اولگا الکساندرونا ریاضیدانی که یکی از بزرگ‌ترین متفکران زمان خودش بود

0

روز پنج‌شنبه گوگل به مناسبت تولد ۹۷ سالکی «اولگا الکساندرونا» ریاضیدان روسی؛ در Google Doodle از زندگی، خدمات و دستاوردهای او یاد کرد.

اولگا الکساندرونا دانشمندی بود که با وجود موانع زیاد در زندگی شخصی و سیاسی دوره و زمانه خود، توانست یکی از پیشگامان و متفکرین نسل خودش باشد و آثار ماندگاری در بسیاری از علوم از جمله پیش‌بینی آب‌وهوا، عروق‌شناسی و اقیانوس‌شناسی خلق کرد.

اولگا در ۷ مارس ۱۹۲۲ در شهر کولوگریف اتحادیه جماهیر شوروی به دنیا آمد. دختر یک معلم ریاضی بود و عشق و الهام‌گیری از ریاضی را از پدرش ارث گرفت.

شهر محل زادگاه او ۴۰۰ کیلومتر با مسکو فاصله داشت. در ۱۵ سالگی، حزب خلق پدرش را دستگیر و به قتل می‌ٰسانند. چون پدرش «دشمن خلق» نامیده شد؛ اولگا نتوانست بیشتر از دبیرستان تحصیل کند و از ورودش به دانشگاه لنینگراد جلوگیری شد.

مادر و خواهر او برای گذران زندگی ناچار شدند دستفروشی کنند و با فروش لباس، کفش، صابون و غیره در خیابان‌های شهر کولوگریف زندگی سخت خود را بگذرانند.

اولگا پس از سال‌ها تحصیل و آموزش ریاضی در یتیم‌خانه‌ها و دبیرستان‌ها، توانست سال ۱۹۴۳ وارد دانشگاه دولتی مسکو شود و سال ۱۹۵۳، پس از مرگ ژوزف استالین، دکترای خود در رشته ریاضی اخذ دفاع کند. رساله‌ای که سال‌ها آماده بود ولی به خاطر شرایط سیاسی جامعه اجازه دفاع نداشت.

این زن ریاضیدان جوان وارد مؤسسه استکولو در لنینگراد شد تا تدریس در دانشگاه را به طور رسمی آغاز کند. اولگای دانشمند حتی پس از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی و کاهش شدید حقوق‌ها و دستمزدها، در روسیه ماند و حاضر به ترک کشورش نشد.

مخالف دولت مرکزی؛ عاشق ادبیات

از این ریاضیدان بیش از ۲۵۰ مقاله در حوزه‌ها و علوم مختلف چاپ شده است. در سال ۱۹۹۰ به عضویت انجمن ریاضی سنت پترزبورگ درآمد و در سال ۲۰۰۲ به خاصر قدردانی از خدمات و نقش قابل توجه‌اش در ریاضیان، مدال طلای آکادمی علوم روسیه را دریافت کرد.

اولگا الکساندرونا همانند پدرش با حکومت مرکزی، حزب خلق و سیاست‌های دولت مخالف بود و این مخالفت خود را هم پنهان نمی‌کرد. به طور آشکارا از سیاست‌های دولت انتقاد کرده و برای خودش دشمنی‌های زیادی ایجاد می‌کرد.

اولگا عاشق ادبیات بود و از جمله دوستان ادبی او می‌توان به «آلکساندر سولژنیتسین» و «آنا آخماتووا» اشاره کرد.

این ریاضیدان که بیشتر به خاطر نوآوری‌ها و ابداع‌هایش در حل معادلات دیفرانسل با مشتقات جزیی شناخته می‌شود؛ یکی از متفکران بزرگ زمان خودش بود و خدمات بزرگی به حل دقیق معادلات برای کاربردهای مختلف داشت.

این زن دانشمند روسی در تاریخ ۱۲ ژانویه سال ۲۰۰۴ در سن ۸۱ سالگی در شهر سنت پترزبورگ از دنیا رفت.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

عکس‌های قدیمی از یخ‌فروش‌های آمریکایی

یخ‌فروش‌ها در دوران قدیم اهمیت زیادی داشتند. قبل از رواج یخچال‌های مدرن، زندگی بدون آنها مختل می‌شد.عکس‌های این نوشته نگاهی اجمالی به دوران گذشته می‌اندازند، زمانی که صدای یخ‌فروش‌ها و شکستن بلوک‌های یخی در خیابان‌ها طنین‌انداز می‌شد.…

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…

سری جدیدی از عکس‌های جذاب مقایسه‌ای زمان قدیم و جدید مکان‌ها و شهرها

عکس‌های «قبل و بعد» یا عکس‌های یک مکان بعد از گذشت زمان مدید، به چند دلیل جالب از آب درمی‌آیند:دگرگونی دیداری: انسان‌ها به طور طبیعی به سمت تغییرات و دگرگونی‌های بصری گرایش دارند. عکس‌های قبل و بعد تصویری واضح و قابل توجه از پیشرفت،…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.