۵ نکته مهمی که باید درباره سرویس استریم بازی اِستادیای گوگل بدانید!

از چند هفته پیش شایعاتی درباره سرویس استریم بازی گوگل سر زبان‌ها افتاد تا اینکه چند روز پیش به طور رسمی معرفی شد.

گوگل از یک رویای قدیمی و چندین ساله خود به نام Stadia در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی (GDC) پرده‌برداری کرد. رویای اجرای گرافیکی‌ترین بازی‌های ویدیویی روی هر کامپیوتر بدون نیاز به سخت‌افزارهای رده بالا و گران‌قیمت و تنها با استفاده از یک مرورگر وب!

در همین مدت چند روز، رسانه‌ها با آب و تاب از سرویس اِستادیای گوگل یاد کردند و تعابیری مانند «پایان عصر کنسول‌ها»، «آینده دنیای بازی»، «آینده صنعت بازی‌های رایانه‌ای»، «سرویس بازی ابری و پلتفرم فارغ از محصول»، «بزرگ‌ترین تحول جهان گیمینگ» و نظایر این‌ها برایش استفاده کردند.


خرید کتاب با ۱۵٪ تخفیف(همه کتاب‌ها)

گوگل اعتقاد دارد دیگر برای بازی کردن نیازی به کنسول‌های بازی اختصاصی، کامپیوترهای رومیزی گران‌قیمت، ابزارهای گیمینگ و غیره نیازی نیست و فقط باید یک ورزش‌گاه مجازی داشته باشید.

حتی می‌توان روی قدیمی‌ترین کامپیوترهای رومیزی یا لپ‌تاپ‌ها، جدیدترین عناوین بازی روز را با رزولوشن بالا و نرخ فریم مطلوبی اجرا کرد. سخت‌افزارهای ابرقدرتی که در سرورهای گوگل نصب شدند؛ شما را از هر پردازش گرافیکی در سمت کاربر بی‌نیاز خواهند کرد.

اما دقیقا پلتفرم Stadia گوگل چیست و چه دستاوردی دارد؟ چگونه می‌توان از آن استفاده کرد و گوگل چگونه چنین سرویسی را پیاده‌سازی کرده است؟ هزینه‌های این سرویس چقدر است و چه بازی‌هایی را می‌توان با آن انجام داد؟

اجازه‌ بدهید مهم‌ترین چیزهایی که باید درباره پلتفرم اِستادیا بدانید را در زیر مرور کنیم:

۱- اِستادیا چیست؟

اِستادیا (Stadia) یک سرویس استریم بازی‌های ویدیویی است. به زبان ساده؛ بازی‌های ویدیویی سنگین و گرافیکی روی سرورهای گوگل اجرا شده و در مرورگر کروم دستگاه شما بی‌درنگ و بدون تاخیر به نمایش درمی‌آیند.

چیزی شبیه به سرویس نتفلیکس برای فیلم یا سرویس اسپاتیفای برای موسیقی.

گوگل وعده کرده است هر کاربری به سادگی یک مرورگر کروم روی هر دستگاهی باز کرده و در کمتر از ۵ ثانیه بازی دلخواه خود را با کیفیت ۶۰ فریم در ثانیه و رزولوشن ۴K یا ۱۰۸۰P اجرا کند.

گوگل می‌گوید قدرت پردازش ابری (راه دور) استادیا برابر با کنسولی است که از قدرت گرافیکی ۱۰۷ پتافلاپس استفاده می‌کند. به نظر شما این شگفت‌انگیز نیست؟

۲- چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟

گوگل اعلام کرده است در سال جاری سرویس Stadia را برای چند کشور محدود از جمله ایالات متحده، انگلیس و کانادا عرضه خواهد کرد. هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه این سرویس یا ورود آن به کشورهای دیگر جهان اعلام نشده است.

۳- هزینه استفاده از استادیا چقدر است؟

هزینه این سرویس هم هنوز مشخص نیست. حتی گوگل به درستی اطلاع‌رسانی نکرده است که باید اشتراک ماهیانه و سالیانه پرداخت کرد یا هزینه هر بازی به شکل جداگانه پرداخت می‌شود.

احتمال دارد برخی عناوین بازی‌ها در یک مقطع زمانی قیمتی داشته باشند و در مقاطع دیگری به شکل متفاوتی محاسبه شود. برخی کارشناسان می‌گویند هزینه استفاده از این سرویس ترکیبی از هزینه بازی و هر عنوان با یک هزینه اشتراکی است.

۴- برای استفاده از استادیا چه امکاناتی نیاز داریم؟

همه آن چیزی که برای استفاده از سرویس استریم بازی استادیا نیاز دارید؛ یک اتصال اینترنت سریع و پایدار به همراه آخرین نسخه دسکتاپ مرورگر کروم است.

در واقع، بازی کردن در استادیا مانند باز کردن یک سربرگ جدید در مرورگر کروم است. شما باید وارد سایت Stadia.com شده و بازی مورد علاقه خود را انتخاب و شروع به بازی کنید.

نکته مهم، داشتن یک اتصال اینترنت با سرعت ۱۵ مگابیت بر ثانیه و تاخیر ۴۰ میلی‌ثانیه‌ای با اتلاف داده کمتر از ۵ درصد است. شاید سخت‌ترین پیش‌نیاز استادیا تامین همین شبکه اینترنت باشد.

انجام بازی‌ها در استادیا با ماوس و صفحه‌کلید یا  گیم‌پدهای رایج نیز امکان‌پذیر است ولی گوگل از یک گیم‌پد اختصاصی به نام Google’s Stadia نیز رونمایی کرد. این گیم‌پد با پلتفرم استادیا بسیار سازگار است و ویژگی‌های منحصربه‌فردی ارایه می‌دهد.

۵- کدام بازی‌ها به استادیا می‌آیند؟

گوگل در مراسم رونمایی از سرویس استریم گیمینگ خود، تنها بازی Assassin’s Creed Odyssey را در نسخه بتای Project Stream به نمایش گذاشت.

این بازی به خوبی نشان می‌دهد در آینده چه نوع و سبک بازی‌هایی را می‌توان در استادیا بازی کرد. شرکت id Software اعلام کرده است بازی Doom Eternal را به پلتفرم استادیا خواهد آورد.

وقتی چنین بازی‌هایی در استادیا اجرا می‌شوند که نیاز به سیستم‌های گرافیکی بسیار رده بالایی دارند؛ باید انتظار داشت بسیاری از عناوین دیگر بازی‌های ویدیویی رایج نیز در این سرویس باشند.

بنابراین، نباید دغدغه‌ای درباره بازی‌های تک نفره یا آفلاین داشت ولی چشم‌انداز ما درباره بازی‌های چندنفره و آنلاین که نیاز به ضرب آهنگ سریع و زمان‌های واکنش Split-Second هستند؛ هنوز روشن و مشخص نیست.

دیدگاه خود را با ما اشتراک بگذارید:

ایمیل شما نزد ما محفوظ است و از آن تنها برای پاسخگویی احتمالی استفاده می‌شود و در سایت درج نخواهد شد.
نوشتن نام و ایمیل ضروری است. اما لازم نیست که کادر نشانی وب‌سایت پر شود.
لطفا تنها در مورد همین نوشته اظهار نظر بفرمایید و اگر درخواست و فرمایش دیگری دارید، از طریق فرم تماس مطرح کنید.