آشنایی با مراحل و درجات هیپنوتیزم

رپورتاژ

در ملموس‌ترین تعریف می‌توان گفت ذهن انسان از دو بخش خودآگاه و ناخودآگاه تشکیل شده که بخش خودآگاه آن اعمال ارادی را کنترل می‌کند و ارتباط ما توسط حواس پنج گانه با این بخش برقرار می‌شود و بخش مرموز و مبهم ذهن همان بخش ناخودآگاه است که نود درصد اعمال را کنترل می‌کند.

هیپنوتیزم همان ارتباط مستقیم با ذهن ناخودآگاه یا همان شعور معنوی در غیاب ذهن خودآگاه است. هیپنوتیزم به وسیله تلقین پدید می‌آید و با تغییر در درک، تصویرسازی و تلقین‌پذیری همراه است. با اینکه اصطلاحاتی مانند خواب مصنوعی برای هیپنوتیزم به‌کاررفته است، اما هیپنوتیزم خواب یا بیهوشی نیست؛ بلکه حالتی مابین خواب و بیداری است که در آن انسان همواره آگاهی‌اش را حفظ می‌کند.

مراحل و درجات هیپنوتیزم

به‌طورکلی هیپنوتیزم چهار مرحله و هشت درجه دارد که عبارت‌اند از:

مرحله اول خود دارای دو درجه است. در درجه اول این مرحله تن آرامی و ریلکسیشن اتفاق می‌افتد و سوژه (کسی که هیپنوتیزم می‌شود) تحت تأثیر تلقینات هیپنوتیزور (کسی که سوژه را هیپنوتیزم می‌کند) به حالت آرامش تقریباً عمیقی می‌رسد. وقتی تحت تأثیر تلقینات چشم‌های سوژه به صورت غیرارادی بسته می‌شود، وارد این مرحله از هیپنوتیزم شده. در این مرحله سوژه کاملاً آگاه است و حتی ممکن است ادعا کند که حالش هیچ تغییری نکرده است. در مرحله عمیق‌تر سوژه هنوز آگاهی کامل نسبت به محیط دارد اما آن‌قدر بدنش سنگین شده است که بدون تلقینات هیپنوتیزور نمی‌تواند بدنش را به‌راحتی تکان دهد.

مرحله دوم: این مرحله انجماد عضلات است. این مرحله هم دو درجه دارد. در درجه اول این مرحله معمولاً دست غیر غالب سوژه خشک می‌شود و بالا می‌آید. با ادامه تلقینات توسط هیپنوتیزور فرد وارد درجه دوم انجماد عضلات می‌شود. در این مرحله کل اعضای بدن سوژه خشک می‌شود. در هیپنوتیزم‌های نمایشی وقتی فرد به مرحله انجماد عضلانی می‌رسد از او پل انسانی می‌سازند یعنی بدن به حدی خشک می‌شود که می‌توانند از روی آن رد شوند بدون اینکه سوژه کوچک‌ترین واکنشی نشان دهد.

مرحله سوم: مرحله سوم خوابگردی نام دارد. این مرحله از هیپنوتیزم فقط توسط تعداد اندکی از افراد قابل‌درک است؛ و خود دارای دو درجه است: درجه اول مرحله خوابگردی زمانی است که سوژه صداهای اطراف و واکنش‌های محیطی را درک نمی‌کند و یا صداها را بسیار ضعیف می‌شنود. در این مرحله با وارد شدن یک فشار کوچک هر قسمت از بدن سوژه به بی‌حسی کامل می‌رسد؛ و هم‌چنین سوژه در واکنش به تلقینات هیپنوتیزور دچار واقعیت پنداری می‌شود. یعنی اگر به او تلقین شود که هوا گرم است گرما را احساس می‌کند. به‌عبارت‌دیگر تخیل سوژه بسیار قوی می‌شود و به سرعت به تلقینات واکنش نشان می‌دهد.

در درجه دوم خوابگردی سوژه با چشم باز می‌تواند شروع به راه رفتن کند و یا با چشم‌بسته کتاب بخواند‌. شروع به صحبت کردن کند. حتی به زبانی به غیر از زبان مادری که هیچ آموزشی هم برای یادگیری آن زبان ندیده است صحبت کند. وقتی سوژه در این حالت قرار دارد می‌توان از هیپنوتیزم برای آینده‌نگری، پیدا کردن افراد و اشیا گم شده استفاده کرد. این مرحله بهترین مرحله برای درمان است. درمانگر باید علاوه بر داشتن مهارت در هیپنوتیزم و بردن سوژه به این مرحله از خلسه بتواند مشکلات سوژه را شناسایی و ریشه‌یابی کند و با کمک سایر روش‌های انرژی‌درمانی مشکلات را حل کند. حضور درمانگر متبحر مهم‌ترین رکن نتیجه‌گیری درمانی از هیپنوتیزم است. چون اگر مشکل پیدا نشود و درمان صورت نگیرد عملاً رفتن به حالت خلسه و انجام هیپنوتیزم چیزی جز سرگرمی نیست.

