سؤالات متداول دندانپزشکی و پاسخ متخصصین

0

رپورتاژ

باتوجه به پیشرفت تکنولوژی، علم دندانپزشکی امروزه بسیارگسترده شده است و زیرشاخه های فراوانی پیدا کرده است. ازشاخه های تخصصی دندانپزشکی می توان به ارتودنسی، ایمپلنت، دندانپزشکی کودکان و زیبایی اشاره کرد. در این مقاله مهم ترین دغدغه های افراد در زمینه های مختلف دندانپزشکی توسط بهترین متخصص های دندانپزشکی پاسخ داده شده است.

قبل از اینکه به سوالات بپردازیم سه اصطلاح متداولی که در دندانپزشکی استفاده می شود را توضیح دهیم:

ایمپلنت

به معنای قرار دادن یک ریشه مصنوعی برای نگه داشتن یک دندان مصنوعی یا یک دست دندان کامل در فک می باشد. ایمپلنت  از جنس تیتانیوم خالص ساخته می شود که تیتانیوم کاملا سازگار با بافت بدن می باشد. بریج دندان بعد از مدتی در استخوان ازراف خود ادغام می شود و جزئی از بدن محسوب خواهد شد. ایمپلنت  یکی از راهکار های بی خطر برای کسانی است که دندان های خود را از دست داده اند.

ایمپلنت علاوه بر این شما را قادر می سازد تا بهتر صحبت کنید ، یا غذا بخورید و بخندید هم چنین به زیبایی صورتتان کمک می کند چرا که پس از کشیدن دندان استخوان فک تحلیل می رود.

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی که نام دیگر آن پرسلن ونیر می باشد، به پوششی از جنس سرامیک گفته می شود. در این روش برای تحویل لمینت سرامیکی به دو تا سه هفته زمان نیاز می باشد. از لمینت سرامیکی به منظور اصلاح نا مرتبی ها، بهم ریختگی های دندان، کوتاه و یا بلندی دندان ها، شکستگی و لب پر شدن دندان ها، پر کردن فاصله ی بین دندان ها، بزرگ کردن دندان های کوچک و زیبا کردن دندان های بد شکل می باشد.

برای ساختن لمینت های سرامیکی ابتدا می بایست بدون تراشیدن دندان های بیمار از دندان های وی قالبگیری شود و سپس قالب تهیه شده برای ساخت نهایی لمینت سرامیکی به لابراتوار ارسال شود.

لابراتوار با توجه به درخواست دندانپزشک و بیمار و با توجه به رنگ مورد نظر و کاملا انتخابی بیمار ، آن را آماده می کند. و بعد از آماده شدن لمینت های سرامیکی در جلسه بعدی ، لمینت های آماده شده بر روی دندان چسبانده می شوند.

 

فیشورسیلانت

فیشور سیلانت دندان روشی ایمن و بدون درد برای محافظت از دندان ها است .این ماده یک روکش پلاستیکی محافظ است که بر روی سطوح دندان های پشتی اعمال می شود و می توان گفت شبیه درزگیر عمل می کند . این درمان یکی از مهم ترین راه های پیشگیری است که در دندانپزشکی کودکان انجام می شود . امروزه اهمیت خدمات پیشگیری بر کسی پوشیده نیست. دندان ها هم مانند تمامی اعضای بدن نیاز به پیشگیری دارند .این فرایند نیازی به بی حسی ندارد و بیمار هیچ گونه تغییری در ظاهر دندان های خود حس نمی کند .برخی به اشتباه تصور می کنند این روش درد دارد در صورتی که این طور نیست و فیشور سیلانت دندان هیچ گونه دردی ندارد .

فلوراید تراپی

فلوراید یک ماده معدنی است که درآب آشامیدنی و مواد غذایی وجود دارد . فلوراید تراپی باعث استحکام استخوان ها شده و در تماس با مینای دندان ، آن را معدنی تر کرده و از پوسیدگی و نرم شدن دندان جلوگیری می کند. سالیان زیادی است که از فلوراید تراپی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده می شود. برخی افراد تصور می کنند همین که مسواک می زنند برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کافی است در صورتی که این طور نیست .

پاسخ به سوالات متداول ایمپلنت دندان توسط دکتر محمد عاطفت متخصص دندانپزشک ترمیمی و زیبایی

  1. آیا امکان کاشت ایمپلنت بدون جراحی وجود دارد؟

بله. اگر قطر استخوان به اندازه کافی باشد و بیمار شرایط لازم دیگر را داشته باشد می توان بدون جراحی وبرش لثه ایمپلنت را انجام داد . از انواع ایمپلنت دندان بدون جراحی می توان به ایمپلنت پانچ و ایمپلنت دیجیتال اشاره کرد . اگر فرد دچار مشکل در  بافت نرم یا لثه باشد  نمی تواند از این روش استفاده کند و حتما باید جراحی باز انجام دهد .

