چرا بیشتر وقت‌ها، ایده‌های خلاقانه، به جای اینکه هنگام تلاش ذهنی شدید به سرمان راه یابند، وقتی اصلا هیچ کار خاصی نمی‌کنیم، جرقه می‌زنند؟!

1

هنگامی که از غالب افراد بپرسیم وقت آزاد کوتاه خود را چگونه می‌گذرانند؛ پاسخ‌هایی شبیه به کتاب‌خوانی، تماشای تلویزیون، بازی کامپیوتری یا بازی‌های تخته‌ای می‌شنویم و کمتر کسی به کارهایی مانند تامل کردن، تفکر کردن، بازاندیشی یا تفکر در گذشته و قدیم اشاره می‌کند.

در واقع، همیشه ما می‌خواهیم مشغول باشیم و هیچ وقت آزادی برای فکر کردن و تحلیل ذهنی نداریم. شاید افراد زیادی این عادت را خوب بدانند ولی مطالعه جدیدی که در نشریه «شخصیت و روان شناسی اجتماعی» چاپ شده است؛ نشان می‌دهد مردم دوست دارند هرکاری انجام دهند جز اینکه با افکار خود تنها باشند.

در این تحقیق، به طور تصادفی به برخی از شرکت‌کنندگان ماموریت‌هایی داده می‌شود و برخی دیگر نباید هیچ‌کاری انجام دهند بلکه از تفکر کردن لذت ببرند.

تحقیقات گذشته نشان می‌داد در ایالات متحده، مردم به طرز عجیبی حواس پرتی دارند و اصلا از تفکر و تامل کردن لذت نمی‌برند. در مطالعه جدید، یک دانشجوی دکتری دانشگاه ویرجینیا در رشته روان‌شناسی اجتماعی، روی مردم ۱۱ کشور تحقیق کرده است ولی با کمال تعجب دوباره همان نتیجه تکرار می‌شود.

این ۱۱ کشور عبرتند از: بلژیک، برزیل، کاستاریکا، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، پرتغال، صربستان، ترکیه، امارت متحده و ایالات متحده.

در تمام این کشورها مردم از فکر کردن فراری هستند و دنبال بهانه‌ای می‌گردند تا ذهن‌شان را با کاری غیر از تفکر و تحلیل مشغول کنند. تقریبا، هر کجا که به اینترنت و وای‌فای دسترسی هست؛ مردم مشغول کار با اسمارت‌فون‌ها در زمان‌های کوتاه بیکاری خود هستند. این افراد اصلا نمی‌توانند تمرکز لازم را داشته باشند که به موضوع و ایده‌ای فکر کنند.

در حالی‌که تصور می‌کنیم با گشت‌و‌گذار در اینترنت، توییتر، اینستاگرام و سایت‌های مختلف داریم اطلاعات بیشتری کسب می‌کنیم و ذهن فعال‌تری داریم ولی به همان اندازه نیز پشت سرهم به مغز فشار وارد می‌کنیم تا فرصت هیچ‌گونه پردازش و تحلیل اطلاعات یا ایده‌هایی را نداشته باشد.

علم چیز دیگری می‌گوید. طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ پیرامون فعالیت‌های ذهنی انجام شد؛ مغز در حالتی به نام default mode که اساسا وقت‌های استراحت کوتاه میان کارهای روزانه ما است؛ بهره‌وری و رشد بهتری دارد. در این تحقیق، شبکه‌های اجتماعی یک مانع و مشکل بر سر راه توفان‌های فکری شناخته شدند.

پس، این روزها به جای استراحت دادن به ذهن و انجام ندادن هیچ کار فکری در زمان‌های بیکاری و استراحت‌های کوتاه کاری، مشغول لایک کردن و افزایش فالور هستیم که هیچ چیز جدیدی به این جهان اضافه نمی‌کنند.

یک ساعت در هفته برای پرورش ذهن کافی است

حتما داستان‌های قدیمی پیدا کردن ایده‌های ناب زیر دوش حمام یا درخت سیب و لحظه‌ای خیره شدن به نقطه‌ای را شنیدید. قطعا شامپو باعث تحریک نورون‌های مغز شما برای فعالیت و بهره‌وری بیشتر نمی‌شوند؛ بلکه تنها بودن با افکارتان است که باعث افزایش بهره‌وری و کارایی ذهن می‌شود. البته، اگر این روزها با خودتان هدست‌ها و هدفون‌های بلوتوثی به حمام و زیر دوش آب گرم نبرید.

در مقاله منتشر شده ژورنال «شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی» می‌خوانیم: «دستیابی به راه‌حل‌های خلاق و بینش‌های روشن با شناخت‌های درونی به دست می‌آید. افراد در هنگام استراحت و زمان‌هایی که روحیه مثبتی دارند بیشتر به این دریافت‌های درونی می‌رسند تا اینکه در زمان‌های کار زیاد و فشارهای طاقت‌فرسای که ذهن سرگردان است.

طی یک دهه گذشته تولیدات خلاقانه به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است. چون ما زمان و انرژی بیشتری برای کار کردن می‌گذاریم و هیچ وقتی برای رها کردن ذهن و آزاد گذاشتن او نداریم.

به شدت نیاز داریم وقت‌هایی از روز یا هفته را به ذهن استراحت دهیم. باید یک ساعتی به گوشه‌ای نشسته و به معنای واقعی کلمه فکر کنیم و تامل داشته باشیم. همین‌طور، وقت‌هایی که ورزش می‌کنیم یا در حال پیاده‌روی و دویدن هستیم؛ کمتر ذهن را درگیر کنیم. بهتر است هدفون را از گوش دربیاوریم تا بهترین ایده‌ها سراغ شما بیایند.

مطمئن باشید ایده‌های جدید و تفکرات نو به همان اندازه جذاب و سرگرم‌کننده هستند که شما امروز در اینستاگرام مشغول بازدید ده‌ها پست دوستان بودید.

منبع


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

اگر گوشی‌های موبایل، دهه‌ها زودتر اختراع می‌شدند

در دوره‌ای پس از همگانی شدن استفاده از گوشی‌های موبایل، تنوع ظاهری آنها بسیار زیاد بود و هیچ گوشی‌ای شبیه گوشی دیگر نبود. اما الان شکل همه گوشی‌ها تقریبا یکی شده است.ما خیلی منتظر گوشی‌های تاشو یا رول‌شونده ماندیم تا این یکنواختی را به…

در جریان قرار و ملاقات (برای انتخاب همسر) چه آداب معاشرت و نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آداب قرار ملاقات به مجموعه‌ای از رفتار‌ها و انتظارات قابل قبول اجتماعی اشاره دارد که معمولاً هنگام قرار ملاقات رعایت می‌شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:وقت‌شناس باشید: به موقع برسید یا به طرف دیگر…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

انگار این شخصیت‌های تاریخی و اسطوره‌ای همین الان عکس گرفته‌اند! استفاده از هوش مصنوعی برای بازسازی…

ما بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را تنها به صورت طراحی‌های محو و مجسمه‌ها و سردیس‌ها را دیده‌ایم. حالا تصور کنید که این شخصیت‌ها دوباره زنده می‌شدند و با آرایش صورت و مو و ریش امروزی و لباس‌های مدرن به عکاسخانه می‌رفتند.این کاری است که یک…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. محسن برجی می گوید

    چقدر به این فرصت‌ها و این فضاها نیاز داریم. فرصت‌ها و فضاهایی که ذهن می‌تواند خودش را جمع‌وجور کند و نظمی به این همه دیتای ورودی بدهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5