چه کسی نخستین بار قشر و پوستهٔ زمین را کشف کرد؟

0

سال اکتشاف: 1914

این کشف چه می‌گوید؟

زمین از لایه‌های مختلف تشکیل شده که هر کدام ضخامت متفاوتی دارد.

چه کسی آن را کشف کرد؟

بنو گوتنبرگ Beno Gutenberg


امکان ندارد بتوانیم اعماق زمین را ببینیم. یا وسایلی را به چند کیلومتری زیر زمین بفرستیم؛ پایین‌تر از عمق 5/5 کیلومتری سطح زمین، کاملاً خارج از دسترس بشر قرار دارد. با این حال شناخت زمین و مواد تشکیل‌دهنده آن بدون داشتن اطلاعاتی از درون زمین امکان ندارد.

بنو گوتنبرگ نخستین شناخت منطقی از درون زمین را ارائه داد. کشف او ثابت کرد که زمین سیاره‌ای یکپارچه و جامد نیست. بلکه به لایه‌های متعدد تقسیم شده است. او نخستین کسی بود که درجه حرارت و خواص فیزیکی قشر زمین را محاسبه کرد. کشفیات او چنان اهمیتی دارد که او را پدر ژئوفیزیک می‌نامند.


بنو گوتنبرگ به سال ۱۸۸۹ در آلمان متولد شد. او از بچگی به علوم علاقه داشت و می‌دانست که روزی به تحصیل در رشته هواشناسی خواهد پرداخت. او در سال دوم دانشکده بود که به ژئوفیزیک (فیزیک زمین) علاقه‌مند شد و به تحصیل در این رشته پرداخت و نیم‌نگاهی هم به سسمولوژی Seismology (علم لرزه یا زلزله‌شناسی) – مطالعهٔ امواج سسمیک (لرزه)، امواجی برخاسته از لرزش‌های زمین – داشت.

او در سال ۱۹۱۳ فارغ‌التحصیل شد و از رشته جامعه‌شناسی به ژئوفیزیک (مطالعه درون زمین) روی آورد. او در زمان مناسب در مکان مناسب قرار گرفت. گوتنبرگ به تمام داده‌ها و مطالعات امیل وایچرت، پیشگام علم زلزله‌شناسی دسترسی پیدا کرد که در زمان خود اطلاعاتی کامل محسوب می‌شد. وایچرت اطلاعات مفصلی جمع‌آوری کرده بود و گوتنبرگ به مطالعه الگویی پرداخت که در پس این اطلاعات بود.

گوتنبرگ کشف کرد، امواج زلزله به تمام نقاط سطح زمین نمی‌رسد، حتی اگر شدت زلزله زیاد باشد، همیشه نقطهٔ سایه‌ای وجود دارد که امواج زلزله در آن تشخیص داده نمی‌شود.

همچنین متوجه شد امواج زلزله با سرعت‌های متفاوت در لایه‌های زمین حرکت می‌کنند. همه این‌ها باعث شد گوتنبرگ حدس بزند که داخل زمین توده‌ای جامد و یکسان نیست و می‌باید لایه‌های جداگانه داشته باشد.

گوتنبرگ زمین را به تخم‌مرغی تشبیه کرد. سطح زمین قشری جامد با ضخامت کم بود، اما درون آن می‌باید هسته‌ای وجود داشته باشد شبی به زرده تخم مرغ که غلظتش از لایه بعدی بیشتر است.

اگر این موضوع صحت داشت، امواج زلزله که به هسته مرکزی می‌رسند سرعتشان به دلیل تفاوت لایه‌ها فرق می‌کرد. یکی از انواع موج‌هایی که گوتنبرگ مطالعه کرد امواج افقی بود. این امواج اصلاً به هسته مرکزی نمی‌رسید. از آن‌جا که او متوجه شده بود که این امواج در آب اقیانوس به سرعت ناپدید می‌شوند نتیجه‌گیری کرد که مرکز زمین می‌باید مایع باشد.

گوتنبرگ داده‌های کافی از امواج زلزله ثبت شده به دست آورده بود تا اندازه مرکز زمین را محاسبه کند. او اعلام کرد مرکز زمین شعاعی حدود 3500 کیلومتر دارد و همچنین حدس زد مرکز زمین مایع و از جنس نیکل و آهن است.

مدلی که گوتنبرگ ارائه داد به سرعت پذیرفته شد و تا سال ۱۹۳۸ تغییری پیدا نکرد. در آن سال اینگه لیمان، مطالعه امواج زلزله را کامل کرد. تحقیقات او نشان داد، مرکز زمین به دو بخش مرکزی و جامد و لایه‌ای اطراف آن از جنس مایع تقسیم می‌شود. پوسته زمین هم به دو لایه بیرونی و درونی تقسیم می‌شود.


پوستهٔ زمین جامد است. هسته مرکزی زمین نیز جامد است. میان این دو (که 90 درصد حجم زمین را تشکیل می‌دهد) مایع مذاب نیمه‌جامدی وجود دارد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از امتیازبندی جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرح

فهرست فیلم های برتر سال ۲۰۲۲ با استفاده از اطلاعات زیر تدوین شده است:۱-جوایز اصلی اهدا شده در جشنواره های مطرحی چون کن، ونیز، برلین، ساندنس و...۲- جوایز انجمن های منتقدانی چون نیویورک، لس آنجلس، واشنگتن دی.سی و...۳-فهرست فیلم…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

عکس‌های نوستالژیک: آدم‌های و تلویزیون‌هایشان در دوره اوج تلویزیون

دوره اوج شکوه تلویزیون کی بود؟ دست‌کم دوره اوج مونواوگ چه زمانی بود؟یک زمانی تلویزیون پیشرفته‌ترین وسیله ارتباطی ما با دنیای خارج بود. الان تلویزیون‌های هوشمند، گوشی و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها جای آن به اصطلاخ متکلم وحده را گرفته‌اند.…

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5