  1. چگونه می توان ایمپلنت را به صورت فوری و یک روزه کاشت؟

اگر طول وعرض استخوان مناسب باشد و تراکم استخوان ایده آل باشد هنگام کاشت ایمپلنت نیازی نیست سه ماه برای کاشت پروتز صبرکنید.می توانید ابتدا پروتز موقت نصب کنید و پس از گذشت سه ماه تا پنج ماه آن را با پروتز نهایی تعویض کنید.

پروتز اولیه ای که برای کاشت ایمپلنت فوری استفاده می شود از مواد پلاستیکی سبک ساخته می شود . این پروتز از جنس فلز یا چینی نیست و کمی کوتاه تر از سطح جونده است .این ویژگی ها باعث می شود تا زمان جوش خوردن ایمپلنت فشار کمتری به آن وارد شود . در گذشته هنگامی که دندانی کشیده می شد دو الی سه ماه باید زمان می گذشت تا کاشت ایمپلنت انجام شود . در حال حاضر با پیشرفت علم و تولید مواد جدید توسط تکنولوژی پیشرفته امروزی  این امکان به وجود آمده است که بتوان هم زمان با کشیدن دندان،جراحی ایمپلنت نیز انجام داد که به آن ایمپلنت فوری یا یک روزه می گویند .

  1. ایمپلنت دیجیتال چیست و تکنیک جای گذاری آن چگونه است؟

ایمپلنت دیجیتال بهترین روش جای گذاری ایمپلنت فوری یا یک روزه است.این تکنیک جهت حفظ ساختارلثه،استخوان فک و جلوگیری از تحلیل بیشتر لثه و استخوان به کار می رود.برای جای گذاری ایمپلنت دیجیتال بعد از بی حسی موضعی، لثه به قطر ایمپلنت پانچ می شود سپس از همان محل پانچ لثه ایمپلنت جای گذاری می شود.ایمپلنت پانچ نیازی به بخیه کردن ندارد زیرا شما بعد از جای گذاری ایمپلنت اصلا خون ریزی نخواهید داشت.این روش کاشت ایمپلنت کم ترین درد را دارد و برای کاشت آن شما نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف ندارید.

ایمپلنت دیجیتال برای اشخاصی که حجم استخوان فک آن ها مناسب است استفاده می شود و اگر دقیق و متبحرانه توسط متخصص ایمپلنت انجام شود نتایج عالی خواهد داشت.

  1. فرق کامپوزیت با روکش چیست؟

افرادی که قصد اصلاح طرح لبخند خود با کامپوزیت را دارند معمولا می پرسند فرق کامپوزیت با روکش چیست؟کامپوزیت بیشتر جنبه زیبایی دارد و برای مواقعی که دندان ها نامرتب باشند یا رنگ آن ها زرد شده باشند استفاده می شود.کامپوزیت نیازی به تراشیدن دندان و ارسال نمونه به لابراتور جهت ساخت ندارد.روکش برای محافظت از دندان عصب کشی شده استفاده می شود.پس از گذشت مدتی از عصب کشی دندان رنگ طبیعی خود را ازدست می دهد و به رنگ خاکستری یامشکی متمایل می شود.کامپوزیت نمی تواند از دندان عصب کشی شده محافظت کند و تغییر رنگ آن را پوشش دهد.دندان عصب کشی شده بافت زیادی را به علت پوسیدگی و حفره از دست داده است بنابراین می توان گفت شکننده تر است و محافظت بیشتری نیاز دارد.برای محافظت از دندان عصب کشی شده بهتر است از روکش استفاده کرد.کامپوزیت نسبت به روکش به زمان و هزینه کم تری نیاز دارد.

  1. لمینت سرامیکی چه مزایا ومعایبی نسبت به کامپوزیت دارد؟

لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت مزایایی دارد از جمله اینکه تغییر رنگ نمی دهد و لکه دار نمی شود، طبیعی است ، نیازی به استفاده از بی حسی نیست و نسبت به ونیر کامپوزیت استحکام بالاتری دارد؛ و از معایب لمینت سرامیکی نسبت به کامپوزیت می توان به موارد زیراشاره کرد که : لمینت سرامیکی متأسفانه اگر آسیب ببینند غیر قابل تعمیر است و باید آن راعوض کرد ، اگر مینای دندان بیش از حد خراش بردارد لمینت دندان می تواند به راحتی بیفتد ، کسانی که دندان های بسیار پوسیده دارند و یا دندانی را سال ها پیش پر کرده اند، نمی‌توانند لمینت کنند و هزینه های نسبتا بالایی در مقایسه با درمان های دیگر دارد

سوالات متداول دندانپزشکی کودکان و پاسخ خانم دکتر فرشیده میرلوحی دندانپزشک کودکان

  1. آیا فلوراید موجود در خمیردندان یاآب آشامیدنی کافی نیست؟

خیر. برخی افراد تصور می کنند همین که مسواک می زنند برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کافی است در صورتی که این طور نیست . محققان در آزمایشات انجام شده روی چند نمونه از خمیردندان ها به این نتیجه رسیدند که برخی از آن ها به میزان کافی فلوراید ندارند ویا به دلیل داشتن جلد فلزی فلوراید موجود در خمیر دندان ها جذب دیواره فلزی جلد خمیر دندان می شود و تأثیری در پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان ندارد  .

