۱۰ ذهنیتی که باید تغییر دهید تا زندگی بهتری داشته باشید

3

کیفیت زندگی ما بازتابی از ذهن و روان ما است. اگر می‌خواهیم زندگی بهتر و سالم‌تری داشته باشیم؛ باید روی ذهنیت‌ها و بینش‌های خود تمرکز و مرتبا آن‌ها را تغییر و اصلاح کنیم.

معیار و خط‌کشی برای سنجش کیفیت زندگی نیست جز احساس رضایت‌مندی هر فرد از خودش. این احساس رضایت‌مندی و تحقق خواسته‌ها هم دقیقا بازتابی از ذهنیت روشن و درست او است. انسانی که ذهنی ضعیف دارد و تحقق رویاها را ناممکن می‌داند؛ برای رسیدن به خوشبختی، زندگی بهتر و بهبود کیفی زندگی با یک مانع بزرگ روبرو است که همان ذهن خودش است.

برعکس، افرادی که ذهنی مثبت، روشن و سالم دارند؛ از ناامیدی، استرس و افسردگی دوری کرده و برای رسیدن به اهداف‌شان از نظر روحی و روانی آمادگی دارند؛ زودتر به خط موفقیت نزدیک‌تر شده و انرژی مثبت زیادی از محیط به سوی خود می‌کشند.

پس، گاهی اوقات برای عبور از موانع بیرونی باید ابتدا موانع درونی خود را برداریم و ذهنیت خود را اصلاح کنیم. در ادامه، به ۱۰ ذهنیتی اشاره خواهیم کرد که عمدتا خودمان یا آدم‌های اطراف ما دارند و مانعی بر سر بهبود کیفیت زندگی و حس خوشبختی هستند:

۱- ذهنیت کمال‌گرایی خود را کنترل کنید

دست به هیچ کاری نمی‌زنید چون مطمئن هستید به شرایط و وضعیت کامل و بی‌نقصی نمی‌رسید. حاضر نیستید سراغ راه‌های جدید، ایده‌های خلاقانه و کارهای بیشتر نمی‌روید چون ذهنیت کمال‌گرای شما اجازه نمی‌دهد و می‌ترسد موفق نشوید.

اگر روزی ۱۰۰ کار انجام دهید و فقط ۱ کار درست انجام نشده باشد؛ تمام ذهنیت شما معطوف به آن کار است و دیگر موفقیت‌ها دیده نمی‌شود. پیش از شروع هر کاری، نقطه اوج و کمال آن کار را در ذهن ترسیم کرده و اگر ذره‌ای احساس کنید غیرممکن است یا هرگز بدان نقطه نمی‌رسید؛ سریعا آن کار و ایده را رها می‌کنید.

در حقیقت، ذهنیت کمال‌گرا یک فاکتور مثبت شخصیتی است به شرط اینکه کنترل شود و آگاه‌مند باشد. باید افکار خود را طوری سروسامان دهید که به یک گام رو به جلو، بهبود اوضاع هرچند به صورت مختصر و کمی فکر کنید و تمام ذهن شما متوجه ناگامی‌ها، نداشته‌ها و نشدن‌ها نشود.

چه کار متفاوتی می‌توانم انجام دهم که به موفقیت و پیشرفت بیشتری برسم؟ فردا کدام کارها باعث می‌شود بهتر از امروز باشم؟

۲- بی‌نظمی و سازمان نیافتگی ذهنی را پایان دهید

وقتی به زندگی افرادی نگاه می‌کنید که بسیار شلخته و درهم برهم هستند؛ متوجه خواهید شد ابتدا ذهن و فکر آن‌ها بی‌نظم، سازمان‌نیافته و سردرگم است و محیط بیرونی زندگی آن‌ها، بازتابی از همین ذهنیت است.

می‌خواهند صد کار را باهم انجام دهد و در صد حوزه موفق باشند. روزی هزار ایمیل دریافت می‌کنند ولی نمی‌دانند اولویت پاسخ‌گویی با کدام‌یک است. همیشه چندین کار اضطراری دارند که باید زودتر انجام شود و چندین کار که مدت‌ها است بلاتکلیف باقی مانده‌اند.

