وراثت چیست و چه کسی نخستین بار آن را کشف کرد؟

0

سال اکتشاف: 1865

این کشف چه می‌گوید؟

وراثت سامانهٔ طبیعی انتقال خصوصیات و مشخصات فردی از یک نسل به نسل دیگر است.

چه کسی آن را کشف کرد؟

گریگور مندل Gregor Mendel


گریگور مندل نخستین مطالعه جدی بر روی وراثت را انجام داد. یافته‌های او، روش‌ها و اکتشافی که انجام داد پایهٔ علم ژنتیک، مطالعهٔ ژن‌ها و وراثت محسوب می‌شود. کشف ژن‌ها، کروموزوم‌ها، دِ. اِن. اِ و رمزگشایی ژنتیک (که در 2003 انجام شد) همه نتایج کارهایی است که مندل انجام داد. پیشرفت‌های پزشکی در معالجه بسیاری از بیماری‌ها، از کار مندل نشأت می‌گیرد.


صومعهٔ ربرون در اتریش باغ‌ها و مزارع وسیعی داشت که در دامنه تپه‌ها گسترده بود. چسبیده به عمارت صومعه آزمایشگاهی کوچک قرار داشت که یکی از راهبان صومعه به نام گریگور مندل برای آزمایش‌های خود در علم وراثت از آن استفاده می‌کرد: یعنی می‌خواست بداند چگونه خصوصیات فردی از یک شخص به نسل‌های بعد منتقل می‌شود. در ماه می ۱۸۶۵ او ششمین سالی بود که به کاشت گیاه اقدام می‌نمود و به آزمایش روی آن‌ها مشغول بود.

دانشمند انگلیسی چارلز داروین تکامل را شرح داده بود اما نتوانسته بود به درستی روشن کند چطور مشخصات از یک نسل به نسل بعد منتقل می‌شود و بعضی خصوصیات غالب در هر نسل آشکار می‌شود، اما بعضی خصوصیات فقط گاه و بی‌گاه بروز پیدا می‌کنند. مندل می‌خواست این‌ها را مورد مطالعه قرار دهد.

مندل با ترکیب گرده‌های نخود ساقه‌دراز با نخود ساقه‌کوتاه یک رشته نخود ساقه‌بلند به دست آورد و وقتی دانه‌های نخود ساقه‌بلند را کاشت تعداد زیادی نخود ساقه‌بلند و تعداد کمی نخود ساقه‌کوتاه به دست آورد. بعد دوباره دانه‌های این نخود ساقه‌بلند را کاشت و مشخصات نخود ساقه‌کوتاه در این نسل دوم بیشتر آشکار شد.

او نخود زرد را با نخود سبز ترکیب کرد و نسل از نخودهای کاملاً زرد به دست آورد. در نسل بعدی تعداد زیادی نخود زرد و تعداد کمی نخود سبز به دست آورد، اما نخود سبز و زرد در میانشان نبود. مشخصات نخود سبز آشکار شد اما مشخصات دو نوع نخود با هم ترکیب نشده بود. همین اتفاق در ترکیب نخود پوست صاف و نخود پوست چروکیده هم افتاد.

مندل بعد از ۶ سال کار متوجه شد که الگوی یکسانی در آزمایش‌های پیوندی او وجود دارد. در نسل دوم، از هر یک گیاه و در میان چهار گیاه یکی مشخصات مغلوب (مشخصاتی که در نسل او دیده نشده) را آشکار می‌کند. همیشه نسبت غالب و مغلوب 3 به 1 است.

او می‌دانست هر گیاه یک نسخه از هر مشخصه (یا ژن) را از پدر و مادر به ارث می‌برد. اما اگر در هر جفت از مشخصات پدر و مادر یکی غالب باشد و یکی مغلوب چه می‌شود؟ در این صورت وقتی خصوصیات ترکیب می‌شوند گیاه نسل اول همیشه مشخصات غالب (همه زرد یا همه بلند) را نشان می‌دهد.

اما سه بر یک… و در نسل دوم. مندل متوجه شد احتمالات ریاضی ساده می‌گوید که چهار ترکیب احتمالی در نسل دوم وجود دارد (دو ترکیب از مشخصات غالب و مغلوب پدر یا مادر). در سه تا از این ترکیبات حداقل یک مشخصه غالب حضور خواهد داشت و همان تعیین می‌کند که گیاه چطور خواهد بود. او فقط یک ترکیب (ترکیب صفات مغلوب پدر و مادر باهم) مشخصات مغلوب ممکن است ظاهر شوند آن هم به نسبت سه بر یک.

مشخصات ترکیب نشده بود. فقط از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شدند و تنها هنگامی که ظاهر می‌شدند به صورت غالب و در یک گیاه بود. مشخصات اجداد بی‌شمار در بسته‌های جداگانه به فرزندان منتقل می‌شود. گاه ممکن است در ما آشکار نشده و به فرزندان ما منتقل شوند.

در ۱۹0۰ دانشمند دیگری به نام هوگودو وریس تشخیص داد که مندل چه هدیه‌ای را به دنیای علم تقدیم کرده است.


مفهوم وراثت گریگور مندل بر اساس دو جنس مخالف یا پدر و مادر برای هر موجود، شکل گرفته است اما در ۱۹۷۷ در تاریخ علم، گوسفندی متولد شد که از سلول یک گوسفند، در آزمایشگاهی واقع در اسکاتلند متولد شده. این گوسفند از طریق غیرجنسی بازسازی شده بود و نمونهٔ ژنتیکی مادر خود بود و پدر نداشت.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

۲۵ صدای نوستالژیک فناورانه قدیمی که کودکان امروزی به صورت معمول هرگز نمی‌شنوند!

یک ستاره سینمای کلاسیک را در نظر بگیرید مثلا همفری بوگارت را. تلفن را با یک دست در دست می‌گیرد، سیگاری به لب دارد و بعد با افه خاصی شماره‌گیر را می‌چرخاند و با صدای بم مردانه‌اش می‌گوید که نلفنچی فلانجا را برایم بگیر!چنین منظره‌ای دیگر…

چگونه از نشخوار فکری یعنی زیاد فکر کردن به چیزی تنش‌زا، رهایی پیدا کنیم؟

بعضی‌ها درگیر یک نوع نشخوار فکری می‌شوند. مثلا خاطرات بد گذشته، از دوران کودکی یا رابطه بد با شریک زندگی سابقشان را مرتب ناخواسته به هر بهانه‌ای مرور می‌کنند یا در مورد یک کار جزئی که می‌دانند انجام دادنش سخت نیست و از عهده‌اش برمی‌آیند،…

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.