سنگواره‌ها یا فسیل‌ها چطور کشف شدند؟

0

سال اکتشاف: 1669

این کشف چه می‌گوید؟

سنگواره‌ها بقایای موجودات زنده قدیمی هستند.

چه کسی آن را کشف کرد؟

نیکلاس استنو Nicholas Steno


تنها راهی که می‌شود از گذشته‌های دور اطلاع حاصل کرد از طریق بررسی سنگواره‌هایی حیوانی و گیاهی است و از طریق آن‌ها می‌شود به نوع زندگی و محیط زیست پی برد. دانشمندان با بررسی دقیق و تفسیر درست بقایای سنگواره‌ها که از درون لایه‌های سنگ‌ها به دست می‌آیند می‌توانند تصویر روشنی از گذشتهٔ حیات ارائه دهند.

نیکلاس استنو نخستین کسی بود که تعریف واقعی از «سنگواره» ارائه داد و نخستین کسی بود که اصل و ماهیت سنگواره‌ها را روشن نمود. کار استنو آغاز روند جدید تاریخ‌گذاری و مطالعه سنگواره‌ها و رشد زمین‌شناسی جدید است.

به مدت 2000 سال هرچه از عمق خاک بیرون می‌آمد سنگواره خوانده می‌شد. در قرون وسطا، سنگواره به چیزی اطلاق می‌شد که از جنس سنگ بود و از دل زمین بیرون می‌آمد و شبیه به موجود زنده بود. بعضی‌ها تصور می‌کردند سنگواره الگویی است که خداوند برای خلق موجودات زنده با آن تمرین می‌کرده است! بعضی می‌گفتند سنگواره‌ها تقلید شیطان از کار خداوند است! بعضی‌ها اعتقاد داشتند که بقایای جانورانی هستند که از طوفان نوح به جا مانده‌اند. هیچ‌کس برای آن‌ها ارزش علمی قائل نبود.


نیکولاس استنو به سال ۱638 در کپنهاگ به دنیا آمد. او در ۱6۶۰ به پاریس و بعد ایتالیا رفت تا درس طب بخواند و همان‌جا نامش را لاتینی کرد. لابد برای آن‌که ابهت بیشتری به او بدهد. او شاگرد روش‌های تجربی و ریاضی گالیله بود. مطالعات خود را روی سامانه ماهیچه‌های بدن متمرکز کرد و با استفاده از ریاضی و هندسه به نحوه انقباض و انبساط ماهیچه‌ها و حرکت استخوان‌ها پرداخت. او به دلیل مطالعات کالبدشناسی شهرت فراوانی کشف نمود.

در اکتبر ۱6۶۶ دو ماهیگیر، ماهی صید کردند که به تصور آن‌ها «کوسه‌ای غول‌آسا» بود. فرماندار محلی سر آن را برای استنو فرستاد تا مطالعه کند. استنو سر ماهی را تشریح کرد و به خصوص دندان‌های مرگبارش توجه او را جلب کرد. اما وقتی دندان‌ها را زیر میکروسکوپ مطالعه کرد میان آن‌ها و سنگواره‌ای که «گلوسویترا» یا «زبان سنگی» معروف بود و از دوره امپراتوری روم شناخته شده بود شباهت فراوانی دید. مورخ نامدار رومی پلینی اکبر Plini the Great فکر می‌کرد این‌ها سنگ‌هایی هستند که از کره ماه به زمین افتاده‌اند. استنو بعد از مطالعه دقیق این‌ها متوجه شد که آن‌ها در اصل دندان‌های کوسه بوده‌اند و از دوران باستان آن‌ها را به اشتباه شن‌های آسمانی پنداشته‌اند.

دانشمندان ایتالیایی، حاضر به پذیرش این موضوع بودند زیرا نمونه‌های مشابه آن فرسنگ‌ها دور از دریا پیدا شده بود و آن‌ها قبول نمی‌کردند که اصل این سنگواره از دریا باشد. استنو پاسخ داد که امکان دارد این نقاط زمانی زیر آن دریا بوده باشند. عده‌ای دیگر هم می‌گفتند این‌ها دندان کوسه نیست زیرا دندان کوسه که از سنگ ساخته نشده است.

استنو به مطالعه سنگواره‌ها علاقه‌مند شد و متوجه گردید آن‌چه در اصل حالت سنگ دارد چیزی نیست به جز استخوان‌هایی که به سنگ تبدیل گردیده است. او بعد از ماه‌ها مطالعه نظریه‌ای به نام «نظریه اندام‌ها» (مقدمه نظریه اتمی) ارائه کرد. بر اساس این نظریه، زمان و اعمال شیمیایی می‌تواند ترکیبات دندان و استخوان‌ها را مبدل به سنگ کند.

استنو کشفیات خود را در ۱6۶۹ منتشر کرد. او علاوه بر آن که معتقد بود که سنگواره‌ها، استخوان موجودات زنده بوده، نظریه‌ای درباره آن‌که این سنگواره‌ها چطور در میان لایه‌های سنگ پیدا می‌شوند ارائه کرد. او روند رسوب لایه‌ها را هم کشف نمود. استنو به دلیل این کشف از پیشگامان علم زمین‌شناسی هم محسوب می‌شود.

استنو در اوج تحقیقاتش از طرف کلیسای کاتولیک طرد شد زیرا معتقد بود که علم با آموزش‌های کلیسا همخوانی ندارد. خوشبختانه کشفیات او به علم کمک شایانی کرد.


هنگامی که به سنگواره‌ها فکر می‌کنیم، معمولاً به دایناسورهای غول‌پیکر می‌اندیشیم. سنگواره‌های عظیم جوندگان در سال ۲۰۰۳ و شمال آمریکا کشف شد که وزن بعضی از آن‌ها به 7000 کیلوگرم و عمر آن به ۸۰ میلیون سال قبل می‌رسید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

مجموعه‌ای از تصاویر عجیب و غریبی که در گوگل مپ و گوگل استریت دیده شده‌اند!

گوگل مپ بسیار کار راه‌انداز است و گوگل استریت اصلا اگر سرعت اینترنت اجازه بدهد، اجازه جهانگردی مجازی به ما می‌دهد.اما برخی اوقات اشخاص به صورت تصادفی و یا حین وب‌گردی‌های طولانی تصاویری در این سرویس‌های گوگل شکار کرده‌اند که بسیار بامزه…

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.