نگاهی به عکس‌های سورئال و داستان‌‌گونه اریک جانسون که پس از ماه‌ها تلاش و با تکنیک‌های فوق تصور ساخته می‌شوند

5

برخی از عکاسان دنبال سوژه و ثبت لحظه‌ها می‌روند؛ برخی از عکاسان از چیزهایی معمولی و روزمره سوژه می‌سازند اما برخی از عکاسان ایده‌ها و رویاهای خود را در دنیای واقعی می‌سازند و عکاسی می‌کنند. عکاسان نمونه آخر به دنبال سوژه‌ها نمی‌روند چون سوژه‌ها در ذهن‌شان هستند؛ پس باید هر طوری شده به واقعیت تبدیل شوند.

اریک جانسون؛ عکاس معروف سورئال سوئدی از آن دسته از عکاسان است که ایده‌های خودش را عکاسی می‌کند و به دنبال خلق تصویر است تا عکاسی از تصویر!

این عکاس متولد ۱۹۸۵ در کشور سوئد است اما اکنون در شهر پراگ جمهوری چک زندگی می‌کند و به ساخت تصاویر با عکاسی و فتوشاپ مشهور است. اریک آن‌قدر روی یک عکس وقت می‌گذارد؛ عکاسی می‌کند، تدوین می‌کند و با فتوشاپ ور می‌رود تا عکس از هر نظر طبیعی و واقعی جلوه کند و هر بیننده‌ای با دیدن‌اش انگار می‌خواهد پا به درون دنیای عکس بگذارد. عکس‌های اریک مرز خیال و واقعیت را گم کرده‌اند و جز خودش فرد دیگری نمی‌داند کجای عکس واقعی و کجای عکس خیال و ساختگی است.

اریک جانسون عکس‌های سورئال خود را از طریق وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی و دیگر سایت‌های اشتراک عکس به معرض نمایش می‌گذارد و نظر مخاطبین‌اش را می‌گیرد و درباره عکس‌ها باشون تبادل‌نظر می‌کند. در ادامه با هم چندین عکس آخر این عکاس هنرمند و خوش ذوق را مرور می‌کنیم:

Under the Corner: یک فکر متوهم در دنیای شهری

در شهر پراگ جمهوری چک و بهار ۲۰۱۷ ساخته شده است:

Loyal Mail: دفتر پست بر فراز کوه‌ها

چندین ماه برای ساخت این تصویر زمان صرف شده است. پس‌زمینه اصلی در یک نیمه شب و پیش از طلوع خورشید از بالای کوه گرفته شده است. اریک می‌گوید همیشه در ذهن‌اش دوست داشته یک دفتر پست و نامه‌نگاری در ابرها و روی قله کوه‌ها داشته باشد تا بالون‌ها نامه‌ها را جابه‌جا کنند. ساختمان این عکس در شهر پراگ است اما کوه‌ها و ابرها در شهر سنایای نرژو شکار شدند:

Full Moon Service: ماه‌ها و شب‌ها

اواخر تابستان ۲۰۱۶ و در یک شب آرام در وسط سوئد از آسمان عکاسی شد و پس از ۸ ماه به نتیجه رسید. برای این عکس از ۷ لامپ برنجی و ۷ لامپ حبابی در کنار ژنراتور برق استفاده شده است:

Demand & Supply: عرضه و تقاضا

باز هم ماه‌ها صرف ساختن این عکس شده است. عکاسی اصلی در جزایر فارو بوده و البته خانه‌هایی از استکهلم و پراگ بدان افزوده شده‌اند و ویرایش پشت ویرایش. بیل‌های مکانیکی و کامیون‌ها همگی در یک استودیو و در مقیاس ۱:۵۰ عکاسی شدند. مجموعا این عکس ۳۴۰ لایه فتوشاپ دارد و وزن فایل PSD حدود ۷.۷۷ گیگابایت است. دقت تصویر این عکس ۸۲۷۲ در ۶۲۰۰ پیکسل یعنی 8K است:

Deviation: انحراف

ماندن بر سر اصول یا رفتن و خروج. باز هم یک عکس شهری تودرتو از اریک جانسون که نشان‌دهنده ذهنیت‌های درونی عکاس است:

Cumulus & Thunder: ابرها و گوسفندان

یکی از عکس‌های سورئال پرطرفدار اریک است که در عین سادگی زحمت زیادی برای خلق‌اش کشیده شده است:

