چگونه از دست اپ‌های غیرضروری، ردیاب و سنگین خلاص شویم؟

0

بسیاری از ما هنگام خرید یک اسمارت‌فون جدید، از فروشنده می‌خواهیم آخرین پکیج نرم‌افزارها را روی گوشی نصب کند تا با خیال راحت به خانه برویم. صدها اپ روی گوشی‌مان نصب می‌شود که بسیاری از آن‌ها به‌روز شده نیست و بدتر اینکه نمی‌دانیم به چه دردی می‌خورند.

بعد باید چندین صفحه مملو از آیکون برنامه را رد کنیم تا به اپ مورد نیازمان برسیم. این اپ‌ها برای مدت طولانی روی حافظه گوشی بی‌استفاده باقی می‌مانند و برخی اوقات حتی یک بار هم ازشان استفاده نمی‌کنیم یا سراغ‌شان نمی‌رویم.

کاربرانی که اپ‌باز باشند و روزانه چندین اپ نصب می‌کنند هم چنین دردسرهایی دارند. شاید در طول روز فقط از چندین اپ استفاده کنند و در طول هفته و ماه به بیش از ۲۰ الی ۳۰ اپ نیاز نداشته باشند ولی روی گوشی‌ها صدها اپ نصب شده وجود دارد به امید روزی که نیازشان داشته باشند.

۱۱ سال پیش تنها ۵۰۰ اپلیکیشن در فروشگاه اپ‌استور اپل یافت می‌شد ولی اکنون به بیش از ۲.۲ میلیون اپ رسیده است. بسیاری از این اپ‌ها نیت خیرخواهانه ندارند و دامی برای کاربران هستند. کارایی اسمارت‌فون‌ها را می‌کشند و آسیب‌های جدی و هزینه‌های بیشتری برای افراد دارند.

چگونه به اینجا رسیدیم؟

یک گزارش منتشر شده در سال گذشته می‌گفت هر فردی به طور متوسط روزانه به ۹ اپ نیاز دارد و در طی یک ماه با حدود ۳۰ اپ سروکار خواهد داشت.

این آمار را هم تحقیق سال ۲۰۱۵ موسسه نیلسن تایید می‌کند. آن‌ها هم دریافته بودند هر کاربر در طول ماه به طور متوسط نیاز به ۲۷ اپلیکیشن دارد. یعنی هر کاربر نیاز به یک صفحه یا کمی بیشتر اپلیکیشن به طور معمول دارد.

اما الان روی گوشی هریک از ما چند صفحه اپلیکیشن وجود دارد؟ چرا به اینجا رسیدیم که دیگر حذف آن‌ها برایمان سخت شده است؟

شاید جواب را باید در مفهومی به نام digital hoarding جست‌وجو کنیم. تمایل به ذخیره‌سازی داده و اپ به امید روزی که نیازشان داشته باشیم یا گرفتار دردسرهای جست‌وجو برای یافتن‌شان نشویم.

مغز ما دلبستگی را دوست دارد و از نظر عاطفی تصور می‌کند به چیزهایی نیاز دارد. شاید باورش سخت باشد ولی به چندین صفحه اپلیکیشن در گوشی دلبسته شده‌ایم و احساس امنیت بیشتری می‌کنیم.

شاید پاک کردن اپ‌های غیرضروری برایمان سخت باشد ولی مزایای ملموس بیشتری دارد. حذف اپ‌های غیر ضروری می‌تواند گوشی را تمیزتر، سریع‌تر، جذاب‌تر و امن‌تر کند.

ده‌ها برنامه قدیمی روی گوشی ما نصب است که دیگر به‌روزرسانی نمی‌شوند یا امکان استفاده از آن‌ها فراهم نیست. ده‌ها اپ هم هست که ازشان استفاده نمی‌کنید؛ چون اپ‌های جایگزین بهتری نصب کردید.

اپ‌های به‌روز نشده یکی از روش‌های هک گوشی‌ها و نقض امنیت جدی حریم خصوصی شما هستند.

ببینید واقعا چه اپ‌هایی استفاده می‌کنید

برای شروع چرخی در گوشی زده و بررسی کنید کدام اپلیکیشن‌ها را استفاده نمی‌کنید یا مدت‌ها است سراغ‌شان نرفتید.

تجربه نشان می‌دهد شاید فایده و مورد استفاده برخی از اپ‌ها را هم فراموش کرده باشید و اصلا ندانید این اپ به چه دردی می‌خورد. حتما اپ‌هایی پیدا خواهید کرد که برای سرگرمی نصب شده و فقط در ظول سال ۳ دقیقه پس از نصب استفاده شدند.

هر دو سیستم‌عامل آیفون و اندروید ابزارهایی برای کشتن خودکار اپ‌های بدون استفاده دارند. این ابزارها به طور خودکار اپ‌های استفاده نشده را شناسایی و با پاک‌سازی آن‌ها فضای خالی بیشتری روی گوشی ایجاد می‌کنند.

در آیفون به مسیر settings > General > iPhone Storage بروید و روی گزینه Offload Unused Apps بزنید. این گزینه به طور خودکار اپ‌های غیرضروری و بی‌استفاده را حذف می‌کند. مزیت این ابزار و ترفند، حذف داده‌ها و اسناد آن‌ها از روی گوشی است. گاهی اوقات چند ده گیگابایت فضای جدید باز می‌شود.

در اندروید هم می‌توانید از طریق پنل گوگل‌پلی یا ابزار Developer Options اپ‌های غیرضروری را پیدا کرده و حذف کنید. حتی اپ‌هایی مانند گوگل File Go هم به شما اپ‌های بی‌استفاده را نشان می‌دهند.

