان نویسنده، سه بار به دریافت جایزهٔ دولتی آن کشور نائل شد؛ در ۱۹۶۰ به فرانسه رفت و در حال حاضر آلمان زندگی می‌کند.

دومین رمان او که در غرب نوشته شد، با زمان نخست وی- دیدار به قیامت- (۱۹۶۱) ارتباط تنگاتنگی دارد.

هر دو کتاب بر تجربیات او از نظام کمونیستی مبتنی است. او در این آثار می‌کوشد تا از یک سو با این نظام و از سوی دیگر، با شخص خود تسویه‌حساب کند.

راوی، که مانند دومیتریو زمانی عضو عالی رتبهٔ حزب کمونیسم رومانی بوده است، واپسین هفته‌های پیش از فرارش به غرب را تشریح می‌کند. او تقاضای ویزایی برای برلین غربی کرده است. سازمان امنیت برای آنکه درستکاری او را مورد آزمایش قرار دهد، او را مأمور می‌کند که جاسوسی سباستین یونسکو –از مأمورین سابق حزب- را بکند. اما جاسوس و قربانی‌اش با یکدیگر به تفاهم می‌رسند.

یونسکو دفتر خاطراتش را به راوی می دهد و او این دفتر را که به صورت رمز درآورده است، هنگام فرار، با خود همراه می‌برد. این یادداشت‌ها، که هستهٔ اصلی رمان را می‌سازند، حاوی داستان انسانی هستند که در جستجوی یافتن معنای زندگی است. در عین حال، این یادداشت‌ها، که در ضمن بسیار تکان دهنده‌اند، ۲۵ سال تاریخ رومانی را بازگو می‌کنند.

ناخشنودی از یک زندگی سطحی و خالی از تشویش، در دامان خانواده‌اش اشرافی و مرفه، سباستین هفده ساله را از خانه‌اش می‌راند.

او در ۱۹۴۱، به نیروهای رومانی که به همراه آلمانی‌ها علیه روسیه می‌جنگیدند می‌پیوندد. اما به زودی، بر اثر تجربه‌های تلخ دوران اسارتش در زندان روس‌ها، آرمان‌های پیشینش را از دست می‌دهد. در اینجاست که سباستین به وسیلهٔ یک تبلیغاتچی حیله‌گر به سمت کمونیسم سوق داده می‌شود. اکنون سباستین همهٔ نیروی خود را وقف اعتقاد جدیدش می‌کند، اما پس از آنکه به او در دستگاه پلیس امنیتی به او شغلی بی‌اهمیت محول می‌کنند، متوجه می‌شود که بار دیگر سرابی فریبنده را دنبال کرده است.

بنابراین، از شغل و عضویت در حزب چشم پوشی می‌کند و راهی پرمخاطره را در پیش می‌گیرد، راهی که از میان زندان‌ها، اتاق‌های شکنجه، و اردوگاه‌ها می‌گذرد.

اما انتخاب این مسیر او را به شمت آگاهی نسبت به خود، به محیط اطرافش، و به وظیفه‌اش در جهان سوق می‌دهد:

«بله، این بود معنای جهان: رسیدن به عشق، حوادث زندگی من مرا به این سو کشاند. همه چیز ساده و واضح بود… چرا منتظر آن بودم که جهان خود را در برابر من توجیه و خلوص خود را به من ثابت کند؟ من خود می‌بایست، با عشق ورزیدن به آن و بخشودنش، آن را توجیه می‌کردم.»

اکنون سباستین – این پیامبر بی‌نام و نشان راه عشق – باید به صورت «ناشناس» به رسالت خود عمل کند.

اهمیت این رمان کمتر در پیام معنوی است که انتقال می‌دهد؛ ارزش آن بیشتر به دلیل توصیف واقعیات دردناکی است که قهرمان داستان باید در برابر آن‌ها اظهار وجود کند؛ و این عرصه‌ای است که در آن نویسنده، با استفادهٔ مؤثر از تمام امکانات زبانی، موفق می‌شود.

بنابراین، هنگامی که او فرومایگی آدمی، زشتی جنگ، و اعمال شیطانی دستگاه حزبی را توصیف می‌کند، از یک سو، از تشریح خشونت‌های وحشیانه ابایی ندارد و، از سوی دیگر، با استفاده از زبان صریح و زنده، از ایجاد هرگونه شور و هیجان و ترسیم سیاه و سفید اوضاع پرهیز می‌کند.

این کتاب، با استفاده از شیوه‌ای که هم از نظر انسانی و هم از لحاظ هنری متقاعدکننده است، شکوه‌نامه‌ای است علیه تمام نظام‌های خودکامهٔ جهان.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…

شوخی با مجسمه‌ها – وقتی حال مردم خوش است!

شوخی و طنز هم حال و هوای خاص خودش را می‌طلبد. مردم اگر از نظر پیشبینی شرایط اقتصادی آینده و وضعیت رفاه اکنون، آرامش و اطمینان خاطر لازم را داشته باشند و اگر بتوانند خود مقوله فرهنگ و اخلاق و دانش خود را ارتقا بدهند، شرایظ ظاهری و باطنی دیگر…

گالری- تصاویر تبلیغاتی خودروهای ایمپریال کرایسلر در سال‌های 1969 تا 1973

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های 1955 تا 1975 و نیز در بازه زمانی سال‌های…

وقتی با اشعه ایکس از اشیای عادی عکس بگیرید؛ شگفت‌زده می‌شوید! کاری که آندری دومان کرد

مجموعه عکس‌های اشعه ایکس می‌توانند اشیاء روزمره را به روشی باورنکردنی و منحصر به فرد نشان دهند.آندری دومان، عکاس تجاری، حدود یک سال است که این کار را می‌کند. زمانی که دومان کاری را برای مشتریان انجام نمی‌دهد، دوست دارد پروژه‌های شخصی را…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5