چگونه تقسیم سلولی کشف شد؟

0

سال اکتشاف: 1882

این کشف چه می‌گوید؟ تقسیم سلولی یعنی روندی که کروموزوم‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شوند بنابراین از هر سلول تقسیم‌شده دو سلول جدید به وجود می‌آید.

چه کسی آن را کشف کرد؟

والتر فلمینگ Walther Flemming


کروموزوم‌ها حاوی ژن‌هایی هستند که مواد لازم برای ساخت، عملکرد و بقای سلول‌های بدن شما را فراهم می‌کنند. تحقیقات ژنتیک و وراثت بدون کشف و مطالعه این ساختارهای درون هسته سلول ممکن نبود. درک اساسی ما از زیست‌شناسی تا حدی بستگی به دیدگاه ما در باره تقسیم سلولی دارد و این‌که چطور سلول‌ها قادرند تا دفعات بی‌شمار تقسیم و تکثیر شوند.

هردو این مفاهیم اساسی با یک آزمایش که والتر فلمینگ انجام داد کشف شد. کشفیات او بخشی از بنیاد زیست‌شناسی نوین را تشکیل می‌دهد. بیشتر چیزهایی که امروز درباره تقسیم سلولی می‌دانیم (که میتوسیس خوانده می‌شود) از کشف فلمینگ ناشی شد.


در طول قرن نوزدهم، مطالعه سلول‌ها، کارکرد سلول و ساختمان سلولی از طریق میکروسکوپ با اشکال فراوان روبرو می‌شد. قوی‌ترین میکروسکوپ‌ها هم تصویر مبهمی از سلول به ما نشان می‌دادند زیرا دیواره سلولی و بخش‌هایی از اندام های داخلی سلول شفاف بودند. بنابراین تشخیص جزئیات اگر نه غیرممکن، اما بسیار دشوار بود.

بنابراین دانشمند به روش رنگ کردن سلول متوسل شدند و امیدوار بودند با این روش سلول‌ها قابل رویت شوند. اما رنگ‌ها باعث مرگ سلول‌ها می‌شد.

والتر فلمینگ به سال ۱۸۴۳ در آلمان متولد شد. او در رشته پزشکی فارغ‌التحصیل گردید و از سال ۱۸۷۳ (در سن ۳۰ سالگی) تا 1905 (62 سالگی) به تدریس در دانشگاه‌ها پرداخت. او خود را آناتومیست (کالبدشناس) می‌دانست و در مطالعه میکروسکوپی سلول‌ها متخصص بود.

فلمینگ در ۱۸۷۹ رنگ جدیدی (از محصولات فرعی ذغال‌سنگ) پیدا کرد که فقط با هسته سلول ترکیب می‌شد و با بخش‌های دیگر کار نداشت. او نام موادی را که با این رنگ آغشته می‌شدند کروماتین گذاشت (واحد یونانی برای رنگ) و تعدادی آزمایش بر روی جنین سمندر انجام داد. فلمینگ برش‌های نازکی از سلول‌های جنین تخم بارورشدهٔ سمندر تهیه و آن‌ها را به این طریق رنگ کرد.

رنگ البته سلول‌ها را کُشت و باعث توقف فعالیت سلول و تقسیم سلولی گردید. اما این بهایی بود که فلمینگ می‌باید بپردازد تا ساختمان کروماتین را در هسته سلول مطالعه کند. از آن‌جا که سلول‌ها قبل از آن‌که بتواند آن‌ها را دقیقاً بررسی کند می‌مردند، او فقط تصاویر ثابتی از سلول‌ها را در مراحل مختلف تقسیم می‌توانست مشاهده کند. او در طول زمان و با به دست آوردن نمونه‌های مختلف توانست ترتیب مراحل تقسیم سلولی را کشف کند.

هنگامی که روند آغاز می‌شد، کروماتین به اشیایی رشته مانند که فلمینگ آن‌ها را کروموزوم نامید می‌چسبیدند. (کروموزوم واژه‌ای یونانی به معنای اجسام رنگ‌شده گرفته شده است) فلمینگ متوجه شد که کروموزوم‌ها عنصر اساسی در تقسیم سلولی هستند و بنابراین او این روند را میتوسیس نامید. این واژه‌ها امروز هم مورد استفاده هستند.

فلمینگ متوجه شد در مرحله بعدی، رشته‌های کروموزومی به دو رشته باریک تقسیم می‌شوند و تعداد آن‌ها دو برابر می‌شود. بعد این دو رشته کاملاً مساوی از هم دور می‌شوند و یکی از آن‌ها به یک انتهای سلول و دیگری به انتهای دیگر سلول می‌رود. در این مرحله سلول نصف شده است. هر یک از این دو سلول اکنون کاملاً شبیه به سلول اولیه هستند.

فلمینگ موفق به کشف روند تقسیم سلولی شد و نتایج به دست آمده را در ۱۸۸۲ به چاپ رساند. ارزش کار او تا ۱۸ سال ناشناخته باقی ماند. بعد در ۱۹00 هوگو دو وریس کشف فلمینگ را با یافته‌های گریگور مندل در هم آمیخت و متوجه شد که چگونه فلمینگ نحوه انتقال خصوصیات جسمانی را از والدین به فرزندان و از سلولی به سلول دیگر کشف کرده است.


انسان‌ها مانند تمام گونه‌های جانوری دیگر از یک سلول تخم مبدل به موجودی با میلیاردها سلول می‌شوند. لوییز براون انگلیسی متولد ۱۹۷۸، نخستین موجودی بود که در لوله آزمایش متولد شد. تقسیم سلولی او نه در رحم مادر بلکه در لوله آزمایش انجام شد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چگونه از نشخوار فکری یعنی زیاد فکر کردن به چیزی تنش‌زا، رهایی پیدا کنیم؟

بعضی‌ها درگیر یک نوع نشخوار فکری می‌شوند. مثلا خاطرات بد گذشته، از دوران کودکی یا رابطه بد با شریک زندگی سابقشان را مرتب ناخواسته به هر بهانه‌ای مرور می‌کنند یا در مورد یک کار جزئی که می‌دانند انجام دادنش سخت نیست و از عهده‌اش برمی‌آیند،…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

نه! ژاپن واقعا شبیه هیچ کشور دیگری نیست – عکس‌هایی که این را ثابت می‌کنند

هر کشوری ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی و حکمرانی و اقلیمی متفاوتی از کشور دیگری دارد. اما تفاوت برخی از کشورها با دیگران، چشم‌گیرتر است. ژاپن را یک اقیانوس از دنیاهای دیگر جدا نکرده، اما اگر شما هم این عکس‌ها را با من مرور می‌کنید، می‌بینید که…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.