سپتیک تانک و انواع آن

0

رپورتاژ

سپتیک تانک ‌ها مخازنی هستند که در آن‌ها عملیات تصفیه فاضلاب به کمک فرآیند هایی مانند ته‌نشینی، شناورسازی و تصفیه بیولوژیکی صورت می‌گیرد.

از سپتیک تانک ها به طور معمول در مناطق شهری و روستایی استفاده و بهره برداری می شود. به عنوان جایگزینی برای سیستم های فاضلاب، سیستم های سپتیک تانک بزرگ به فیلتر زباله های جامد و مایع کمک می کنند. معمولاً سپتیک تانک ها در زیر زمین و در محوطه حیاط مجاور منزل قرار می گیرند. زهکش های سینک ظرفشویی، دوش و توالت همه به این مخزن می ریزند و سپس فیلتر می شوند. مواد سنگین تری به ته سپتیک تانک فرو رفته و آب و مایع فیلتر شده سپس از سپتیک تانک خارج می شود و در آن جا به یک منطقه مشخص تخلیه می شود. این یک روش کارآمد برای مراقبت از فاضلاب خانه شما بدون نیاز به لوله کشی خانه برای خطوط فاضلاب است.

یکی از مهم ترین و کاربردی ترین نوع سپتیک تانک، سپتیک تانک پلی اتیلن می باشد که تقریبا در تمام دنیا از این دستگاه استفاده و بهره برداری می کنند. سپتیک تانک پلی اتیلن به دلیل کیفیت بالا در ساخت و ماندگاری بسیار زیاد (بالای 100 سال) و نیز مقاومت در برابر شرایط جوی از فروش بسیار بالایی برخوردار است.

شرکت بزرگ پایپ ایران با تکیه ‌بر دانش فنی متخصصین خود و استفاده از تجارب بسیار زیاد پروژه‌ های اجراشده در سراسر کشور، در حال حاضر به‌عنوان شرکتی فعال و معتبر در کشور شناخته‌ شده است که سپتیک تانک ‌های خود را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ ترین قیمت به مشتریان خود عرضه می‌نماید.

پیشرفت تکنولوژی و سپتیک تانک ها:

در صورتی که بتوان راهکار هایی برای تهویه مطبوع و تخلیه آسان سپتیک تانک و در صورت امکان تخلیه گروهی آن پیشبینی کرد استفاده از این سیستم میتواند بسیار مفید بوده و مشکلات مربوط به شبکه های سنتی جمع آوری فاضلاب، چاه های جذبی)و شبکه های جدید اگو را مرتفع نماید.

البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی و سهولت در اجرا، سپتیک تانک ها دارای بخش بیشتری از سیستم تصفیه فاضلاب بوده به نحوی که در برخی از این سپتیک تانک ها، نه تنها بخش ته نشینی و متعادل سازی در سپتیک تانک مفروض گشته، بلکه بخش هوادهی و هاضم لجن،و … نیز در نظر گرفته می شود. این موضوع باعث هر چه بهتر شدن پارامتر های زیستی آب خروجی می گردد تا کمتر به محیط بیرونی آسیب وارد کند.

مصراف کلی سپتیک تانک ها در تعداد جمعیت های کمتر از ….. نفر می باشد و بیش از این تعداد بایستی حتما سیستم های تصفیه فاضلاب در نظر گرفته شود. اغلب در مراکز مسکونی، صنعتی، تجاری و اداری ،آپارتمان ها، کارگاه های عمرانی و خارج شهری، ورزشگاه ها و …. استفاده می شود که به اصطلاح منشاء پساب یا فاضلاب گفته می شود.

کاربرد سپتیک تانک:

سپتیک تانک در بخش های مختلف خانگی، بهداشتی و صنعتی کاربرد گستره ای دارد. در ادامه به برخی از کاربرد های اصلی سپتیک تانک اشاره می کنیم:

1_ پیش تصفیه و تصفیه فاضلاب بهداشتی که توسط ا واحد های مسکونی، مجتمع های تجاری، هتل ها و رستوران ها و مجتمع های اداری تولید می شوند.

2_ ذرات آلوده و جامدات معلق موجود در فاضلاب ها، چربی ها و روغن ها در فاضلاب که توسط رستوران ها و سالن های غذاخوری تولید شده اند را حذف می کند تا از پر شدن سریع چاه ها و گرفتگی لوله ها به دلیل تجمع چربی و ذرات رسوب جلوگیری کند.

