چگونه فریب این نیرنگ زیرکانه فروشنده‌ها را نخوریم: FOMO یا هراس از دست دادن

1

فروشنده‌ها گاهی از ترفندهایی برای فریب خریداران و به دست آوردن سود بیشتر استفاده می‌کنند که بسیاری از خریداران ساده‌دل از آنها بی‌اطلاع هستند.

مثلا برخی از دوستان تعریف می‌کردند که در برخی از پاساژهای فروش موبایل و قطعات الکترونیکی، فروشنده‌ها بیش از آنکه از محل فروش خود موبایل سود ببرند، از چیزهای جانبی مثل گارانتی یا نصب برنامه و آنتی‌ویروس سود می‌برند.

جایی خواندم که فروشنده رندی جایی فعالیت می‌کند که از خریدار می‌پرسد که مایل به نصب نسخه حرفه‌ای یا معمولی آنتی‌ویروس است. جالب است که بیشتر خریداران، نسخه حرفه‌ای را انتخاب می‌کنند که نصب آن هزینه بیشتری در بر دارد.

شوربختانه در واقع نسخه معمولی و حرفه‌ای برنامه وجود خارجی ندارد و هر دوی اینها در واقع یک نسخه واحد برنامه هستند و فروشنده بابت یک چیز واهی، با استفاده از شوق خریدار، پول بیشتری از او طلب می‌کند.

همه ما در پی کمال و تهیه بهترین و کامل‌ترین جنس‌ها هستیم. خیلی وقت‌ها، پیش از خرید با خودمان عهد می‌کنیم که اسیر احساسات نشویم و هنگام خرید، چیزی را انتخاب کنیم که بیشترین کارایی را در عین داشتن قیمت مناسب داشته باشد. اما وقتی فروشنده شروع به تعریف در مورد نسخه‌های مختلف یک محصول یا آپشن‌های تکمیلی یک چیز می‌کند، غالبا این عهد درونی ما شکسته می‌شود و شروع به خرج کردن‌های غیرمنطقی می‌کنیم.

آیا می‌دانید FOMO چیست؟!

FOMO مخفف عبارت fear of missing out با هراس از دست دادن است. یعنی ما به محض آگاهی از اینکه ممکن است با یک انتخاب هر چند منطقی، از یک ویژگی جالب یک کالا/محصول محروم بشویم، مضطرب می‌شویم و با تصور اینکه در آینده پشیمان خواهیم شد، هزینه بیشتری صرف می‌کنیم.

در دانش اقتصاد رفتاری و تئوری انتخاب، FOMO بسیار مورد بحث قرار گرفته است. پژوهش‌هایی که در این مورد انجام شده نشان می‌دهد که هراس از دست دادن، دو برابر مؤثرتر از زمانی عمل می‌کند که یک فروشنده بیاید و به صورت خام ویژگی‌های مثبت محصولات مختلف را بیان کند.

FOMO سبب می‌شود که خریدار ریسک‌پذیر شود و پول بیشتری خرج کند.

تصور کنید که می‌خواهید یک خودرو بخرید:

  • حالت اول: مدل کامل و فول آپشن را فروشنده به شما نشان می‌دهد. قیمت‌اش را هم به شما می‌گوید و وقتی شما می‌گویید این قیمت برای شما خیلی گران است، فروشنده می‌گوید که نگران نباشید، اگر از این آپشن‌های صرف‌نظر کنید، خودرو را می‌توانید با بهای کمتری تهیه کنید.
  • حالت دوم: خودروی مدل پایه به شما نشان داده می‌شود. بعد فروشنده از شما می‌پرسد که آیا آپشن اضافی هم دوست دارید؟ آپشن‌هایی که بهای خودرو را افزایش می‌دهند.

در ظاهر نباید دو سناریوی فوق، خرید شما را تغییر بدهد. اما در مقام عمل، اگر خریدار مطابق حالت اول عمل کند، می‌تواند خریدار را وادار به صرف هزینه بیشتری کند. علت روانشناسی این امر این است که شما دچار FOMO می‌شوید و تمایل از دست دادن چیز کاملی را که قبلا به شما پیشنهاد شده و می‌توانسته‌اید صاحبش باشید را نخواهید داشت.

راه حل چیست؟

باید عرض کنم که این مطلب، به درد شمایی که عادت به خرید از فروشگاه‌های آنلاین هم دارید، می‌خورد.

من خودم اغلب این طور کالا انتخاب می‌کنم:

وارد سایت می‌شوم. فیلتر کالاهای موجود را انتخاب می‌کنم و بعد فیلتر مرتب شدن کالاها از قیمت بالا به پایین را انتخاب می‌کنم.

خب، تصور اشتباه من تا پیش از نوشتن این پست، این بود که با این کار نخست کالاهای باکیفیت را که طبعا قیمت بیشتر دارند، خواهم دید.

ولی خب هم من و هم شما باید این روند را تغییر بدهیم، چون این کار مساوی است با ایجاد FOMO در ما.

یعنی ما علیرغم که می‌دانیم برخی از ویژگی‌ها و کیفیت‌های کالاهای گران، عملا آن چیزهایی نیستند که ما برای برطرف کردن نیازهای واقعی‌مان در پی آنها بوده‌ایم، به محض آگاهی از اینکه چنین ویژگی‌هایی هم وجود دارند، دیگر خرید کالاهای به‌صرفه ارضایمان نمی‌کند و کلی پول بی‌زبان را صرف خرید کالاهای گران‌تر می‌کنیم.

کلید حساسیت‌زدایی در برابر FOMO این است که یاد بگیرید چیزهایی را که به اندازه کافی کارتان را راه می‌اندازند، مورد پذیرش قرار بدهید. از ویژگی‌های غیرکاربردی پرهیز کنید و به جای اینکه ایده‌آل‌گرای غیرمنطقی باشید و همیشه فاصله انتخاب منطقی خودتان را با کالایی که در قله است، بسنجید و حسرت بخورید، سعی کنید که از انتخاب خوبی که کرده‌اید، لذت ببرید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. سروش می گوید

    جمله طلایی متن:”کلید حساسیت‌زدایی در برابر FOMO این است که یاد بگیرید چیزهایی را که به اندازه کافی کارتان را راه می‌اندازند، مورد پذیرش قرار بدهید.از ویژگی‌های غیرکاربردی پرهیز کنید”
    با اینکه بنده یک آدم کمال گرا هستم ولی مدت هاست دارم سعی میکنم طبق این روش خرید کنم و اسیر حقه های فروشنده ها نشم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5