این افراد نمی‌توانند با خشم خود کنار بیایند

0

با تـوجه بـه پژوهـش‌های انجام شده درباهٔ خشم آنچه مسلم است این است که شمار کسانی که با خـشم خود برخورد نادرست می‌کند، به مراتب از شمار کسانی که به آن برخورد درست مـی‌کنند بیشتر است. نیل وارنـر در کـتاب مشهور خشم را، یار و یاور خود سازید با توجه به رفتاری که اشخاص به هنگام خشم بروز می‌دهند، آن‌هایی را که با خشم برخورد درست ندارند به چهار دسته تقسیم می‌کنند: جسمانی‌کننده‌ها، خـود مجازات‌گرها، منفجر شونده‌ها و مخفی‌کننده‌ها.

  1. جسمانی‌کننده‌ها.

این‌ها اشخاصی هستند که با خشم برخورد انفعالی می‌کنند و آن را به بدن خود منتقل می‌سازند. جسمانی‌کننده‌ها کسانی هستند که احساسات خشم خود را آشکارا نشان نمی‌دهند به جـای آن از بـیم آن‌که مبادا مورد تأیید و تصدیق واقع نشوند آن را بروز نمی‌دهند و پنهان می‌کنند.

از سوی دیگر، تفاوتی که میان جسمانی‌کننده‌ها و دیگران وجود دارد این است که این اشخاص خشم خود را به شکل میگرن، سـر درد، زخـم معده، کلیت و ورم مفاصل بروز می‌دهند.

  1. خود مجازات‌گرها.

رفتار انفعالی دیگری در زمینه بروز خشم، تبدیل کردن خشم به احساس گناه است. این اشخاص اغلب به این دلیل که خشمگین شـده‌اند بـر خود خشم می‌گیرند. در نتیجه تخلیه هیجانی خشم را بروز نمی‌دهند. به جای آن با کنترل ابراز خشم از میزان عزت نفس خود می‌کاهند.

برای مثال پرخوری یا گرسنگی عمدی، افراط در میگساری، افـراط در خـرید کـردن و خوابیدن که جملگی می‌توانند از مـیزان عـزت نـفس بکاهند، از جمله اقداماتی است که خود مجازات‌گرها به نمایش می‌گذارند.

  1. منفجرشونده‌ها.

منفجرشوندها نمونه‌های کلیشه‌ای پرخاشگری مدیریت نشده هستند. این‌ها کسانی هـستند کـه خـشم خود را به شکلی خصمانه به صورت کلامی یـا جـسمانی بروز می‌دهند. این اشخاص مانند یک آتشفشان منفجر می‌شوند و به هرکس که در پیرامون آنها قرار گیرد هجوم می‌برند.

مـنفجرشونده‌ها خشمشان را در خـود نگه می‌دارند و بعد ناگهان، و به هر دلیل آن را بر سر هـرکسی که در پیرامون‌شان قرار گیرد تخلیه می‌کنند. در بسیاری از مواقع این اشخاص به جای اینکه نسبت به کسی که مـوجب خـشم آنـها شده خشمگین شوند، خشمشان را نسبت به آنها سرکوب می‌کنند و بـعد آن را بـر سر اشخاصی که کمترین گناهی مرتکب نشده‌اند، اشخاصی از قبیل، همسر، فرزندان و کارکنان زیردست خالی می‌نمایند.

در بـسیاری از مـوارد خـشم انفجاری به منظور ایجاد رعب و ارعاب و سلطه‌جویی استفاده می‌شود. این همان رفـتاری اسـت کـه روانشناسان آن را نشانهٔ شخصیت تیپ الف معرفی می‌کنند و با بیماری‌های قلبی-عروقی در ارتباط نزدیک است.

  1. مـخفی‌کننده‌ها.

مـخفی‌کننده‌ها هـم مانند منفجرشونده‌ها خشم مدیریت نشده‌ای را به نمایش می‌گذارند. تفاوت رفتار میان مخفی‌کننده‌ها و منفجرشونده‌ها ایـن اسـت که مخفی‌کننده‌ها معمولاً خشم خود را متوجه کسی که سبب ساز خشم آنها شـده مـی‌کنند، امـا این کار را به طور غیرمستقیم انجام می‌دهند، آنگونه که به لحاظ اجتماعی مشکلی حـاصل نـشود.

مخفی‌کننده‌ها به خاطر بی‌عدالتی که در حق آنها روا شده مترصد تلافی هستند-با ایـن تـفاوت کـه خشم‌شان را به شکلی که به لحاظ اجتماعی قابل قبول باشد، در ابعاد ملایم بروز می‌دهند. نـمونه‌هایی از ابـراز خشم به شیوه مخفی‌کننده‌ها شامل دیر رفتن سر جلسه، یا طعنه زدن مـی‌باشد.

مـخفی‌کننده‌ها خـودشان را قربانیان زندگی ارزیابی می‌کنند و با آنکه خشم‌شان اغلب متوجه کسی است که آنها را ناراحت کـرده اسـت، تـمام شدن خشم به‌ندرت اتفاق می‌افتد.

وارنر خاطرنشان می‌سازد که همهٔ ما بـا تـوجه به شرایط و موقعیت در مواردی از همهٔ این روش‌ها استفاده می‌کنیم.

اما در هرکسی یکی از این روش‌ها حالت غـالب پیـدا می‌کند و در تبادل‌های روزانه به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید توجه داشـت کـه هیچ یک از این چهار روش سالم نـیستند، بـه هـیچ جهت رفتن از یک حالت به حالت دیـگر تـوصیه نمی‌شود. وارنر توصیه می‌کند که احساس خشم خود را شناسایی کنیم و آن را به شـکل خـلاقانه تخلیه کنیم.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

نقاشی‌هایی که به بالاترین رقم‌ها قیمت‌گذاری و فروخته شده‌اند

در اینجا می خواهیم لیستی از گران‌ترین نقاشی هایی که در بازار حراجی‌ها به فروش رسیده اند را با هم مرور کنیم. البته هر لحظه امکان تغییر این لیست و جایگزینی نقاشی های دیگری وجود دارد ولی در آن صورت هم می توان نقاشی های زیر را جزء گرانترین های…

نوستالژی: سیر در لوازم التحریر قدیمی

لوازم التحریر زمان کودکی ما نه کیفیت لازم را داشتند (به جز استثنائاتی) و نه تنوع کافی را. خوبی‌اش این بود که ما اصلا نمی‌دانستیم که لوازم التحریر با کیفیت عالی‌تری هم وجود دارد و فاصله فقیر و غنی در مدارس آنقدرها هم زیاد نبود. یعنی تقریبا…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5