۱۰ ترفند ویندوز تسک منیجر که احتمالا تا کنون نمی‌دانستید

چگونه می‌توان همه‌چیز را در ویندوز کنترل و ردیابی کرد

1

اکثر کاربران هنگام قفل شدن یک نرم‌افزار، برنامه Task Manager را اجرا می‌کنند تا این نرم‌افزار را کاملا بسته و دوباره باز کنند. اگرچه استفاده از تسک منیجر ویندوز به این روش خوب است ولی این ابزار ویژگی‌های مفید و عمیق دیگری هم دارد.

تسک منیجر از ویندوز ۷ به بعد پیشرفت‌های بسیار جدی داشته است و یکی از ابزارهای قدرتمند سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت محسوب می‌شود. بیایید نگاهی به بهترین ترفندهای Task Manager در ویندوز ۱۰ بیندازیم:

۱- چگونه تسک منیجر را به سرعت اجرا کنیم

ابزار Task Manager را می‌توانید با روش‌های مختلفی اجرا کنید. درحالی‌که می‌دانید با فشردن همزمان کلیدهای Ctrl + Alt + Del، یک صفحه امنیتی باز می‌شود و بعد از آنجا می‌توانید تسک منیجر را باز کنید؛ اما این روش بسیار کند است.

اگر می‌خواهید از ماوس به جای صفحه‌کلید استفاده کنید؛ کافی است در یک نقطه خالی نوار وظیفه (Taskbar) راست کلیک کرده و Task Manager را انتخاب کنید.

میانبر جالب دیگری برای اجرای تسک منیجر در منوی Power User وجود دارد. روی کلید Start راست کلیک کرده یا کلیدهای Win + X را فشار دهید و بعد گزینه Task Manager را انتخاب کنید. این ترفند هم با ماوس و هم با صفحه‌کلید قابل اجرا است.

حتما پس از باز شدن ابزار تسک منیجر، روی More details بزنید تا جزئیات بیشتری قابل مشاهده باشند.

۲- یافتن دلایل قفل کردن برنامه‌ها

همان‌طور که در بالا ذکر شد؛ متداول‌ترین دلیل برای باز کردن پنجره تسک منیجر، از بین بردن یک برنامه مسدود شده است. دفعه بعدی که یک برنامه قفل کرد؛ می‌توانید با تسک منیجر مقداری وضعیت آن را تجزیه و تحلیل کنید. حتی ممکن است یک برنامه قفل نکرده باشد ولی بسیار کند عمل کند. در اینجا هم می‌توانید با تسک منیجر دلایل آن را بررسی کنید.

از بین بردن یک برنامه، باعث از دست رفتن اطلاعات می‌شود. بهترین روش این است که مقداری صبر کنیم و ببینیم آیا این برنامه به طور خودکار از حالت قفل شدگی بیرون می‌آید یا خیر. اینجا است که ویژگی Analyze Wait Chain مفید است. این ویژگی به شما می‌گوید یک فرایند در انتظار پردازش توسط فرایند دیگری است و می‌تواند دلایل قفل شدگی یک برنامه را تشخیص دهد.

وارد برگه Details شده و برنامه یا فرایندی که می‌خواهید بررسی کنید را بیابید. روی آن راست کلیک کرده و گزینه Analyze wait chain را برای مشاهده جزئیات بیشتر کلیک کنید. اگر این اپلیکیشن منتظر پردازش‌های دیگر است؛ شما آن‌ها را در پنجره باز شده مشاهده خواهید کرد.

۳- ریستارت ویندوز اکسپلورر

پروسه Windows Explorer مسئول بسیاری از عناصر رابط گرافیکی ویندوز مانند نوار وظیفه، فایل اکسپلورر، منوی استارت و مشابه این‌ها است. اگر با یکی از این عناصر به مشکل برخورد کنید؛ اولین فکر شما این است که کامپیوتر خود را ریستارت کنید؛ اگرچه این راه‌حل جواب می‌دهد ولی راحت‌تر آن است که Windows Explorer را ریستارت کنید.

