آرتروسکوپی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

0

رپورتاژ

آرتروسکوپی نوعی روش جراحی و تشخیصی در ارتوپدی است که در آن از طریق یک نوع دوربین های فیبرنوری، وضعیت مفاصل پا کنترل و درمان می شود. از روش آرتروسکوپی برای درمان شکستگی های استخوان پا، آسیب رباط صلیبی، آرتریت، شکستگی های مچ پا، خالی کردن پا و مشکلات پای فوتبالیست ها و … استفاده می شود. آرتروسکوپی دوران نقاهت کمتری نسبت به روش های سنتی داشته و عوارض کمتری را نیز برای بیمار به دنبال دارد.

مراحل آرتروسکوپی مچ پا

عمل جراحی آرتروسکوپی نیز مانند هر عمل جراحی دیگری نیاز به بیهوشی یا بی حسی موضعی دارد. سپس برش کوچکی به طول 1 الی 2 سانتی متر برای وارد کردن آرتروسکوپ در مچ پا یا زانو، بسته به محل عارضه که نیاز به درمان دارد، ایجاد می شود. البته در صورتی که نیاز به مشاهده سایر قسمت های پا نیز باشد، برش های بیشتری برای وارد کردن ابزار ایجاد می شود.

پس از انجام وارد کردن ابزار جراحی، عمل های ترمیمی لازم در قسمت آسیب دیده بسته به نوع بیماری انجام می شود.

به طور مثال برای درمان شکستگی مچ پا، از آرتروسکوپی برای قرار دادن استخوان و غضروف در جای صحیح و ترمیم شکستگی استفاده می شود.

همچنین اغلب ورزشکاران به خصوص فوتبالیست ها با بیماری گیر کردن مچ پا درگیر هستند که شامل التهاب و ورم و درد در ناحیه جلویی مفصل مچ پا است. آرتروسکوپی می تواند در حذف بافت های ملتهب و خارهای استخوانی به درمان بیماری کمک کند. حتی عفونت هایی که به وسیله آنتی بیوتیک ها درمان نشده اند را می توان با روش آرتروسکوپی از بین برد.

بسیاری دیگر از بیماری ها و علائم ناشناخته در مچ پا نیز وجود دارند که می توانند با روش آرتروسکوپی تشخیص داده شده و درمان شود.

پس همانطور که میبینید مراحل آرتروسکوپی بستگی زیادی به نوع بیماری هدف برای درمان بستگی دارد.

دکتر رضا نادری، فلوشیپ جراحی مچ پا و متخصص ارتوپدی، یکی از بهترین پزشکان و جراحان متخصص در این زمینه، همواره به بیماران توصیه می کند مراقبت های بعد از عمل حراحی آرتروسکوپی را با دقت و به صورت کامل رعایت کنند. زیرا رعایت این نکات مراقبتی به اندازه خود عمل در تعیین درصد موفقیت عمل نقش دارد.

مراقبت های پس از عمل آرتروسکوپی مچ پا

در جلسه معاینه حضوری بعد از عمل جراحی آرتروسکوپی، پزشک محل برش ها را بررسی کرده و در صورت لزوم بخیه های شما را می کشد.

پانسمان شما تا مدت یک روز باید در محل جراحی نگه داشته شود و پس از روز دوم می توان پانسمان را با باندهای چسبی جایگزین کرد. برای کنترل خونریزی می توانید از یخ یا بالا نگاه داشتن پا استفاده کنید. برای اینکه از ورم محل برش ها جلوگیری کنید سعی کنید به مدت 5 الی 7 روز از باندکشی استفاده کنید. همچنین شستشوی محل برش های عمل جراحی بعد از 5 روز بلامانع است.

آیا آرتروسکوپی مچ پا خطر دارد؟

این عمل جراحی، عوارض نادری دارد. عوارضی که به همراه عمل جراحی آرتروسکوپی مچ پا ممکن است ایجاد شود همانند سایر عمل های جراحی شامل خونریزی و عفونت و ورم بعد از عمل ممکن است بشود که البته در کمتر از 1% موارد این عوارض مشاهده شده است.

مزایای جراحی آرتروسکوپی پا

همانطور که گفته شد این روش از دوره نقاهت کمتری برخوردار است و درد و خونریزی و جراحت کمتری نسبت به روش های جراحی سنتی دارد. تنها بیمارانی که التهاب شدید در مفصل مچ پا یا عفونت های مزمن در استخوان های پا دارند ممکن است گزینه مناسبی برای این روش نباشند. همچنین انحراف شدید مچ پا را هم نمی توان با آرتروسکوپی درمان کرد.

برای جراحی آرتروسکوپی به چه دکتری باید مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده هر گونه مشکل و اختلال در عملکرد و ساختار پا و بیماری های مچ پا شما ابتدا باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. سپس وی ممکن است بنا به تشخیص خود، عمل جراحی آرتروسکوپی مچ پا را برای شما تجویز کند. برای دریافت نوبت اینترنتی یا پرسش از متخصص ارتوپد می توانید بر روی این لینک کلیک کنید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.