اگر جزو این دسته از افراد هستید؛ بالاخره باید روزی به این وضعیت پایان دهید. بتوانید ذهن خود را کنترل، ساختاربندی و سازمان‌دهی کنید. کارهای خود را اولویت‌بندی کنید و برخی از کارها را به تعویق بیندازید و موقتا فراموش کنید. بپذیرید نمی‌توانید به طور همزمان ده کسب‌وکار را اداره کنید و در همه آن‌ها موفق باشید.

اهداف محدود و مشخصی برای خود تعریف کرده و ذهنیت خود را روی آن‌ها متمرکز کنید. به سوی آن‌ها قدم‌های کوچکی برداشته و سعی کنید فضای بیرون از ذهن خود را نیز نظم‌دهی کرده تا بهتر به اهداف خود بیندیشید.

۳- از چالش‌ها فرار نکنید

موفقیت و زندگی بهتر با ساختن یک حاشیه امن و راحت برای خودتان در تضاد است. موفقیت در تجربه راه‌های نرفته، کارهای نکرده، چالش‌های جدی، حل مسئله‌های سخت و عبور از مشکلات است. پس، این ذهنیت عافیت‌طلبی و امن‌نشینی خود را تغییر دهید.

وقتی درگیر یک چالش می‌شوید؛ تصور نکنید در وضعیت مرگ و زندگی قرار دارید؛ بلکه این‌طور به خود یادآوری کنید که یک فرصت و تمرین مهارت‌های زندگی است. قرار است تجربه جدیدی کسب کنید و شاید چیزهای جدیدی کشف کنید که زندگی شما را دگرگون کنند.

وحشت کردن از چالش‌های جدید، فرو رفتن در استرس و اضطراب و فکر پریشان، منفی‌گرایی و منفی‌نگری، احساسات بد همه و همه باعث می‌شوند شما سال‌ها درجا بزنید و هیچ پیشرفتی نداشته باشید.

۴- برای ارتباطات خود ارزش قائل شوید

در عصری زندگی می‌کنیم که ارتباطات همه‌چیز است. هرچه ارتباطات گسترده‌تر، متنوع‌تر، سطح بالاتر و با کیفیت‌تری دارند؛ در واقع ارتباط با خودشان بهتر است.

باید به ارتباط با دیگران بها دهید؛ به برخی عشق بورزید، برای برخی دیگر حمایت‌گر باشید و گروهی را مراقبت کنید. منظور ما فقط ارتباطات شغلی و کاری نیست؛ بلکه افراد موفق حجم وسیعی از ارتباطات دوستانه و حمایت‌گرانه نسبت به دوستان و اطرافیان خود دارند که باعث می‌شود حس رضایت بیشتری داشته و کیفیت زندگی را لمس کنند.

وقتی به دیگران احترام می‌گذارید؛ با احساسات خود ازشان حمایت کرده و آن‌ها را تشویق می‌کنید؛ در واقع برای خودتان حمایت و احترام خریداری کرده و آن‌گاه متوجه خواهید شد که درهای جدیدی به رویتان باز می‌شود.

۵- افکار و اهداف کوتاه‌مدت را رها کنید

شما قرار است فقط یک بار زندگی کنید. همت شما به اندازه افکار و اهداف شما است. تلاش شما به اندازه رویاهای شما است.

افراد موفق هرگز مشغول کارهای کوچک، برنامه‌های موقتی و کوتاه‌مدت نمی‌شوند و اهداف درازمدتی را دنبال می‌کنند. ممکن است در طول مسیر، گام‌های کوچکی بردارند یا عادت‌های روزانه کوچکی در پیش بگیرند ولی همیشه چشم‌انداز نگاه‌شان به سوی آن قله دوردست است.

وقتی سراغ کارهای کوچک، اهداف کوتاه‌مدت و افکار دم دستی می‌روید؛ مشخص است که کیفیت زندگی به همین اندازه بهتر خواهید داشت.