برای انجام این کار، Windows Explorer را در برگه Processes ابزار تسک منیجر پیدا کنید. روی آن راست کلیک کرده و گزینه Restart را برای از بین بردن یک وظیفه مخدوش شده و اجرای دوباره آن بزنید. مشاهده می‌کنید که نوار وظیف و عناصر دیگر ویندوز برای لحظه‌ای ناپدید و ناپایدار شده و دوباره به حالت اولیه خود برمی‌گردند.

۴- مانیتور کارایی و مصرف منابع

تسک منیجر دارای چندین ابزار برای نظارت موثر بر عملکرد سیستم و تخصیص منابع است. برای دیدن این موارد باید به برگه Performance بروید. وقتی وارد این برگه شدید؛ به نکات زیر توجه کنید:

مشاهده گراف‌ها

در نوار کناری سما چپ، بخش‌هایی برای نمایش گراف پردازنده، حافظه، دیسک، کارت گرافیکی و اینترنت مشاهده خواهید کرد. برای مشاهده بی‌درنگ هریک از این نمودارها کافی است روی آن کلیک کنید. اگر نمی‌خواهید همه این گراف‌ها را با هم ببینید یا جزئیات زیادی نمایش داده شود و پنجره باز و بزرگ تسک منیجر مزاحم کارهای دیگری شما شود؛ روی یک گراف راست کلیک کرده و گزینه Summary View را بزنید.

کپی اطلاعات تشخیص خطا

با انتخاب هر منبع و راست کلیک روی گراف نمایش داده شده و انتخاب گزینه Copy می‌توانید یک عکس از وضعیت در کلیپ‌بورد خودتان قرار دهید. این عکس را می‌توانید در هر نرم‌افزاری از جمله Notepad کپی کنید و بعدا روی اینترنت در انجمن‌های آنلاین برای عیب‌یابی سیستم به اشتراک بگذارید.

دسترسی به جزئیات مفید

هریک از این منابع دارای اطلاعات جزئی بسیار مفیدی هستند. مثلا در بخش CPU می‌توانید سرعت پایه پردازنده، زمان Up Time یا تعداد پروسه‌های فعال در پردازنده را مشاهده کنید. در بخش حافظه می‌توانید تعداد اسلات‌ها را ببینید و در بخش Disk می‌توان سرعت خواندن و نوشتن را مشاهده کرد.

Open Resource Monitor

اگر هنوز هم جزئیات بیشتری درباره هریک از منابع سخت‌افزاری سیستم نیاز دارید؛ می‌توانید گزینه Open Resource Monitor در پایین صفحه را بزنید تا پنجره جدیدی باز شود و کلی اطلاعات جزئی دیگر در اینجا نمایش دهید. این اطلاعات معمولا برای کاربران حرفه‌ای و متخصصان سخت‌افزار است و کاربران عادی کمتر بدان‌ها نیاز دارند.

۵- جست‌وجوی آنلاین برای فرایندهای مشکوک

گاهی اوقات در تسک منیجر به فرایندهای مشکوکی برخورد می‌کنیم که نام عجیب و غریبی دارند. بیشتر اوقات این فرایندها قانونی هستند اما عاقلانه است اگر مواردی به چشم آمده که قبلا نبودند؛ آن‌ها را بررسی کنید.

ویندوز می‌تواند به شما در این قضیه کمک کند. روی هر فرایند راست کلیک و دستور Search online را انتخاب کنید. مشاهده خواهید کرد که موتور جست‌وجوی Bing در مرورگر شما باز شده و نام پروسه یا اپلیکیشن انتخاب شده نیز در آن جست‌وجو شده است.

نتایج نمایش داده شده به شما کمک می‌کنند خطرناک بودن یا قانونی بودن پروسه را متوجه شوید.

