شکافت هسته یعنی چه و چه کسی آن را کشف کرد؟

0

سال اکتشاف 1939

این کشف چه می‌گوید؟

کشف شکافت اتم‌های اورانیوم و تولید انرژی انبوه.

چه کسی آن را کشف کرد؟

لیزه مایتنر Lise Meitner


شکافت هستهٔ اتم – برش اتم‌های اورانیوم برای تولید انرژی – یکی از پیشرفت‌های بزرگ فیزیک در قرن بیستم بود. این کشف به یکی از معماهای بزرگ دوران ما پاسخ داد و دری به سوی دنیای اتم باز کرد. این کشف مبنای تولید انرژی اتمی شد.

لیزه مایتنر به دلیل این کشف «مهمترین زن دانشمند این قرن» نام گرفت. انریکو فرمی برای کشفیات مهمی که در فیزیک اتمی انجام داد شایستهٔ تقدیر است. اما فرمی به دلیل ایجاد نخستین واکنش‌های اتمی معروف شد و کشف مایتنر را به استفاده عملی نزدیک کرد.


لیزه مایتنر و اتو هان در مؤسسهٔ قیصر ویلهلم برلین در آلمان به تحقیق مشغول بودند. مایتنر وهان در حال تحقیق بر روی عناصر رادیو اکتیو تلاش می‌کردند تا اتم‌های سنگین‌تر از اورانیوم را پیدا کنند. آنها اتم‌های اورانیوم را با پروتون‌های آزاد بمباران می‌کردند. معلوم بود که پروتون‌ها به هسته برخورد می‌کنند و عنصری سنگین‌تر از اورانیوم تولید می‌شود اما در عمل چنین نمی‌شد.

آنها آزمایش خود را بر روی فلزات سنگینتر انجام داده به نتیجهٔ مطلوب و اورانیوم رسیدند که سنگین‌ترین عناصر بود. در دههٔ 1930 کسی نمی‌توانست بگوید که چرا این آزمایش با اورانیوم جواب نمی‌داد.

دلیل فیزیکی در دست نبود که چرا اتم‌های سنگین‌تر وجود ندارد اما 100 آزمایش به نتیجه‌ای نرسیده بود. آنها به روش دیگری احتیاج داشتند تا نشان دهد هنگامی که هستهٔ اورانیوم را با پروتون‌های آزاد بمباران می‌کنند چه اتفاقی می‌افتد.

سرانجام اتو طرح جدیدی ریخت و از باریوم غیر رادیو اکتیو برای تشخیص و اندازه‌گیری رادیوم رادیو اکتیو استفاده کرد. اگر اورانیوم به رادیوم مبدل می‌شد، باریوم می‌توانست این تبدیل را مشخص کند.

سه ماه دیگر وقت صرف شدن تا مشخص شود چگونه باریوم در مجاورت اورانیوم به رادیوم رادیو اکتیو واکنش نشان می‌دهد و میزان دقیق زوال و تبدیل آن چقدر است.

قبل از آن که آنها بتوانند آزمایش عملی خود را انجام دهند، لیزه ناچار شد از دست مأموران امنیتی هیتلر به آلمان بگریزد. اتوهان ناچار شد این آزمایش را به تنهایی انجام دهد.

دو هفته بعد از انجام آزمایش، لیزه گزارش مفصلی دریافت کرد که خبر می‌داد هان، شکست خورده است. او اورانیوم را با جریان متمرکزی از پروتون‌ها بمباران کرده بود، اما به رادیوم نرسیده بود. فقط مقدار بیشتری باریوم به دست آورده بود. – بسیار بیشتر از ابتدای آزمایش او سردرگم شده بود و از لیزه خواسته بود مشخص کند چه اتفاقی افتاده است.

یک هفته بعد نخستین برف زمستانی باریده بود و لیزه چکمه‌های بلندی به پا کرده و برای پیاده‌روی رفته بود که فکری به ذهنش خطور کرد و اتم‌ها را مجسم کرد که از هم گسیخته می‌شوند. این تصویر چنان زنده و تکان دهنده بود که تقریباً ضربان آنها را حس می‌کرد و جنبش آنها را به وضوح می‌دید.

فوراً فهمید که پاسخ را پیدا کرده است اضافه کردن پروتون‌های اضافی، هستهٔ اورانیوم را بی ثبات کرده بود و آنها شکافته شده بودند. یک آزمایش دیگر ثابت کرد وقتی اورانیوم رادیو اکتیو با پروتون‌های آزاد بمباران می‌شود، هر اورانیوم به دو قسمت شکافته شده و باریوم و کریپتون تولید می‌کند. در این روند مقدار زیادی انرژی آزاد می‌شود.

مایتنر روند شکافت هسته‌ای را کشف کرده بود.

تقریباً چهار سال بعد، در 3 دسامبر 1942، ساعت 20/2 انریکو فرمی در زیر زمین ورزشگاه دانشگاه شیکاگو، کلید آزمایشی را زد که نخستین راکتور هسته‌ای جهان با صدها میلهٔ کادمیوم که قابلیت جذب نوترون را داشتند شروع به کار کرد. این راکتور محصول اکتشاف مایتنر بود. هستهٔ اتم شکافته شد.


بعد از مرگ لیزه مایتنر، 109 مین عنصر جدول تناوبی به افتخار او «مایتنریوم» نامیده شد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5