  1. بهترین سن برای فیشور سیلانت چه سنی است؟

بهترین زمان قرار دادن فیشور سیلانت بر روی دندان بعد از رویش دندان های دائمی کودکان و قبل از پوسیدگی آن است .  اولین دندان دائمی آسیای کودکان در سن ۶ سالگی شروع به رویش می کند و چون در انتهای دندان قرار دارد اغلب والدین از وجود آن بی اطلاع هستند . دومین دندان آسیای دائمی در ۱۱ سالگی رویش پیدا می کند بین ۱۳- ۱۱ سالگی بهترین زمان انجام این درمان هست، البته فیشور سیلانت دندان را برای دندان های آسیایی شیری هم  می توان انجام داد که بهترین سن برای آسیایی شیری بین ۴ – ۳ سالگی می باشد.

  1. آیا ترمیم کردن دندان کودکان ضرورت دارد؟

بله معاینه و ترمیم دندان کودکان اهمیت زیادی دارد. برخلاف تصور عموم افراد که فکر می کنند ترمیم دندان کودکان ضرورتی ندارد باید به دندان های شیری کودک اهمیت داد و در صورت پوسیدگی او را برای ترمیم به نزد دندانپزشک برد .

بسیاری از والدین تصور می کنند که دندان های شیری در صورت پوسیدگی نیاز به ترمیم ندارند و بدون هیچ نگرانی می توان آن ها را کشید اما لازم است بدانید تا زمان آماده شدن دندان های دائمی برای رشد ، دندان های شیری باید وجود داشته باشند .اگر دندان آسیاب شیری دوم به خاطر پوسیدگی از بین برود، دندان آسیاب دائمی که در سن شش سالگی رشد می کند در عمل نمی تواند موقعیت مناسب خود را در دهان کودک پیدا کند و مسیر رشد دندان های دیگر را مسدود می کند.

سوالات متداول ارتودنسی دندان و پاسخ دکتر محمد علی ناصری متخصص ارتودنسی

واژه ارتودنسی از دو بخش اورتو به معنی صاف و مستقیم و ادونتوس به معنی دندان ها تشکیل شده است بنابراین واژه ارتودنسی به معنی صاف و هم راستا کردن دندان ها است . ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که برای درمان ، پیشگیری از ناهنجاری های دهان و فک کاربرد دارد . متخصص ارتودنسی باید پس از معاینه و بررسی شرایط بیمار مسیر درمان را تشخیص دهد . افرادی که از ناصاف بودن دندان ها و ناهنجاری های فک خود رنج می برند می توانند ازاین درمان استفاده کنند.

  1. آیا انجام ارتودنسی باعث پوسیدگی و زردشدن دندان ها می شود؟

بیمار بعد از  هر وعده غذایی باید بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کند زیرا باقی ماندن مواد غذایی در پشت سیم ها و کش ها باعث رشد میکروب و پوسیدگی دندان می شود بنابراین  در طول درمان ارتودنسی بیمار باید مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کند .در حین درمان ارتودنسی ثابت به دلیل وجود براکت ها و سیم های ارتودنسی ممکن است رنگ دندان ها اندکی تیره تر شود که توسط پالیشنگ برطرف خواهد شد .

  1. چه سنی برای شروع ارتودنسی مناسب است؟

درمان ارتودنسی را از اواخر ۳ سالگی تا زمانی که دندان ها وجود دارند می توان انجام داد . بهترین سن برای ارتودنسی ۱۲ سالگی است . بهترین سن برای درمان ارتودنسی حدود ۱۲ سالگی است و پس از ۱۲ سالگی درمان باید محافظه کارانه تر انجام شود . پس از ۳۰ سالگی افراد اندکی دچار تحلیل استخوان در فک می شوند و درمان ارتودنسی با محدودیت های بیشتری انجام می شود .

بهترین دندانپزشک ها

در این مقاله سوالات متداولی که در خصوص دندانپزشکی پرسیده می شود توسط سه تن از بهترین دندانپزشک های ایران که در حال حاضر در اصفهان خدمات دندانپزشکی خود را ارائه می کنند، پاسخ داده شده است، در صورتی که شما اصفهان سکونت ندارید اما به دنبال بهترین متخصص های دندانپزشکی ائم از متخصص ارتودنسی، ایمپلنت، دندانپرشکی کودکان و … در شهر خود هستید می توانید به سایت مطب 365 مراجعه کنید. که نه تنها در خصوص دندانپزشکی بلکه در خصوص کلیه تخصص های پزشکی به تفکیک شهر و تخصص، لیست بهترین پزشکان و کلینیک ها ارائه شده است.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.