کتاب تحول در سخنرانی به روش تد – راهنمای رسمی تد برای سخنرانی عمومی

0

حضور بر روی صحنه و اینکه صدها جفت چشم به شما خیره شوند، اضطراب آور است.  اگر مضطرب شوید و تپق بزنید، چه؟! اگر به کل فراموش کنید که چه می‌خواستید بگویید، چه؟ شاید تحقیرتان کنند. شاید این حرفه را ترک کنید. شاید ایده‌ای که به آن باور داشتید برای همیشه مدفون شود.

این فکر و خیال‌ها می‌توانند خواب را از چشمان شما بربایند.

شاید باورتان نشود که تقریبا همه افراد ترس از سخنرانی عمومی را تجربه کرده‌اند. در واقع پژوهش‌هایی که از افراد خواسته‌اند تا ۵ ترس اصلی‌شان را بیان کنند، اغلب گزارش می‌کنند که سخنرانی عمومی پرتکرارترین گزینه است و جلوتر از مار، ارتفاع و حتی مرگ قرار دارد.

اما چرا؟ پشت میکروفون هیچ هیولایی پنهان نشده است؛ احتمالش تقریبا صفر است که از روی صحنه به دیار باقی بروید؛ حاضران هم با چهارشاخ به شما حمله نخواهند کرد. پس چرا این همه اضطراب؟

دلیلش این است که چیزهایی زیادی در معرض خطر قرار می‌گیرد: نه فقط تجربه آن لحظه، بلکه اعتباری که طی سالیان اندوخته‌ایم. اینکه دیگران چه فکری درباره ما می‌کنند، به شدت مهم است. ما موجوداتی به شدت اجتماعی هستیم و علایق، احترام و پشتیبانی یکدیگر را خواهانیم. شادی آینده ما به میزان باورناپذیری به این واقعیت‌ها گره خورده است و حس می‌کنیم که آنچه بر صحنه روی می‌دهد، خوب یا بد، تأثیری مستقیم بر اعتبار اجتماعی می‌گذارد.

اما اگر نگرش درستی داشته باشید، می‌توانید از این ترس به مثابه ابزاری جادویی بهره بگیرید و این ترس می‌تواند محرکی باشد که شما را وامی دارد تا به خوبی برای سخنرانی آماده شوید.

این دقیقا همان اتفاقی است که برای مونیکا لوینسکی در تد افتاد. این مخاطرات برای او در بالاترین حد ممکن بودند. هفده سال قبل، او در معرض بدترین نوع تحقیر عمومی قابل تصور قرار گرفته بود، تجربه‌ای چنان مهیب که تقریبا او را از پای درآورد. حالا او می‌خواست به زندگی عمومی علنی‌تری بازگردد و داستانش را روایت کند.

اما او سخنران عمومی متبحری نبود و می‌دانست که اگر خراب کند، اوضاع فاجعه بار می‌شود. به من گفت: «اضطراب» کلمه‌ای نیست که گویای حالم در آن لحظات باشد. بیشتر شبیه این بود که… رعشه به جانم افتاده باشد. آماج ترس و حمله‌های عصبی بودم. اگر آن روز صبح می‌شد انرژی اعصابم را مهار کرد، به نظرم بحران انرژی برطرف می‌شد. نه تنها قرار بود در برابر جمعیتی محترم و باهوش روی صحنه بروم، بلکه این حرف‌ها تصویربرداری می‌شد و احتمالش خیلی زیاد بود که در سایت‌های پربازدید در معرض دید همگان گذاشته شود. من به دلیل سال‌ها تحقیر عمومی، با پیامدهای طولانی آسیب‌های روحی دست و پنجه نرم می‌کردم. ناامنی عمیقی در نهادم ریشه دوانده بود که من درخورتد نیستم. من با تجربه درونی خودم در جدال بودم.

با این حال مونیکا راهی یافت تا این ترس را از خود دور کند. او از تکنیک‌هایی شگفت استفاده کرد و نتیجه گرفت. سخنرانی‌اش در آن رویداد با تحسین فراوان روبرو شد، طی چند روز به یک میلیون بازدید رسید و نقدهایی پرشور را در فضای آنلاین به دنبال داشت.

در واقع، هر کجا را که بنگرید، افرادی را می‌بینید که از سخنرانی عمومی هراسان بودند، اما راهی یافتند تا در این زمینه بهبود یابند: از اینر روزولت  و وارن بافت گرفته تا شاهدخت داینا که همه او را«دای خجالتی» صدا می‌زدند و از سخنرانی بیزار بود، اما بالاخره راهی یافت تا به شکلی غیررسمی و با روش خودش صحبت کند و جهان هم شیفته‌اش شد.

