از بین روانشناس و روانپزشک به کدام یک مراجعه کنیم؟

0

رپورتاژ

با پیشرفت علم در دهه‌های اخیر، بسیاری از افراد با دردهای رایج بدنی آشنا هستند و حتی می‌دانند برای هر دسته از علائم بهتر است به کدام پزشک متخصص مراجعه کنند. اما اطلاعات در زمینه دغدغه‌های روانی کمتر است.

هنوز بسیاری از علائم این دغدغه‌ها در وجود افراد به خوبی شناخته نمی‌شود و راهکار درستی برای کاهش دغدغه‌ها ارائه نمی‌شود. همچنین معمولاً در زمانی که فرد تصمیم می‌گیرد که از متخصصان سلامت روان کمک بگیرد، فرق روانشناس و روانپزشک را نمی‌داند. بنابراین ارائه توضیحات کامل در مورد تفاوت این دو تخصص می‌تواند کمک‌کننده باشد.

نکته‌ی اصلی درباره فرق روانشناس و روانپزشک این است که، افراد در قدم اول برای مقابله با دغدغه‌های روانی خود باید به روانپزشک مراجعه کنند. در مرحله بعد ممکن است روانپزشک بر اساس وضعیت فرد او را به روانشناس ارجاع دهد. از آنجایی که یکی از ساده‌ترین راه‌های دریافت مشاوره با متخصصان سلامت روان، مشورت به شکل آنلاین یا تلفنی است، می‌توانید از سامانه اینترنتی دکتر ساینا در این زمینه کمک بگیرید. برای ارتباط با روانپزشک آنلاین دکتر ساینا اینجا را کلیک کنید.

فرق روانشناس و روانپزشک چیست؟

سوال اصلی برای افرادی که در ابتدای راه دریافت کمک روانی هستند این است که فرق روانشناس و روانپزشک چیست؟ خب واقعیت این است که پاسخ این سوال می‌تواند پیچیده باشد. این دو گروه تخصص همپوشانی‌های زیادی باهم دارند اما تفاوت‌های زیادی نیز در بین روانشناسان و روانپزشکان دیده می‌شود. کمکی که هر دو گروه از این متخصصان ارائه می‌کنند بر پایه‌ی برقراری ارتباطی سالم و موثر برای حل دغدغه‌های مختلف مراجع است.

روانپزشکان و روانشناسان به شکل مشترک از مهارت‌ها و شیوه‌های مختلفی برای کمک به دغدغه‌ها و اختلالات روانی استفاده می‌کنند. فرق روانشناس و روانپزشک این است که هر دو گروه از این متخصصان برای حل دغدغه‌های افراد با آن‌ها صحبت می‌کنند اما دکتر روانپزشک در کنار سلامت روان، وضعیت بیولوژیکی را نیز بررسی می‌کند. این بدان معناست که با وجود در نظر گرفتن عوامل رفتاری و اجتماعی، روانپزشکان سعی می‌کنند توجه ویژه‌ای نیز به ریشه فیزیکی دغدغه‌های فرد داشته باشند.

معمولاً میزان جلسات مشاوره با روانپزشکان کمتر است (البته گروهی از روانپزشکان روان درمانی‌های رفتاری طولانی‌مدت نیز انجام می‌دهند.) در حالی که روانشناسان بیشتر رویکرد رفتاری را پیش می‌گیرند و سعی می‌کنند با فهم علل زیربنایی و الگوهای رفتاری، راهی برای کمک به افراد پیدا کنند. بنابراین معمولاً جلسات روان‌درمانی توسط روانشناسان انجام می‌شوند و مراجع نیاز دارد برای مدتی به شکل مداوم در جلسات مشاوره شرکت کند.

