معرفی کتاب: تریستانو می‌میرد، نوشته آنتونیو تابوکی

0

«تریستانو می‌میرد» عنوان کتابی است از «آنتونیو تابوکی» نویسنده شهیر ایتالیایی که با ترجمه «قلی خیاط» از سوی انتشارات نگیما چاپ و روانه بازارنشر شد.

کل داستان روایت لحظات آخر زندگی قهرمانی است که اکنون در بسترمرگ افتاده و به واسطه قانقاریایی که آرام‌آرام اندامش را می‌خورد، خود را به مرگ نزدیک و نزدیک‌تر می‌بیند. «دیگر مقاومت توانست نخواهم کرد»(ص 9) این پژواک حقیقی صدای حزن‌آلود راوی داستانی است که از رهگذر نقالی خویش، چهره تریستانو را برای ما و نویسنده‌ای که قرار است این حکایت رابازگویی کرده و به کلمه تبدیل کند، بیان کند.

با این حال او از پیش تکلیف ما بااین نحوه بیان و بی‌اعتمادی خود به این شیوه از روایت را مشخص می‌کند: بعد ازاین که تو را به بالینم خواندم، پشیمان شدم. درست نمی‌دانم چرا، شاید به این خاطر که به نوشتن ایمان ندارم، نوشتن زندگی، زندگی را تعریف نمی‌کند، آن را تحریف می‌کند. شما نویسنده‌ها حقایق را تحریف می‌کنید.»(ص 12) و این راوی است که «تریستانو» را برای ما شرح و توصیف می‌کند. تریستانویی که خود همین راوی است و تازه بعد از گذشت 84 صفحه از داستان هویت‌اش را بر ما آشکارمی‌کند: «این گاگلیونای نامرد گاه‌گاهی برای من تله می‌چیند. سؤال‌های خائن ازمن می‌کند، فکر می‌کند که من عقل و هوشم را از دست داده‌ام، که دیگر یادم نیست که من، تریستانو، قهرمان ملی، همان کلارک فرمانده آن روزها هستم.»(ص 84) تریستانو خود اوست و داستانی که روایت می‌شود. روایت خود اوست، حدیث نفسی است که در فضایی هذیانی سرشار از بوی قانقاریا و مرفین و مرگ روایت می‌شود. روایت‌های شکسته، شکسته و نیم‌بندی که دایم قطع می‌شوند ودر جایی دوباره به‌هم پیوند می‌خورند.

این تکنیک، تکنیکی است که به عمد ازسوی «تابوکی» انتخاب شده تا خواننده در فضای روایت قرار گرفته، روحیات و حالات راوی را از شیوه نقل روایت به دست آورد. شیوهٔ روایت انتخاب شده برای وادار کردن مخاطب و ورود به این گستره همذات‌پنداری آن‌چنان با قدرت انجام می‌گیرد که مخاطب احساس راوی را با تمام گوشت و پوست خود لمس می‌کند. تابوکی باز ظرافتی تمام متن را با غایات فلسفی و نگرش خویش از جهان آشفتهدرهم می‌آمیزد و تحت تأثیر آدم‌هایی که هریک چیزی به او آموخته‌اند قرارمی‌گیرد. یک‌جا پاستال به میانه می‌آید و در جایی دیگر آندره ژید. به این نمونه نگاه کنید:

کمی صبور باش و گوش بگیر، یاد بگیر که ارزش چیزها در خود آن‌ها نیستدر نقطه دید ما به آن‌هاست، وسعت یک چشم‌انداز را فقط یک نگاه وسیع می‌بیند و بس (ص 85) و کیست که این سخن ژید را به خاطر نیاورد که می‌گفت:

«بگذار بزرگی در نگاه تو باشد نه در چیزی که به آن می‌نگری».

