چطور با کودکان کمرو و خجالتی برخورد کنیم؟

0

سوالی که خیلی وقت‌ها پدر و مادر از خود می‌پرسند و شاید راهی را برای آن ندارند این است: کودکم کم‌رو است! چه کنم؟ یا کودک من بسیار کمرو است. همیشه نگران آینده او هستم. چه طور می‌توانیم این رفتارش را تغییر دهم؟ و نظیر این‌گونه سؤالات که والدین و مربیان را به خود گرفتار کرده است. کودکانی که در موقعیت‌های اجتماعی امکان ابراز وجود ندارند معمولاً با عنوان کودکان خجالتی شناخته می‌شوند و تعاملات این کودکان بیشتر به ارتباط با افرادی که به خوبی می‌شناسند منحصر است. مشکلاتی که در نتیجه این محدودیت در روابط پیش می‌آید، اغلب باعث می‌شود که آن‌ها نتوانند در موقعیت‌های روزمره به بسیاری از اهداف خود دست یابند. والدین آن‌ها نیز در بیشتر مواقع از این ویژگی فرزند خود رنج می‌برند و نگران آینده آنان هستند.

عوامل تشدید کننده: در بسیاری از موارد، گرایش کودکان به کمرویی به علل سرشتی مربوط می‌شود، اما محیط نیز در تشدید این خصوصیت سهم ویژه‌ای را برعهده دارد، به عنوان مثال مجبور کردن کودک به برقراری ارتباط با دیگران به ویژه در موقعیت‌های ناآشنا یا در سنینی که هنوز از توانمندی لازم برخوردار نیست می‌تواند در تشدید کمرویی او مؤثر باشد. محدود کردن شدید و ممانعت از کسب تجربه‌های اجتماعی نیز اغلب فرصت مواجه با چالش‌ها را از کودک می‌گیرد و باعث می‌شود نتواند در خلال این تعاملات راهبردهای مناسب را تمرین کند.

چگونه مهارت برقراری ارتباط را در کودکان افزایش دهیم؟

اما می‌توان با ایجاد تغییراتی در محیط زندگی کودک شرایط مناسبی را برای از بین بردن کمرویی ایجاد کرد.

  • توانایی برقراری روابط اجتماعی نیز مانند بسیاری از رفتارهای دیگر به آموزش نیاز دارد تمرین برخوردهای اجتماعی در خانه و به خصوص در قالب بازی به کودکان کمک خواهد کرد تا قواعد لازم را بیاموزد. حتی با قصه گفتن نیز می‌توان به نوعی مهارت‌های برقراری ارتباط با کودک را تمرین کرد، سپس هر گونه پیشرفت در رفتارهای او را مورد توجه قرار داد.
  • هیچگاه کودک را به علت خجالتی بودن مسخره نکنید، ارائه پاداش مسلماً روش مناسب-تری خواهد بود. در واقع شرمنده ساختن کودک یا سرزنشش کردن او تنها احساس بی‌کفایتی را در او افزایش می‌دهد، در مقابل تشویق کردن منجر می‌شود تا کودک بهتر دریابد که کدام رفتار مناسب‌تر است.
  • به نظرات او در تصمیم گیری‌ها توجه کنید، هر چند که کودک کم سن و سال باشد. اما تلاش کنید تا به نحوی به او فرصت اظهار نظر بدهید. به خصوص دربارهٔ امور مربوط به خودش مانند انتخاب رنگ لباس یا اسباب بازی.
  • شرایطی را ایجاد کنید تا با افزایش تعاملات اجتماعی، کودک بتواند راهبردهایی را که تمرین کرده است به کار ببرد و توانایی خود را در زمینه‌های گوناگون مورد ارزیابی قرار دهد، البته مهم‌تر است که تجربه‌هایی را برایش ایجاد کنید که در آن‌ها به موفقیت دست یابد.
  • ثبت‌نام در کلاس‌های ورزشی نیز می‌تواند محیطی جدید همراه با تجربیات لذت‌بخش را برای کودک به همراه داشته باشد و به از بین رفتن خجالت او کمک کند.
  • قبل از ورود به موقعیت‌های جدید شرایط را برایش توصیف و حتی وضعیت‌های فرضی را با او تمرین کنید تا به صورت ناگهانی با آن‌ها روبه‌رو نشود.
  • موفقت‌ها و شکست‌های فرزندتان را با دیگران مقایسه نکنید. بلکه به پیشرفت او در قیاس با رفتارهای قبلی خودش اهمیت دهید و برای هر رفتار جزئی به نحوی ابراز شادمانی و او را تشویق کنید.
  • از رفتارهای به شدت حمیتی که خجالتی بودن را در او تثبیت می‌کند بکاهید، اما این کار را طی مدت زمانی طولانی و به آهستگی انجام دهید و اگر در یک موقعیت اجتماعی تقاضایی دارد از او بخواهید که خودش این کار را انجام دهد.

اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه کوچک هم می‌تواند محل زندگی شادی باشد، اگر چیدمان هوشمند و به‌روز در آن استفاده شده باشد

کسانی که در کودکی در خانه‌های بزرگ زندگی کرده‌اند، چندان میانه‌ای با خانه‌های آپارتمانی ۵۰ - ۶۰ متری که این روزها آنها را هم به سختی می‌شود خرید، ندارند. اما تصور کنید که ساخت و سازها متفاوت بودند و کسی به فکر مصرف‌کننده جوان کم‌درآمد بود و…

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

محصولات باورنکردنی که اپل در آینده عرضه خواهد کرد (شوخی با اپل – گالری عکس)

رونمایی از اپل ویژن پرو با قیمت و پیچیدگی‌های خاص خودش باعث شد که دست طنزپردازان در شوخی با اپل بازتر شود.به راستی اگر اپل سال‌های بعد بخواهد در زمینه‌های متفاوت فعالیت کند آنها را چطور رونمایی خواهد کرد. چه توصیف‌هایی برای آنها ردیف…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…

تصور کنید که این شخصیت‌های مشهور سینمایی توسط بازیگر مشهور دیگری بازی می‌شدند – پاسخ میدجرنی

در حاشیه فیلم‌های بزرگ همیشه می‌خوانیم که قرار بوده که نقص اصلی یا یک نقش فرعی مهم را کس دیگری بازی کند و آن بازیگر به سبب اینکه فیلم را کم‌اهمیت تلقی کرده یا درگیر پروژه دیگری بوده یا مثلا دست‌آخر ترجیح کارگردان، هرگز به نقش رسیده است.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5