۶- اضافه کردن ستون‌های بیشتر برای More Details

 

به صورت پیش‌فرض، ابزار Task Manager فقط چند ستون را در برگه Processes نمایش می‌دهد. درحالی‌که این ستون‌ها، مهم‌ترین جزئیات را پوشش می‌دهند ولی می‌توانید چندین ستون دیگر فقط با یک راست کلیک روی بخش هدر آن اضافه کنید. این ستون‌ها شامل:

Type: به ما نشان می‌دهد یک پروسه شامل اپلیکیشن، پروسه پس‌زمینه یا پروسه ویندوز است.

Publisher: توسعه‌دهنده هر پروسه را نشان می‌دهد.

Process name: نام‌های مشابه یا نام اجرایی یک پروسه را نمایش می‌دهد. ممکن است این نام‌ها را در ویندوز ۷ دیده و برایتان آشنا باشند.

هر فردی ممکن است برخی از این ستون‌ها را دوست داشته و کاربردی بیابید. به طور ویژه ستون Process Name بسیار مفید است؛ چون کمک می‌کند برنامه‌ها و پروسه‌های مشکوک را زودتر پیدا کرده و از کار بیندازید.

توجه داشته باشید که می‌توانید ستون‌های اضافه را به بخش Startup هم اضافه کنید تا عیب‌یابی سیستم راحت‌تر صورت گیرد.

۷- تغییر مقدار و درصد

هنگام بررسی فرایندها در برگه Processes، ستون CPU مقادیر را به صورت درصد نمایش می‌دهد ولی شما برای سه ستون دیگر می‌توانید مقادیر عددی را جایگزین درصدها کنید.

گاهی اوقات نیاز دارید بدانید یک برنامه دقیقا چقدر از حافظم رم شما اشغال کرده است و برخی اوقات نمایش درصدی آن برای اندازه‌گیری میزان استفاده از منابع بهتر است. مثلا برای یک برنامه ۲ درصد حافظه رم می‌شود ۵۰ مگابایت. باید ببینید کدام‌یک به شما چشم‌انداز بهتری می‌دهد.

برای تبدیل درصد به مقدارهای واقعی؛ روی هر فرایند راست کلیک کرده و به زیرمنوی Resource values بروید و پس از انتخاب منبع سخت‌افزاری مورد نظر، گزینه Values را بزنید. برای برعکس آن و تبدیل مقدار به درصد باید گزینه Percents انتخاب شود.

۸- مدیریت اپلیکیشن‌های ویندوز

تسک منیجر بهترین ابزار مدیریت ویندوز نیست ولی چند ترفند و گزینه مفید برای شما دارد. برای دسترسی به این ویژگی‌ها باید روی پیکان کناری سمت چپ هر برنامه کلیک کنید تا تمام فرایندهای باز شده آن را نمایش دهد. همه برنامه‌ها دارای این ویژگی‌ها نیستند و باید امتحان کنید کدام‌یک قابلیت استفاده از آن را دارند و کدام‌یک خیر!

وقتی روی برنامه اصلی راست کلیک کنید؛ برخی از این گزینه‌ها را مشاهده خواهید کرد:

Switch to: برنامه انتخاب شده را پیش‌روی شما قرار می‌دهد و تسک منیجر به نوار وظیفه می‌رود.

Bring to front: برنامه انتخاب شده را پیش‌روی شما قرار می‌دهد ولی تسک منیجر بسته نمی‌شود و هنوز به صورت یک پنجره باز شده است.

Minimize: برنامه را بسته و به نوار وظیفه می‌برد.

Maximize: برنامه را پیش‌روی شما قرار می‌دهد.

End Task: پروسه را به طور کامل در ویندوز می‌بندد.

۹- باز کردن محل فایل برنامه

نیاز دارید محل فایل‌های یک برنامه را بدانید؟ دلایل زیادی وجود دارد که گاها نیاز به رفتن به محل فایل‌های پیکربندی و نصب یک برنامه پیدا کنیم.