راوی داستان روایتگر بی‌رحمی است که تصویر جهان روبه‌رو در نظرش منزجرکننده و سرشار از ناامیدی است. بیمرای او اشاره به بیماری قرنی دارد که از پس حضور هیتلرها، موسیلینی‌ها و فرانکوها، غم‌انگیزتر از پیش شده وخواست مرگ به تنها خواست بدیهی و انکاناپذیر آن تبدیل شده است. این‌جاست که راوی به یکی از نویسندگانی اشاره می‌کند که او را دوست می‌داردچرا که او به گفته راوی:

«شجاعت این را داشت که پای خود را در برکه‌های گه قرنی که در آن زندگی می‌کنیم بگذارد و آن را از نزدیک به ما نشان دهد. پا در گه دیگران گذاشتن شجاعت زیادی می‌خواهد، می‌دانی.»(ص 87)

در پس این نگاه ناامید و لوچ به زندگی، راوی هذیانی طنز ناخواسته‌ای را بهیاری می‌گیرد تا بی‌رحمی مستتر در واقعیت بیرونی را با چاشنی طنزی تلخ وسیاه درهم آمیزد: «آه اگر خالهٔ من دو […] داشت، دایی‌ام می‌شد…با این اگرها نمی‌شود زندگی را دوباره از نو ساخت.»(ص 88 کنایه، عنصر دیگر مورد استفادهراوی است که جابه‌جا از آن استفاده می‌کند: «رزاموندا کمی چشمانت را باز کن، ما در اسپانیا هستیم. ژنرال فرانکو به فکر مدرنیت نیست. به فکر امریکایی‌هانیست، فقط به فکر این است که اروپا را از دست کمونیسم نجات دهد، این‌جابرای جواب اعتراض‌ات به ریش‌ات می‌خندند و می‌گویند که دستگاه تهویه هوایشما به درک، ما هوای خنک داخل کیسه‌ها را داریم.»(ص 91)

ناامیدی ناشی از خواست مرگ که به عنوان امری تحمیل شده به سراغ راوی آمده، گاه‌به‌گاه افسون‌اش می‌کند، بر جانش چنگ می‌اندازد، از چنگ زمان بیرونش می‌کشد، او جایی بیرون از زمان می‌ایستد و در ما نظاره می‌کند. راز این کلام منقطع، این نفس‌های به شماره افتاده در چیست؟ حدیث نفس راوی دعوت به فراموشی است. فراموشی زمانی که رفته است و می‌رود و راوی‌ای کهدیگر نخواهد بود: «زندگی را روزشماری نکنیم، دیگر دیر است، دردی را دوانخواهد داد. مثل این می‌ماند که من خواب باشم و تو بیایی و بیدارم‌ سازی، بهزور از من بپرسی چه جایی بودم، چه کسی بودم، با چه کسی بودم؟ آیا خودم بودم؟ همان بودم؟ و چرا؟ چرا ندارد. عزیز من کارهای زندگی همین‌اند، زحمت جواب چون‌وچرایش را هم به خود نمی‌دهند. حرف ضرب المثل قدیمی درستاست که می‌گوید شروع احساس مسئولیت‌ها در خواب روی می‌دهد، برایم ازکودکی‌هایت بگو مادری، از خواب‌هایت، از دوستانت، از پارتیزان‌های آن دورانگذشته. آن‌هایی که مثل من سرموقع بیدار نشدند و اکنون چند وجب زیر خاک کوه‌ها به دنیای خواب تعلق دارند.»(ص 93)

«تریستانو می‌میرد» متن آوانگاردی است. راوی در ابتدا زندگی تریستانو و آن‌چه بر او گذشته را روایت می‌کند و خود را در مقام خاطره‌گویی که در برابرنویسنده ایستاده، قرار می‌دهد. از خلال این متن آوانگارد، نویسنده روایت مرگمردی را به نگارش درمی‌آورد که به ایدئولوژی‌ها بدبین است. ایدئولوژی‌ها از پس روزگار جنگ رنگ باخته‌اند و شعار عدالت و آزادی هر دو یک‌جا به‌هم رسیده‌اند. تا خواب جهان را آشفته سازند و در قماری تلخ دار و ندار جهان را به حراج بگذارند. «تابوکی» گاه متن خویش را به یک متن تغزلی نزدیک می‌کند و از پس این روایت تغزلی دهشت روزگار بی‌رحم را به تصویر می‌کشد. «آه‌ ای ماه زیبارو، ماه خاموش، ماه ساکت، بگو چه مرگی بعد از این مرا تسکین خواهد داد، منی که ساعتم هنوز فرانرسیده است و ساعت‌های بی‌پایان دهشتناکی در انتظارم هست؟ بگو چرا زمان من رفت، فصل من گذشت. شاخهٔ من خشکید ولی به‌جایاین که من بمیرم، گل کوچک نازنین من مرد؟» راوی این دهشت، روایتگر جهانتلخ و تیره است، این روایتگر تلخ‌اندیش به تمدن غرب می‌تازد و انتقاد می‌کند:

