متابولیسم یعنی چه و چه کسی آن را کشف کرد؟

0

سال اکتشاف 1938

این کشف چه می‌گوید؟

کربز کشف کرد زنجیرهٔ حلقوی واکنش‌های شیمیایی، مواد قندی را تبدیل به انرژی برای سلول‌ها می‌کند و سوخت ساز را فراهم می‌نماید

چه کسی آن را کشف کرد؟

هانس آدولف کربز Hans Adolf Krebs


عضلات کار انجام می‌دهند. شما غذا می‌خورید و این غذا به انرژی مبدل می‌شود که ماهیچه‌ها برای حرکت از آن استفاده می‌کنند. اما چطور؟

روند متابولیسم چنان اهمیتی برای بدن انسان دارد که سه جایزهٔ نوبل به کسانی داده شده است که به تحقیق در این باره پرداختند. سومین جایزه به هانس آلفرد کربز داده شد که این معما را حل کرد و نشان داد بدن چگونه غذا را به انرژی مبدل می‌کند. این کشف از جملهٔ بزرگترین اکتشاف قرن بیستم بود.


فیزیولوژیست انگلیسی آرچیبالد هیل اعتقاد داشت که ماهیچه‌ها هنگام انقباض گرما تولید می‌کنند. در 1913 او روشی را برای اندازه‌گیری تغییراتی در حدود  درجه ابداع کرد. او در کمال تعجب متوجه شد که هنگام انقباض عضلانی نه گرمایی تولید می‌شود و نه اکسیژنی مصرف می‌گردد.

پنج سال بعد، اوتو میرهوف آلمانی کشف کرد که در حین انقباض عضلانی کلیگوژن ناپدید و اسید لاکتیک ظاهر می‌شود. او این روند را غیر هوازی (Anaerobic) نامید (که از واژهٔ یونانی به معنای «بدون اکسیژن» می‌آید. بعدها متوجه شد که اکسیژن در ماهیچه برای شکستن اسید لاکتیک مصرف می‌شود. دیگر محققان دریافتند هنگامی که چهار اسید کربن دار را به برش‌هایی از ماهیچه اضافه می‌کنند ماهیچه اکسیژن جذب می‌کند.

اگرچه این کشف‌ها با اهمیت بنظر می‌رسید اما باعث سردرگمی بیشتر دانشمندان شد. کسی می‌باید به این مطالعات ظاهراً متناقض و متفاوت نظم دهد. هانس کربز به سال 1900 در آلمان متولد شد او پسر یک جراح بود. او به مطالعهٔ شیمی و داروسازی پرداخت و بعد در دانشگاه کمبریج به تحقیق پرداخت و تحقیقاتش را بر روند متابولیسم ماهیچه‌ها متمرکز کرد.

در 1937 او کبد و ماهیچه‌های سینهٔ کبوتر را مورد مطالعه قرار داد و توانست میزان بعضی از اسیدها را تعیین کند. اسیدهایی که چهار اتم کربن داشتند و دیگر اسیدهایی که شش رقم کربن داشتند و هنگامی به وجود می‌آمدند که قند اکسیده می‌شد. (قند با اکسیژن ترکیب می‌شد.) او متوجه شد که این روند باعث تولید اکسید کربن، آب و انرژی می‌شود.

این نتایج گیج کننده بود. این مواد چه ربطی با متابولیسم قند و تبدیل آن به انرژی داشت؟ کربز می‌دید که اسید سیتریک شکسته شده اما در همان حال بازهم اسید سیتریک تولید شده است. در مورد چند اسید دیگر هم ماجرا همین بود.

کربز بتدریج متوجه شد که این روند زنجیره‌ای است. زنجیره‌ای که از هفت مرحله شیمیایی جداگانه تشکیل شده است. مرحله اول با اسید سیتریک آغاز می‌شد. در هر مرحله مواد شیمیایی و اسیدهایی تولید می‌کرد که برای مرحلهٔ بعدی لازم بود. در مرحلهٔ آخر، اسید سیتریک تولید می‌شد تا دوباره این زنجیره تکرار شود.

این زنجیره بطور پایان ناپذیر در سلول‌های ما تکرار می‌شود. در طول این زنجیره خون ملکول‌های گلوکز (قند) تولید شده را مصرف می‌کند. در این زنجیرهٔ هفت مرحله‌ای دو مادهٔ اضافی تولید می‌شود: دی اکسید کربن و اتم‌های آزاد هیدروژن. این اتم‌های هیدروژن با اکسیژن فسفات ترکیب می‌شوند تا آب و ATP مادهٔ شیمیایی که انرژی را مانند باطری ذخیره می‌کند، تولید نمایند.

ملکول‌های قند هم وارد زنجیره می‌شوند و دی اکسید کربن، آب و ATP تولید می‌کنند. در 1938 کربز این زنجیرهٔ عجیب و پیچیده اما مؤثر را که یک وظیفه ساده داشت، تبدیل قند در خون به انرژی مورد نیاز سلول‌ها، کشف کرد. عجیب است اما هر سلول ماهیچه‌ای در بدن ما، این واکنش هفت مرحله‌ای را که در هر کدام یک آنزیم نقش دارند، در هر دقیقه از شبانروز انجام می‌دهد.


بدن یک انسان معمولی می‌تواند 100 وات الکتریسته تولید کند. این کار را با مولدهای زیست – نانو، سلول‌های تولید سوخت الکترو شیمیایی با مقیاس نانو که از قند خون نیرو می‌گیرند، به همان شیوهٔ حلقوی کربز، انجام می‌دهد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5