اپ‌های خورنده فضای ذخیره‌سازی را بیابید

برخی برنامه‌های فضای بسیار زیادی از گوشی را به خود اختصاص می‌دهند. گیم‌های با گرافیک بالا مانند PUBG چنین وضعیتی دارند. برخی اوقات یک گیم یا اپ گرافیکی چندین گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی داخلی گوشی را اشغال کرده است.

برخی اپ‌ها هم در هنگام نصب فضای اندکی اشغال می‌کنند ولی به مرور داده‌های بیشتری ذخیره‌سازی شده و به یک اپ سنگین و خورنده فضا بدل می‌شوند. اپ‌های ویرایش عکس و فیلم، برنامه‌های ویرایش صدا یا ساخت افکت و تم‌های گرافیکی از این دست برنامه‌ها هستند.

نرم‌افزارهای شبکه‌های اجتماعی هم روز به روز چاق‌تر و فربه‌تر می‌شوند. بهترین مثال، اپ‌های اینستاگرام، تلگرام و واتساپ هستند. اگر دایما اطلاعات این اپ‌ها را تمیز و حذف نکنید؛ آسیب‌های بزرگی به گوشی وارد می‌شود.

برای یافتن فضای ذخیره‌سازی اشغال شده توسط اپ‌ها در آیفون به مسیر Settings > General > iPhone Storage بروید. در اینجا، فضای هر اپ در حال اجرا مشاهده می‌شود. با ضربه زدن روی یک اپ به شما می‌گوید خود برنامه چقدر فضا اشغال کرده و مابقی مربوط به اطلاعات و اسناد جمع‌آوری شده توسط آن است.

انتخاب گزینه offload app باعث حذف برنامه می‌شود ولی اطلاعات و اسناد آن روی گوشی باقی می‌مانند. می‌توانید در آینده دوباره این اپ را نصب کرده و از این اطلاعات استفاده کنید.

در اندروید، از بخش Settings روی گزینه Apps ضربه بزنید. فهرستی از تمام اپ‌های نصب شده روی گوشی به همراه فضای داخلی اشغال شده را می‌بینید. کافی است روی نام هر اپ ضربه بزنید تا اطلاعات بیشتری دریافت کنید. اینکه چقدر از این حجم اشغال شده مربوط به اطلاعات اپ یا فایل‌های نصب آن است.

اپ‌های ردگیر را حذف کنید

آخرین گام از عملیات خلوت‌سازی گوشی و حذف اپ‌های غیرضروری، بی‌استفاده و مضر، حذف اپ‌هایی است که اطلاعات شما را جمع‌آوری یا فعالیت‌ها، مکان و چیزهای دیگری از شما را ردگیری می‌کنند.

پیدا کردن این اپ‌ها ساده نیست و هیچ‌کدام از سیستم‌عامل‌های اندروید یا iOS به صراحت نمی‌گوید کدام اپ ردگیرکننده است. در هنگام نصب، برخی اپ‌ها از شما مجوزهایی می‌خواهند و همان مجوزها بهانه‌ای برای ردگیری شما می‌شوند.

با رفتن به بخش اپلیکیشن‌های گوشی و بررسی مجوزهای برخی اپ‌های مشکوک می‌توان این مجوزها را غیرفعال یا اینکه کل اپ را حذف کرد.

اپل در iOS و گوگل در اندروید به دنبال راه‌اندازی ویژگی جدید در نسخه‌های بعدی این سیستم‌عامل هستند که این مجوزهای دسترسی به اطلاعات و موقعیت مکانی اپ‌ها را مدیریت و سامان‌دهی کنند.

مثلا۷ خود کاربر تصمیم بگیرد کدام اپ به موقعیت مکانی‌اش دسترسی داشته باشد یا اینکه یک بار و آن هم در زمان نصب موقعیت مکانی کاربر دریافت شود.

به هر حال، امروز بهترین زمان است که تعداد صفحات اپ‌های روی گوشی خود را کمتر کنید. به جای خرید کارت حافظه برای دسترسی به فضای ذخیره‌سازی بیشتر یا خرید یک اسمارت‌فون با فضای داخلی بیشتر، می‌توانید اپلیکیشن‌های بی‌استفاده قدیمی گوشی را پاک کنید.

فراموش نکنید که همیشه فرصت برای نصب دوباره یک اپ را دارید و با از بین رفتن آن روی گوشی، آن را برای همیشه از دست نمی‌دهید!

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

این عکس‌ها راهنما و ایده‌ای برای شما برای تبدیل اشیای کهنه و دورریز به چیزهای جدید هستند

صرفه جویی «واقعا» یک هنر است. خیلی وقت‌ها ما به بهانه تغییر دکوراسیون یا قدیمی شدن چیزی یا نامتناسب شدن چیزی با وسایل تازه به سادگی دورش می‌اندازیم یا باقیمتی بسیاری نازل به سمساری می‌دهیم.البته این سال‌ها به خاطر فشارهای اقتصادی -چنان…

و باز هم قسمت دیگری از عکس‌های کمتر دیده شده تاریخی – گالری عکس

این عکس‌هایی که تحت عنوان عکس‌های کمتردیده شده درج میشوند، باز هم عکس‌های خوش‌شانس تاریخی هستند. لابد صدها برابر آنها عکس وجود دارد که اصلا فیلم آنها برای همیشه گم شده و خراب شده یا در آرشیو مجلات و روزنامه‌ها با تصور بی کیفیت بودن یا در…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5