بریده کوتاه و زیبایی از یکی از مقاله‌های استاد پرویز شهریاری: خوشبختی دانشمند

2

… در سال‌های 1348 تا 1355 بی‌کار ننشستم و با مجله‌های علمی روز همکاری داشتم که از جمله ماه‌نامهٔ «فضا» بود. برای نمونه یک‌سال پس از درگذشت دکتر محسن هشترودی در دفتر این مجله، مجلسی ‌ از جوانان تشکیل شد و من یک سخن‌رانی دربارهٔ هشترودی داشتم که در شمارهٔ 122 آن (مهر 1356 خورشیدی) چاپ شده، که متن مقاله را در این‌جا می‌آورم:

«نالیدن بلبل، ز نوآموزی عشق است، هرگز نشنیدیم که که پروانه بنالد؛ و هشترودی هم هرگز ننالید، همان‌گونه که سقراط، وقتی که جام شوکران را سر می‌کشید ننالید، که جوردانو برونو، بر بالای کومهٔ فروزان آتش ننالید، که گالوا در شب مرگ زودرس خود ننالید، که اوپنهایمر به خاطر تعقیب و آزار خود ننالید، که روزنبرگ‌ها بر صندلی الکتریکی ننالیدند، که ناصر خسرو از آزادگی و دربه‌دری خود ننالید، که خیام به دلیل تکفیر احتمالی خود از غزالی و دیگران ننالید، همان‌گونه که رازی‌ها، پورسیناها و هزاران انسان عاشق دانش و حقیقت ننالیدند.

عشق، سرگشتگی می‌آورد و به زمان و مکان ویژه‌ای هم، بستگی ندارد و اگر این عشق، عشق به انسانیت و راستی و دانش باشد، سرگشتگی و از خودگذشتگی بیش‌تری می‌طلبد. ولی عاشق همیشه خوشبخت است، چون می‌داند که چه می‌کند و به کجا می‌رود.

چقدر افلاتون در «جمهور» خود زیبا گفته است:

«درستکار عدالت‌پرست همیشه خوشبخت است، ولی نادرستی ستم‌پیشه، همیشه تیره روز، درستکار را بکوبید، بیاویزد، برنجانید، کور سازید، داغ کنید، باز هم از نادرست، خوشبخت‌تر است»

تاریخ دانش سرشار از پیشامدهای است که ما را به گفتهٔ «فردینان هوفر» قانع می‌کند که: «باید زندگان بسیاری نابود شوند تا دانش پیشرفت کند»، دلیل این وضع هم روشن است. دانشمند به تجربه و اندیشهٔ خود تکیه دارد و همه چیز را با محک دانش می‌سنجد، او در هر گامی، چیزی تازه می‌یابد و این تازگی موضوع با عادت دیگران سازگار نیست. این نیروی عادت به عنوان نیروی سهمگین در برابر او مقاومت می‌کند، ولی به قول «شارل کورکلن»: «اگر کسی مایه داشته باشد، به سلیقهٔ دیگران، کار نمی‌کند» و طبیعی است، این‌رو به سلیقهٔ روز، کار نکردن» برای او حادثه‌آفرین می‌شود.

وقتی «آریستارک» اعلام کرد، حرکت خورشید به دور زمین، ناشی از گمان نادرست ما است و این، زمین است که به دور خورشید می‌چرخد و به این ترتیب، زمین را از مرکز عالم خارج ساخت، فریاد اعتراض بلند شد که: «چطور، می‌خواهید آتش مقدس ابدی را، از اجاق بربایید. چه جسارتی! و کسی که چنین جسارتی داشته باشد، باید تکفیر شود و مورد آزار قرار گیرد. و این داستان ادامه می‌یابد. باوجودی که «کوپرنیک» سده‌ها بعد از آریستاک، در مقدمهٔ کتاب خود، خطاب به پاپ پل سوم نوشت: اگر برحسب اتفاق افراد حقیر پیدا شوند که بدون هیچ‌گونه آگاهی‌های ریاضی بخواهند هر موقع آن مقام مقدس را، وادار به دخالت در این‌باره کنند و به اتکای کتاب مقدس، کتاب مرا مورد تهمت قرار دهند، و آن را تعقیب کنند، من از هم‌اکنون اعلام می‌دارم که به وجود ایشان اهمیتی نمی‌دهم و داوری آنان را همچون خاک می‌پندارم…تنها ریاضی‌دانان حق دخالت در حقیقت‌های ریاضی را دارند»، باز هم کتاب کوپرنیک در سیاههٔ کتاب‌های گمراه کننده قرار گرفت و گالیله به خاطر ادامهٔ کار او به محاکمه کشیده شدو جوردانو برونو به خاطر تبلیغ و تایید این نظرها، محکوم به سوختن در آتش شد.

