لیا: یک داستانِ موسی گونه

0

نوزادی که در میان جمعیت افغان‌ها و از روی سیم‌های خاردار فرودگاه کابل نجات یافت اکنون در کنار والدینش در آمریکا مستقر شده است.

نوزاد خبر ساز فرودگاه کابل که در زمان هجوم افغان‌ها به فرودگاه تنها ۱۶ روز داشت، اکنون در فینیکس آمریکا زندگی می‌کند.

مهاجران افغان، حمید و سادیا والدین او، در حال حاضر در ایالت آریزونا مستقر شده‌اند و با دختر ۸ هفته‌ای خود، لیا، زندگی می‌کنند.

جهان عبور این نوزاد تازه متولد شده را از میان دیوار‌های پوشیده شده با سیم خاردار مشاهده کرد.

حمید، پدر لیا، که نام کامل وی فاش نشده گفت هنگامی که داخل فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی همسر و نوزادش را در بین جمعیت دید، از دریانوردان درخواست کرد که نوزاد او را نجات دهند.

وی به عنوان مترجم برای کمک به تفنگداران آمریکایی در عملیات تخلیه مشغول به کار بود که دخترش متولد شد و به دلیل وضعیت فرودگاه نتوانسته بود او را ملاقات کند؛ او پیش از آن نیز ۵ سال به عنوان مترجم همکار ارتش آمریکا بوده است.

حمید که نگران همکاری خود با آمریکایی‌ها بوده از همسرش خواست که به همراه نوزادشان به فرودگاه بیاید تا از گزند طالبان در امان بمانند.

در ایستگاه‌های بازرسی پول نقد و مدارک هویتی سادیا به سرقت رفت و به سختی خود را به فرودگاه، جایی که همسرش در انتظار آن‌ها بود، رساند. حمید که منتظر آن‌ها بود سادیا را در میان جمعیت دید.

وی گفت: «می‌دانستم که او هرگز از پس عبور از میان این جمعیت بر نمی‌آید و ممکن است کشته یا به شدت مجروح شود. »

حمید که ناامید شده بود از یک تفنگدار ایستاده در امتداد حصار درخواست کرد تا به فرزندش کمک کند. تفنگدار از احتمال آسیب دیدن نوزاد گفت اما حمید ترجیح می‌داد دخترش آسیب ببیند تا بمیرد.

تفنگدار آمریکایی با کمک پدر لیا توانست او را از روی مانع بلند کنند و در آن لحظه بود که حمید برای اولین بار دخترش را در آغوش گرفت. پدر بعد از آن که لیا را به قسمت امن فرودگاه منتقل کرد به دنبال همسرش رفت که او هم در میان جمعیت و خستگی ناشی از این تقلا آسیب دیده بود.

این خانواده نسبت به وضعیت سایر هموطنان خود که از چنین فرصتی برای خروج از کشور برخوردار نبودند اظهار ناراحتی کردند.

اکنون همسر و دختر حمید فاقد مدارک هویتی هستند و نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند. برای این خانواده تاکنون حدود ۱۲هزار دلار کمک مردمی جمع‌آوری شده است.


در قرآن، فراوان‌ترین روایت از داستان زندگی حضرت موسی است. راستش این تصویر از ابتدای درگیری‌های افغانستان و سپردن نوزادی به سرباز آمریکایی در حال ترک خاک آن‌جا، مرا با بغض فراوان به یاد آیات ۳۸ و ۳۹ سوره طه انداخت: «آن‌گاه که به مادرت، آن‌چه را که باید، وحی کردیم: او را در صندوقچه‌ای بگذار و به دریایش افکن تا (رود نیل) او را به کرانه اندازد»

با خود گفتم به کدام ساحل امن می‌رسی موسای کوچک؟!

و حال خبر رسید که آن دختر ۸ روزه، در کنار والدین خودش، حمید و سادیا (سعدیه شاید) در آریزونا سکنی گزیده‌اند. لیا حالا هشت هفته دارد و باز هم داستانش شبیه روایت دیگری، این بار از سوره قصص شده. آن‌جا که میریام، خواهر موسی به دنبال صندوقچه در آب‌افکنده می‌دود تا به قصر فرعون برسد و با احتیاط پیشنهاد می‌دهد دایه‌ای برای این طفل که پستان هیچ زنی را به دهان نمی‌گیرد، سراغ دارد و نهایتا آیه ۱۳ سوره قصص: «فَرَدَدْناه إلی أُمّه کَی تَقَرَّ عَین‌ها و لا تحزَنَ و لِتَعلم أنّ وعْدَ اللهِ حقٌّ… پس او را به مادرش بازگرداندیم، تا چشمش (به فرزندش) روشن شود و بداند که وعده‌ی خدا، راست است…»

کدام‌یک از ما، دانا به آینده‌ایم؟ ! چه معلوم؟ ! شاید این لیا که چنین از آشوب افغانستان درست به آمریکایی که زاینده‌ی درد طالبان بود، ‌گریخته و حتی خودش هم داستان شگفت‌انگیزش را نمی‌داند، روزی موسای بنی‌اسرائیل خود شود و قوم خود را از تاریکی اندوه برهاند. فی‌الحال، هر خبر شادی‌آفرین، شعله‌ی امید کوچکی است برای افغانستان، و دل‌های ما!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…

عکس‌های ساده‌ای که به خاطر پرسپکتیو و زاویه دید، گیج‌کننده و تفکربرانگیز شده‌اند!

زاویه دید خیلی مهم است. این موضوع در زندگی هم صادق است. ما گاهی عادت نگاه کردن از یک زاویه دید خاص و گسترده نکردن نگاه خود را پیدا می‌کنیم و در نتیجه برداشت خیلی عجیبی از چیزهای ساده می‌کنیم. این طوری می‌شود که کارهایمان اشتباه از آب…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.