کسانی که نامشان در صنعت برق جاودان شده است

0

کسانی که در پدیده‌های الکتریکی کار کرده‌اند/ یکاهایی که به نام این دانشمندان است/ شرح کوتاه کارهایشان

اگر توانستید نام خودتان را در ردیف یکی از یکاهای استاندارد بین‌المللی قرار دهید، مطمئن باشید که هیچ‌گاه به فراموشی سپرده نخواهید شد. بیشتر کسانی که این درجات را کسب کرده‌اند، سهم بزرگی نیز در علوم داشته‌اند. هرچند بسیاری از این افراد مشهور که نامشان بر سر زبان‌هاست اما برخی دیگر چندان معرف عموم نمی‌باشند.

آندره/ماری/آمپر (1215 1154 هخ):

وی آزمایش‌های فراوانی در زمینه برق و مغناطیس و اثرات آن‌ها بر روی هم انجام داده است. بیشتر کارهای وی بر پایه آزمایش‌های انجام شده توسط هانس/کریستین/اورستد (1230 1156) می‌باشد. اورستد خود خود نیز به کشف انحراف سوزن قطب‌نمایی آهنربایی در اثر جریان برق دست یافت.

چارلز/ آگوستین/کولن (1185 1115 هخ):

کسی است که قانون کولن را بیان کرد، این قانون می‌گوید نیروی میان دو بار الکتریکی با مقدار بار الکتریکی رابطه مستقیم و با توان و دوم مسافت بین دو بار نسبت عکس دارد. به هنگامی که آزمایش‌هایی را در زمینه الکتریسیته ساکن انجام می‌داد، نشان داد که بار الکتریکی هر جسم تنها در سطح آن جایگزین می‌گردد.

مایکل/فاراده (1246 1170 هخ):

به علت انجام کارهای آزمایشگاهی و نمایش آن‌ها در موسسه سلطنتی لندن مشهور شد. سهم وی در علوم و مهندسی بسیار زیاد است. از جمله کشف بنزن، القا الکترومغناطیسی، الکترولیز (برق‌کافت)، پیوند میان مغناطیس و نور، اختراع دینام و ارائه مفهوم خطوط نیروی مغناطیسی را می‌توان نام برد.

ژوزف/هنری (1257 – 1176 هخ):

از معاصران مایکل/ فاراده بوده و پژوهش‌های مشابه بسیاری را انجام داده است. اساس شهرت وی در خصوص کشف القای الکترومغناطیس و خودالقایی می‌باشد. اگرچه فاراده نخستین بار کشف آن را منتشر ساخت. از کارهای دیگر وی ساختن آهنربای الکتریکی، موتورهای الکتریکی، مطالعه روی لکه‌های خورشید و کمک در طراحی تلگراف به ساموئل/مورس بود هر چند که مأمور مورس با بی‌لطفی این کمک را اظهار نکرد.

هنریش/ردلف/هرتز (1273-1236 هخ):

نخستین کسی بود که امواج رادیویی را انتقال داد. آزمایش‌های او نشان داد که امواج رادیو همچون امواج نوری می‌توانند بازتاب یا شکست یابند. با دستیابی به این حقیقت و با توجه به برابر بودن سرعت امواج رادیویی با سرعت نور، او به این نتیجه رسید که امواج نوری و رادیویی و تابش‌های گرمایی همگی از جنس امواج الکترومغناطیس هستند.

جیمز/پرس کات/ژول (1268 – 1197 هخ):

وی به تعریف قانون ژول پرداخت. اظهار داشت گرمای خارج شده از رسانا در زمان معین با حاصلضرب مقاومت رسانا و توان دوم جریان نسبت مستقیم دارد: یعنی: ((؟؟؟))، که H گرمای تولید شده بر حسب وات، R مقاومت رسانا بر حسب اهم، I جریان بر حسب آمپر. وی در آزمایش‌های خود نشان داد انرژی گرمایی با انرژی مکانیکی هم‌ارز و معادل می‌باشد. او که با ویلیام تامسون (کلوین) معاصر بود. اثر ژول – تامسون را نتیجه گرفت. پدیده تامسون اظهار می‌دارد که بدون وجود منبع انرژی خارجی، وقتی که گازی انبساط می‌یابد، دمای آن کاهش خواهد یافت. از این اثر در یخچال‌ها و سرمازاها و سردخانه‌ها استفاده می‌شود.

ویلیام/تامسون (کلوین) (1286 1203 هخ):

وی سهم مهمی در جریان جهان فیزیک دارد. از میان زمینه‌های مطالعاتی وی موتور گرمایی، معرفی درجه حرارت مطلق (که به اسم وی نام‌گذاری شده – کلوین)، نظریه الکترومغناطیس و ارتباطات از راه دور را می‌توان نام برد.

