افزایش تعرفه واردات گوشی مسافربری بازار موبایل را شوکه کرد؛ احتمال افزایش قیمت گوشی‌ها و هرج و مرج در بازار

2

تصمیم‌های جدید دولت برای تعرفه‌های گوشی‌های وارداتی مسافری، بازار موبایل را شوکه و در آستانه یک هرج و مرج قیمتی قرار داده است. اولین شنیده‌ها از این بازار، افزایش قیمت گوشی‌های موبایل و به ویژه گوشی‌ها رده بالا و پرچم‌دار است.

اولین نشانه‌های آن هم حذف گوشی‌های پرچم‌دار از فروشگاه‌های آنلاین موبایل تا تعیین تکلیف نهایی قیمت‌های جدید است. از سوی دیگر، عملا موبایل‌های مسافری به‌صرفه نیست و مردم باید سراغ فروشنده‌ها و واردکننده‌ها بیایند. یعنی بازار موبایل دارد باز هم به سود واردکننده‌های بزرگ و با نفوذ می‌چرخد.

از چند روز پیش، دولت تصمیم‌های جدیدی برای تعرفه‌های واردات گوشی‌های موبایل گرفت و ابلاغیه‌های آن‌ صادر و اجرایی شد؛ به‌طوری‌که در یکی دو روز اخیر کاربران و بازار موبایل را شوکه کرد.

اولین تصمیم دولت، برداشته شدن معافیت ۸۰ دلاری واردات گوشی مسافری بود. طبق این قانون، هر مسافر می‌توانست تا ۸۰ دلار معافیت وارداتی کالا داشته باشد. برخی از مسافران از این ۸۰ دلار برای وارد کردن گوشی شخصی استفاده می‌کردند.

تصمیم دوم، اعمال نرخ ارز سامانه سنا برای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی به جای نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومانی بود. یعنی قیمت ارز مبنای تعرفه گمرکی گوشی وارداتی مسافری نزدیک به قیمت ارز در بازار (امروز ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان) است. همین تصمیم به تنهایی باعث افزایش نزدیک به سه برابر تعرفه رجیستری گوشی‌های مسافری شده است.

به این دو تصمیم، افزایش تعرفه واردات موبایل مسافری به ۲۶ درصد را هم اضافه کنید. نتیجه سه تصمیم فوق، افزایش وحشتناک هزینه گمرکی و رجیستری گوشی مسافری است. موضوعی که کاربران را در این یکی دو روز حسابی غافل‌گیر کرده است و اعدا و ارقام نجومی پیش روی خود می‌بینند.

۳۰۰ دلار تعرفه واردات آیفون برای مسافران

مثلا، برای رجیستری یک گوشی اپل آیفون ۱۰ اس مکس باید طبق قوانین جدید چیزی در حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه گمرکی پرداخت کنند (در گذشته ۷۰۰ هزار تومان بود). گوشی پرچم‌دار وان پلاس سال ۲۰۱۹ نیز با مبلغی معادل ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رجیستر می‌شود (در گذشته ۳۵۰ هزار تومان بود). مدل‌های جدید آیفون پرو مکس هم با قیمتی بالاتر از ۳ میلیون تومان رجیستر می‌شوند. یعنی برای یک آیفون ۱۰۰۰ دلاری باید نزدیک به ۳۰۰ دلار هزینه گمرکی پرداخت شود.

برخی از کاربران با انتشار تصاویری از هزینه‌های نجومی رجیستری گوشی‌های مسافری، به این وضعیت اعتراض کردند و پرداخت چنین رقم‌هایی را عملا غیرممکن و به صرفه ندانستند.

اگرچه «مهدی محبی» رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی اعتقاد دارد رویه جدید دولت به نفع بازار موبایل است و باعث سامان‌دهی بیشتر آن می‌شود و جلوی قاچاق گوشی به داخل ایران را می‌گیرد ولی نشانه‌هایی از افزایش شدید قیمت‌های گوشی‌ها در بازار دیده می‌شود.

برخی تحقیقات میدانی از بازار موبایل نشان می‌دهد بسیاری از فروشندگان، گوشی‌های خود را برداشتند تا قیمت‌های جدید آن‌ها مشخص شود چون اعتقاد دارند مردم برای خرید اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار به بازار هجوم خواهند آورد.

