گنجینه‌ای از موسیقی دهه‌های ابتدایی قرن بیستم + گزارش اصلی نشریه تایم از دستگیری گاندی – نتیجه‌ای که از این دو مطلب بی‌ربط می‌توان گرفت

4

دیروز دو مطلب ظاهرا بی‌‌ربط به هم خواندم که من تمایل دارم این دو را به نحوی به هم مربوط کنم.

صفحه‌های موسیقی 78rpm یا 78 دور، شیوه اصلی گوش کردن به موسیقی در سال‌ها دور بودند.

متأسفانه در شرایطی که از برخی هنرمندان ایرانی، هیچ نشانی باقی نمانده و احتمال می‌رود تنها از صفحات موسیقی ضبط شده از اجراهای خصوصی آنها بشود ردی از آنها را جست، به علت شرایط بد نگهداری و نبود اهتمام برای دیجیتال کردن آنها، ما فاقد آرشیوی خوب و غنی از این آثار هستیم. ضمن اینکه شاید به علت اینکه محتوای این آثار مورد پسند برخی نیست، عملا شانسی برای ایجاد آرشیو ملی فراگیر از این گنجینه‌های موسیقی فراهم نباشد و بنابراین بسیاری از موسیقی مثلا دهه 1320 و 1330 ما برای همیشه مدفون شده‌اند.

جالب است که شما در سایت آرشیو اینترنت می‌توانید، آرشیوی از 25 هزار (بله 25 هزار)، صفحه 78 دور، از سبک‌های بسیار متنوع موسیقی را بیابید و به صورت رایگان آنها را گوشی کنید و جستجوی مفصلی هم انجام بدهید.

مؤسس سایت آرشیو اینترنت -بریوستر کال- از این مطلب خبر داده است. گستره تاریخی این آثار، بین سال‌های 1898 تا اواخر دهه 1950 را شامل می‌شود.

تصور کنید که چه تلاش هوشمندانه‌ای برای گردآوری و تبدیل این همه اثر لازم بود.

با مراجعه به این صفحه می‌توانید به این آثار گوش کنید.


اما خبر دوم، از زاویه دیگری جالب بود. دیروز مصادف با  75 مین سالگرد دستگیری گاندی، در جریان مبارزات‌اش برای استقلال هند.

جالب است که نشریه تایم، درست در همین سالگرد، متن مقاله‌ای را که در نشریه تایم، در همان زمان در این مورد نوشته بود، منتشر کرده است.

(GERMANY OUT) MOHANDAS GANDHI (1869-1948). Hindu nationalist and spiritual leader. Spinning cloth, 1942. (Photo by R?he/ullstein bild via Getty Images)

واقعیت این است که نشریات معتبر فرنگی و نیز کتابخانه‌ها، دارای آرشیو‌های به دقت مرتب شده از مجلات و روزنامه‌ها هستند.

برخی نشریات حتی برای مطالعه آرشیو و استفاده از آن از محققان و علاقه‌مندان، حق اشتراک می‌گیرند.

تصور کنید که شما الان به سادگی چند کلیک و با پرداخت حق اشتراک اندک بتوانید، متن روزنامه‌هایی را که درست نیم قرن پیش، منتشر شده بودند بخوانید یا کلیدواژه خاصی را جستجو کنید و همه مقالات چاپ شده در مورد آن را در یک بازه زمانی مثلا سه دهه‌ای جستجو کنید!

چنین چیزهایی در ایران ما، البته به صورت محدود انجام شده‌اند. تلاش‌ها قابل تقدیر هستند، ما مسلما کافی نیستند.

متأسفانه بسیاری از نشریات موجود یا تعطیل‌شده ما، هیچ آرشیو آنلاین در دسترسی ندارند و ما نمی‌توانیم حتی آرشیو 15 سال پیش مطبوعات خود را ورق بزنیم.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

داستان تکامل اتاق خواب‌ها از دوران انسان‌های اولیه تا اتاق‌ خواب‌های هوشمند + گالری عکس

تکامل اتاق خواب‌ها تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات فرهنگی، فناوری و اجتماعی قرار گرفته است. با گذشت زمان، اتاق خواب‌ها از فضا‌های خواب ساده به پناهگاه‌ها و آسایشگاه‌های چند منظوره و شخصی تبدیل شده‌اند.مروزی کوتاه بر تکامل آنها:…

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

اگر عاشق یک فیلم بودید و با بودجه کافی یک اتاق خوب در سبک و سیاق آن فیلم می‌ساختید

ما اگر خیلی عاشق یک فیلمی باشیمِ پوستری چاپ می‌کنیم و بالای سرمان می‌زنیم و هر روز نگاهی به آن می‌اندازیم یا مقاله‌ای در موردش می‌نویسم.اما فراتر از آن اگر قرار بود، اتاق خواب یا اتاق هتلی به سبک یک فیلم بسازیمِ چطور از آب درمی‌آمد.…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
4 نظرات
  1. صادق می گوید

    یک آرشیو فیلم خیلی خوب هم هست به این آدرس: http://www.producerslibrary.com که فیلم‌های استوک رو در اختیار افراد میزاره نمونه واترمارک شده قابل مشاهده است ولی نمونه استوک قابل خریداری). اگه تو سایت واژه ایران رو به انگلیسی سرچ کنید، نمونه های جالبی رو خواهید دید، از فیلم جنبیدین منار جنبان تا خیابان های تهران در 1965.
    برای نمونه کلیپ پایین:
    http://www.producerslibrary.com/displayProduct1.do?product_id=191198&product_name=V-0904_511

    1. علیرضا مجیدی می گوید

      سپاس

  2. حسن می گوید

    دکتر شفیعی کدکنی به مناسبت درگذشت دکتر ایرج افشار یزدی، نوشتاری را منتشر کرده بودند در اهمیت آرشیوسازی و ضعف ما ایرانیان در این کار. ایشان از این جهت این موضوع را پیش کشیده بودند که دکتر افشار در زندگی خود اهتمام ویژه‌ای در آرشیوسازی داشته‌اند مثلا در موردی آرشیو بزرگی از امضاهای سیاست‌مداران و افراد مشهور فراهم کرده بود و … .
    می‌توانید این نوشتار مفید را در اینجا بخوانید:
    https://goo.gl/QBjMXv

  3. Matin می گوید

    مطلب و نکته بسیار ارزشمندی بود. ممنون.
    اگر بخواهیم این فقر آرشیو رو ریشه یابی کنیم، یکی از دلایل اش این خواهد بود که متاسفانه ما ایرانی ها خیلی دید دراز مدت نداریم. که اون هم دلیلش تغییرات اساسی در بازه های زمانی کوتاه در زندگی مان بوده. بهمین دلیل هست که در اروپا خانه ها ۳۰۰-۴۰۰ سال عمر دارند و برای ما خانه ۲۰-۲۵ ساله، کلنگی است… بهمین دلیل هست که مردم دیگر نقاط دنیا، قبل از شروع غذا دعا میخونن و بعد ساعتها سر میز غذا میشینن و ما همیشه انگار که این آخرین وعده غذایی عمرمون هست، با سرعت باد غذا رو میخوریم و تازه بعدش تشکر میکنیم از خدا و از آشپز…. و مثالهای دیگر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5