اسحاق/نیوتون (1105 1021 هخ):

یکی از مشهورترین فیزیک‌دان‌های دوران جدید است. وی حساب آنالیز را اختراع کرد. در آنالیز دستگاهی ریاضی با کمک توابع پیوسته و روش منطقی منظم بررسی می‌گردد و شهرت بیشتری در رابطه با نظریه جاذبه عمومی اجسام دارد. وی همچنین سه قانون حرکت را تعریف کرد. این سه قانون عبارتند: 1. حالت حرکتی هر جسم پایدار می‌ماند مگر آن‌که نیروی از خارج بر آن وارد شود، 2. میزان تغییر سرعت هر جسم متحرک با نیروی وارد بر جسم متناسب است، 3. در برابر هر کنشی نیروی واکنشی که برابر و ناهمسوست وجود دارد.

جورج/سیمون/اهم (1233 1166 هخ):

شهرت وی به خاطر ارائه تعریف قانون اهم می‌باشد. این قانون می‌گوید اختلاف الکتریکی بین دو سر رسانا با جریانی که از آن می‌گذرد متناسب است. ضریب تناسب مقاومت رسانا بوده که قانون معروف V=IR را ارائه می‌دهد. V اختلاف پتانسیل یا ولتاژ دو سر رسانا بر حسب ولت، I جریان گذران از رسانا بر حسب آمپر، R مقاومت رسانا بر حسب اهم.

بلیز/پاسکال (1041 1002 هخ):

احتمالا به خاطر مثلث ارائه شده‌اش (که پیشتر عمر خیام و ریاضی‌دان ایرانی عرضه کرده است) و اختصاص نامش به زبان کامپیوتری مشهور است. وی به بررسی روی هیدرودینامیک و هیدرواستاتیک پرداخته و کشف کرده که هوای جو، دارای وزن است. فشار ناشی از نیروهای خارجی به هر مایع محبوس در محفظه معینی به طور برابر به همه دیواره‌های محفظه در همه راستاها انتقال می‌یابد. این فشار به صورت عمودی بر سطح محفظه مایع وارد می‌آید و دلیلی است بر این‌که چرا بالن‌ها به شکل گرد درمی‌آیند.

ارنست/ورنر/ون/زیمنس (1271 1195 هخ):

از خانواده‌ای مهندس بود که به اتفاق برادرانش فردریک (1283 – 1205 هخ) و کارل ویلهلم (1262-1202 هخ) و روش آبکاری فلزی، موتور بخار احیاکننده و کوره‌های باز روش تولید فولاد را اختراع کرد و کار نصب کابل تلگراف در جزایر آتلانتیک به سال ۱۲۵۳ هخ، را به انجام رسانده است.

نیکلا/تسلا (1322 1235 هخ):

وی در کوراتیا زاده شده است و از جمله بسیاری از قهرمانان مهندسی برق است که چندان آوازه‌ای نداشته است. وی موتورهای القایی را اختراع کرد و انتقال توان الکتریکی با جریان متناوب به جای جریان مستقیم که همزمان ادیسون به آن علاقه‌مند بوده است را آغاز کرده است. وی به همان اندازه که در کنترل قدرت آبشار نیاگارا کمک می‌کرد آزمایش‌های بسیاری روی ترانسفورمرها انجام داده که بدین جهت نامش به سیم‌پیچ تسلا – وسیله مولد ولتاژهای بالا – اختصاص یافته است. نام وی واحد شدت چگالی شار مغناطیسی می‌باشد.

آله ساندرو/جیوزپ/آنتونیو/آناستاسیو/ولتا (1206 1124 هخ):

وی مخترع نخستین باتری است که از انباشته‌ای از صفحات یک در میان فلزی و کاغذ مرطوب آغشته به آب نمک ساخته شده بود تا آن زمان تصور کلی بر این بود که برق با حیات بستگی دارد و خاصیتی از ماده جانداران است. باطری ولتا نشان داد که توان برق می‌تواند از مواد بی‌جان هم پدیده و بدین ترتیب این مطلب برای همیشه پایان پذیرفت.

جیمز/وات (1198 1115 هخ)

کار اصلی وی اختراع ماشین بخار و فنون وابسته به آن می‌باشد. وی به کاربرد اصطلاح اسب بخار مبادرت ورزید و از این‌رو جای شگفتی نیست که در دستگاه یکای جهانی (اس – آی) اصطلاح وات برای توان اصطلاح پیشین برگزیده شده است.

ویلیام/ادوارد/وبر (1270-1183 هخ):

بیشترین شهرت وی به خاطر کار در زمینه میدان مغناطیسی زمین در همکاری با یوهان کارل/فردریک/گوس می‌باشد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

اولم، یکی از عجیب‌ترین جانداران روی زمین – شبیه جنین نارس یا موجودات سری فیلم‌های بیگانگان

جانداری به نام Proteus anguinus که همچنین به عنوان اولم olm شناخته می‌شود، گونه‌ای سمندر است که بومی آب‌های زیرزمینی آلپ در جنوب شرقی اروپا است. این جاندار از معدود مهره‌داران غارنشین است و به دلیل شکل سر و دست‌ها  رنگ سفید مایل به صورتی و…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5