نسبیت توسط چه کسی کشف شد و منظور از آن چیست؟

0

سال اکتشاف: 1905

این کشف چه می‌گوید؟

بر اساس این نظریه فضا و زمان باهم یکی می‌شوند تا چهارچوب کائناتی را تشکیل دهند که با تأثیر نیروی جاذبه دچار انحراف است.

چه کسی آن را کشف کرد؟

آلبرت اینشتین


آلبرت اینشتین یکی از دانشمندان تاریخ است که دیدگاه بشر را به عالم تغییر داد. نظریه نسبیت اینشتین فرضیات اساسی بشر در مورد ماهیت کهکشان‌ها و زمین و جایگاه بشر در این میان را دگرگون کرد.

گسترش فناوری علم و ریاضیات در قرن بیستم مدیون این دانشمندان است. اینشتین بیش از هر دانشمند دیگری در تاریخ و زندگی ما تاثیر گذاشته است. گرچه هیچ‌کس در ۲۶ سال اول زندگی‌اش نمی‌توانست حدس بزند که او بتواند وارد دنیای علم شود.


آلبرت اینشتین در شهر مونیخ، آلمان به دنیا آمد و در اوایل زندگی هیچ علائمی از نبوغ را آشکار نکرد. او کودکی کودن به نظر می‌رسید و همبازی نداشت. معلمان دستور زبان او را شاگردی کسل‌کننده و منزوی تشخیص داده بودند. او در سن ۱۶ سالگی از مدرسه اخراج شد.

پدر آلبرت او را تشویق کرد وارد موسسه پلی‌تکنیک زوریخ شود و اصول تجارت را بیاموزد تا بتوانند به خانواده کمک کند.

اما آلبرت در امتحان ورودی شکست خورد. مدیر مدرسه‌ای به توانایی‌های او در ریاضیات پی برد و ترتیبی داد تا او در دبیرستانی در زوریخ به تحصیل بپردازد.

آلبرت خود را به ریاضیات و فیزیک علاقه‌مند نشان داد. اما بی انضباطی‌های مکرری از خود نشان می‌دهد. او بی‌پروا عقاید خود را ابراز می‌کرد و کاری نداشت که دیگران می‌رنجند یا نه. معلمانش از دست او ناراحت بودند. اینشتین امیدوار بود بعد از فارغ‌التحصیلی بتواند به تدریس بپردازد، اما نمرات او به اندازه کافی خوب نبود. او تحصیلتش را تمام کرد و به کارهای مختلفی مشغول شد. در ۱۹۰۲ به عنوان منشی در اداره ثبت اختراعات مشغول به کار شد. دیگر خبری از تحقیق در رشته‌های علوم نبود.

هنگامی که در سال ۱۹۰۴ برن سوئیس سوار بر واگن برقی بود جرقه‌ای در ذهن او درخشید. تصویر مردی در آسانسور به ذهنش آمد که از ارتفاع زیاد، درون آسانسور در حال سقوط است. اینشتین فوراً متوجه شد که این «تصویر ذهنی» می‌تواند برخاسته از مسئله‌ای باشدکه سال‌هاست ذهن دانشمندان (و علم) را به خود مشغول کرده است.

او متوجه شد مردی که در آسانسور محصور قرار دارد نخواهد فهمید که در حال سقوط است. زیرا در مقایسه با محیط اطرافش (آسانسور) او سقوط نمی‌کند. آن مرد – مثل ما – نمی‌تواند و قادر به تشخیص این نکته نیست که او (و آسانسورش) با نیروی جاذبه محصور شده‌اند و نیروی جاذبه آن‌ها را می‌کشد. اگر پرتوی از نور افقی از گوشه‌ای وارد آسانسور شود، به دیوار مقابل، منتها در ارتفاع بالاتر، برخورد می‌کند، زیرا آسانسور در حین عبور نور پایین‌تر رفته است. در چشم آن مرد این‌طور به نظر می‌آید که نور به سمت بالا انحنا پیدا کرده است. از دید ما (نسبت به ما) میدان مغناطیسی باعث انحنای نور شده است. (در عمل مقدار این انحنا آن‌قدر ناچیز است که با چشم هرگز دیده نمی‌شود و فقط با وسایل علمی بسیار دقیق می‌تواند اندازه‌گیری شود. مثال‌هایی که در مورد نسبیت زده می‌شود همگی فرضی است و برای فهم نسبیت به کار می‌رود نه این‌که در عمل ما بتوانیم انحنای نور را عملاً در یک آسانسور مشاهده کنیم.) نور نه تنها می‌تواند بلکه به طور معمول، در مجاورت میدان جاذبه ستارگان و سیارات انحنا پیدا می‌کند.