زمانی که بحث فرق روانشناس و روانپزشک است، از رویکرد تحصیلی نیز به تفاوت این دو تخصص پرداخته می‌شود. روانپزشکان در ابتدا در رشته پزشکی تحصیل می‌کنند و سپس برای حوزه‌ی تخصص، تحصیل و آموزش در رشته تخصص اعصاب و روان را انتخاب می‌کنند تا بتوانند در این حیطه به افراد کمک کنند. از سوی دیگر، روانشناسان معمولاً دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای روانشناسی هستند و در این رشته تحصیل کرده‌اند.

راهنمای دریافت کمک سلامت روان

معمولاً تصور می‌شود که دریافت کمک در خصوص سلامت روان تنها به شکل مراجعه حضوری امکان دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد به دلیل کمبود وقت یا عوامل دیگر مراجعه به روانشناس یا روانپزشک را به تعویق می‌اندازند.

واقعیت این است که با پیشرفت علم و استفاده از تکنولوژی، دریافت کمک تخصصی در حوزه سلامت روان به شکل تلفنی یا آنلاین نیز ممکن شده است. برای دریافت اینگونه خدمات می‌توانید به سامانه مشاوره اینترنتی دکتر ساینا مراجعه کنید. اما علاوه بر فرق روانشناس و روانپزشک در رویکرد و تحصیلات، افرادی که می‌توانند از این دو گروه متخصص کمک بگیرند نیز متفاوت هستند و برخی از دغدغه‌های روانی به شکل بهتری توسط روانپزشکان حل می‌شوند.

برای کنترل و درمان چه مشکلاتی روانپزشک را انتخاب کنیم

روانپزشک می‌تواند دغدغه‌های روانی مختلفی را حل کند و به افراد در رسیدن به سلامت روان کمک نماید. از رایج‌ترین دغدغه‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • اسکیزوفرنی
  • افسردگی
  • مشکلات دوقطبی
  • مشکلات خوردن (آنوروکسیا، بولیمیا)
  • هذیان‌ها
  • استرس پس از سانحه
  • بی‌خوابی
  • اعتیاد
  • افکاری در مورد خودکشی یا وارد کردن آسیب به خود
  • مشکلات کنترل تکانه
  • خشونت
  • تفکرات منفی
  • توهم
  • استرس و اضطراب شدید

همچنین روانپزشکان دارای حیطه‌های عملکرد مختلف هستند که شامل روانپزشک کودک و نوجوان، روانپزشک اعتیاد، روانپزشک جنایی و… می‌شود.

مسیر رسیدن به سلامت روان

بسیاری از افراد که با دغدغه‌های روانی مختلف درگیر هستند، معمولاً زمانی که می‌خواهند از متخصصان حوزه سلامت روان کمک بگیرند دچار سردرگمی می‌شوند. دانستن تفاوت بین روانشناس و روانپزشک می‌تواند به افراد کمک کند بهترین راه را برای رسیدن به سلامت روان انتخاب نمایند. به طور کلی اگر این ویژگی‌ها را در خودتان مشاهده می‌کنید، نیاز به خدمات سلامت روان دارید:

  • احساس ناراحتی یا خستگی
  • مشکلات توجه
  • احساسات شدید
  • انزوا
  • تغییرات هیجانی شدید
  • ناتوانی در کنترل خشم
  • ناتوانی در کنار آمدن با اضطراب
  • توهم و هذیان
  • افکار آسیب‌زننده

فارغ از فرق روانشناس و روانپزشک، دریافت مشاوره از متخصصین حوزه سلامت روان می‌تواند به شما کمک کند زندگی شادتر و کارآمدتری داشته باشید. بنابراین همان‌طور که به سلامت بدنتان توجه می‌کنید، حواستان به سلامت روان نیز باشد. می‌توانید با استفاده از سامانه اینترنتی دکتر ساینا، به سادگی از محیط امن منزل خود مشاوره تلفنی یا آنلاین دریافت کنید. این سامانه با داشتن بیش از 450 متخصص در حیطه‌های تخصصی مختلف انتخاب‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید با خیالی آسوده مسیر سلامت را طی کنید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.