چرا نوک هرم بزرگ «جیزه» مصر درخشان و نورانی ساخته شده بود؟

2

هرم بزرگ جیزه (Great Pyramid of Giza) یکی از قدیمی‌ترین و دست‌نخوره‌ترین شگفتی‌های هفت‌گانه باستانی جهان است.

در قرن نوزدهم میلادی، این هرم به نماد قدرت و تعالی انسان تبدیل شده بود. نمادی از یک قدرت مطلق که انسان در نظر دارد. دقیقا مانند خدایان مصر باستان که شکوه و عظمت و قدرت مطلقی داشتند.

پس از اولین سفر ناپلئون به مصر، فرهنگ استانی و نمادهای این دوره مصر وارد اروپا شده و در طراحی‌های ساختمان‌ها و لباس‌ها، مدها و هنرهای پلاستیکی تاثیرگذار بود.

میروسلاو ورنر در کتاب The Pyramids خود به طور کامل درباره رمز و رازها، تاریخچه، دلایل پیدایش، فرهنگ و دوره بناهای تاریخی مصر باستان صحبت کرده است.

یکی از راز‌های مربوط به این بناها که در کتاب The Pyramids نیز مفصلا درباره‌اش صحبت شده است؛ هرم بزرگ جیزه و البته نوک متفاوت و نورانی آن است. برخی باستان‌شناسان اعتقاد دارند این معماری توسط موجودات بیگانه ساخته شده است و سنگ‌‌تراشی‌های آن بیشتر شبیه به کیهان‌ها هستند.

این ایده شاید طنز به نظر برسد ولی دلایل محکمی برای آن بیان شده است. مثلا، دلیل پرستش این هرم و دیگر بناهای عجیب در مصر توسط مردم این کشور، ساخت بشر نبودن‌شان و بیشتر جادویی و غیرطبیعی بودن‌شان است.

یونانیان باستان اعتقاد داشتند این اهرام با یک نیروی عظیم غیر انسانی ساخته شده‌اند. نظریه‌ای که همچنان پابرجا است. ورنر در کتاب خود به این نظریه‌ها اشاره کرده ولی می‌گوید مردم مصر باستان نه به بیگانگان اعتقادی داشتند و نه تصور می‌کردند این بناها توسط خدایان ساخته شده‌اند.

بلکه این اهرام توسط صنعت‌گران و بازرگانان ساخته شده‌اند و بابت آن بهای زیادی نیز پرداخت شده است. این بناها تحت یک بروکراسی پیچیده و سازمان‌دهی شده با اعمال نفوذ و قدرت حاکمان ساخته شدند و برای این نوع سبک معماری هم دلایلی وجود داشته است.

خدای خورشید در زمین

مثلا، بخش بالایی و نوک هرم بزرگ جیزه متفاوت از دیگر بدنه این هرم است. ظاهرا از سنگ صیقل خورده و درخشانی استفاده شده است که پس از ۲۰ قرن هنوز هم نورانی و متفاوت است.

یک نظریه این است که مردم مصر باستان سنگ‌های آهک را آن‌قدر صیقل داده تا به یک سنگ صاف و کاملا سفید تبدیل شدند. این سنگ سفید منعکس‌کننده نور خورشید یا به نوعی قدرت خدایان قدرتمند مصر بود. تابش خیره‌کننده این نوک هرم هم بر ابهت هرم می‌افزاید و هم می‌تواند یک چراغ و پروژکتور قوی باشد.

به همین دلیل است که ورنر در کتاب خود اشاره می‌کند بندر بزرگ جیزه غرق در نور و آفتاب بوده و جادویی به نظر می‌رسید.

در کتاب‌های دیگر باستان‌شناسی گفته شده در هرم‌های شگفت‌انگیز مصر از سنگ گرانیت استفاده شده است که در بخش‌هایی مانند نوک آن‌ها از روکش فلزهای گران‌بها مانند طلا استفاده شده است. جای تعجبی نداد که مردم مصر باستان، اهرام‌شان را به جای خدا پرستش می‌کردند.

مصریان، هرم بزرگ جیزه را یک بزرگ‌ترین شاهکار مهندسی بشر می‌دانند که با دست و عرق هم‌وطنان‌شان ساخته شده است. آن‌ها در زمان خودشان، جلوه‌ای از خورشید روی زمین بودند و شاید هنوز اسرار و رموز کشف نشده دیگری داشته باشند.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌هایی از حوادث ناگوار که با کمی «احتیاط» و عقل قابل پیشگیری‌اند

گاهی ما در کارهایمان به اصطلاح از خلاقیت استفاده می‌کنیم یا سعی می‌کنیم کاری را بدون اینکه وسایل لازمش را داشته باشیم با چیزهای بی‌ربط، در زمان کم، تمام کنیم. خب راستش گاهی شانس می‌آوریم و پز می‌دهیم که خلاقیت داشته‌ایم، اما خیلی وقت‌ها…

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

عملیات گانرساید: حمله نروژ به تاسیسات آب سنگین نازی‌ها که آنها را از بمب اتمی محروم کرد

سرهنگ ارتش سلطنتی نروژ، لیف ترونستاد، پس از تحویل کپسول‌های انتحاری، به سربازانش اطلاع داد: «نمی‌توانم به شما بگویم که چرا این مأموریت اینقدر مهم است، اما اگر موفق شوید، برای صد سال در خاطره نروژ زنده خواهد ماند.»با این حال، این…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

پرتره خانواده‌های روتین از کشورهای مختلف به کمک هوش مصنوعی ایجاد شد

هوش مصنوعی مدتی است که ما را شگفت زده کرده است. اخیراً با قابلیت‌های هوش مصنوعی در ساخت متون و درک زبان طبیعی برای پاسخ به بسیاری از سؤالات میزان تعجب ما پیشتر شده است.س از ChatGPT،  مایکروسافت هوش مصنوعی خود را همراه با مرورگر Edge و…

مهم نیست این تابستان چقدر گرم است، برهنه نخوابید! مشکلات سلامتی بی‌لباس خوابیدن

بر اساس تحقیقات یک شرکت فروش تشک آنلاین به نام Casper حدود ۲۸.۵ درصد از آمریکایی‌های گفته‌اند که هر شب، هفتگی، ماهانه یا هر چند وقت یکبار برهنه می‌خوابند. اما ۷۱.۵ درصد دیگر گفتند که همیشه با لباس می‌خوابند.واضح است که برهنه خوابیدن…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
2 نظرات
  1. Saeideh می گوید

    سلام.
    فقط نوک هرم صیقلی نبوده، در کتابها نوشته شده کل هرم از سنگ صیقلی و درخشان ساخته شده بوده و با تابش نور کل هرم درخشان و نورانی میشد و خیلی تاثیرگذار بود که در گذر زمان ریخته و بخش رأس هرم الان فقط سنگ صیقلیش باقی مونده، این بنظر قابل قبول تر میاد.

  2. علیرضا می گوید

    اون عکسی زیر گذاشتی عکس هرم خفرع هستش نه جیزه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5