این مفهوم بسیار انقلابی بود و برخاسته از ذهن یکی از علمی‌ترین دانشمندان. اینشتین به طور منظم از این «آزمایش‌های ذهنی» برای توضیح مسائل شکل و اصول عمده علمی استفاده می‌کرد. این کار راهی جدید برای مطالعه فیزیک و باعث شد اینشتین چهار مقاله در این مورد بنویسد و آن‌ها را در ۱۹۰۵ به مجله علمی ارائه داد.

یکی از این چهار مقاله نظریه نسبیت بود (اصول نسبیت که در مورد اجسام در حال حرکت با سرعت ثابت و یا ایستا صادق است.) هیئت تحریریه مجله که تحت تاثیر قرار گرفته بود هر چهار مقاله در یک شماره چاپ کرد.

مقالات این ریاضی‌دان غیرحرفه‌ای تأثیری عمیق و فوری بر جامعهٔ علمی گذاشت. دانشگاه زوریخ یکی از آن‌ها را تز دکترای اینشتین قلمداد کرد و به او درجه دکترا داد.

تمام دانشمندان فیزیک مطالعات خود را بر نظریه‌های اینشتین متمرکز کردند.

در ۱۹۱۶ با گسترش جنگ در اروپا، اینشتین نظریه عمومی نسبیت را منتشر کرد که در آن نظریه نسبیت را به اشیاء در حال حرکت، با شتاب غیر خطی تعمیم داد. دنیای علم به افتخار او فریاد شادی سر داد.


همه ما می‌دانیم که منظر و صدای اشیاء در حال حرکت بستگی به وضع ناظر، متفاوت به نظر می‌رسد. نسبیت خاص بر اساس این مفهوم بنا شده که مهم نیست سرعت شما چقدر زیاد است، سرعت نور همیشه یکسان است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خارج از کادرهای عکس‌های مشهور چه گذشته؟ حالا کاربران می‌خواهد با هوش مصنوعی Generative Fill فتوشاپ…

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و هر روز می بینیم که چقدر توسعه پیدا می‌کند. یکی از پیشرفت‌های تازهاخیراً ابزار جدید AI Generative Fill فتوشاپ بوده است.با کمک آن می‌توان بسیار ساده چیز ناخواسته‌ای را حذف کرد یا اشیایی را اضافه کرد…

ریز علی خواجوی فرنگی‌ها: چگونه کیت شلی یک قطار را نجات داد؟

در سال 1901، راه آهن شیکاگو و شمال غربی، پل جدیدی را بر روی رودخانه Des Moines در بون، آیووا، در آمریکا افتتاح کرد. این پل رسماً پل راه‌ بون نام گرفت، اما اما مردم محلی به سرعت به آن لقب پل‌های بالای کیت شلی را دادند، به یادبود بانوی قهرمان…

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

طراحی‌ها و معماری‌های نبوغ‌آمیز و عالی که باید تحسین‌شان کرد

همان طور که در برخی پست‌های قبلی از طراحی‌ها و معماری بد گفتیم (در اینجا و اینجا برای مثال) سوی مخالف آنها هم وحود دارد. یعنی طراح یا معماری صنعتی به کاربرد و جنبه زیباشناختی اماکن و اشیا دقیقا فکر کرده و چیزی دلخواه و هماهنگ با محیط پدید…

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

وقتی هم عاشق کارت باشی و هم خلاق، نتیجه‌اش می‌شود این عکس‌هایی که می‌بینید

تا حالا عاشق شده‌اید؟ همه چیز دنیا را زیبا می‌بینید، احساس گرما و سرمای زیاد در تابستان یا زمستان نمی‌کنید و مشتقل از زمان، در زمان سیر می‌کنید.حالا اگر این عشق به کارتان باشد و از خلاقیت بهره خوبی برده باشید، نتایج کارتان زیبا می‌شود.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5