هماتوم در بارداری چقدر خطرناک است؟

0

رپورتاژ

حساس‌ترین دوره‌های زندگی برای خانم‌ها به حساب می‌آید. موهبت مادر شدن و نگهداری از کودک در رحم، برای خانم‌ها بسیار مهم و ارزشمند است. از آنجایی که در دوره بارداری، سلامت جنین و مادر به سالم بودن بدن مادر وابسته است، نیاز است خانم‌ها توجه ویژه‌ای به بدن خود داشته باشند.

یکی از مشکلاتی که ممکن است مادران را تهدید کند، هماتوم در بارداری است. برای پیشگیری و مقابله با این معضل، بهتر است خانم‌ها از متخصص زنان کمک بگیرند. مشاوره آنلاین یا تلفنی با متخصص زنان می‌تواند در مسیر بارداری کمک‌کننده باشند. دکتر ساینا به عنوان منبعی برای دریافت خدمات پزشکی آنلاین و تلفنی کارکرد دارد. می‌توانید برای دریافت مشاوره آنلاین زنان و زایمان همین حالا به سایت دکتر ساینا مراجعه کنید. در این نوشته نگاهی عمیق‌تر به عارضه هماتوم در بارداری داریم.

هماتوم در بارداری چیست؟

خونریزی در دوران بارداری علامتی بسیار هشداردهنده است. اما این علامت همیشه به معنای سقط و آسیب به جنین نیست. گاهی خون‌ریزی یکی از نشانه‌های نوعی لخته خون به نام هماتوم است. هماتوم در بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که لخته‌ای از خون در بین جفت و دیواره‌ی رحم ایجاد می‌شود. هنوز علت ایجاد شدن هماتوم کاملاً مشخص نشده است اما عوامل مختلفی می‌توانند باعث به وجود آمدن این لخته‌های خونی شوند. در صورت مداوا و انجام مراقبت‌های درست، خطر وجود این لخته‌ها کاهش می‌یابد و مادر می‌تواند زایمانی طبیعی و نرمال داشته باشد.

علل ایجاد هماتوم

به نظر می‌رسد هماتوم در بارداری زمانی ایجاد می‌شود که جفت (اندامی که در طول بارداری وظیفه‌ی رساندن اکسیژن و مواد غذایی به جنین را بر عهده دارد)، از دیواره رحم جدا می‌شود. علت احتمالی دیگر این است که تخمک بارورشده در رحم در مکان بدی جایگزین شده باشد. این جایگزینی نادرست می‌تواند منجر به ایجاد خونریزی و لخته‌های خونی شود.

پژوهش‌ها مشخص کرده‌اند که هماتوم در بارداری در مواردی که لقاح به شکل مصنوعی انجام شده است بیشتر دیده می‌شود. همچنین مادرانی که قبلاً وضع حمل دیگری انجام داده‌اند یا خانم‌هایی که سنشان نسبتاً زیاد است بیشتر در خطر ابتلا به هماتوم در بارداری هستند. البته باید یادآوری کنیم که خونریزی‌های هماتوم علتی برای سقط شدن جنین نیستند. هماتوم کوچک است و در ابتدای بارداری ایجاد می‌شود.

نشانه‌ها و علائم ایجاد هماتوم

اصلی‌ترین نشانه‌ی ایجاد شدن هماتوم در بارداری خونریزی است که ممکن است در حد چند لکه باشد یا شدت بیشتری داشته باشد. حتی در مواردی امکان دارد هماتوم منجر به خونریزی نشود و فقط در آزمایش‌های سونوگرافی وجود آن در نظر گرفته شود. به طور کلی از هر چهار خانم، یک نفر تا اواسط دوران بارداری دچار خونریزی رحمی می‌شود و ممکن است علت این خونریزی هماتوم باشد. در مواردی که خونریزی با شدت زیادی وجود دارد، برخی خانم‌ها انقباضات رحمی را نیز تجربه می‌کنند.

آیا هماتوم در بارداری خطرناک است؟

هماتوم معمولاً در یک سوم اول بارداری اتفاق می‌افتد و هرچقدر زمان ایجاد شدن آن زودتر باشد، خطر کمتری برای سلامت جنین دارد. به طور کلی، هماتوم‌های کوچکی که در سطح جفت تشکیل می‌شوند بسیار کم خطرتر از انواعی هستند که زیر جفت و نزدیک جنین ایجاد می‌شوند.

همچنین خطر هماتوم‌هایی که تغییر اندازه نمی‌دهند کمتر است. اگر هماتوم رشد کند ممکن است باعث جدا شدن کامل جفت از دیواره رحم شود. اگر بیش از سی درصد جفت از دیواره جدا شود، خطر بزرگ شدن هماتوم بسیار زیاد می‌شود و حتی ممکن است با سقط شدن جنین یا زایمان زودهنگام شود.

درمان هماتوم بارداری

به طور کلی ضرورت دارد خانم‌هایی که در دوران بارداری دچار خونریزی می‌شوند، به متخصص زنان مراجعه کنند. هماتوم در بارداری ممکن است موجب افزایش خطر سقط جنین شود و به همین علت نیاز است مادر تحت نظارت کادر درمان باشد. با کمک متخصص زنان می‌توان عوارض هماتوم را کنترل کرد. پزشک بر اساس اندازه و محل هماتوم، درباره راهکارهای کنترلی تصمیم‌گیری می‌کند. برای کاهش خطر، مادران مبتلا به هماتوم نباید اجسام سنگین بلند کنند یا ورزش‌های شدید انجام دهند. مادر باید بیشتر استراحت نماید تا از افزایش فشارخون جلوگیری شود. همچنین مصرف زیاد مایعات به کاهش فشار و غلظت خون مادر کمک می‌کند.

در دوران بارداری ضرورت دارد که مادر به شکل منظم با متخصص زنان درباره وضعیت سلامت خود مشورت نماید. متخصص با بررسی سلامت بدنی مادر و جنین، در صورت ایجاد هر گونه مشکل می‌تواند به سریع‌ترین شکل ممکن اقدامات درمانی و کنترلی را آغاز کند. از آنجایی که مراجعه حضوری به متخصص زنان می‌تواند سخت و زمان‌بر باشد، مشاوره آنلاین یا تلفنی مکمل درمانی مناسبی به حساب می‌آید. می‌توانید با مراجعه به سامانه اینترنتی دکتر ساینا، از بین متخصصان فعال در این سامانه مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید و وضع سلامت خود را با او در میان بگذارید. پزشک در صورت نیاز شما را برای ویزیت و مشاوره حضوری ارجاع خواهد داد. برای دریافت مشاوره آنلاین زنان و زایمان همین حالا به سایت دکتر ساینا مراجعه کنید. همچنین برای دریافت خدمات می‌توانید اپلیکیشن دکتر ساینا را روی گوشی تلفن همراه خود نصب نمایید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.