«این روزها، آن سوی اقیانوس، غرب تازه دیگری، با بمب اتمی در یک دست و پرچم آزادی در دست دیگر، آواز سر داده است که تمدن واقعی غرب اوست.»(ص 124) تابوکی عمق تراژیک این دهشت را در جایی دیگر برای ما این‌گونه بازگویی می‌کند: «یک روز اما، وقتی که ظواهر امور نشان بر این می‌دادند که همه چیز تمام شده است، همه‌چیز به وضوح برای او آشکار شد. ششم ماه اوت هزار ونه صد و چهل‌وپنج بود. ساعت هشت و پانزده دقیقهٔ صبح…آن روز صبح، تریستانو ناگهان دریافت که دشمن مغلوب نامرد جای خود را به نامردی دوست فاتح داده است. دومین جنایت علیه بشریت این قرن خوش و خرم، داشت رو به پایان می‌رفت که اولین بمب اتمی دوستداران بشریت بر سر دویست هزار مردم بی‌گناه ریخته شد. (ص 133)

در سرتاسر این متن حزن‌آلود، حرکت نویسنده و راوی درهم تنیده شده و امکان نشانه‌گذاری به عمد فراموش شده است. راوی در حال روایت متن را به ناگهان در اختیار نویسنده قرار می‌دهد و بعد در جای جای داستان از وی به علت عدم ارزیابی درست یا انتخاب معادهای نامناسب انتقاد می‌کند. در این روایت پاره‌پاره سویه اصیل و پنهان متن که همانا، هراس از مرگ است بر ما عیان می‌شود. خواست مرگ در مقابل خواست زندگی: «احساس نامحسوسی است که می‌آید، موج بیم و هراس را به ‌ قفسه سینه‌ام می‌کوبد. دروغ را منقلب می‌کند، ویران می‌کند، خالی می‌کند، پر می‌کند از هیچ‌وپوچ، دیده‌اید در اخبار مستند سینمایی چه‌گونه ساختمان‌های قدیمی را بمب گذاشته و از درون خراب می‌کنند؟ در یک آن، تمام بنا در خود فرومی‌ریزد، از داخل می‌میرد. احساس من احساس این بنای قدیمی است. تن من در درون خود می‌ریزد.»(ص 145)

تابوکی مواجهه با وضعیت تراژیک بشری را از خلال مسأله مرگ قهرمان روایت می‌کند. شکستن قالب‌ها و برساختن ایده‌های تازه از دل ایده‌های پیشین، ایده‌ای نقض می‌شود تا ایده‌ای دیگر در نگاه ما به جهان شکل بگیرد. این سرنوشت انسان است. انسان ناقص و سترون، ایده‌های دنیوی در قرنی که دیوانه‌های خطرناک در جهان بیرونی حکم‌فرمایی می‌کنند، مردم اما به اشتباه ازپهلوان‌پنبه‌های غیرعادی هراس می‌کنند. این هم خود حکایتی است.

منبع: شماره 69 نشریه گلستانه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

اگر مجموعه ارباب حلقه‌ها را پیکسار بازسازی کند …

مجموعه فیلم ارباب حلقه‌ها به کارگردانی پیتر جکسون و بر اساس رمان فانتزی حماسی نوشته جی. آر. آر. تالکین، دارای شخصیت‌های متنوعی بود. برخی از آنها اینها هستند:فرودو بگینز (با بازی الیجا وود): قهرمان داستان، فرودو، هابیتی است که تبدیل به…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

خوشمزه‌ترین غذاها در کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی

ذائقه مردم کشورهای مخالف متناسب با فرهنگ و مواد غذایی اولیه در دسترس به میزان زیادی با هم متفاوت است تا آن حد که گاه باعث شگفتی ما می‌شود که چطور به خوردن این غذاها می‌شود فکر کرد. اما به صورت متناسب ممکن است برخی غذاهای ما هم برای شهروندان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.