3_ سپتیک تانک همچنین می تواند به جهت حفظ تعادل و پمپاژ فاضلاب در سیستم های تصفیه فاضلاب به کار گرفته شود.

طراحی سیستم سپتیک تانک فاضلاب:

طراحی از سیستم سپتیک تانک فاضلاب در محل، همان طور که ساخته شده است، باید توسط بازرس و یا پیمانکار ساخته شود و به سازمان تنظیم کننده تحویل داده شود. این اطلاعات باید در پرونده با آژانس نگهداری شود و نسخه ای از آن در اختیار صاحب خانه قرار گیرد. هر چاله دسترسی برای سپتیک تانک و سایر اجزای سیستم باید روی طرح با نقاط مرجع و مسافت تا حداقل دو جسم سطح دائمی در زاویه های متقابل یک دیگر نشان داده شود. این فرآیند به شما امکان می دهد سپتیک تانک را برای بازرسی و نگهداری در آینده و در عین حال به حداقل رساندن اختلالات منظره، در اختیار داشته باشید.

در حالی که ایده های کلی سپتیک تانک ها یکسان است، اما چند طرح برای انتخاب وجود دارد. اگر قرار است سپتیک تانک شما در منطقه ای با خاک شن و ماسه یا درشت نصب شود، سیستم سپتیک تانک از نوع فشار بهترین است. برای مناطقی که خاک یا خاک غنی دارند، سیستم سپتیک تانک جاذبه بهتر است. این باعث می شود که جریان فاضلاب تصفیه نشده به داخل زمین نفوذ کند و خاک اطراف آن را بارور کند. همانند اندازه، ممکن است برخی از محدودیت ها در مورد نوع سیستم سپتیک تانک که بر اساس مکان آن مجاز به استفاده از آن هستید وجود داشته باشد.

هم سیستم های سپتیک تانک محل کار در حال تأسیسات جدید و هم سیستم های فاضلاب موجود در محل در برخی مواقع نیاز به بازرسی دارند. پروتکل های بازرسی و فرم های نمونه برای سیستم های سپتیک تانک جدید در سایت و برای ارزیابی سیستم های فاضلاب موجود، سیستم های جذب خاک وجود دارد.

مزایای دستگاه سپتیک تانک:

از مهم ترین مزیت های دستگاه سپتیک تانک می توان به مواردی که در زیر آمده است اشاره کرد :

  • مناسب بودن در جهت تصفیه پساب واحد های کوچک به دلیل اینکه هزینه ساخت سپتیک تانک بسیار پایین می باشد.
  • پیچیده بودن دستورالعمل دستگاه سپتیک تانک.
  • پایین بودن هزینه ها در جهت نگهداری و تعمیرات.
  • فاقد تجهیزات متحرک و الکترومکانیکال می باشد.
  • دستگاه سپتیک تانک در هر موقعیتی قابل نصب می باشد و با هر پروژه ‌ای متناسب می باشد.

عملکرد سپتیک تانک پلی اتیلن:

سپتیک تانک ها مخازن سرپوشیده ای هستند که متشکل از چند بخش به جهت تفکیک فاضلاب از مواد جامد به جای مانده از ورود فاضلاب هستند .در سیستم های  سپتیک تانک آب و در کل فاضلابی که به همراه خود مواد جامد مانند فضولات انسانی را وارد سپتیک تانک مینماید. از یک سو ورود کرده و پس از ته نشینی مواد جامد موجود در فاضلاب طی چند مرحله از طرف دیگر خارج می گردد در این بین دیواره حائلی وجود دارد که مانع از ترکیب مجدد فاضلاب مایع با جامدات می گردد. جامدات پس از ته نشینی توسط باکتری هایی تجزیه و به انواع مایعات و گاز ها تبدیل می گردد و سپس توسط همان گاز به وجود آمده که متان می باشد باکتری های موجود از بین میروند. معمولا طی یک دوره یک ساله سپتیک تانک ها نیاز به تخلیه دارند که این تخلیه توسط دستگاه های مکنده و یا پمپ های لجن کش انجام می پذیرد.