Wake Up: خواب و بیداری

اریک پشت میزش در خانه می‌نشیند؛ چیزهایی که در ذهن‌اش مرتبا چرخ می‌خوردند را روی کاغذ می‌آورد و بعد فورا از خانه برای یافتن متریال‌هایی که نیاز دارد به بیرون می‌رود. برای این عکس چندین جنگل را دیده و درختانی بریده و به کنار رودخانه در شهر دیگری حمل کرده است:

Imminent: پایانی حتمی

نام این عکس بسیار پرمعنی است و از دغدغه‌های ذهنی عکاس درباره آینده زندگی انسان روی کره زمین؛ بشریت و نابودی محیط زیست حکایت دارد:

Lost in the Rain: گم شده در باران

در عکس‌های اریک عناصری مانند ابر و باران؛ دریا، سرسبزی و کودک زیاد دیده می‌شود:

Impact: ضربه

یکی دیگر از عکس‌های معروف اریک در شبکه‌های اجتماعی و وب است. طرفداران محیط زیست و آب این عکس را زیاد لایک کردند و درباره‌اش حرف می‌زنند. باز هم آب و دریا، خشکی، ماهی‌های مرده و عناصری که آشنا هستند:

Endless Reflections: انعکاس بی‌پایان

هر پدیده‌ای در این دنیا انعکاسی دارد و هر پدیده انعکاس دیگری است. پس انگار در دنیایی بی‌پایان از تاثیرپذیری و تاثیرگذاری به سر می‌بریم:


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

یادآوری داستان تصویر تولیدشده زنی که در اینترنت وحشت آفرید و تفسیر کنونی آن ماجرا در عصر انفجار…

او در جایی بیرون است و در جهان موازی احتمالا به کمین شما نشسته. تنها کاری که باید انجام دهید تا او را به وجود بیاورید این است که دستور درست را در یک تولید‌کننده تصویر هوش مصنوعی تایپ کنید!مانند یک طلسم دیجیتالی، کلمات شما مانند یک «ورد…

پرتره‌های بیماران از بیمارستان روان‌پزشکی بدنامی در بریتانیا در قرن نوزدهم

‌ این عکس‌ها چهره بیمارانی را نشان میدهد که در بیمارستان سلطنتی بیتلم در لندن - که یکی از بدنام‌ترین بیمارستان روانپزشکی بریتانیا در قرن نوزدهم به شمار می‌رفت- تحت درمان قرار گرفتند.عکاسی به نام هنری هیرینگ از تعداد زیادی از بیماران…

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

کاریکاتورهای و تصاویر ساده، مفرح و تفکربرانگیز لوکاس لویتان

لوکاس لویتان هنرمند برزیلی، ساکن مادرید است. او بیشتر برای پروژه‌اش به نام «هجوم عکس» مشهور شده، در این پروژه او نقاشی‌هایی را به عکس‌های اینستاگرام افراد اضافه می‌کند و داستان‌های پنهان را به روشی خلاقانه آشکار می‌کند.کارهای او جذاب و…

چرا بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در بریتانیا دارای پنجره‌های آجرکوبی شده هستند؟

زمانی در بریتانیای کبیر داشتن پنجره در خانه‌ها و ساختمان‌ها بسیار گران از آب درمی‌آمد! چرا؟!چون در سال ۱۶۹۶ با وضع مالیات بر پنجره که بسیار در جامعه منفور بود، وضعیت تغییر کرد. در این زمان مالیات بر صاحبان املاک را بر اساس تعداد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
5 نظرات
  1. amin می گوید

    خیلی از عکساش بیشتر به نقاشی میخوره!!
    فوتوشاپش زیاد بوده 😉

  2. عرفان می گوید

    واقعا عالی بودن
    یکی از یکی بهتر
    ممنون از شما بابت زحماتتون

  3. سروش می گوید

    حیرت انگیزه
    ممنون بابت معرفی ایشان

  4. pejman می گوید

    والا دیگه نمیشه به اینها گفت عکس …
    اما گذشته از اینکه عکس هستند یا نه … فوق العاده بودند … فوق العاده ..

  5. مهدی احمدزاده می گوید

    لطفا بیشتر راجع به سبک ها و ژانرهای عکاسی مطلب بذارید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5