۶- ذهنیت بهانه‌جویی را رها کنید

برخی زا ما به شدت ذهنیتی بهانه‌جو داریم. بهانه‌ها باعث عقب‌ماندگی، جلوگیری از پیشرفت و رشد شخصی و کاری می‌شوند.

ذهنیت افراد موفق، ذهنیتی مسئول‌پذیر است؛ یعنی باور دارند فقط خودشان صاحب و مسئول زندگی خود، شکست‌های گذشته و موفقیت‌های آینده هستند. خودشان هستند که تصمیم می‌گیرند چه راهی در پیش گرفته و این راه چقدر هیجان‌انگیز یا ترسناک است.

اگر ذهنیتی بهانه‌جو دارید؛ سریعا به فکر تغییر آن باشید وگرنه بعید است بتوانید کار مهمی در زندگی انجام دهید.

۷- نیازی به کنترل همه‌چیز ندارید

در زندگی هرچقدر تلاش کنید همه‌چیز باب میل شما و تحت اراده و نظر شما باشد؛ باز هم مسایل هست و اتفاقاتی می‌افتد که خارج از کنترل شما است. این یک قانون زندگی است. همه چیزها به ما بستگی ندارد و فقط ما مسئول برخی چیزها هستیم.

بنابراین؛ نباید دایما تلاش کنیم همه‌چیز در کنترل و مدیریت ما باشد. بخواهیم زن، فرزند، مدیریت ساختمان، نظافت خیابان محل سکونت، دفتر کار، تصمیم‌گیری‌های مدیرمان و آدامس جویدن همکارمان را کنترل کنیم. در این صورت همیشه در استرس و اضطراب و جنگ دایمی با خودمان یا دیگران هستیم.

درباره ذهنیت‌های کنترل‌کننده، معایب و خطرات آن و همین‌طور روش‌های از کار انداختن ذهن‌های کنترل‌کننده به طور مفصل در این مطلب نوشتیم.

۸- به راحتی نه بگویید

نه گفتن یک مهارت و کلید موفقیت است. اگر ذهنیتی دارید که به هر کار و پیشنهادی آری بگویید؛ هرگز به مقصد نمی‌رسید. همیشه در اطراف شما چندین پیشنهاد، درخواست و نیاز به کمک وجود دارد.

مهم نیست از سوی چه کسی است؛ خواه اعضای خانواده یا دوستان و همکاران؛ باید ذهنیت آری‌گویی را تبدیل به ذهنیت نه‌گویی کنید. شاید در لحظه کمی ناخوشنود شوید و احساس کنید داری دیگران را از خود می‌رنجانید یا می‌تارانید ولی در درازمدت متوجه خواهید شد چه تاثیری روی کیفیت زندگی شما گذاشته است.

۹- ذهنیت دوست داشته شدن را رها کنید

اگر بخواهید همه از دست شما راضی باشند و هیچ‌کسی ناراحت نشود؛ یعنی باید هیچ کار مهمی در زندگی نکنید.

این ذهنیت همانند یک سم مهلک برای بهبود زندگی است. مهم نیست یک کارمند جزء هستید یا یک مدیر رده بالا؛ نباید هرگز دنبال راضی کردن همه مردم بروید. طبیعی است که برخی از شما خوششان بیاید و برخی شما را دوست نداشته باشند.

شما روی علایق، اهداف، شرح وظایف و برنامه‌های خود تمرکز کنید و از بابت سرزنش یا منفی‌گویی دیگران ترسی نداشته باشید. با جرات تصمیم بگیرید و اجرا کنید؛ بدون اینکه متوجه واکنش‌های دو گروه طرفداران و مخالفان خود باشید.

۱۰- ذهنیت زندگی ناسالم را عوض کنید

نمی دانم از کجا نشات می‌گیرد ولی برخی آدم‌ها تصور می‌کنند با یک زندگی غیرعادی می‌توانند خلاق، کارآفرین، ثروتمند و موفق شوند.