اگر بتوانید خوب سخنرانی کنید، آن سوی قضیه شگفت آور خواهد بود. سخنرانی ایلان ماسک در دوم آگوست ۲۰۰۸ برای کارکنان اسپیس ایکس را در نظر بگیرید.

ماسک سخنران عمومی متبحری محسوب نمی‌شد؛ اما آن روز واژه‌هایش نقطه عطفی را برای شرکتش رقم زدند. تا آن زمان اسپیس ایکس دو بار در پرتاب موشک‌هایش شکست خورده بود. حالا روز سومین پرتاب بود و همه می‌دانستند که شکست شاید به تعطیلی شرکت بینجامد. موشک فالکون از روی سکوی پرتاب اوج گرفت، اما درست بعد از اولین مرحله سقوط کرد و فاجعه رخ داد: فضاپیما منفجر شد و تصاویر ویدیویی قطع شدند. حدود 350 کارمند جمع شدند ، غبار ناامیدی در فضا آکنده بود. ماسک در جمعشان حاضر شد تا برایشان صحبت کند. گفت که همیشه می‌دانستند که این کار دشواری است، اما به رغم آنچه روی داده، آن‌ها امروز به موفقیتی دست یافته‌اند که معدودی از ملت‌ها، چه برسد به سازمان‌ها، توانسته‌اند بدان دست یابند: مرحله اول پرتاب را با موفقیت انجام دادند و فضاپیمایی را به لایه بیرونی جو فرستادند. حالا باید خودشان را جمع کنند و به سر کارشان برگردند.

ایلان، با تمام شدت و حدتی که بعد از بیش از ۲۰ ساعت بیخوابی قادر بود در خودش جمع کند، گفت که «من شخصا هرگز تسلیم نمی‌شوم، هرگز به معنای واقعی کلمه». به نظرم بعد از این سخنرانی خیلی از ما حاضر بودیم با او وارد جهنم شویم، آن هم درحالی که تنها کرم ضد آفتاب در دست داشتیم. این تأثیرگذارترین نمایشی از رهبری بود که تا آن زمان شاهدش بودم. در عرض چند لحظه انرژی کل ساختمان از ناامیدی و تسلیم به شورمندی مهیب قاطعیت تبدیل شد و افراد به جای تمرکز بر گذشته، به آینده چشم دوختند.

سخنرانی چنین قدرتی دارد. شاید شما رهبر سازمان نباشید، اما یک سخنرانی کماکان قادر است درهای جدید را بگشاید یا حرفه‌ای را دگرگون کند.

انگاره اصلی کتاب حاضر این است که هر کسی که‌ ایده‌ای دارد که به گفتنش می‌ارزد، قدرت ایراد سخنرانی تأثیرگذار را دارد. آنچه حقیقت در سخنرانی عمومی مهم است، اعتماد به نفس با مهارت جلب توجه یا شیرین زبانی نیست؛ این است که چیزی ارزشمند برای گفتن داشته باشید.

ایده هر آن چیزی است که شاید نگرش افراد را به دنیا تغییر دهد. اگر بتوانید ایده‌ای جذاب را در ذهن افراد برانگیزید، کاری شگفت کرده‌اید، هدیه‌ای بی‌بها به آنان بخشیده‌اید و به معنای واقعی کلمه، بخشی کوچک از شما، جزئی از آنان شده است.


کتاب تحول در سخنرانی به روش تد
راهنمای رسمی تد برای سخنرانی عمومی
نویسنده : کریس اندرسن
مترجم : اعظم غلامی ، ایمان آقابابایی ، زهرا مظاهری
نشر هومیس
۳۱۹ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

چه می‌شد اگر انیمیشن‌های استودیو جیبلی را کسی با آبرنگ می‌کشید – کاری که لوئیز تریر کرده!

در این نقاشی‌های زیبای لوئیز تریر، طرفداران استودیو جیبلی فورا انیمیشن‌های یه یاد ماندنی را که از آنها الهام گرفته شده، تشخیص خواهند داد.لوئیز تریر، نقاش و مجسمه‌ساز فرانسوی با الهام از شخصیت‌های انیمیشن‌های شناخته شده از استودیو جیبلی،…

معماری‌هایی که واقعا شایسته تحسین هستند و ستایش هنری ما را برمی‌انگیزند

تناسب اجزا، انحناها، هماهنگی با فرهنگ و شرایط اقلیمی، عظمت، رنگ‌ها یا نشانه‌های قدمتی که ما را به خلسه‌های پر از تخیل می‌برند، هر کدام از اینها ممکن است یک عمارت را شاخص و برجسته کنند.در این پست بناهایی را با هم مرور می‌کنیم که هر یک از…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5