غالب اوقات از طریق فایل اکسپلورر دنبال فایل‌های برنامه‌ها می‌گردیم ولی نیاز به کلیک زیادی دارد. اگر برنامه از قبل اجرا شده است؛ تسک منیجر به سادگی می‌تواند شما را به محل ذخیره فایل‌های یک برنامه ببرد.

کافی است روی یک فرایند برنامه راست کلیک کرده و گزینه Open File Location را بزنید. مستقیما به پوشه‌ای می‌روید که حاوی فایل‌های اجرایی آن فرایند است.

این ترفند به شما امکان می‌دهد به سرعت مکان ذخیره شده یک فایل برنامه، پروسه پس‌زمینه، نرم‌افزاری از ویندوز و هر چیز دیگری را پیدا کنید.

۱۰- تنظیم گزینه‌های تسک منیجر

برای بهبود تجربه کاربری خود با Task Manager و کار کردن تمیزتر و ساده‌تر با این ابزار، می‌توانید به منوی Options بروید و گزینه Always on top را بزنید تا همیشه پنجره این ابزار روی همه پنجره‌های دیگر نمایش داده شود. در این حالت می‌توانید به طور دستی پنجره تسک منیجر را کوچک کرده و به نوار وظیفه بفرستید.

اگر سراغ گزینه Set default tab در همین بخش بروید؛ می‌توانید یکی از برگه‌های تسک منیجر را به عنوان برگه پیش‌فرض انتخاب کنید تا در هر بار اجرای این ابزار، این برگه نمایش داده شود.

از منوی View هم می‌توانید سرعت تازه‌سازی اطلاعات را سریع‌تر یا کندتر کنید.

خلاصه، شاید ابزار Task Manager برای کاربران حرفه‌ای یک برنامه پیش‌پا افتاده باشد ولی برای کاربران عادی کامل است و می‌تواند قابلیت‌ها و امکانات زیادی در اختیارشان قرار دهد. شما با تسک منیجر می‌توانید همه‌چیز را کنترل کنید؛ همه منابع و فرایندهای سیستم را زیر نظر بگیرید و هر برنامه‌ای را ردیابی کنید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…

خاطره‌بازی‌ با هم‌خوابگاهی‌ها و هم‌خانه‌های کثیف زمان دانشجویی!

الان را نمی‌دانم، اما داشتیم هم‌خوابگاه‌هایی و هم‌اتاقی‌هایی که نظم و بهداشت برایشان اولویت نبود. شاید یک جور لج و لجبازی برای نامرتب بودن و نشان دادن بی‌حالی و غم فلسفی هم در کار بود.ظرف‌های نشسته که دست کم مواد غذایی داخلشان تخلیه…

Fotomat: یادآوری غرفه‌های پردازش عکس دهه 1980 آمریکا که با خودرو از کنار آنها می‌گذشتند و فیلم‌…

در دوران قبل از عکاسی دیجیتال و آپلود آسان عکس‌ها (در این دومی شک دارم که فعلا در ایران ساده باشد!)، یک راه حل جذاب و نوآورانه برای ظاهر کردن فیلم‌های آنالوگ وجود داشت:  Fotomat.در طول دهه 1980، این غرفه‌های پردازش عکس در سراسر آمریکا،…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

آخرین «نمونه» مقاوم – هر یک از اینها، آخرین چیزهای سالم به جا مانده در طول تاریخ هستند

از برخی جنبه‌های تاریخی چیزهای قالب توجهی به جا مانده، مثلا هزاران سکه از یک دوره تاریخ یا ده‌ها زره یا شمشیر یا کتاب‌های پوستی فراوان. اما برخی چیزها هم آنقدر نادر از بلایایی طبیعی و فساد و آتش‌سوزی‌های در امان مانده‌اند که تبدیل به آخرین…
منبع muo
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / نهال بادام / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /Hannover messe 2024 /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /جارو استخری /میکروبلیدینگ / اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. علی ترهنده می گوید

    ممنون از مطالب خوبتون
    برای دسترسی راحت‌تر می‌تونید از کلید ترکیبی Ctrl + Shift + Esc استفاده کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5