پدیده جالب بادر ماینهوف چیست؟

0

حدود 10- 12 پیش بود که فیلم بادر ماینهوف را دیدم. DVDاش را که گذاشتم، فکر نمی‌کردم این فیلم از اولی ادل چندان بتواند جذب کند. خب، آن دوره زمانی یک عالم فیلم خوب برای دیدن داشتم، هنوز کلاسیک‌های زیادی بود که ندیده بودم و مدام DVD تهیه می‌کردم، برعکس الان که هر شبم در کمبود فیلم سپری می‌شود!

اما صحنه ابتدایی فیلم بادر ماینهوف غافلگیرم کرد. دیدم فیلم با اعتراض چپ‌های آلمان غربی به ورود محمدرضاشاه پهلوی به آلمان آغاز شده. چیزی که از نظر تاریخ در آن زمان نمی‌دانستم. آن تظاهرات در دوم ژوئن سال ۱۹۶۷ به خشونت کشید و طی درگیری‌ها جوانی به نام بنو اونه‌زورگ کشته شد.

دهه 1960 و 1970 دهه عجیبی بود و چپ بودن هم طبعا مد و در این میان گروه بادر میانهوف بسیار افراطی بود و راه خشونت را در پیش گرفته بود.

اما در این پست به صورت مشخص نمی‌خواهم در مورد چپ‌گرایی در آن زمان یا این فیلم بنویسم، می‌خواهم به یک مشکل یا پدیده شناختی اشاره کنم که نام بادر ماینهوف به علتی رویش گذاشته شده است.

داستان از این قرار است که در سال 1994، روزنامه‌نگاری به نام تری مولن یک روز به تصادف نام این گروه را در منبعی مطالعه کرد. با فاصله 24 ساعت و به صورت کاملا تصادفی، به نام همین گروه در منبعی متفاوت برخورد.

او در ستون روزنامه اشاره کرد که گاهی چقدر جالب می‌شود که ما به مجرد آشنایی با یک اصطلاح یا رخداد کمتر شایع، می‌بینیم که به دفعات همان اسم از منابع دیگر به سمت مغزمان سرازیر می‌شود. انگار که مشکل همان گیر اولیه بوده و آن چیز، پشت یک سدی گیر کرده بود و بعد آن مدام به آن برمی‌خوریم.

خوانندگان این ستون هم بعد تجربیات خودشان را برای روزنامه ارسال کردند و از همینجا بود که نام پدیده بادر ماینهوف شکل گرفت. پدیده بادر میانهوف یا توهم تکرار، یک بایاس یا سوگیری شناختی است.

هیچ شده شما اصطلاح تازه‌ای یاد بگیرید که قدری ناآشنا و کم کاربرد باشد و یک دفعه در روزهای بعد متوجه بشوید که بی‌مقدمه در تلویزیون، مجری از همان اصطلاح استفاده می‌کند، مقاله‌ای در اینترنت حاوی همان کلمه است و حتی کتابی نوشته شده که در عنوانش آن کلمه وجود دارد؟

این طور اوقات از خودمان می‌پرسیم که آیا واقعا بقیه منتظر بودند که من این کلمه را یادبگیریم تا از آن استفاده کنند؟! یا اینکه به صورت زیرپوستی استفاده از آن مد شده است؟!

اجازه بدهید که دو اصطلاحی که خودم بعد از یادگیری معنی آنها، دچار پدیده بادر ماینهوف شدم، برایتان مثال بزنم:

یکی‌شان لویاتان بود و دیگر بوطیقا!

پس به صورت خلاصه پدیده بادر ماینهوف، یک مشکل شناختی و یک سوگیری است که باعث می‌شود به اشتباه تصور کنیم که به مجرد برخوردن به یک نام و اصطلاح یا پدیده، تواتر مواجهه با آن و استفاده از آن از سوی دیگران، بیشتر شده.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

مجموعه‌ای از «توتورو»های دست‌ساز در ستایش نماد استودیو جیبلی

تعدادی «توتورو»ی شکم گرد نمادین در انیمه My Neighbor Totoro از استودیو جیبلی به عنوان بخشی از مجموعه وسیعی از مجموعه‌ جدید کلکسیونی است که به احترام این شرکت رویاساز ساخته شده.این مجموعه که توسط تیم‌هایی از صنعتگران همکار ناکاگاوا…

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

عکس‌هایی که جادوی پرسپکتیو را نشان می‌دهند

عکاسی به نام هوگو سوئیساس، یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون پرتغال است. او از دوربین و مغزش برای فریب چشم بینندگان عکس‌هایش استفاده می‌کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه‌هایی که به نظر نمی‌رسد متعلق به آن‌ها هستند، قرار می‌دهد، و…

داستان واقعی اسکینر: روانشناس مشهور دهه ۱۹۴۰- آیا او واقعا دخترش را در داخل یک جعبه برای آزمایشاتش…

بوروس فردریک اسکینر معروف به بی‌اف اسکینر یک روانشناس، رفتارشناس، نویسنده، مخترع و فیلسوف اجتماعی آمریکایی بود. او در ۲۰ مارس ۱۹۰۴ در Susquehanna در پنسیلوانیا به دنیا آمد و در ۱۸ اوت ۱۹۹۰ در کمبریج، ماساچوست درگذشت.اسکینر بیشتر به خاطر…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5