حلال های شیمیایی پر کاربرد در ساخت دارو

0

رپورتاژ

روزانه همه ما با داروها سر و کار داریم. این داروها هستند که باعث درمان یا کاهش رنج بیماری ها می شوند و به ما را در از بین بردن آن ها کمک می کنند. صنعت تولید دارو بی شک از گذشته دست خوش تغییرات بسیار بزرگی شده است و امروزه می تواند داروسازی را به عنوان یکی از صنایع پیشرفته نام برد.

علوم مختلف امروزه در کنار هم، صنعت داروسازی را تشکیل داده اند و ما شاهد تلفیق انواع رشته های مهندسی در کنار انواع رشته های تجربی به منظور ایجاد صنعت دارو در جهان هستیم.

صنعت داروسازی در کشور ما نیز امروزه جایگاه ویژه و خاصی دارد و با وجود تمامی مشکلات و سختی هایی که در طول این مسیر برای متخصصین ایرانی پیش آمده است، امروزه ما با چند شرکت داروسازی در کشورمان مواجه هستیم که هر یک با تولید محصولات با کیفیت و مرغوب نشان می دهند که ایران در این صنعت بسیار حساس چه جایگاهی را در اختیار دارد.

نقش حلال ها در ساخت دارو

در صنعت داروسازی از حلال های آلی برای عملیات ها، فرآیندها و بخش هایی چون محیط واکنش، تصفیه محصولات، تمیز کردن ابزار و تجهیزات و جداسازی استفاده می شود.

به دلیل آن که ممکن است حلال های شیمیایی که در انتهای کار باقی می ماند، مواد مطلوبی نباشند، متخصصین برای حذف آن ها از روش های گوناگونی استفاده می کنند. به منظور حذف مواد نیاز است تا تمامی اصول و معیارهای ایمنی بررسی شود.

بعد از تکمیل فرآیند خشک کردن باید بررسی و تجزیه و تحلیل ها صورت گیرد تا در این بررسی ها مشخص شود که آیا مقادیر حلال های شیمیایی استفاده شده در هر مرحله از تولید قابل قبول بیشتر نشود و از حد آن تجاوز نکنند.

امروزه حلال های جدیدی مثل مایعات فوق بحرانی یا مایعات یونی در فرآیندهای ساخت و تولید دارو جایگزین حلال های آلی شده اند. حلال های شیمیایی ارگانیک نیز نقش ویژه ای در این صنعت داشته و به طور مداوم در عملیات ها و فرآیندهای ساخت داروسازی نقش های مختلفی ایفا می کنند.

مصرف حلال ها در داروسازی

امروزه براساس آمارها، صنایع داروسازی به نسبت محصول نهایی که تولید می کنند بیشترین میزان مصرف حلال های آلی را دارند. استفاده از حلال ها در صنعت داروسازی به این شیوه است که در هر مرحله از فرآیند سنتز در نقش ماده فعال یا مواد تحریک کننده و در برخی از فرآیندها در طی فرمولاسیون مورد استفاده قرار می گیرد.

روش های مختلفی برای حذف حلال ها در صنعت داروسازی وجود دارد که به دلیل موانع جسمی و شیمیایی از تکنیک های خشک شدن در دمای بسیار بالا و به همراه فشار یا لیوفیلیزاسیون نمی توان در برخی از بخش ها استفاده کرد و این حلال ها بر روی محصولات نهایی باقی می مانند.

البته به صورت کلی مقدار کمی از حلال ها در محصول نهایی باقی خواهد ماند که به این حلال ها، حلال باقیمانده یا RS گفته می شود و همین طور از این حلال ها به عنوان ناخالصی های فرار آلی یا OVI نام می برند.

حلال های مورد استفاده در ساخت دارو

به صورت کلی حلال های بسیار زیادی به عنوان مواد شیمیایی دارویی در صنایع ساخت دارو مورد استفاده قرار می گیرند. اگر بخواهیم به بررسی هر یک از این حلال ها و موارد استفاده آن ها بپردازیم بی شک نیاز به ارائه توضیحات طولانی داریم.

به شکل کلی برای راحتی کار می توان آن ها را به دسته بندی های کوچک تر تقسیم کرد و بر اساس نوع هر یک از این حلال ها، آن ها را تفکیک کرد تا بتوان به این دسته بندی ها نظم داد.

به صورت کلی می تواند حلال هایی مورد استفاده در صنایع شیمیایی را در 11 بخش طبقه بندی کرد:

  • الکل ها
  • کتون ها
  • حلال های هالوژن دار
  • آمید
  • اترها
  • حلال های سولفوردار
  • آمین
  • نیتریل ها
  • استرها
  • هیدروکربن های آلیفاتیک
  • هیدروکربن های آروماتیک

هر یک از بخش های ذکر شده دارای حلال های شیمیایی مختلفی هستند که در صنایع داروسازی نقش های خاصی ایفا می کنند.

در بخش الکل ها شاهد حلال هایی چون اتانول، بوتانول، 2-اتیل هگزانول، ایزوپوتانول، ایزوپروپانول، متانول، پروپانول و پروپیلن گلایکول هستیم. همان طور که گفته شد هر یک از این حلال ها در بخشی از فرآیند مورد استفاده قرار می گیرند.

کتون ها شامل حلال هایی چون استون، متیل اتیل کتون، متیل ایزوبوتیل کتون، متیل ایزوپروپیل کتون، مزیتیل اکسید تری کلرو اتیلن می شوند. استون مورد استفاده در این بخش استون کومهو کره و مارتین می باشد.

حلال های هالوژن دار مورد استفاده در صنایع داروسازی مواردی چون اتیلن برومید، کلروفرم، اتیلن کلرید، دی کلرومتان، تتراکلور اتیلن و کربن تتراکلرید می شوند.

تنها آمید مورد استفاده به عنوان حلال شیمیایی در صنایع داروسازی دی متیل فرم آمید است.

حلال های طبقه اترها نیز شامل 1 و 4- دی اکسان، بوتیل اتر، اتیل اتزدی ایزوپروپیل اتر، تتراهیدروفوران و ترشری بوتیل متیل اتر می شوند.

همانند آمید، طبقه حلال های سولفور دار، استرها، نیتریل ها و آمین ها نیز تک عضوی بوده و به ترتیب حلال های دی متیل سولفوکسید، اتیل استات، استونیتریل و پیرپدین در آن ها قرار می گیرند.

اگر بخواهیم به حلال های هیدروکربن های آلیفاتیک اشاره کینم باید از سیکلوهگزان و هگزان نام ببریم و در بخش هیدروکربن های آروماتیک نیز می توان به دو حلال تولوئن و زایلن نام برد که در صنعت داروسازی نقش ویژه ای دارند.

خرید حلال های شیمیایی در صنعت داروسازی

اگر علاقه مند به خرید حلال های شیمیایی معرفی شده هستید، فروش حلال های شیمیایی سیگما شیمی به صورت اینترنتی و حضوری انجام می شود و شما می توانید محصول مورد نظرتان را با قیمت مقرون به صرفه و به راحتی از طریق سیگما شیمی سفارش دهید.

بی شک در بازار فعلی خرید مواد شیمیایی فرآیندی بسیار سخت و تا حدودی غیر ممکن است اما وب سایت سیگما شیمی سعی کرده تا عموم مواد شیمیایی پرکاربرد را به صورت یکپارچه جمع آوری کرده تا مشتریان و مصرف کنندگان بتوانند محصول مورد نظر خود را به راحتی از طریق این وب سایت سفارش داده و خریداری کنند.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.