نتایج یک تحقیق جدید: فکر کردن زیاد و فعالیت ذهنی خیلی شدید احتمالا به خاطر افزایش گلوتامات باعث خستگی فکری و خالی شدن ذهنی می‌شوند

0

والاس دی واتلز، نویسنده آمریکایی قرن نوزدهمی، زمانی ادعا کرد: «اندیشیدن سخت‌ترین و طاقت فرساترین کار است.»

جالب است که یک مطالعه جدید هم نشان داده که فکر کردن بیش از حد و طولانی واقعاً می‌تواند مغز را خسته کند، دقیقاً مانند ورزش که می‌تواند بدن را فرسوده کند.

کار فکری مانند کار بدنی هیچ نشانه بیرونی تاییدکننده ندارد. اما وقتی کسی می‌گوید احساس خستگی ذهنی می‌کند، ما فقط باید حرف او را قبول کنیم.

اما واقعا ماهیت خستگی فکری چیست و چطور ایجاد می‌شود؟

خستگی فکری چیزی مانند خوب‌آلودگی نیست و شاید اصلی‌تری نشانه آن باشد که انجام وظایف یا تمرکز روی آن‌ها سخت‌تر می‌شود.

برخی از محققان اکنون گمان می‌کنند که فراوان‌ترین انتقال دهنده عصبی تحریکی در مغز مقصر این عدم استقامت ذهنی باشد.

گلوتامات یک آمینو اسید است که در دهه ۱۹۵۰ کشف شد. گلوتامات در ۹۰ درصد ارتباطات نورونی در مغز انسان وجود دارد.

نورون‌ها با تنظیم میزان گلوتاماتی که به نورون‌های دیگر آزاد می‌کنند، قدرت سیگنال‌های خود را در مغز کنترل می‌کنند.

گلوتامات حتی می‌تواند نورون‌ها را تا سر حد مرگ تحریک کند. به نظر می‌رسد فراوانی بیش از حد گلوتامات در مغز باعث خستگی فکری شود.

محققان در تحقیق خودشان، هنگام بررسی شیمی مغز ۲۴ شرکت‌کننده که وظابف سخت رایانه‌ای  به مدت بیش از شش ساعت داشتند، متوجه افزایش گلوتامات در قشر جلوی مغز جانبی شدند. این بخشی از مغز عملکرد شناختی سطح بالایی مانند حافظه کوتاه مدت و تصمیم‌گیری دارد.

در مقایسه، ۱۶ شرکت‌کننده دیگر که وظایف ساده‌تری برای آن‌ها در روز تعیین شده بود، نشانه‌هایی از تجمع گلوتامات در این بخش از مغز خود را نشان نداشتند.

به این ترتیب، محققان فکر می‌کنند که افزایش گلوتامات خارج سلولی ممکن است حداقل یکی از عوامل محدودکننده برای استقامت ذهنی انسان باشد.

مغز هنگام کار کردن، مقدار زیادی گلوکز مصرف می‌کند. نظریه‌های دیگر نشان می‌دهند که این منبع انرژی احتمالاً عامل محدودکننده دیگری است، اما هنوز مشخص نیست که چگونه از دست دادن گلوکز تفکر را از نظر بیوشیمیایی سخت‌تر می‌کند.

برخی از محققان پیشنهاد کرده‌اند که کاهش شدید گلوکز باعث از دست دادن دوپامین در مغز می‌شود که باعث می‌شود فرد به راحتی علاقه خود را به برخی از وظایف شناختی از دست بدهد.

ماتیاس پسیلیون، روانشناس بالینی از دانشگاه پیتیه-سالپتریر در پاریس، فرانسه توضیح می‌دهد: «نظریه‌های پیشین می‌گفتند که خستگی نوعی توهم است که توسط مغز ایجاد می‌شود تا ما را وادار کند هر کاری را که انجام می‌دهیم متوقف کنیم و به فعالیت لذت‌بخش‌تری روی بیاوریم».

اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که کار شناختی منجر به یک تغییر عملکردی واقعی می‌شود، یعنی تجمع مواد مضر.

بنابراین خستگی در واقع سیگنالی است که باعث می‌شود ما کار را متوقف کنیم اما برای هدفی متفاوت: حفظ یکپارچگی عملکرد مغز.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد گلوتامات در طول خواب از سیناپس‌ها حذف می‌شود.

همین امر می‌تواند توضیح دهد که چرا یک شب استراحت می‌تواند به فرد این امکان را بدهد که روز بعد احساس شادابی ذهنی کند.

یک مطالعه تصویربرداری از مغز در سال ۲۰۱۶، که از MRI ​​عملکردی (fMRI) استفاده کرد، همچنین نشان داد که قشر جلوی پیشانی جانبی (lPFC) در تلاش‌های شناختی شدیدی که تحریک‌پذیری آن را در طول زمان کاهش می‌دهد، دخیل است.

برای فعال کردن این منطقه در پایان یک روز طولانی و سخت، تلاش بیشتری نسبت به شروع آن نیاز است. از این رو، احساس خالی شدن مغز ایجاد می‌شود.

این مطالعه در Current Biology منتشر شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

تصاویر طبقه‌بندی شدن پنتاگون البته «تخیلی» و حاصل میدجرنی از بازیابی یوفوها و برنامه‌ مهندسی معکوس…

بشقاب پرنده مخفف عبارت Unidentified Flying Object است. به هر شیء یا پدیده‌ای اطلاق می‌شود که در آسمان مشاهده شود و به راحتی قابل شناسایی یا توضیح نباشد. بشقاب پرنده‌ها اغلب با ادعا‌های مربوط به فضاپیما‌های فرازمینی مرتبط هستند، اما می‌توان…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5