این تصمیم‌های دولت در آستانه پایان یافتن ایام اربعین و بازگشت نزدیک به ۳ میلیون زائر اربعین به داخل کشور اتخاذ شده است. دولت تصور می‌کند بازار موبایل از گذرنامه‌های این افراد برای رجیستری گوشی‌های قاچاق استفاده خواهد کرد و پدیده فروش گذرنامه اوج می‌گیرد ولی اکنون مسافران واقعی هم متضرر می‌شوند و حقوق آن‌ها نادیده گرفته خواهد شد.

در روزهای آینده مشخص می‌شود بازار موبایل چه واکنشی به مسدود شدن مسیر واردات گوشی‌های مسافری خواهد داشت و چه گروهی بیشتر از همه سود می‌برند!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

وقتی به رویدادهای تاریخی مهم و مکان‌های مشهور از زاویه دید متفاوتی بنگریم (گالری عکس)

همیشه زاویه دید خیلی مهم است. ما در مورد برخی از رخدادهای مهم تاریخ، همیشه یک یا چند عکس شاخص در ذهنمان است، در صورتی که همان عکس‌ها پشت صحنه‌های جالبی داشته‌اند که از آنها غافل شده‌ایم.به صورت مشابهی روتین‌ترین عکس‌های از بناهای مشهور،…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

انگار این شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای همین الان عکس گرفته‌اند! استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. وحید می گوید

    سلام
    ممنون بابت مطلب مختصر و مفید
    بازار موبایل هیچ تکونی نمیده به خودش. این بخشنامه ها اجرا میشه هزینه گمرکی هم بسته به مدل 6-7 برابر میشه
    پشت این ها هم شرکت ها و روسای اونا هستند افراد متصل و از ما بهترون. که بازار انحصاری دست خودشون باشه. هر مدلی رو با هر قیمتی خواستند بدن بازار بدون رقیب.
    قشنگ میشه مثل بازار خودرو
    همه با این قضیه کنار میان
    خلاص!
    همزمان با این حرکت وزیر میاد رپوتاژ و تبلیغ برای گوشیGLX میذاره به اسم تولید ایرانی! خیلی این همزمانی عجیبه!
    مضحک قضیه هم اظهار تولید ایرانی هست! شرکتی که میره از برندهای درجه 3-4 چین مدل برمیداره لوگو پشت رو برمیداره به اسم تولید داخلی میده بیرون. همینقدر مضحک و همینقدر رانت خوار

  2. وحید می گوید

    ? دو نرخی کردن تعرفه های گوشی های وارداتی، فاجعه ای درست شبیه دلار ۴۲۰۰ تومان | #شهرام_شریف

    ?دولت برای حذف تخلفات رجیستری دچار یک خطای بزرگ شده و آن دو نرخی کردن تعرفه واردات موبایل است. الان عوارضی که دولت از مسافر بابت وارد کردن یک آیفون می‌گیرد از میزان سود خود اپل هم بیشتر شده است. با این کار درآمد دولت قطعا افزایش می‌یابد اما به قیمت ایجاد رانت بزرگ برای واردکنندگان

    1️⃣ مطمئنم واردکنندگان گوشی الان جشن گرفته‌اند چون بعد از این می‌توانند گوشی را با تعرفه ۱۰ درصد وارد کنند و با قیمت نزدیک به تعرفه ۲۶ درصد به فروش برسانند. ماجرا شبیه دلار ۴۵۰۰ تومانی است کسانی که با این نرخ گوشی وارد کردند ‌ با قیمت بازار آزاد می‌فروختند. کی مقصر است؟

    2️⃣ بازار گوشی در بخش عرضه به هم ریخته است. حذف واردکنندگان رسمی و معتبر هنوز اثراتش در بازار باقی است. به اسم گارانتی گوشی که با هزینه ۷ میلیون وارد شده را با قیمت ۹ و نیم تا ۱۰ میلیون می‌فروشند بدون گارانتی هم ندارند. هیچ نهادی هم نظارت نمی‌کند

    3️⃣ چرا من به عنوان یک شهروند حق ندارم گوشی مورد نیاز خودم را بر اساس تعرفه اصلی کشور وارد کنم و حتما مجبور به خرید از شرکتهایی هستم که هیچ اطمینانی نه از نظر وضعیت کالا و نه گارانتی به آنها ندارم؟

    4️⃣ اینکه برخی سواستفاده‌ها از مسیر رجیستری باعث این وضعیت شده نافی حق شهروندان نیست به خصوص وقتی شرکت اصلی در بازار حضور ندارد. طرح رجیستری درآمد دولت را تضمین کرده اما بازار موبایل همچنان نابسامان است و مزیت قیمت هم از آن گرفته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5