چرا تغذیه مهم است؟

0

تعریف علمی تغذیه عبارت است از علم چگونگی دریافت و استفاده ی بدن از غذا. همه ی موجودات زنده، برای زنده ماندن نیاز به آب و غذا دارند. اگر می خواهید خوب زندگی کنید، باید غذای خوب بخورید؛ یعنی غذای شما حاوی عناصر مغذی ضروری باشد. بدون این عناصر مغذی:

-استخوان های شما می توانند شکننده شوند (کمبود کلسیم یا ویتامین D).

-لثه های شما می توانند دچار خونریزی شوند (کمبود ویتامین C).

-ممکن است احساس خستگی یا تنگی نفس کنید (کمبود آهن).

اما تغذیه کامل فقط برای پرهیز از بیماری های فوق نیست؛ اکنون همه ما می دانیم که یک رژیم غذایی خوب می تواند کمک کند تا:

-در مقابل مشکلات رایج سلامتی مانند بیماری های قلبی، سکته ی مغزی،

-از سرطان و فشار خون بالا از خود محافظت کنید.

-برای خود مواد خوراکی و آشامیدنی و همچنین فعالیت بدنی منظم فراهم کنید.

علم تغذیه به این می پردازد که چرا می خورید، چه می خورید و آنچه می خورید چه اثری بر سلامتی شما می گذارد.

هرچه بخورید، همان می شوید

شرط میبندم قبلا هم این را شنیده بودید! ولی ارزش تکرار کردن را دارد؛ چون بدن انسان واقعا از مواد غذایی ای که جذب می کند ساخته شده است: آب، پروتئین، چربی، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و مواد معدنی، رژیم غذایی همه ی انرژی و بلوک های مورد نیاز برای ساخت تمام سلول ها و دستگاه های بدن شما را فراهم می کند. بدین منظور باید رژیم غذایی خود را از دو حوزه و محدوده ی اصلی انتخاب کنید:

-عناصر مغذی درشت: انرژی، پروتئین، چربی، کربوهیدرات ها و فیبر

-عناصر مغذی ریز: ویتامین ها و مواد معدنی

نیاز روزانه به عناصر مغذی درشت همیشه به چندین گرم می رسد. به عنوان مثال یک مرد معمولی، روزانه به ۵۵ گرم پروتئین و ۱۸ گرم فیبر نیاز دارد.

نیاز روزانه ی شما به عناصر مغذی ریز بسیار کمتر است. به عنوان مثال واحد سنجش دریافت ویتامین C میلی گرم (یک هزارم گرم) است، در حالی که همین واحد برای ویتامین های D و B12 از این هم کمتر است و برای آن از میکروگرم (یک میلیونیوم گرم استفاده می کنند.

گرفتن انرژی از غذا

انرژی تأمین کننده ی قدرت شماست. درواقع بدن شما همهی لقمه های غذایی که می خورید را – حتا وقتی چندان هم مغذی نباشد برای به دست آوردن انرژی هضم می کند. میزان انرژی ای که بدین ترتیب آزاد می شود را با کیلوکالری (Kcal) یا کیلوژول (Kj) اندازه گیری می کنند. کیلوژول واحد اندازه گیری انرژی در دستگاه استاندارد بین المللی واحدها و بنابراین از لحاظ علمی دقیق تر است، اما واحد آشناتر برای اکثر ما کیلوکالری و حتا کالری است. هر کیلوکالری معادل هزار کالری و برابر با 4.18 کیلوژول است.

موضوع اصلی که فعلا باید به خاطر بسپارید این است که بدن شما با سوخت غذا کار می کند. اگر غذای کافی نخورید، انرژی کافی به دست نخواهید آورد.

بدن شما برای ساخت، مراقبت و ترمیم بافت های خود نیاز به عناصر مغذی دیگری هم دارد. این عناصر همچنین سلول ها را تقویت می کنند تا بتوانند پیام های عصبی را ردوبدل کنند و واکنش های حیاتی را سازماندهی می کنند که به شما اجازهی حرکت کردن، دیدن، شنیدن، خستگی در کردن و انجام همه ی اعمال طبیعی یک موجود زنده را می دهند.

شناسایی عناصر مغذی ضروری

در مبحث تغذیه، یک عنصر مغذی ضروری چیز بسیار گرانبهاییست

– بدن ما قادر به ساختن عناصر مغذی ضروری نیست. شما باید عناصر مغذی ضروری را از رژیم غذایی خود یا مکمل های غذایی دریافت کنید.

-کمبود هر کدام از عناصر مغذی ضروری اغلب منجر به یک بیماری می شود. به عنوان مثال افرادی که برای یک مدت زمان طولانی پروتئین مصرف نمی کنند، دچار بیماری فقر پروتئین با نام کواشی اور کور می شوند. کسانی که دچار فقر ویتامین C می شوند به بیماری اسکوروی مبتلا می شوند. یک رژیم غذایی یا مکمل سرشار از عناصر مغذی ضروری ذکرشده بیماری های فوق را درمان می کند، اما شما نیازمند عناصر مغذی صحیح هستید. به عبارت دیگر فقر پروتئین را نمی توان با مصرف بیشتر ویتامین C جبران کرد.

-همه ی عناصر مغذی، برای همه ی جانداران ضروری نیستند. به عنوان مثال ویتامین C فقط برای انسان، میمون و نوع خاصی از خوک ها ضروری است. همه ی جانداران دیگر از قبیل گربه، سگ و اسب می توانند همه ویتامین C مورد نیاز خود را از نوعی قند به نام گلوگز بسازند.

بسیاری از ویتامین های شناخته شده و مواد معدنی به همراه چندین نوع از اسیدهای آمینه (بلوکهای سازنده ی پروتئین ها) و بعضی از اسیدهای چرب جزو عناصر مغذی ضروری محسوب می شوند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

عکس‌های قدیمی از کلاس‌های تایپ دهه 1950 تا 1970 – زمانی که تایپ یک مهارت پایه بود و چه بسا با…

در تاریخ آموزش آمریکا، در یک برهه دبیرستان‌های آمریکا برای آموزش یک مهارت ضروری برای ورود به دنیای مدرن تجهیز شدند: تایپ کردن. ظهور کلاس‌های تایپ در دبیرستان‌های ایالات متحده، فصلی جذاب در تاریخی آموزش بود.شروع  آموزش تایپ را می‌توان در…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5