دفع پساب سپتیک تانک:

کارایی سپتیک تانک ‌ها با توجه به کیفیت پساب خروجی و بررسی چاه جاذب آن ‌ها مشخص می ‌گردد. درصورتی‌که پساب خروجی بدون تصفیه مؤثر به آب‌ های سطحی و یا زیر زمینی وارد شود، خطرات بالقوه‌ای برای سلامتی انسان و اکوسیستم‌ های آبی دارد که این امر بستگی به عملکرد سپتیک تانک، زمان‌ماند پساب و فرآیند های فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی در داخل مخزن دارد. کیفیت پساب خروجی نیز به مواد آلی فاضلاب و استفاده از مواد شیمیایی در منازل که بر رشد و فعالیت باکتری‌ ها در مخزن تأثیر می ‌گذارد بستگی دارد. پساب خروجی علت اصلی آلودگی باکتریایی منابع آب است و در صورت نفوذ به منابع آب زیر زمینی مجاور، خطر شیوع انواع بیماری‌ ها را به همراه دارد.

قیمت سپتیک تانک پلی اتیلن :

قیمت سپتیک تانک ها بر مبنای موارد ذکر شده در بالا انجام می پذیرد. به این صورت که ابعاد و حجم سپتیک تانک چه مقدار است و این که نوع ترافیک و محل کارگذاری سپتیک تانک به لحاظ بار های ناشی از سطح زمین چقدر است تا در صورت صلاحدید از جنس ورق با ضخامت بیشتر در  تولید کننده سپتیک تانک پلی اتیلن  استفاده گردد. سپتیک تانک ها معمولا از لوله های دوجداره پلی اتیلن و در اقطار گوناگون بسته به نوع ظرفیت سپتیک تانک تولید می گردند از این رو و به جهت مواد پایه ای که در تولید لوله های پلی اتیلن (کاروگیت ) یا لوله پلی اتیلن دو جداره استفاده می گردد و به جهت نوسان نرخ مواد پلی اتیلن در هر روز میبایست به صورت روزانه و یا در یک بازه زمانی کوتا اقدام به دریافت قیمت سپتیک تانک های پلی اتیلن نمود. بنابراین قیمت مواد پلی اتیلن نیز به نوعی در اعلام قیمت سپتیک تانک دخیل می باشد. خواهشمند است جهت دریافت قیمت انواع سپتیک تانک در ابعاد مورد نیاز به موارد زیر توجه فرمایید.

  • ظرفیت سپتیک تانک بر اساس متر مکعب.
  • محل قرار گیری سپتیک تانک به جهت نوع فشار وارده از سطح (ترافیکی یا غیر تذافیکی).
  • در صورت امکان نقشه ای از نوع و اندازه سپتیک تانک مورد نیاز.
  • تعداد و مدت زمان مورد نیاز سپتیک تانک ها.

ابعاد سپتیک تانک پلی اتیلن:

سپتیک تانک ها همان طور که اشاره شد در ابعاد گوناگون به جهت ظرفیت بر متر مکعب تولید می شوند و معمولا این ابعاد به صورت محفظه هایی دایره ای شکل که از لوله کاروگیت تولید می گردد.

و به همین منظور اغلب سپتیک تانک ها به صورت استوانه هایی طراحی و تولید میگردند. سپتیک تانک ها در ابعاد گوناگون به صورت استوانه تولید می گردند این که چند متر مکعب فضا داخل این استوانه داشته باشیم بستگی به نوع لوله و یا محفظه ی استوانه ای شکل دارد. لوله های مورد استفاده در ساخت سپتیک تانک ها معمولا در سایز های ۱۲۰۰ میلیمتر ,۱۴۰۰ میلیمتر ,۱۶۰۰ میلیمتر ,۲۵۰۰ میلیمتر ,۳۰۰۰ میلیمتر به عنوان قطر محفظه مورد استفاده قرار می گیرند که این استوانه ها با توجه به محل دفن سپتیک تانک به لحاظ نوع تردد وسایل نقلیه در انواع پر فشار یا ترافیکی و یا کم فشار تولید می گردند که این مسئله به نوع لوله تولیدی مرتبط می گردد که در چند نوع فشار یا مقاومت حلقوی تقسیم می گردد به این صورت که این فشار های حلقوی در انواع ۴  کیلو نیوتن بر متر ۶ کیلو نیتون بر متر ۸ کیلو نیوتن بر متر ۱۶ کیلو نیوتن بر متر و ۳۱٫۵ کیلو نیوتن بر متر مربع خاک می باشد.

