استاد بزرگ کره‌ای بازی «گو» برای همیشه خداحافظی کرد؛ چون هوش مصنوعی شکست‌ناپذیر است

1

استاد معروف بازی‌های استراتژی باستانی «Go» از دادن مسابقه با نرم‌افزار هوش مصنوعی گوگل انصراف داد. او می‌گوید هوش مصنوعی بی‌نظیر و شکست‌ناپذیر است.

لی سی-دول (Lee Se-dol) سه سال پیش (۲۰۱۶) در یک سری مسابقات حرفه‌ای «گو» از نرم‌افزار هوش مصنوعی AlphaGo شکست خورد. لی موفق شده بود در ۵ دور مسابقه سخت با هوش مصنوعی، یک بار از AlphaGo ببرد ولی در نهایت شکست خورده بود.

از آن زمان تا کنون، گوگل روی AlphaGo کار کرده و پیشرفته‌تر شده است به‌طوری‌که سایر بازیکنان برتر دنیا را شکست داده است.

تبلیغ: دوره آموزش الکترونیکی: پداگوژی، ابزارها و تولید محتوای آموزشی

لی می‌گوید: «در اولین بازی Go با هوش مصنوعی، متوجه شدم که قوی‌تر نیستم؛ حتی اگر تلاش‌های زیادی داشته باشم و ناامیدانه بخواهم بازی را ببرم. حتی اگر موفق به شکست هوش مصنوعی هم بشوم ولی مطمئن شدم موجودی وجود دارد که نمی‌تواند شکست بخورد.»

لی به خبرنگاران گفته است تک پیروزی او در مسابقات «گو» سال ۲۰۱۶ نیز شانسی و به دلیل وجود اشکال در کدهای گوگل به دست آمده است. او پس از استفاده از حرکتی به نام «countered straightforwardly»، برنامه هوش مصنوعی AlphaGo حرکتی غیرمعمول انجام داده است که در نهایت راه برای پیروزی لی باز شده است.

هوش مصنوعی هر روز قوی‌تر می‌شود

تاریخچه رقابت هوش مصنوعی با مغزهای انسانی در بازی‌هایی تخته‌ای مانند شطرنج، تخته‌ نرد و گو به سال ۱۹۹۷ می‌رسد که کامپیوتر Deep Blue شرکت IBM توانست گری کاسپاروف را شکست دهد.

بازی استراتژی «گو» در چین باستان رواج داشته است. در این بازی، دو بازیکن باید به طور متناوب مهره‌های سیاه و سفید را روی صفحه‌ای شطرنجی بچینند ولی طوری پیش بروند که تعداد خانه‌های بیشتری را به تصاحب خود درآورده یا با محاصره کردن مهره‌های حریف، آن‌ها را از بازی خارج کنند.

بازی در یک صفحه ۱۹ در ۱۹ خانه‌ای انجام می‌شود و بی‌نهایت حرکت و احتمال برای هر بازی و مهره وجود دارد. درک این بازی برای ماشین‌ها و هوش مصنوعی بسیار سخت است و مستلزم محاسبات پیچیده و سریعی است.

اما گوگل در سال‌های اخیر با توسعه نرم‌افزار هوش مصنوعی AlphaGo و سیستم‌های یادگیری عمیق توانسته داده‌های هزاران بازی و حرکت را ترسیم و در اختیار هوش مصنوعی قرار دهد.

لی ۳۶ ساله برنده ۱۸ مسابقه بین‌المللی و ۳۲ تورنمنت داخلی است. او این ماه از مسابقات Korea Baduk Association یا KBA برای همیشه پس از ۲۴ سال انصراف داد.

قرار است لی در ماه آینده به توسعه نرم‌افزار هوش مصنوعی داخلی برای شکست دادن خودش کمک کند. او با نرم‌افزار کره‌ای HanDol بازی خواهد کرد. نرم‌افزار HanDol تا کنون ۵ بازیکن بزرگ بازی «گو» در این کشور را شکست داده است.

او اعتقاد دارد باز هم اولین دست بازی را در مقابل HanDol را واگذار می‌کند. چون هوش مصنوعی بیش از حد قوی است.

منبع

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. ممد می گوید

    خدا رو شکر که ما در ایران از این جنگولک بازیا نداریم، و الا سریع فیلترش میکردن و نسخه داخلیش رو به خوردمون میدادن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.