جهش ژنتیکی چیست و چه کسی نخستین بار آن را کشف کرد؟

0

جهش یا Mutation – موتاسیون، یک تغییر ژنتیکی است که صفات‌زیستی بعضی از افراد یک گونه را تغییر می‌دهد. به عبارت دقیق‌تر، جهش‌ها تغییراتی در توالی دی‌ان‌ای هستند. سال 1950 باربارا مک کلینتاک Barbara Mcclintock برای نخستین بار این جهش ژنتیکی یا موتاسیون را توصیف کرد.

محققان در گذشته اعتقاد داشتند ژن‌ها مانند دانه‌های مروارید بر روی سینه ریز، در جای خود – روی کروموزوم‌ها- ثابت هستند.

باربارا مک کلینتاک به تنهایی در مزرعهٔ باد خیز ذرت خود در لانگ ایلند، متوجه شد ژنها نه تنها می‌توانند جهش کنند بلکه بطور منظم از یک محل به محل دیگر در کروموزومها نقل مکان می‌کنند. او متوجه شد بعضی ژنها، دیگر ژنها را وادار به تغییر موضع می‌کنند تا پیام‌های بخصوصی را در ژن بعدی فعال یا غیر فعال کنند.

کشف باربارا سنگ بنای مبارزه با بسیاری از بیماری‌ها شد. کمیته جایزهٔ نوبل در 1983 اعلام کرد کشف باربارا مک کلینتاک «یکی از دو اکتشاف بزرگ زمان ما در حیطهٔ ژنتیک است.»

باربارا مک‌کلینتاک با نام النور مک‌کلینتاک در ۱۶ ژوئن ۱۹۰۲ در هارتفورد،کنتیکت به دنیا آمد، او سومین فرزند از چهار فرزند پزشک توماس هنریمک‌کلینتاک و ساراهَندی مک‌کلینتاک بود.

در سال ۱۹۰۸، خانواده مک‌کلینتاک به بروکلین رفتند و مک‌کلینتاک در دبیرستان اراسموس هال آنجا تحصیلاتش را تکمیل کرد. او به زودی در سال ۱۹۱۹ دبیرستان را تمام کرد. او علاقه‌اش به علم را کشف کرده و شخصیت مستقل‌اش را در طی دبیرستان دوباره اثبات کرد. او می‌خواست تحصیلاتش را در کالج کشاورزی دانشگاه کرنل ادامه دهد. مادرش، از ترس عدم ازدواج، در برابر فرستادن او به کالج مقاومت کرد. تقریباً مک‌کلینتاک از شروع کالج منع شد، اما پدرش درست قبل از شروع ثبت‌نام مداخله کرد، و او در سال ۱۹۱۹ در کرنل پذیرفته‌شد.

باربارا مک کلینتاک دکترای رشتهٔ ژنتیک داشت و در خانه‌ای ساده و دو اتاقه زندگی می‌کرد او زنی لاغر بود با قدی کوتاه و وزنی کمتر از 40 کیلوگرم دستها و چهره‌اش از وزش دایمی باد و تابش آفتاب سوخته و چروکیده شده بود.

کلداسپرینگ هاربر، منطقهٔ متروکی است در شمال شرقی لانگ ایلند که دایم در آن باد می‌وزد و شنها را به هوا می‌پراکند باربارا در زمین کوچکی به دست خود ذرت کاشته بود.

سال 1950 ششمین سالی بود که باربارا ذرت کشت می‌کرد و آنها را مورد مطالعه قرار می‌داد و ژنها را نسل به نسل مطالعه می‌کرد او خود را بیشتر یک کشاورز احساس می‌کرد تا محقق.

او روزهایش را بسته به وضع آب و هوا و فصل‌ها می‌گذراند، در تابستان بیشتر وقتش را در مزرعهٔ ذرت می‌گذراند. علف‌های هرز را می‌کند، سم پاشی می‌کرد و در پاییز با دست خود ذرت‌ها را می‌چید و آنها را به دقت علامت می‌گذاشت و بعد در آزمایشگاه به تجزیه و تحقیق محل ژن‌ها و ساختمان کروموزوم‌ها می‌پرداخت. او در آزمایشگاه میکروسکوپی نیرومند و ظروف مختلف مواد شیمیایی و توده‌ای یادداشت و کاغذ برای ثبت یافته‌هایش داشت. این کار در سراسر زمستان ادامه داشت.

 باربارا مک کلینتاک - جهش ژنتیکی

در بهار وقتش را میان تجزیه و تحلیل آماری داده‌های سال قبل و کار در مزرعه و تولید نسل بعدی گیاه ذرت قسمت می‌کرد.

او به دقت جهش‌ها و تغییرات رنگ و شکل ظاهر و دیگر تغییرات را سال به سال مطالعه کرده متوجه شد ژنها بر خلاف عقیدهٔ دانشمندان بر روی کروموزوم‌ها ثابت نیستند. ژن‌ها می‌توانند حرکت کنند. بعضی ژن‌ها، ژنهای دیگر را هدایت می‌کنند و به آنها می‌گویند کجا بروند و چه موقع فعال شوند. این ژن‌های رهبر، حرکت و عمل دیگر ژن‌ها را مشخص کنند و بعد به آنها می‌گویند ژن‌های بعدی را فعال کنند یا از حرکت بازدارند. یافته‌های او بی اساس جلوه می‌کرد و در تناقض با متون درسی ژنتیک مقاله‌های علمی و عقیده دانشمندان علم ژنتیک بود. در اوایل پاییز سال 1950 او تردید داشت که نتیجهٔ تحقیقات خود را منتشر کند یا نه و سرانجام تصمیم گرفت تا یک سال دیگر به تحقیقات خود ادامه دهد.

مک کلینتاک نتیجهٔ تحقیقات خود را در 1951 منتشر کرد. سالن کنفرانس گنجایش 200 نفر را داشت اما فقط 30 نفر حاضر بودند.

بعد از ارایهٔ مقاله، حتی یک نفر هم از او سؤال نکرد و آن چند نفر هم بلند شدند و پی کار خود رفتند. آنها به او بی اعتنایی کردند و او را نادیده گرفتند و نتوانسته بودند اهمیت یافته‌های او را درک کنند و معمولاً چنین است برخورد اولیهٔ محافل علمی با چنین یافته‌های پر اهمیتی.

او در کمال سرخوردگی و ناامیدی به مزرعه‌اش بازگشت و به کار خود ادامه داد. 25 سال طول کشید تا جامعهٔ علمی اهمیت کشف او را دریافت.

باربارا مک کلینتاک نخستین زنی بود که جایزه نوبل را به تنهایی برد. او در 1992 از دنیا رفت. پیشنهاد شد به او عنوان بزرگترین شخصیت علم زیست‌شناسی اعطا شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.