ابردوربین ۵۰۰ مگاپیکسلی چین می‌تواند جزئیات صورت یک نفر را در انبوه جمعیت ده هزار نفری، شناسایی و ثبت کند

0

دانشمندان چینی ابردوربینی طراحی کردند که با قدرت رزولوشن ۵۰۰ مگاپیکسلی خود می‌تواند کوچک‌ترین جزئیات صورت یک فرد در میان جمعیتی انبوه و چند هزار نفری را رکورد و ثبت کند.

این دوربین سطح فناوری‌های نظارت تصویری و تشخیص چهره در امکان عمومی را افزایش داده و نگرانی‌های جدیدی بابت حریم خصوصی شهروندان و مردم عادی به وجود می‌آورد.

این دوربین که حاصل همکاری چندین موسسه تحقیقاتی و دانشگاه در کشور چین است؛ رزولوشنی ۵ برابر چشم انسان دارد (۱۲۰ میلیون پیکسل) و از فناوری‌ها و تکنیک‌های هوش مصنوعی، تشخیص چهره، مانیتورینگ آنی، پردازش‌های ابری و قابلیت‌های دیگر بهره می‌برد.

همه این فناوری‌ها و تکنیک‌ها در کنار هم سیستمی ساختند که می‌تواند فورا چهره یک شخص یا ظاهر یک شی را شناسایی کرده و اهداف مشخصی در یک فضای شلوغ و عمومی مانند فرودگاه، استادیوم و نظایر این‌ها را سریعا پیدا کند.

در حال حاضر، دوربین‌هایی ساخته شده است که به طور همزمان می‌توانند از چهره هزاران نفر عکس و فیلم بگیرند ولی چهره افراد در این تصاویر فقط چند پیکسل و بدون هیچ‌گونه جزئیات دقیق‌تر است. اما با داشتن عکسی که ۵۰۰ مگاپیکسلی است؛ نقریبا تشخیص چهره هر فردی در این عکس میسر شده و فناوری هوش مصنوعی در چند ثانیه می‌توان آن را شناسایی و تعیین هویت کند.

این دوربین برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی صنایع چین رونمایی شده و مورد بازدید عموم قرار گرفت. فعلا رسانه‌های محلی به آن لقب «super camera» را داده‌اند؛ قابلیت عکاسی و فیلم‌برداری دارد و می‌تواند به دستگاه‌های دیگر متصل شود.

تشخیص چهره ده هزار نفر در چند ثانیه

کارشناسان می‌گویند ساخت چنین دوربینی از نظر فنی امکان‌پذیر است ولی با چالش‌ها و مشکلات احتمالی روبرو است.

هنگامی که شما نیاز به دوربینی برای کار در محیط‌های ابری هوش مصنوعی دارید؛ همان‌طور که باید رزولوشن تصاویر را بسیار بالا ببرید تا کوچک‌ترین جزئیات چهره یک فرد مشخص باشد؛ به همین اندازه باید حجم فیلم‌ها را افزایش دهید تا کیفیت لازم برای اهداف شما را تامین کنند. این چالشی بزرگ برای پردازش اطلاعات تصویری در وضعیت‌های بی‌درنگ است.

چالش بزرگ‌تر، مباحث حریم خصوصی و حقوقی این دوربین است. یک عکس یا یک ثانیه فیلم‌برداری از یک محیط پر ترافیک عمومی مانند فرودگاه‌ها، مکان‌های شلوغ شهری یا استادیوم‌ها می‌تواند چهره ده‌ها هزار نفر را در اختیار شما قرار دهد.

در واقع، عملا این دوربین می‌تواند به گسترش پایگاه داده‌های افراد و مکان حضور آن‌ها منجر شود. اگرچه به نظر می‌رسد هنوز این ابردوربین ۵۰۰ مگاپیکسلی به طور کامل آماده نباشد و در آینده‌ای نزدیک شاهد رونمایی و قابلیت‌های دقیق آن باشیم ولی خود چینی‌ها ساختن چنین دوربینی را تحسین می‌کنند. چون می‌تواند در حوزه‌های نظامی استفاده شود یا امنیت شهروندان و مردم عادی را بیشتر کند.

یکی از اهداف چین در توسعه چنین دوربینی، استفاده برای رتبه‌بندی شهروندان و سیستم‌های اعتباردهی اجتماعی است. چین مدت‌ها است می‌خواهد طرحی را پیاده‌سازی کند تا همه جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری او رتبه‌بندی و از نظر اجتماعی سطح‌بندی شوند. قطعا برای کنترل و مدیریت این جمعیت نیاز به ابردوربین‌هایی هست که در آنی بتوانند ده هزار نفر را شناسایی کنند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصاویر و لطایفی در مورد زندگی در اروپای شرقی

اروپای شرقی هنوز سنت‌های خاص خود را دارد و هنوز به اندازه بخش غربی مدرن نشده است و فرهنگ خاص خود را داراست.به همین خاطر ممکن است ما برخی از روندهای آنجا احساس نزدیکی کنیم.به تصاویر زیر بنگرید:آکوامن بعد از 2 هفته در بلغارستان…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

خارج از کادرهای عکس‌های مشهور چه گذشته؟ حالا کاربران می‌خواهد با هوش مصنوعی Generative Fill فتوشاپ…

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و هر روز می بینیم که چقدر توسعه پیدا می‌کند. یکی از پیشرفت‌های تازهاخیراً ابزار جدید AI Generative Fill فتوشاپ بوده است.با کمک آن می‌توان بسیار ساده چیز ناخواسته‌ای را حذف کرد یا اشیایی را اضافه کرد…

سلاح‌های مخفی و شگفت‌انگیز آلمان نازی در طی جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه تسلیحات مخفی انجام داد تا بتواند بر دشمنان خود برتری یابد. برخی از برجسته ترین سلاح های مخفی که توسط آلمانی ها ساخته شده اند عبارتند از:موشک V-2: V-2 اولین موشک…

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5