شما می‌توانید برای درمان بیماری‌های فکری، رسیدن به تناسب اندام، کنترل استرس، تسکین و کنترل دردها به وسیله هیپنوتیزم درمانی در دوره‌های مجموعه تجسم خلاق شرکت کنید و با کمک دکتر آرام و با تکیه بر روش علمی انجام هیپنوتیزم توسط ایشان به‌راحتی مشکلات و بیماری‌هایتان را ریشه‌یابی و بدون عارضه جانبی آن‌ها را برطرف کنید؛ و هم‌چنین اصول کاربردی خود هیپنوتیزم را فرابگیرید. شما می‌توانید با مراجعه به سایت تجسم خلاق با دوره‌های آفلاین و آنلاین دکتر آرام آشنا شوید. این دوره‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی‌درمانی، خلق آینده ،تله پاتی، قانون جذب و… برگزار می‌شوند.

مرحله چهارم: چهارمین و عمیق‌ترین مرحله هیپنوتیزم است که به آن مرگ کاذب هم می‌گویند. در درجه اول سوژه کاملاً بی‌حس است و علائم حیاتی‌اش ضعیف شده است. عمق این مرحله به حدی است که اگر دست یا پای سوژه قطع شود کوچک‌ترین دردی را احساس نخواهد کرد.

سطح دوم از مرحله چهارم، جسم مثالی است که در آن سوژه می‌تواند از جسم خارج شود و در زمان سفر کند. این مرحله همان پرواز روح است و تمام علائم حیاتی سوژه در این مرحله قطع می‌شود. اگر این مرحله در اتاق تاریکی انجام شود جسم مثالی سوژه به صورت نور سفید رنگ قابل مشاهده است.

عوامل مؤثر در تأثیرات هیپنوتیزمی

شاید شما بخواهید بدانید چقدر و چه مدت باید تمرینات هیپنوتیزم را تمرین کنید تا تغییرات مثبت در شما به وجود بیاید. کسب نتیجه دلخواه و به وجود آمدن تغییر در شما به عوامل زیر بستگی دارد

۱- هرقدر شما عمیق‌تر و به درجات بالاتر هیپنوتیزم شوید، تأثیرات تلقینات بیشتر و سریع‌تر خواهد بود. ثابت شده است که ۱۰ درصد از افراد هیپنوتیزم نمی‌شوند، ۳۰ درصد سبک، ۳۰ درصد متوسط و ۳۰ درصد عمیق هیپنوتیزم می‌شوند.

۲- هرچه ضمیر ناخودآگاه در مقابل تلقینات مقاومت کمتری کند تأثیر تلقینات بیشتر می‌شود.

۳- تمرینات خود هیپنوتیزم یا همان هیپنوتیزم شدن توسط خود، هرچه منظم‌تر و دقیق‌تر انجام شود نتیجه سریع‌تر به دست می‌آید.

۴- اصولاً مغز و ذهن افراد جوان بهتر از افراد پیر تلقینات را قبول می‌کند.

۵- بیماری‌های فکری و تضادهای درونی باعث می‌شوند که تلقینات تأثیرات کم‌تری داشته باشند، ازاین‌رو افرادی که دارای ناراحتی‌های ذهنی هستند باید ابتدا تحت نظر یک روانکاو یا یک هیپنوتیزور مجرب بیماری خود را درمان کرده سپس به تمرینات خود هیپنوتیزم بپردازند.

۶- نوع تغییری که فرد می‌خواهد از طریق خود هیپنوتیزم در خود ایجاد کند نیز در مدت زمان رسیدن به نتیجه بسیار مهم است مثلاً فردی که می‌خواهد عادتی را که ۱۰ سال به آن دچار است را در خود از بین ببرد باید وقت بیشتری را صرف تمرینات کند تا شخصی که می‌خواهد عادت بدی را که ۱ سال به آن عادت کرده است.

با این همه طبق تحقیقات متخصصین: ۷۰ درصد افراد معمولاً بین ۳ تا ۴ ماه، ۱۰ درصد افراد بین ۴ تا ۱۱ ماه و ۲۰ درصد افراد زودتر از ۴ ماه به وسیله تمرینات هیپنوتیزم می‌توانند در خودشان تغییرات مثبت و دلخواه را به وجود آورند‌. البته استثنائاتی نیز وجود دارد که فرد حتی بعد از چند جلسه نتیجه دلخواه را به دست آورده است.

سخن آخر

هیپنوتیزم یکی از مرموزترین اکتشافات بشر در رابطه با قدرت تمام نشدنی بخش ناخودآگاه ذهن است؛ که جنبه‌های درمانی زیادی دارد. به عقیده یک دکتر روانشناس بخش بزرگی از ناکامی‌های انسان در روند درمان اختلالات روانی و حتی فیزیولوژیک به این دلیل است که انسان‌ها از شناخت بیشتر خود هراس دارند و این هراس از شناخت خود باعث ایجاد مقاومت ذهنی می‌شود. بهترین خاصیت هیپنوتیزم این است که مقاومت ذهنی در این حالت به حداقل می‌رسد و انعطاف‌پذیری ذهن برای پذیرش درمان افزایش می‌یابد. به هر حال با اینکه تئوری‌های مختلفی درباره‌ی هیپنوتیزم وجود دارد، تجربه‌ی این اتفاق شگفت‌انگیز خالی از لطف نیست. چون نه‌تنها عارضه‌ای ندارد به تدریج باعث افزایش آگاهی ما نسبت به خودمان و آرامش و احساس رهایی بیشتر می‌شود.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

نظرات بسته شده است.