طراحی سپتیک تانک فاضلاب:

در طراحی سپتیک تانک فاضلاب باید به موارد زیر توجه کرد:

  • ورودی فاضلاب، شامل لوله و بافل ورودی.
  • در طراحی سپتیک تانک مخزن اول که بیشترین حجم را به خود اختصاص می دهد، معمولا ۶۰ الی ۷۰ درصد حجم کل سپتیک تانک را شامل می شود.
  • دیواره جداکننده اول سپتیک تانک فاضلاب، که باعث جلوگیری از ورود لجن و چربی به مخزن زلال ساز سپتیک تانک فاضلاب می شود.
  • در طراحی سپتیک تانک فاضلاب مخزن زلال ساز، این مخزن تقریبا ۳۰ درصد حجم سپتیک تانک را شامل شده و در آن فاضلاب عاری از مواد قابل ته نشینی و شناوری تجمع می یابد.
  • مجرای خروج بیوگاز (وِنت) ، از طریق این مجرا گاز های تولید شده ناشی از فرآیند های بی هوازی از سپتیک تانک فاضلاب خارج می گردد.
  • سیستم خروجی فاضلاب از سپتیک تانک، شامل بافل و لوله خروجی می باشد.

مواردی جهت بهبود کاربری سپتیک تانک پلی اتیلن:

در هنگام پر شدن سپتیک تانک هر چه سریع تر جهت خارج کردن لجن اقدام نمایید.

از ورود مواد و یا قطعات پلاستیکی و تجزیه ناپذیر به درون سپتیک تانک جلوگیری نمایید.

از ورود مواد شیمیایی و سموم به داخل سپتیک تانک جلوگیری نمایید.

هرگز تمام لجن داخل سپتیک تانک را خارج ننمایید چرا که ته مانده لجن در داخل سپتیک تانک باعث بهبود و عملکرد بهتری در سپتیک تانک می گردد.

در هنگام گرفتگی و یا مسدود شدن سپتیک تانک حتما از آب داغ به جای مواد شیمیایی استفاده نمایید

ممانعت از تردد ماشین آلات سنگین و سبک از محل دفن سپتیک تانک  به کررات.

مکان یابی سپتیک تانک:

در سطحی هموار ساخته شود، سپتیک تانک در جهت مخالف وزش باد های غالب ساخته شود.

چند نکته:

طول انباره مستطیل شکل را ۲ تا ۴ برابر پهنای آن انتخاب می کنند. عمق موثر برای انباره سپتیک تانک باید ۱٫۲ متر باشد.

عمق موثر سپتیک تانک عبارتست از فاصله آزاد فاضلاب تا کف تانک.

فاصله سطح فاضلاب تا سقف انباره سپتیک تانک حداقل باید ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر باشد.

برای زلال سازی بهتر فاضلاب سپتیک تانک معمولاٌ سپتیک تانک ها را دو یا سه مخزنه می سازند که حجم قسمت اول سپتیک تانک را دو برابر حجم قسمت های بعدی طراحی می کنند. که این امر به منظور جلوگیری از نوسانات سطحی فاضلاب و طولانی تر کردن تخلیه لجن صورت می گیرد.

ضریب تبدیل آب مصرفی به فاضلاب معمولاٌ برابر ۸۰ درصد در نظر گرفته می شود.

میزان تولید فاضلاب با توجه به سرانه مصرف آب و ضریب تبدیل آن به فاضلاب برای زمان ماند ۱۲ تا ۱۵ ساعت (به دلیل عدم حضور پرسنل عملیاتی در طول روز) طراحی می گردد.

کارخانه تولید سپتیک تانک پایپ ایران:

گروه تولیدی و صنعتی پایپ ایران در بسیاری از برنامه های آموزش محلی و ملی در زمینه طراحی، نصب و مدیریت سیستم های سپتیک تانک و تحقیقات مرتبط را ارائه می دهد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سپتیک تانک و فرایند تولید سپتیک تانک و همچنین سؤالات بیشتر در مورد راه حل های کمکی سپتیک تانک یا سایر دستگاه های هضم کننده، لطفاً با کارشناسان و متخصصان پایپ ایران از طریق شماره تماس های 02188565085 و 02166483199  در ارتباط باشید.

 

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.