جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای بوداپست

0

پایتخت مجارستان همه چیزهایی را در خود جای داده که یک شهر زیبا می‌تواند ارائه کند. ساختمان‌های تاریخی باشکوه، شب‌زنده‌داری و… بوداپست همچنین به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

بوداپـِست پایتخت، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور مجارستان و مرکز سیاسی، فرهنگی، تجاری، صنعتی و ترابری این کشور است.

بوداپست از سه بخشِ اُبودا (بودای قدیم)، بودا (تپه ای و در کرانهٔ باختری دانوب)، و پست (خلاف بودا کاملاً تخت و سمت خاوری رود) تشکیل شده‌است.

شهر باستانی آکوئینکوم که امروز خرابه‌های آن در شمال بوداپست است، سکونتگاه سلتها بوده که بعدها تبدیل به مرکز ایالات رومی پانونیای سفلی شد. در قرن نهم میلادی مجارها وارد این سرزمین شدند. در حمله مغول (‎۱۲۴۱–۱۲۴۲) شهر غارت شد ولی پس از آن مجدداً رونق یافت و به زودی به یکی از اصلی‌ترین مراکز رنسانس در اروپا تبدیل شد.

در سال ۱۵۴۱ با محاصرهٔ بودا (۱۵ سال پس از نبرد موهاچ) شهر بمدت ۱۴۵ سال بدست دولت عثمانی افتاد و در این دوره به لحاظ اقتصادی افت شدیدی کرده، جمعیت شهر به شدت کاهش پیدا کرد و قصر سلطنتی به ویرانه ای مبدل گشت ولی در سال ۱۶۸۶ آزاد شد. بوداپست (از اتحاد ۳ شهر پست، بودا و اُبودا) از سال ۱۸۷۳ تا سال ۱۹۱۷ به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز اروپایی و پایتخت امپراتوری اتریش-مجار به‌شمار می‌رفت که به پس از جنگ جهانی اول به موجب پیمان تریانون منحل شد. شهر هستهٔ اصلی آشوب‌ها و وقایع مهم در انقلاب ‎ ۱۸۴۸–۱۸۴۹، جنگ جهانی دوم و انقلاب ۱۹۵۶ مجارستان بود.

بوداپست یکی از زیباترین شهرهای اروپاست، که هر ساله چند میلیون گردشگر از آن دیدن می‌کنند.


پل “زنجیر” قدیمی‌ترین پل از ۹ پلی است که در سراسر رود دانوب وجود دارد. این پل سال ۱۸۴۹ میلادی ساخته شده است. در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۲ میلیون گردشگر از پایتخت مجارستان دیدن کرده‌اند. تعداد گردشگران در ده سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.


با عبور از پل “زنجیر” به منطقه “قلعه” می‌رسیم. خانه‌های ساخته شده به سبک باروک، موزه‌ها و کلیساها. اشراف مجار این‌جا زندگی می‌کردند.


کلیسای “ماتیاس” متعلق به ۷۰۰ سال پیش است. در این کلیسا مراسم عروسی بسیاری برگزار شده است. از جمله در سال ۱۸۶۷، امپراتور اتریش فرانتس یوزف و همسرش الیزابت در این کلیسا ازدواج کردند.


چندین استخر آب‌گرم در بوداپست قرار دارد که از چشمه‌های آب گرم تغذیه می‌شوند. دمای آن‌ها بین ۲۸ تا ۴۰ درجه سانتیگراد است.


ظرافت‌های معماری قرن نوزدهم در معماری این بنا دیده می‌شود. کافه‌ای زیبا که در سال ۱۸۹۴ افتتاح شده است.


بازار مرکزی بوداپست جایی است که گردشگران می‌توانند محصولات شهروندان محلی‌ را خریداری کنند. از صنایع دستی گرفته تا سبزی‌ها و گوشت و ماهی در این بازار به فروش می‌رسد.


کنیسه بزرگ یهودیان بین سال‌های ۱۸۵۴ تا ۱۸۵۹ ساخته شده و در طول جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دید. بعد از جنگ آن را بازسازی کردند.


“درخت زندگی” داخل کنیسه یادآور ۵۶۴ هزار قربانی هولوکاست در مجارستان است.


ساختمان پارلمان به ارتفاع ۹۶ متر و طول ۲۶۸ متر با ۷۰۰ اتاق. یونسکو بوداپست را در لیست میراث جهانی قرار داده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

شوخی با بناهای معروف و عجائب معماری دنیا یا میدجرنی – گمشده در ترجمه!

کاریکاتور شخصیت‌های مشهور را بسیار کشیده‌اند و دیده‌ایم، اما کشیدن کاریکاتور بناهای معروف زحمت بیشتری دارد. اما میدجرنی می‌تواند این زحمت را بسیار کمتر کند.کاربر شبکه اجتماعی دریت به نام mossymayn به تازگی این کار را کرده است:دروازه…

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…

چگونه از نشخوار فکری یعنی زیاد فکر کردن به چیزی تنش‌زا، رهایی پیدا کنیم؟

بعضی‌ها درگیر یک نوع نشخوار فکری می‌شوند. مثلا خاطرات بد گذشته، از دوران کودکی یا رابطه بد با شریک زندگی سابقشان را مرتب ناخواسته به هر بهانه‌ای مرور می‌کنند یا در مورد یک کار جزئی که می‌دانند انجام دادنش سخت نیست و از عهده‌اش برمی‌آیند،…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

عکس های رنگی مردم «عادی» در دوران استالین که توسط یک دیپلمات آمریکایی که به دلیل جاسوسی اخراج شد،…

زندگی مردم عادی چیزی است که آنچنان که باید و شاید ثبت نمی‌شود. مورخی را تصور کنید که پنج دهه بعد بخواهد در مورد تاریخ الان ایران تحقیق کند. او احتمالا انبوهی از روزنامه‌های و مجلات و کتاب‌ها و مصاحبه‌های شفاهی و آمارها یا اطلاعات سایت‌ها را…
آگهی متنی در همه صفحات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.