غذاهای عجیب و غریب بخورند؛ سراغ رژیم‌های غذایی ناسالم بروند؛ شب‌ها بیدار باشند و برعکس مردم در طول روز بخوابند؛ از روش‌های غیر طبیعی دنبال تناسب اندام و ورزش بروند و خلاصه همه اصول زندگی را برهم بزنند تا نشان بدهند متفاوت هستند.

فردی را سراغ ندارم که با این طرز زندگی ناسالم به جایی رسیده باشد. اگر مراقب سلامتی جسمی خود نباشید و یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی و فعالیت بدنی مناسب را دنبال نکنید؛ بعید است فکر و ذهن شما درست کار کند تا بخواهید خلاق و کارآفرین و دانشمند باشید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

250 فیلم برتر imdb به همراه معرفی و خلاصه و بررسی آنها + 23 فیلمی که حیف بود در این فهرست نباشند

مسلم است که آرای IMDB به خصوص از دید فیلم‌بین‌های حرفه‌ای فقط چیزی نسبی برای پی بردن به محبوبیت نسبی فیلم‌ها هستند. چه بسیارند فیلم‌هایی که نمره بالای 7 دارند، اما ارزش واقعی‌شان خیلی کمتر است و چه بسیارند فیلم‌هایی که آدم درمی‌ماند چرا…

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

تصور کنید که در یک دنیای تخیلی، هری پاتر را استودیو جیبلی می‌ساخت

استودیو جیبلی یک استودیوی مشهور انیمیشن‌سازی ژاپنی است که به دلیل سبک هنری متمایز، داستان‌سرایی پر از تخیل و انیمیشن‌های هیجان‌انگیزش مشهور است. استودیو جیبلی که توسط هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا تأسیس شد، تعدادی از محبوب‌ترین فیلم‌های…

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

۱۰ واقعیت جذاب درباره جی رابرت اوپنهایمر -پدر بمب اتمی و سوژه فیلم جدید کریستوفر نولان

جولیوس رابرت اوپنهایمر بیشتر به عنوان فیزیکدانی شناخته می‌شود که به ساخت اولین بمب اتمی کمک کرد. اما سنگ‌ها و کانی‌ها عشق اول او بودند و او همچنین شاعرمسلک بود.اوپنهایمر آزمایشگاهی را رهبری کرد که اولین بمب اتمی را ساخت و با موفقیت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
3 نظرات
  1. Pe9io می گوید

    دقیقا جایی که همه نگرانیشون گرانی و بنزین و این چیزا هست من هم دارم این سختی ها رو تحمل میکنم ولی از طرفی چون هدف های بزرگی دارم
    این روزها و یا این سالها نمیتونه من و از هدفم دور کنه، من حاظرم 10 سال توی خونه بشینم و بی پولی بکشم ولی از اون طرف دهه های بعدی زندگیم و ثروتمند زندگی کنم، و باید راجب شرایط الان بگم اگه بتونید خودتون و با این شرایط وقف بدید برنده اید و باید انعطاف پذیر بود چون قبلا من با ماشین خیلی دور میزدم همه جا میرفتم ، خوش بودم برا خودم ولی الان میگم خب مشکلی نداره اگه الان تو خونه ام پس میشینم و هدفام و میسازم و زندگیم و تغییر میدم.من 22 سالمه و حداقل خوشحالم که میتونم درحدی زندگی کنم که فعلا زنده باشم و جایی مجبور نباشم برم سر کار و هیچ شکایتی از هیچی ندارم،من 9 سال هست که دنبال هدفمم و هنوز هم ادامه میدم حتی اگه بی پول هستم الان.

    1. امین رضا می گوید

      تو انسان موفقی خواهی شد
      برگرفته از پنگوئن ها پرواز میکنن

    2. ناشناس می گوید

      خیلی عالیه .. آففرین

  2. علی می گوید

    سلام
    خسته نباشید
    مطلب خیلی خوبی بود واقعا ممنونم
    فقط شرمنده امکان داره بدونم این مطلب ترجمه بود یا نوشته خودتون؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5