پاسکال که خود دانشمندی عالی‌قدر بود، با سوز دل از این پیشامد یاد می‌کند:

«شما کاری یاوه‌تر از این انجام نداده‌اید که فرمانی از روم گرفته‌اید و در آن عقیدهٔ گالیله را دربارهٔ حرکت زمین محکوم کرده‌اید. چیزی که سکون زمین را ثابت کند. فرمان کلیسای روم نیست، زیرا اگر ما دلیل‌های روشن در دست داشته باشیم که زمین در حال حرکت است، فرمان کلیسا آن را از حرکت باز نخواهد داشت و همهٔ مردم نیز همراه آن حرکت خواهند کرد». همین پاسکال، در نامه‌ای که به همسر خواهر خود می‌نویسد می‌گوید: «من خیال نمی‌کنم، ما ناچار باشیم اندیشه‌ها و حکم‌هایی را که از گذشته باقی مانده‌اند بپذیریم، مگر آن‌که متکی بر دلیل‌های روشن و غیرقابل تردید باشند، زیرا به نظر من، این تهایت ضعف و نادانی است که حقیقت‌های روشن ریاضی را محترم نشماریم و عقیده‌هایی را که در گذشته داشته‌ایم، با اصرار و لجاج، نگه داریم».

خوشبختی دانشمند در این‌جاست که جاودانی است و امروز ما در هر کتاب و هر مجلس و هر گوشه‌ای، نام دانشمند را می‌بینیم و از آن‌ها تجلیل می‌کنیم، در حالی که حتی نام محاکمه‌کنندگان گالیله را نمی‌دانیم. به قول «استفان تسوایک»: «تاریخ، اسکندرها، ناپلئون‌ها و آتیلاها را به عنوان نمونه نمی‌پذیرد، بلکه قهرمان تاریخ کسانی هستند که برای روح انسانی ما، خدمتی انجام داده‌اند و دامنه‌های آگاهی‌های ما را وسعت بخشیده‌اند و به حواس زمینی ما، نیروی درک این همه اسرار آسمان و زمین را بخشیده‌اند».

منبع: نشریه چیستا: اردیبهشت و خرداد 1386


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

نمونه‌هایی از تغییر دکوراسیون‌های زیبا و اقتصادی

بعضی از تغییر دکوراسیون‌ها بسیار زمان‌بر و پرهزینه هستند، اما برخی هم بسیار اقتصادی و مختصیر و مفید هستند، با این همه تغییر زیادی در روحیه ما و زیبایی خانه‌مان ایجاد می‌کنند.این تغییر دکوراسیون‌ها ممکن است برایتان جالب باشند:…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. مهدی می گوید

    ممنون دکتر

  2. یاسر می گوید

    ممنون از شما دکتر مجیدی عزیز
    یادش بخیر سالهایی که یه لنوه پا منتظر مجله چیستا بودم بعدشم فکر کنم دانش و مردم یا اینجور چیزی اومد. حیف، حیف واقعا، شخصی مثل دکتر شهریاری رو جوان های امروزه به ندرت میشناسن، ولی حالا برو ببین یه سلبریتی بی خود رو میلیونها نفر میشناسن.
    درود بر شما، اگه میشه در مورد کتابهای بی شمار و ارزشمند دکتر شهریاری بزرگ که ترجمه کردن، چه در مورد ریاضیات چه حتی رمان، پست بذارید مردم با شخصیت بزرگ استاد بیشتر آشنا بشن، بذارید بدونن دکتر شهریاری رو بدلیل زرتشتی بودن چقدر اذیت کردن.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.